Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
19 april 2024, 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
19 april 2024, 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
19 april 2024, 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
19 april 2024, 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
19 april 2024, 14:07:20
  

Auteur Topic: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)  (gelezen 47244 keer)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #75 Gepost op: 29 augustus 2017, 09:11:49 »
Jazeker Wouter,

Het looppad noemen we langs de vrije baan ook een schouwpad, het is daadwerkelijk een pad om te lopen, maar niet voor spoorlopers! :police:
Vroeger schouwde men de rails, al lopend vanaf dat pad. We kennen de term schouwpad ook bij watergangen.
Ook nu is het nog voor al het personeel dat langs het spoor moet zijn, ook voor rangeerders of treinpersoneel.
Het looppad is makkelijk na te bootsen op de traditionele manier van ballast aanbrengen, fijn grind inwateren met verdunde houtlijm.
Ik heb er ook het Steinmehl van Koemo voor gebruikt.

De laatste foto uit je bericht geeft de verschillen goed aan:
1. Vrij nieuw asfaltbeton zoals ook in de weg (ik gebruik er geverfd grijs karton voor).
2. Los aangebracht en licht aangewalst asfaltmengsel (ik doe het met met glad afgestreken Steinmehl).
3. Gestorte en aangewalste steenslag (na te bootsen op de traditionele wijze met fijn grind, ik doe het dus ook met Steinmehl)

Zie voor mijn gepruts met het Koemo Steinmehl:
http://rhb1op87.blogspot.nl/2016/11/werk-in-uitvoering-de-perrons.html en
http://rhb1op87.blogspot.nl/2016/12/de-kleur-grijs.html
Maar ik heb het 3x opnieuw moeten doen, en het is nog niet 100% naar mijn zin ...... :P

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe jij het gaat doen.
De in dit topic getoonde foto's van Wim geven ook een heel mooie oudere perronverharding weer van het soort dat ik ook wilde nabootsen.

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #76 Gepost op: 04 september 2017, 20:00:33 »
Hoi Allemaal,

Ik ben gisteren lekker bezig geweest met het netjes maken van de bedrading en het aansluiten van de wissel (cobalt) op bak nr.4.
Zoals jullie onderstaande kunnen zien, zitten de draden wel aan de rails, maar nog niet heel netjes in de decoder....:



Tijd om dit netjes te doen.
Ik ben begonnen met het zoeken van een geschikte plek voor de decoder. Ook wil ik de tulpaansluitingen voor de modules onderling plaatsen. Deze wil ik in het midden hebben om de afstanden gelijk te houden. Ik had mooie plaatjes gevonden waar 4 tulp aansluitingen mooi uitgelijnd op zitten (zie onderstaande plaatjes).

Ik heb styreen gebruikt om een plaat te maken waar de tulp aansluitingen en 2x een loconet aansluiting in kan:


Helaas is 1mm styreen veel te broos om in te boren en kreeg ik het niet netjes en mooi rond met een mes.....
Poging 2 heb ik gedaan met hout... helaas... laten we het er op houden dat mijn zaag niet recht is   :-X

Op naar poging 3!....
Ik heb een grote opening in het hout gemaakt en daaronder verzonken een plaatje waar de rest op komt. Dit moet ik dan netjes afkitten en schilderen:


En toen gebeurde het... mijn vrouw was mijn gemopper zat  ;D ;D ;D ;D ;D
Zij vroeg: "en hoeveel mensen gaan de achterkant zien en wanneer wilde je die baan af hebben?"  :police:

Thja... nadat ik had besloten dat ze géén gelijk had, maar mijn vrouw het gewoon met mij eens is....  :angel:   
heb ik de definitieve oplossing gemaakt  (y):







Ach... best te vrede voor de achterkant  ;)


En nu verder met de draden!
Eerst heb ik kabel gootjes geplaatst voor de grote afstanden:


