Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)  (gelezen 46939 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #60 Gepost op: 07 juli 2017, 18:54:29 »
Het dak ziet er inderdaad erg goed uit. Lijkt me gewoon een kwestie van experimenteren, Wim, met en fijn penseeltje en dry brushen. Probeer het eerst gewoon eens op een stukje styreen. Het gaat eigenlijk altijd wel goed als je even naar het grote voorbeeld kijkt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #61 Gepost op: 07 juli 2017, 19:08:40 »
Hallo Wouter,
Het is inderdaad een kwestie van gewoon proberen. Ik kijk wel altijd naar het grote voorbeeld om een beetje houvast te hebben.
In dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69095.0.html heb ik bij reactie 8 en 12 wat foto's van daken geplaatst.
Ik zal binnenkort wat foto's van Bemo rijtuigdaken maken en erbij zetten (voor zover ik het nog weet) welke kleuren ik gebruikt heb.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #62 Gepost op: 14 juli 2017, 11:35:42 »
Hoi Allemaal,

Afgelopen weekend ben ik aan de slag gegaan met de 2 bakken die nog gemaakt moesten worden voor Sumvitg. De eerdere bakken heb ik gemaakt met hout van de plaatselijke bouwmarkt. Dit was niet haaks en krom, dus heb ik ter proef (duurder) hout gehaald bij een speciaalzaak.
Hier vond ik het hout achteraf iets beter. Alleen was het vanuit de winkel nog niet plug en play.... ook dit was niet op de millimeter nauwkeurig, niet alles was haaks en dit hout stond net als bij de bouwmarkt krom. Je kunt dan alsnog zelf aan de slag en daarom heb ik voor deze 2 bakken gewoon hout bij de bouwmarkt gehaald.

Ik heb een grote plaat laten zagen (voor transport doeleinden) in planken die 10mm te hoog waren en de lengte heb gewoon door 2 laten zagen.
Eerst heb ik planken aan elkaar geschroefd om ze precies even lang en haaks te kunnen maken:



Daarna ben ik eerst de planken haaks gaan maken en uiteraard op de juiste lengte:


Daarna alles maar eens losjes neerzetten....
Je ziet dat de langere delen ook behoorlijk krom zijn (onderstaande plaatje). Dit corrigeer ik bij het monteren door balkjes te plaatsen en de bovenplaat moet ook alles recht houden. Alle delen moeten ook nog een golvend randje krijgen voor het speelse berg effect. Het eerste kopschot dat je ziet op de onderstaande foto had ik al van de bestaande modules. Deze maak ik namelijk altijd tegelijkertijd zodat ze hetzelfde zijn:



De eerste bak zit in elkaar en ziet er nog wat saai uit... maarja... het leuke deel (aankleden van de modules) moet ook nog komen  (y) :



De verbindingen tussen de modules heb ik ook meteen gemaakt. Ik heb gaten van 10mm geboord die ik met M8 schroeven en ringen kan vastzetten. De schroeven zijn nog wat lang, maar ik had alleen deze liggen en moet nog kortere halen  ;D
Door een 10mm boorgat en een M8 bout heb je iets speling bij het vastzetten van de modules:



Nu de bakken klaar zijn nog even kijken naar het ontwerp. Ben ik daar nog steeds tevreden over... of ga ik nog aanpassingen doen:



Ik heb heel veel zin in het bouwen. Binnenkort kurk leggen, rails leggen, aansluitingen maken, bielzen plaatsen waar een onderbreking zit, rails spuiten, ballast er in..... nouja, jullie snappen het. Genoeg te doen!  :laugh:

Maar toch even een klein voorproefje hoe de rails komt te liggen:



Groetjes,
Wouter



Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #63 Gepost op: 14 juli 2017, 11:40:56 »
Inmiddels wat Bemo rijtuigen opgezocht en de daken gefotografeerd.











