Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)  (gelezen 46941 keer)

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #165 Gepost op: 31 januari 2020, 11:29:10 »
Wouter, leuk dat je weer aan het bouwen bent, we volgen je weer.

Leuk om te horen!  (y) :laugh:

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #166 Gepost op: 31 januari 2020, 11:30:58 »
OEPS!!!

Vandaag kwam ik erachter dat mijn station niet goed stond op de baan…. *$%#@#$!!!
De oversteek die van de week in het perron gemaakt zit dus verkeerd! Nu is de vraag,

1)   Hou ik de huidige ligging aan, verschuif ik de parkeerplaats naar rechts en accepteer ik een verkeerde ligging van het station.
2)   Schuif ik het stationsgebouw op en accepteer ik dat de oversteek niet juist ligt.
3)   Ga ik het perron loshalen en schuif ik de hele boel op. Echter ligt het schotter al verlijmt en is deze optie niet zonder risico’s voor bv de rails…


Overzicht (Panorama foto, daarom lijkt de bak krom):



Probleemstelling:


Ik denk dat ik voor optie 1 ga… de parkeerplaats komt dan in zijn geheel op de rechter module. Daarmee krijg ik wat extra ruimte op de linker bak. Tevens zit de parkeerplaats dan niet op een module overgang.

Maar eens goed over nadenken….

Groetjes,
Wouter

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #167 Gepost op: 02 februari 2020, 21:47:26 »
Hoi Allemaal,

Na wat ijsberen en tekenen ben ik verder gegaan aan de modules.
Ik heb nog eens goed gekeken naar het grote voorbeeld. Ik zag hier het volgende:



De masten, van de wissel tot na de parkeerplaats, staan ongeveer 50 meter uit elkaar. Dat zou in model uitkomen op +/- 57,5 cm. De langste draad van sommerfeldt (profi versie) is 50 cm. Natuurlijk kun je ook zelf aan de slag, maar los daarvan vind ik de lengte op de modelbaan erg afsteken tegen de rest.
Daarom heb ik besloten om net als mijn allereerste ontwerp en extra mast te plaatsen op het station:



Mijn stationsgebouw is ook kleiner dan het origineel, daarom hou ik ook ruimte over. Uiteindelijk ga ik dus schuiven. De masten komen dan beter uit en ik hou meer ruimte over op de andere bakken om iets leuk te maken. Uiteindelijk gaat het niet om het 100% nabouwen, maar het geven van een impressie.

Ik heb (normale) masten geplaatst een idee te krijgen van de situatie. Op deze plek moeten uiteraard de Quertragwerk-masten komen.


Echter geeft het wel een goed beeld.

Morgen weer verder.

Fijne avond, Wouter Felix

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #168 Gepost op: 03 februari 2020, 14:42:17 »
Hoi Alle,
Vandaag het laatste schotter gedaan. Wel moeten de overgangen nog en moet alles nagelopen worden voor kleine correcties. Daarnaast moet alles een likje verf hebben e.d.:





Ook heb ik met piepschuim de berg uitgesneden. Het piepschuim zit niet vast, want ik wil nog iets plaatsen van een leuk huis of een schuur of….:








Daarna ben ik gaan kijken naar de bovenleiding masten op de stations module. Waar moeten deze komen en hoe zit dit?!?....
Met name bij de wissel loop ik wat vast. Hier een foto van de situatie:


De enkele masten zijn nu even gebruikt voor het testen en staan nog niet op de millimeter nauwkeurig! Ook moet er nog een afspan mast (hoe dat ook heten mag) geplaatst worden (zie ook de foto hierboven).

Waar ik nu tegen aan loop, is dat de pantograaf onder de draad van de andere rail loopt. Dit komt ook omdat alles niet goed op hoogte staat, maar ik heb het gevoel dat er nog een hulpdraad bij moet komen!





Wie-o-wie weet de oplossing van mijn probleem?
In het grote voorbeeld kan ik namelijk niet echt een extra-/ hulpdraad ontdekken.



Uiteraard ga ik uiteindelijk echte rijdraad gebruiken, maar ik heb nu even garen gebruikt om de positie van de masten goed te bepalen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes,
Wouter

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #169 Gepost op: 03 februari 2020, 14:51:15 »
Hoi Wouter,

Je hoeft geen extra paal te gebruiken. Je moet alleen zorgen dat de paal die al bij het wissel staat precies op het snijpunt staat van het afbuigende spoor (recht doorgetrokken) en het doorgaande spoor. Ik denk dat je de paal iets naar links moet verplaatsen. Ook het quertragwerk moet je denk ik iets opschuiven naar rechts om bij dat snijpunt uit te komen.

Snijpunt kun je ook mooi met het garen bepalen: midden op de overloper moet het garen in het midden liggen en bijna evenwijdig aan de beide spoorrails. Dan zit je meestal wel goed.