De wissel zit op zijn plek, nu de cobalt plakker/sticker er op voor het dempen van het geluid en de basis van het vastzetten:


En de wisselspoel zelf er op en met 4 schroeven vast zetten.:


Op het bovenstaande plaatje zie je een geel stickertje met een waarschuwing. Tip! Laat deze zitten, je kunt ze namelijk heeeel makkelijk opblazen  :'( :'( :'( :'(

Dan natuurlijk de wissel even testen:


De wissel werkt prima, dus kan de pin ook op maat geknipt worden. Dan uiteraard ook de baan even testen:


Als alles werkt.... dus alle draden nog even netjes en dan is dit het eindresultaat van mijn zondag  :)

(Op de achtergrond staat een andere module die nog gedaan moet worden)

Tot de volgende update,
Wouter





Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #77 Gepost op: 08 september 2017, 13:01:48 »
Goed bezig Wouter!

Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #78 Gepost op: 08 september 2017, 17:53:54 »
Mooi Wouter,

Hoe verzorg jij de polarisatie van het hartstuk bij de Peco wissel?
Door alleen de aanliggende wisseltongen of gaat de Cobalt wisselaandrijving ook nog schakelen.
Bij mijn Bemo wissels schakelt de Tortoise motor het geïsoleerde hartstuk, maar ik ga een paar Bemo wissels vervangen door Peco wissels. (De tongbevestiging van de Bemo wissels blijkt bij enkele niet stabiel genoeg)

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #79 Gepost op: 09 september 2017, 12:06:28 »
LETOP! ER STAAT FOUTIEVE INFORMATIE IN DIT BERICHT! MIJN EXCUSES, WOUTER
De peco wissels zijn NIET geïsoleerd vanaf de fabriek.

Originele bericht:


Hoi Jan,

Ik heb er voor gekozen om de wissel te kunnen detecteren via S88-Bezetmelding.
Daarom is mijn oplossing niet helemaal standaard, maar via onderstaande plaatje een uitleg hoe ik het gedaan heb:



Vanboven gezien heb je de bruine en blauwe draad. Dit is gewoon de standaard wisselspanning (dcc) die je ook op de rails zet. Hierdoor krijgt de Cobalt ook zijn dcc opdrachten (zit een decoder ingebouwd / dcc-versie).
Daaronder zit een "S1-FROG". Ik gebruik hem niet. Maar hier kun je normaal je hardstuk op zetten en deze schakelt dan mee met de twee draden daarboven.

Dan krijg je een 3 pinnen voor een schakeling. "S2-R, S2-L & S2-C". De S2-C (witte draad) gebruik ik als uitgang naar mijn rails. De bruine draad gaat naar mijn ringleiding en de rode draad gaat naar mijn S88. De rode draad zit ook rechtstreeks op de wissel voor de linker kant. Ik heb onderaan ook een schema toegevoegd, dan maakt het hopelijk duidelijker).

Soms wordt dit wel afgeraden, want als in de rechtdoor gaande wisselstand een wiel tegen de bovenste rail komt, dan kun je sluiting krijgen. Ik heb hier zelf geen negatieve ervaringen mee en het is bij mij nog niet voorgekomen.

Hou je er wel rekening met dat de Peco wissels code 75 zijn en dus anders zijn dan de Bemo (code 70 of 83) rails. Ik heb geen idee of dat makkelijk uitwisselbaar is....

Schema (sorry voor de slechte kwaliteit en paars is wit  ;D):

LETOP HET PLAATJE VAN DE WISSEL IS NIET CORRECT! DE ISOLATIE ZIT ER NIET VANUIT DE FABRIEK!

Succes met de bouw!
Wouter


Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #80 Gepost op: 09 september 2017, 14:58:16 »
Hou je er wel rekening met dat de Peco wissels code 75 zijn en dus anders zijn dan de Bemo (code 70 of 83) rails. Ik heb geen idee of dat makkelijk uitwisselbaar is....