Destijds (eind 80-er en 90-er jaren) begon ik als eerste de daken met matte vernis (Humbrol nr 49) te verven om de glans weg te krijgen. Soms gebruikte ik geen vernis,
maar een matte aluminium kleur. Daarna met een "droge kwast" allerlei bruinachtige kleuren. Eerst de wat lichtere kleuren, zoals Humbrol 83 en 84 en zeer spaarzaam.
Daarna de wat donkere kleuren zoals Revell nr 83 en 46. Tot slot wat accenten met een roestkleur Humbrol 113.

De locomotieven zijn op het dak veel vuiler door het slijpsel van de bovenleiding.






Het kan zijn dat de kleurnr's van Humbrol en Revell niet meer kloppen of niet meer gemaakt worden. Destijds had de lokale treinenwinkel alleen Humbrol en Revell verven.
Het aanbod aan verfmerken is vandaag de dag veel uitgebreider.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #64 Gepost op: 14 juli 2017, 11:49:34 »
Ah... super tof Wim! Bedankt!!!!!
Ik ga, zeker na het zien van deze foto's, ook lekker aan de slag met weatheren. Zal denk ik wel na het leggen van de rails worden  :)

Groetjes,
Wouter

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #65 Gepost op: 15 juli 2017, 14:15:56 »
Hoi Allemaal,

Gisteren heb ik contactlijm en weerstanden binnengekregen. Dit wil ik gebruiken om goederen wagons te kunnen detecteren. Dat heb ik meteen uitgeprobeerd op een van mijn Bemo wagons.

Stap 1: De weerstand van 10k Ohm:



De wiel as bij Bemo (en vele andere merken) zijn van metaal maar worden aan één kant gescheiden door een plastic isolatie:



Met een druppel secondenlijm lijm ik de werstand zo strak mogelijk tegen de as van de wiel:



De weerstand heeft aan de onder, zij en bovenkant een metaal stukje waar je normaal kan solderen. Echter is solderen van een metalen as die in plastic hangt niet aan te raden  ;)
Daarom heb ik contactlijm  gekocht. Deze smeer ik voorzichtig op de kant van de wielas en aan de klant van het wiel. Zo maakt het wiel contact met de weerstand en de weerstand met de as:




Ik heb na de eerste keer smeren de lijm laten drogen. Daarna heb ik nog een tweede keer gesmeerd. Doe dit wel voorzichtig, want als je een verbinding over de weerstand heen maakt, dan krijg je kortsluiting.

Door de verbindingen kan er nu stroom via de wielen door de weerstand lopen en een S88 zal dus een stroommeting doen wat resulteert in een detectie in het systeem:



Ik heb dit toegepast op beide wielen. Zo maakt het niet uit hoe om de wagon op de rails staat en is de kant dat er geen stroom wordt afgenomen door vieze wielen/rails kleiner. Het lijkt prima te werken. Dus dit ga ik toepassen op al mijn goederen wagons.

Groetjes,
Wouter

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #66 Gepost op: 16 juli 2017, 09:23:25 »
Hoi Allemaal,

Gisteren heb ik naast de wagon aanpassing (zie vorige bericht) ook het kurk gelegd. Hier heb ik geen verslag van gemaakt, denk dat de meeste daar wel uitkomen   :) .... maar vraag gerust:

Rondom de wissel moet ik het nog een beetje netjes maken, maar dat komt wel als de sporen liggen. Het overtollige kurk snij ik dan schuin weg.

Dit is hoe de rails moet gaan komen op de laatste twee modules:
|


Nadat ik de rails precies op zijn plek heb gelegd, ben ik gaan meten voor de railsecties. Aangezien ik per module een Loconet-S88 plaats, heb ik 16 secties die ik kan gebruiken op een enkele module. Ik wil extra stekkers voorkomen en eigenlijk alleen de railspanning en de loconet stekker per module doorschakelen, dus krijg ik daar een stukje luxe voor terug.
Ik maak om de 200mm een sectie. Normaal zou ik mezelf geen extra weg verschaffen, maar dit is een station en dan kan het altijd handig zijn voor de positie van de trein.
Met een stift zet ik een klein zwart puntje op de rails en deze zaag ik door met een dremel:



Ik zaag maar 1 kant door van de rails, de andere rail loopt op de bak helemaal door. Bij de module overgang zijn wel beide railstaven geïsoleerd. Hierdoor kan ik eventueel per module een andere booster aansluiten.
Een rails is niet lang genoeg voor de module. Tussen de twee railstaven doe ik natuurlijk wel een metalen railschoen. Ook geef ik beide railstaven een eigen (bruine)draad, om te voorkomen dat de railschoen zijn werk niet goed doet. 