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #170 Gepost op: 03 februari 2020, 14:57:49 »
Hoi Eddy,

Bedankt voor je reactie en tip! Ik ga meteen even aan de slag  (y)

Die hulp paal was meer om dit ik deze in het echte voorbeeld zag en de aanname had gedaan dat deze mijn probleem zou oplossen  ;D:

https://www.google.nl/maps/@46.7240078,8.9322895,2a,50.3y,284.89h,97.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1sIWx3__-juEeHQCC4y9n7xw!2e0!7i13312!8i6656

Gr.
Wouter

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #171 Gepost op: 03 februari 2020, 14:59:56 »
Nee, je ziet hier mooi hoe in het echt ook de paal naast het snijpunt van de wissellijnen staat... je kunt de bielzen tellen :-)

Die paal die jij aanwijst is bedoeld om de bovenleiding van het rechterspoor 'de hoek om te trekken'...

Eddy
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2020, 15:07:01 door Boertje »
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #172 Gepost op: 03 februari 2020, 15:27:07 »
Hoi Eddy (en anderen  :)),

Ik heb even een kruis gemaakt zoals je aangaf. Wel laag op de rails, want de masten moet ik uiteraard nog verplaatsen. Ook heb ik even roze gebruikt, want dan is het op de foto iets beter zichtbaar dan zwart.  8)
Het lijkt erop dat de schuine kant van de pantograaf nu eerst onder de draad komt en dus niet gaat vastlopen. Ofwel je tip werkt en nu is mijn hoek is nu wel juist:



Klopt het dat de hoogte dus echt millimeter werk wordt en deze dus ook heel nauwkeurig op hoogte moeten liggen ten opzichte van elkaar? Zijn daar eventueel nog tips voor... los van geduld en meten  ;D

Groetjes,
Wouter

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #173 Gepost op: 03 februari 2020, 15:39:23 »
Even hoog ophangen en op het snijpunt aan elkaar solderen

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #174 Gepost op: 03 februari 2020, 18:31:24 »
Hallo Wouter,

Toch los je het potentieel vastlopen zo nog niet op: Het glijvlak van de pantograaf heeft wat horizontale speling, er moet dus voor gezorgd worden dat een eventueel schuin oplopen van het glijvlak gecontroleerd, aan de "goede", niet kruisende kant plaatsvindt. Daardoor wordt gewaarborgd dat de schuine kanten niet boven de kruisende draad kunnen komen.

Dus je moet ervoor zorgen dat de draden meer naar het puntstuk worden geleid,

Zo bedoel ik dat:


Dan nog iets: rijdraden niet aan elkaar solderen: daarmee verhinder je het vrije bewegen van de rijdraad, juist in model heel belangrijk, je blijft altijd wel ergens aan hangen.
In werkelijkheid worden er bij kruisende draden zgn."reiter" op geklemt, zodat de draden afzonderlijk kunnen bewegen, dat kun je heel goed met een klein draadstukje welke je bovenop de rijdraad soldeert, namaken.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #175 Gepost op: 04 februari 2020, 11:05:15 »
Hoi Alle,
Toch nog een paar vragen voordat ik extra gaten ga boren in mijn module  ;D
In werkelijkheid worden er bij kruisende draden zgn."reiter" op geklemt, zodat de draden afzonderlijk kunnen bewegen, dat kun je heel goed met een klein draadstukje welke je bovenop de rijdraad soldeert, namaken.
Ik vrees dat ik nog niet helemaal begrijp wat ik hier moet doen.
Ik vond het volgende situatieschets online:




Is dit ook wat je bedoelde? Of is dit juist bedoeld voor kruisende/engelse wissels?



Daarnaast vond ik ook een stukje over een hulpdraad

Toch los je het potentieel vastlopen zo nog niet op: Het glijvlak van de pantograaf heeft wat horizontale speling, er moet dus voor gezorgd worden dat een eventueel schuin oplopen van het glijvlak gecontroleerd, aan de "goede", niet kruisende kant plaatsvindt. Daardoor wordt gewaarborgd dat de schuine kanten niet boven de kruisende draad kunnen komen.
 
Dus als ik het goed begrijp, dan is de hoofddraad het doorgaande spoor (in mijn geval rechtdoor over de wissel)?

Dan nog iets: rijdraden niet aan elkaar solderen: daarmee verhinder je het vrije bewegen van de rijdraad, juist in model heel belangrijk, je blijft altijd wel ergens aan hangen.
Op de bovenstaande foto zie ik bij de gele pijl dat de bovenste draad wel gesoldeerd is. Ik begrijp dat jij dit afraadt en dat dit voor de rijeigenschappen geen toegevoegde waarde heeft?


