Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)  (gelezen 47212 keer)

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 687
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #45 Gepost op: 02 juli 2017, 09:20:08 »
Mooie oplossing op de club lijmen we de rails gewoon vast en in de laatste biels een extra spijkertje
Bij het vervoeren schroeven we een plankje tegen de rails om beschadiging te voorkomen
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies
Mijn eerste grote tentoonstelling Smalspoormodelbouwdagen 2023

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #46 Gepost op: 02 juli 2017, 11:14:21 »
Die moderne masten van Sommerfeldt zijn best wel mooi, is het veel soldeerwerk,
of zijn die snel in mekaar te zetten?
Die zijn kant en klaar.
Maarten.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #47 Gepost op: 02 juli 2017, 11:32:00 »
Hoi Allemaal,

Bedankt voor alle reacties! Leuk!

Mogelijk is voorzichtig wegsnijden met een hobbymes makkelijker
dan te vijlen, in ieder geval ietsje sneller 8)
Dat deed ik in eerste instantie, tot ik een mooi aandenken kreeg  :'(
De Peco bielzen zijn best hard en een klein plakje er af ging niet heel nauwkeurig. Inmiddels wel al een proef met een bandschuurmachine en een pincet.... dat ging best ok voor het groffe werk  :)

Die moderne masten van Sommerfeldt zijn best wel mooi, is het beel soldeerwerk,
of zijn die snel in mekaar te zetten?
De masten die je nu ziet zijn zo uit de verpakking. Er zijn nog wel wat losse onderdelen zoals de isolatoren die je dan er aan moet maken (heb ik nog niet gedaan).
De dubbele/overspanmasten (#387 H0m Quertagwerk.kompl) is wel een bouwpakketje. Zal tegen die tijd dat ik ze in elkaar ga zetten een foto maken

Ik werk ook met losse tussenrailsjes, werk idd prima, en blijft beetje flexibel.
Wel en vraagje, waarom 2x een los railtje achter elkaar, evt isolatie schoen kan ook gewoon aan 1 zijkant, t lijkt me zo wiebelt zo, of vergis ik me?
Daar was ik ook bang voor. Maar het is vrij stabiel ... Je moet alleen de rails niet langer maken dan 2x 40 mm per stuk, anders gaat het inderdaad wringen. Ook moet de rail bij de moduleovergang recht zijn en kan mijn oplossing niet in een bocht verwerkt worden. De railschoenen zijn niet sterk genoeg voor bochten. Ik hou dus een recht stukje rail aan bij de moduleovergang (van 50mm, incl. de 30mm losse rail).
Ik heb voor 2 stukjes rail gekozen om nog iets meer flexibiliteit te hebben, maar dit had niet gehoeven.


Mooie oplossing op de club lijmen we de rails gewoon vast en in de laatste biels een extra spijkertje
Bij het vervoeren schroeven we een plankje tegen de rails om beschadiging te voorkomen
Ik ga voor het transport ook nog iets maken, maar voorlopig heb ik niks op een beurs te zoeken  ;D  .... dus dat komt wel een keer.
Wat bedoel je precies met een extra spijkertje? Om het goed vast te zetten? Of juist om het flexibel te houden?

Groetjes,
Wouter


mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #48 Gepost op: 02 juli 2017, 12:53:59 »
Hallo Wouter,

Op zich een goed idee, die verbinding met losse railstukjes, in elk geval een stuk beter dan een geheel los railstukje dat er dan zo opgeschoven wordt, dat zie je ook vaak.
Toch lijkt het mij eigenlijk onnodig ingewikkeld, zoals Wim al opperde, waarom niet 1 stuk rail met dan een een van beide zijden de isolatie. Maar als je, zoals Dave al zei, bij transport een beschermingsplankje monteert kan er eigenlijk niks gebeuren en is het logischer om de rail tot aan de rand te laten doorlopen. Maar zo kan het ook natuurlijk.
Kijk voordat je die Quertragwerke gaat monteren vooral goed naar voorbeeldfoto's, zoals Sommerfeldt dat voorstelt klopt doorgaans helemaal niet.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #49 Gepost op: 03 juli 2017, 19:42:42 »
Hoi Michiel,

Bedankt voor de tip. Ik heb nog even goed gekeken naar het station met Google Streetview. Er zijn inderdaad een hoop verschillen met de portalen van Sommerfedt. Ook viel me op dat de perronverlichting op de masten zitten.
Na wat google werk gevonden dat Albulamodell deze levert:
https://www.albulamodell.ch/shop/index.php?page=product&info=275