Na het zagen draai ik de rails om en haal ik een paar bielzen weg. Hierdoor krijg ik ruimte voor de railschoen. Er zitten door het zagen hele kleine braampjes onder de rails =. Dit maakt het moeilijk om de railschoen er overheen te krijgen, dus vijl ik deze even weg:



Ik schuif de railstaaf iets naar rechts (in dit geval) om wat ruimte te maken voor de railschoen:



De railschoen van Peco is erg groot naar mijn mening. Aangezien de railschoen alleen de isolerende functie heeft en deze niet de rails vast hoeft te zetten, kort ik deze in met een schaar:



Als het goed is heb je dan een mooie verbinding tussen de railstaven.... nouja... in hoogte dan.... stroom technisch hopelijk niet  :P ;D



Soms is er geen ruimte om de railstaaf op de schuiven en/of is deze te lang en lukt dat niet. Je kunt dan de rails voorzichtig naar beneden drukken en de railschoen er dan aan een kant er op zetten. Vervolgens buig je de rails voorzichtig in een boogje en krijg je iets ruimte om de tweede railstaaf in de schoen te doen. Ik raad dan wel aan om de railschoen kleiner te maken / in te korten. Let wel op dat je geen rare knik in de rails maakt... :




De oude bielzen die ik weggehaald heb, die bewaar ik. Mits deze heel zijn natuurlijk, want soms moet je daar doorheen zagen (zie onderstaande plaatje). De bielzen die heel zijn gebruik ik weer om de gaatjes op te vullen en de boel weer een geheel te maken. De andere gooi ik weg ....



Ik maak nog even een tweede bericht voor deel 2 van het verhaal....
(ik verwacht dit over 2 uurtjes te doen)

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #67 Gepost op: 16 juli 2017, 09:57:19 »
Hierbij deel 2 van het bericht.

Nu de rails op maat gemaakt is (zie vorige bericht) moeten ze nog aansluitingen krijgen.
Ik teken eerst op het kurk af waar ik de aansluitingen ga maken. Ik doe dit altijd op het punt waar de Peco rails/bielzen onderbroken zijn. Als je in andere delen gaat snijden dan kan de stabiliteit van de rails minder worden, vandaar de keuze. Wel haal ik een klein stukje weg om iets meer ruimte te creëren:



Je krijgt dan een mooie ruimte om te solderen:



Om het soldeer goed te laten pakken vijl of schuur ik de onderkant van de rails. Pas op dat je de zijkant niet raakt, want dan vloeit het soldeer daar ook heen:



Ik soldeer dan een klein druppeltje soldeer op de rails. Dan kan ik later de draad er makkelijk aanmaken:



De draden vlecht ik eerst. Dan soldeer ik deze en kort ik ze eventueel in. Vervolgens buig ik er een pootje aan. Maakt het pootje niet groter dan de breedte van de rails, anders gaat deze uitsteken:



Na de vorige twee stappen kun je de rails en de draad samensmelten (klinkt wel romantisch  :angel:):



Omdat ik afgetekend heb op het kurk, weet ik waar een gaatje moet komen. Ik gebruik een boor 5mm, want dan heb je klein beetje speling. Later na het balast leggen zie je daar niks meer van. Let wel op dat je voor het belasten de gaatjes even dicht smeert/plakt om lekken van water en lijm te voorkomen.