Dan nog even terugkomend op de hulpdraad:




Hebben jullie hier ervaring mee? Ik zie deze draad via google maps niet terugkomen in het echte voorbeeld, maar misschien kijk ik niet goed. Daarnaast zie je op het 2de plaatje dat de draad op de rijdraad is gemonteerd. Ik vraag me dan af of de draad dan nog een functie geeft (ook al is de draad maar 0,4 mm dik).

Heel erg bedankt alvast voor jullie hulp!
Groetjes,
Wouter

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #176 Gepost op: 04 februari 2020, 12:59:28 »
Ik denk dat de term "reiter" voor verwarring zorgt.
Wat je laat zien zijn allemaal oplossingen voor (korte) kruisingen of engelsmannen.

Wat bedoeld wordt is een extra draad tussen de twee bovenleiding draden om een eventueel potentiaal verschil op te vangen (in het voorbeeld dan).
Deze hoeft niet strak tussen de draden te verlopen.

Met de "zig zag" ophanging wordt er normaal voor gezorgd dat de elkaar kruisende draden bij een wissel dicht bij elkaar naderen. dus als bij een wissel naar rechts, loopt de draad ook rechts van het midden in de rechtdoorgaande richting. Kruisende draad wordt zo gelijkmatig aan de linker kant van het naar rechts buigende spoor gehangen.

En met smalspoor en Zwitserland heb je erg weinig zig zag inderdaad, dat is puzzelen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #177 Gepost op: 04 februari 2020, 17:24:58 »
Hallo Wouter,
Misschien helpen deze foto's.




Uitsnede waarop je het hopelijk beter kunt zien.
Volgens mij staat de mast op het punt bij het wissel dat de beide bovenleidingsdraden elkaar nog net niet kruisen.
Met 2 uithouders zijn de bovenleidingsdraden dan op dezelfde hoogte.
In dit geval kruisen de draden elkaar niet maar gaan ze weer uit elkaar.


Voorbeeld waarbij de bovenleidingsdraden elkaar wel kruisen. De minder belangrijke draad zit dan boven de doorgaande draad opgesloten (is dat de Reiter?).
De doodlopende bovenleidingsdraad wordt vaak na 1 of 2 masten pas afgespannen.
Het zijn wel oude foto's, maar volgens mij gebeurt het nu ook nog zo.
Ben geen expert op dit gebied, dus als iemand het beter weet, hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2020, 17:32:12 door Willem1951 »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #178 Gepost op: 04 februari 2020, 18:34:51 »
Hallo Wouter,

(is dat de Reiter?).
Ja, maar die heet dus geen "Reiter", maar "Kreuzungsstab". De reiter is de druk of trekstaaf als de rijdraden van elkaar af of naar elkaar toe moeten worden gehouden, bij mn. Baeseler wissels. Had ze even door elkaar gehaald.

Ik heb nog een andere foto van zo'n Kreuzungsstab:



De gedachte is dus dat bij vrij hangende draden, de bovenste draad van de twee kruisende rijdraden niet omhoog gelicht kan worden door het sleepstuk: deze loopt dan door een soort geleiding. Belangrijk ook in model dat je niet soldeert want dan gaat de verende werking van beide draadeinden verloren.
Je ziet hier ook als detail, wat Jelmer ook al aangaf, er een verbindingslus tussen de twee draden wordt aangeklemd om potentiaal verschillen op te vangen, maar die heeft verder geen steunende functie.

Deze Kreuzungsstab is niet nodig wanneer er direct in de buurt een bovenleidingsmast aanwezig is, aangezien de uitleggers dan de steunende functie overnemen.

Verder was ik misschien nog een beetje onduidelijk over de geleiding bij kruisende rijdraden: op de foto in mijn vorige bijdrage heb ik met groen de gunstiger ligging van de rijdraad tov. de kruisende sporen ingetekent:
Je moet altijd zorgen dat het sleepstuk de draad net over de helft raakt, zo zal hij door de opwaartse druk iets schuin kunnen staan, naar de goede kant zodat hij niet met de kruisende draad kan verhaken.

Ik heb daar nog wel een plaatje van uit een oude uitgave van Alba-Verlag waarin dit destijds werd getoond, maar ik weet niet of ik dat hier zomaar kan posten.....

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #179 Gepost op: 04 februari 2020, 18:51:10 »

Ik heb daar nog wel een plaatje van uit een oude uitgave van Alba-Verlag waarin dit destijds werd getoond, maar ik weet niet of ik dat hier zomaar kan posten.....

Groeten, Michiel

Als je de afbeelding maar beperkt houdt, en een bron vermeldt, dan valt het onder het citaat-recht, en is dus geen probleem.
Als je het hele artikel kopieert.... :-X

 ;)

Gr, Bert