Echter is zelfbouw denk ik ook wel mogelijk... denk ik  ;D

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #50 Gepost op: 04 juli 2017, 22:19:07 »
Voor mijn baan wil ik graag alle wagons kunnen detecteren. Voor personenwagons doe ik dat door het inbouwen van verlichting en bij goederenwagons wil ik een 10K Ohm (smd)weerstand plaatsen. Zie ook http://www.nproject.org/nl/stroomdetectie-van-wagons-digitaal-en-dcc-122.html.
Daarnaast vind ik verlichting in de wagons gewoon leuk voor de aankleding van de baan. Ook bezit ik nu nog niet zo heel veel materiaal en is de actie nog betaalbaar  :D

Daarom gisteren een wagon gepakt en heb ik hier een ledstrip van digikeijs met geïntegreerde functiedecoder geplaatst.
Ik ben begonnen met alles losschroeven:


Daarna heb ik de ledstip op maat gemaakt door er 4 leds af te halen:


Toch bleek dat nog iets te groot. Ik wil eigenlijk niet het dak van de wagon aanpassen, want ben bang dat deze constructie er niet voor niets zit (in het midden):


Dus dan toch maar iets kleiner...:


Nu past alles mooi en kan de led aan de bovenkant gemonteerd worden waardoor het licht mooier naar beneden valt:


Ook wil ik de bijgeleverde condensator gebruiken en deze wil ik niet in het zicht. ... dus lang leven de WC ruimte  :) :


Omdat ik de ledstrip ingekort heb, moest ik wat soldeer acties doen. Boven in het midden alles doorverbinden en aan de achterkant een paar punten. Raadpleeg de handleiding als je aan de slag gaat, want het verschilt per lengte wat je moet doen. Na het solderen even testen of de ledstrip nog werkt:


Nu de strip in de wagon plaatsen:




Licht in de trein is leuk, maar de trein kan dan natuurlijk niet leeg zijn:


Bijna klaar  :)
Nu moeten de wielen nog stroom doorgeven aan de ledstrip. Hiervoor heb ik een digikeijs stroomafnemer voor N spoor gebruikt. Dit zou prima passen bij Bemo volgens de winkelier..... mmm... thja....  :-X


Het gaat wel, maar het is niet optimaal. Deze toch even vervangen voor een H0 variant. Gelukkig had ik er nog twee liggen en kon ik door. Nu alles in elkaar zetten en het eindresultaat bekijken:
(Helaas is onderstaande foto genomen met tegenlicht en lijkt het licht in de wagon recht sterker. In het echt is dit niet het geval)


Als ik de wagon wat heen en weer beweeg dan knipperen de lichten. De stroomafnemers doen hun werk, maar je hebt af en toe gewoon een klein moment dat de stroom wegvalt. De condensator zou dit moeten opvangen, maar doet dit niet. Dat is gek.... zou hij kapot zijn? ... Niet goed aangesloten ????....
Even een andere gepakt... geen resultaat. Dan maar even google gebruiken  (y)

De bijgeleverde 100uf 16V condensator lijkt wat klein??!?!?? Ik heb hier zelf geen kaas van gegeten....maar ik zie dat Digikeijs zelf ook vervangende 220uf en 1000uf condensators levert. Deze heb ik vandaag even gehaald en dus ... Try on error dan maar  ;D  :angel:

Nadeel is wel dat de 1000uf wel een stukje groter is:

(onderste is de standaard bijgeleverde condensator)

De 200uf doet het ok, maar de 1000uf doet het een stuk beter.
Zie hier een filmpje van de 1000uf. De drukschakelaar gebruik ik om het wegvallen van stroom te simuleren:
<a href="https://www.youtube.com/v/-sZfUjBQdgc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/-sZfUjBQdgc</a>

De middelste led knippert wel na als de stroom weg is..... hopelijk kan dit geen kwaad  :-\ ???

Voor vandaag is het weer mooi geweest... trein even netjes opbergen:


Van de week alle accessoires monteren (die Bemo los bijlevert, zoals handgrepen en trap onder de deuren) en dan is de wagon af. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke lijm gebruik je hiervoor? Normale secondelijm of ....???
Ben benieuwd naar jullie ervaring.

Alvast bedankt,
Wouter





Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #51 Gepost op: 04 juli 2017, 23:27:41 »
Duidelijk uitgelegd zo  :)  Heb deze pagina gelijk even bij mijn favorieten opgeslagen.

Voor lijmen is Micro Kristal Klear een hele goeie. Is een klein flesje, niet duur, droogt doorzichtig op en geeft geen waas. Het is bij veel modelbouwzaken te krijgen. Chris (van Groterdam) gebruikt het bijvoorbeeld ook veel.


Edit: hier heb ik ook Kristal Klear gebruikt:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52601.msg3221734644.html#msg3221734644
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2017, 23:30:28 door Rondje_HO »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
    • flickr fotopagina
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #52 Gepost op: 05 juli 2017, 11:44:23 »
@Wouter: Nog een tip bij het gepriegel om de handgrepen bij de deuren te monteren: leg er een dun stukje karton onder zodat
de handgrepen niet schuin zitten. Zie onderstaande foto. Daarna streek ik met een spelt, waar zeer weinig superlijm (uit de lokale supermarkt) opzat, langs de handgreep bij het
plastic van het rijtuig.