Dan kunnen de draden door de gaatjes:



Dan alleen alle draden nog aansluiten op de S88/travo en testen of er een trein kan rijden.
Ik heb de S88 nog tijdelijk bovenop liggen. Later komt deze uiteraard mooi onder de baan ...



De bielzen die ik over heb gehouden moeten natuurlijk nog onder de rails geschoven worden waar de isolatoren zitten. Dit doe ik als de rails netjes op zijn plek verlijmd zit en beide bakken gedaan zijn (ben nu pas halverwege de eerste bak).

De bouwkriebels worden nu wel erger nu de rails bijna klaar is. Helaas moet ik dan nog wel een paar technische zaken eerst doen, want nu kom ik overal nog goed bij en kunnen de bakken op hun kop liggen  (y)
Hopelijk volgende week meer nieuws!

Groetjes,
Wouter

TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Swiss-N-Trak
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #68 Gepost op: 16 juli 2017, 11:46:33 »
Hoi Wouter,
Ziet er goed uit, mooi stappenplan ook waarmee beginners aan de hand genomen kunnen worden bij het bouwen van hun baan!  (y)
Gr. Erwin

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #69 Gepost op: 16 juli 2017, 22:08:48 »
Dat is nu de beste "handleiding" ooit voor het solderen en wegwerken van stroomaansluitingen op rails !

Hulde ! :)  (y) (y)

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #70 Gepost op: 12 augustus 2017, 21:32:24 »
Hoi Erwin en Falcon,
Bedankt voor de complimenten. Ik hoop dat anderen er wat aan hebben  :)

Afgelopen weken ben ik lekker met het gezin op vakantie geweest en is er niet veel gedaan aan de baan.
Vanavond weer een klein beetje geklust, verder met de rest van de rails op maat maken en de wissel op de goede plek leggen. Ik moet nog een klein stukje rails (in het midden) op maat maken. De rails ligt nog los en de bedrading moet nog gedaan worden. Maar dan kan er eindelijk over de 4 bakken gereden worden:





Ook heb ik vandaag gekeken hoe ik de bakken aan elkaar ga koppelen qua bedrading. Ik heb een een proef gedaan met een verbinding via een Tulp stekker. Ik had hier nog wel wat oude kabels van op zolder. Ik heb een oude SCART naar Tulp stekker uit elkaar gehaald voor de Tulppluggen. Deze zat op een printplaatje welke ik weer handig kon gebruiken voor het solderen. Ik gebruik alleen de rode en witte plug (plus en min) en de gele was een bonus  :D.
De detectie geef ik door via Loconet kabels. Zo zou ik tussen twee modules drie stekkers nodig hebben. Het proefrijden ging prima. Ik kon geen weerstand en/of spanningsval meten/waarnemen. De kosten kunnen ook beperkt blijven (zijn goedkoop in aanschaf). Dus waarschijnlijk ga ik deze optie voortzetten:




De bedrading moet uiteraard nog een keer netjes gedaan worden en de DR5000 komt onder de module i.p.v. op de module.

Groetjes,
Wouter




RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 685
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #71 Gepost op: 13 augustus 2017, 00:07:58 »

Ik ga voor het transport ook nog iets maken, maar voorlopig heb ik niks op een beurs te zoeken  ;D  .... dus dat komt wel een keer.
Wat bedoel je precies met een extra spijkertje? Om het goed vast te zetten? Of juist om het flexibel te houden?

Groetjes,
Wouter

Oeps tijdje geleden alweer

Hier een foto van mijn Brombänz Viadukt. Mijn biels zit gelijk met de bakovergang. in een tunnel zie je dat toch niet. de rails zit gewoon gelijmt met een extra spijkertje niks geen gedoe met printjes of losse rail. de kunst is alles met Zwitserse precisie aan te leggen met heel veel geduld  ;D wel bij het vervoeren een extra houtje op de kopschot schroeven voor tegen het beschadigen van de rails

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2017, 00:11:31 door RhB-Mikey »
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies
Mijn eerste grote tentoonstelling Smalspoormodelbouwdagen 2023

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #72 Gepost op: 28 augustus 2017, 13:21:03 »
Hoi Allemaal,

Een kleine update...
Gisteren alle draden gesoldeerd op de laatste bak:


Ook heb ik de rails gelijmd en deze zit dus vast. Theoretisch kan ik dus rond rijden, echter had ik gisteren even geen tijd voor proefrijden. Binnenkort zal ik hier een klein filmje van maken.

Aankomende weken ga ik:
1a) Alle bielzen terugplaatsen waar aansluitingen (gaten) zitten.
1b) Alle rails in de basis kleur spuiten
1c) Eerste laag roest aanbrengen op de rails

2a) Bedrading netjes wegwerken en inkorten
2b) Aansluitingen tussen de bakken. De loconetkabels, tulpaansluiting voor ringleiding
2c) De modules een basiskleur geven.

3) Nadenken hoe ik het perron ga maken.....  :-\
Ik ben al aan het spieken bij collega RHB-spoorders en uiteraard de echte situatie:

Ik zit nu de denken aan heel fijn railschotter dat ik vervolgens mooi opschuur.... of "Vallejo White Stucco" en opschuren...
Als ik kijk bij Google-StreetView, dan zie ik geen verschil tussen de plaatselijke weg en het perron dat daarin doorloopt. Ik neem daarom aan dat het perron gemaakt is van asfalt?!?

De perron randen, die van beton lijken te zijn (zie plaatje), wil ik met styreen namaken.

Normaal is dit natuurlijk meer aankleding van de modules. Echter loopt het perron door van de ene naar de andere module en daar moet ik een beetje rekening mee houden met oog op de rails (ligt er aan een kant strak tegen aan).

Groetjes,
Wouter




Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #73 Gepost op: 28 augustus 2017, 16:03:55 »
Ik zit nu de denken aan heel fijn railschotter dat ik vervolgens mooi opschuur.... of "Vallejo White Stucco" en opschuren...
Als ik kijk bij Google-StreetView, dan zie ik geen verschil tussen de plaatselijke weg en het perron dat daarin doorloopt. Ik neem daarom aan dat het perron gemaakt is van asfalt?!?

Hoi Wouter, ik volg je verhaal met volle belangstelling. Leuk dat je het zo uitvoerig laat zien. Het gaat een mooi station worden!
Ja, het perron is van asfalt en de oude strook klinkers is verwijderd een ook voorzien van grof asfalt (niet machinaal aangebracht).
Ik heb al heel wat zitten klooien met het asfalt. Het nieuwe gladde asfalt heb ik met grijs karton nagebootst. Op de juiste kleur ziet het er nu voldoende goed uit.
Oud versleten asfalt, of het grove opvulmateriaal zoals op de foto tussen het nieuwe asfalt en de spoorstaaf was mijn grootste probleem. Het is in feite een glad gewalste laag met gaatjes er in. Gestrooid materiaal geeft juist het tegenovergestelde. Ik dacht dat glad afstrijken van zeer fijn materiaal het beste zou zijn, maar dat goed verwerken viel vies tegen....
Ik ben dan ook benieuwd hoe jij dat gaat doen. Al heeft jouw voorbeeld wel veel glad asfalt!

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #74 Gepost op: 28 augustus 2017, 22:51:08 »
Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie, ik had o.a. al even gespiekt bij jouw draadje en ook op je Duits/Zwitserse variant.
Het asfalt dat glad is zal nog wel meevallen, maar vooral die verschillen krijgen, dat wordt de uitdaging.
Naast en tussen de twee sporen is er ook een nog een derde variant van materiaal gebruikt (lijkt ook op grof asfalt). Het is volgens mij een looppad voor onderhoud??? of zodat het ballast niet wegspoelt bij regen... ??? Het zit langs de gehele spoorlijn...


Het lijkt heel erg op wat er bij het perron tussen zit, maar is het net niet .... ook qua kleur is het net weer anders. Hoe ik dit in model ga overbrengen wordt nog leuk, maar de tijd zal het leren  :)

Groetjes,
Wouter