Pas ook op bij het monteren van de luchtslangen en vooral van de elektrische kabel (links) dat ze in bogen elkaar niet raken.
Desnoods nieuwe gaatjes boren.



Tot slot: ga je de binneninrichting van het rijtuig nog een kleurtje geven ?

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #53 Gepost op: 05 juli 2017, 19:23:19 »
Wouter,

Mijn advies betreffende de remslangen etc, is dat wanneer je kleinere boogstralen toepast als 50cm, je die onderdelen bij personenrijtuigen beter weg kan laten. Deze gaan op een gegeven moment altijd in elkaar haken en veroorzaken zo ontsporingen. Bij veel EW I series zijn ze al niet eens voorzien.
Goederenwagens hebben een iets groter onderlinge koppelafstand en daar is het goed mogelijk om deze delen aan te brengen.
Het valt bij een gesloten rijtuigverband ook eigenlijk niet zo op, alleen bij de achterste wagen.

Mooie binnenverlichting overigens,

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #54 Gepost op: 06 juli 2017, 14:57:12 »
Super bedankt weer voor alle reacties! Zeer bruikbaar voor de verdere bouw.

@Wim, ik zat te twijfelen over het interieur een kleur geven. Ik zou ook eens goed moeten Googlen om foto's van het interieur te vinden. Geen idee welke kleuren ze gebruiken bij de FO/MGB en RHB.
Trouwens het weatheren van je wagon is goed gelukt. Maakt het geheel wel af! Weer een actie op mijn groeiende todo list  ;)

@Michiel, bedoel je een radius van 50cm of een diameter van 50cm? Ik ben namelijk aan het nadenken over een keerlus met een radius van 45cm (voor als het station af is).

Inmiddels heb ik hout gehaald voor de 2 laatste van de 4 modules. Van het weekend zal ik hier een bouwverslagje van online zetten. Hopelijk volgende week rails leggen en de aansluitingen maken.

Groetjes,
Wouter



mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #55 Gepost op: 06 juli 2017, 15:10:46 »
Vanaf Radius 50cm is het "veilig" bedoel ik.
45cm rijdt in principe prima, maar je personenwagens kunnen gaan haken met de Zurüstteile.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html


maartenvanderburgt

  • Gast
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #57 Gepost op: 06 juli 2017, 18:20:47 »
Ik heb keerlussen met een radius van 45 cm.  De lange Bemo-rijtuigen (die met die uitstekende regengoot) gaan er geduwd zonder problemen doorheen.  Maar de afstand tussen de 2 dakgoten is dan maar 1 mm., dus wel heeeel minimaal.
Een deel van de (club)baan gaat in de toekomst over op minimaal 50 cm. radius om mogelijke problemen te voorkomen. Dan zit je in ieder geval veilig, dus dat zou ik ook doen voor een nieuw te bouwen stuk / keerlus.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
    • flickr fotopagina
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #58 Gepost op: 07 juli 2017, 09:50:48 »
@Wouter: in 1984 heb ik een paar dia's gemaakt van de binneninrichting van een rijtuig (?) van de RhB.
In die tijd mocht je nog roken in de trein. In de niet roken afdeling waren de banken groenachtig.
In de roken afdeling waren ze roodachtig.





Ik weet niet of dit ook bij de BVZ (waar jouw rijtuigen zo te zien van zijn) ook zo was.

Bij het verven van de binneninrichting maakte ik gebruik van de volgende Humbrol verfpotjes:
Vloer en onderkant van de bank: Humbrol nr 67 of 112.
Wanden en schotten bij de banken: Humbrol nr 103.
roken banken: Humbrol nr 153 en niet roken nr 76.
Aluminiumkleur voor de coupé deuren (ik heb opgeschreven Humbrol MC17, maar dat zal al lang niet meer verkrijgbaar zijn).

Dit was dan het resultaat. Ik had er geen verlichting in.


Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent





Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #59 Gepost op: 07 juli 2017, 10:09:13 »
Super gaaf Wim!
Bedankt ook voor de kleuren, kan ik zeker wat mee.
Ik rij eigenlijk alles RHB en MGB rond jaartal 2005. Deze BVZ-wagon zat toevallig in de startset. Ik heb deze wagon bewust als eerste uit elkaar geschroefd,  een foutje daar is minder erg dan mijn setje GEX wagons (glacier express)  ;D.

Ik zag je onderste foto. Zou je ook kunnen vertellen hoe je het dak zo mooi gemaakt hebt? Welke kleuren en technieken heb je toegepast?

Nogmaals dank.
Wouter