Mijn vraag is beantwoord: De wisseltongen zijn volgens jouw plaatje geïsoleerd van het puntstuk en dat geeft een zelfde situatie als bij een Bemo code 83 wissel. (Behalve de extra isolaties naar de aansluitende rails achter het wissel).
Op mijn baan gaat code 70 van Bemo op diverse plaatsen over op de code 83. Peco code 75 zit daar dus tussen in, mag geen probleem zijn. Een groter verschil is de wisselhoek, van 12 naar 10 graden. Daar zal ik de aansluitende bogen op moeten aanpassen.
Dank voor je uitvoerige antwoord. Ik zal t.z.t. mijn ervaringen met de wissel-wissel ook laten zien.

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 687
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #81 Gepost op: 09 september 2017, 19:49:21 »
Bij mij zijn de wisseltongen gewoon doorverbonden met het hartstuk  ;) anders kwam mijn Tm 2/2 geen meter vooruit  :P

Wel de 2 railstaven isoleren (rood) en het veertje kan je heel makkelijk verwijderen door 2 lipjes te buigen (blauw)
« Laatst bewerkt op: 09 september 2017, 19:57:33 door RhB-Mikey »
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies
Mijn eerste grote tentoonstelling Smalspoormodelbouwdagen 2023

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #82 Gepost op: 09 september 2017, 20:42:51 »
Hoi Jan,

Ik zit je vraag nogmaals te lezen... oeps... je vroeg iets heel simpels  ;D. Gelukkig let Mikey op, want ik geef je nog de verkeerde informatie ook  :-[ :-[ :-[ :-[

Ik kwam op het forum ook nog een plaatje tegen van de achterkant van de wissel:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=47539.0

Mijn excuses,
Wouter

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #83 Gepost op: 10 september 2017, 08:43:27 »
Komt goed Wouter :) en Mikey: ook bedankt (y)

Die laatste informatie had ik ook al eens gezien op het forum, vandaar mijn vraag of je het hartstuk laat schakelen door de Cobalt of dat de wisseltongen zelf genoeg contact blijven maken. Ik ga (in verband met mijn Tortoise aandrijving) het veertje in de wissel weghalen en de Tortoise het puntstuk laten schakelen. Dat werkt bij mijn Bemo C70 goed. Ook daar zijn de tongen verbonden met het hartstuk. Ik verwacht daarom met deze wissel het zelfde te kunnen doen. Het centreren van de aandrijving onder het wissel moet wel nauwkeurig anders geeft het omzetten kortsluiting. De schakelaar in de aandrijving moet exact op hetzelfde moment schakelen als beide wisseltongen los zijn van de doorgaande spoorstaven. Bij de Tortoise lukt dat dus wel.
Ik was nieuwsgierig of de Cobalt dat schakelen ook goed doet.

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Marcel SZD

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • SZD en FO fan
    • oekraine anders
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #84 Gepost op: 10 september 2017, 11:05:18 »

Heb je met deze wissels geen last van dat wielflenzen de tong raakt en dan kortsluiting maakt?
Ben van plan deze wissels te gebruiken.

groetjes, Marcel

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #85 Gepost op: 10 september 2017, 13:08:56 »

Hoi Marcel,

Dit is mijn eerste H0(m) baan en ik heb dus niet heel veel ervaring met de wissels / het rijden. Bij het proefrijden op de eerste module (foto's zie pagina 1 en 3) heb ik nog nooit problemen gehad dat de wielflenzen de tong raken. Ik heb getest met korte en lange wagons achter de loc. Ook heb ik TrainControler een hele dag aan laten staan om te kijken of alles blijft draaien. Dit ging goed... dus ik zou willen zeggen nee  :)

Groetjes,
Wouter

« Laatst bewerkt op: 24 september 2017, 20:58:13 door Bert van Gelder »

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #86 Gepost op: 24 september 2017, 15:12:44 »
Hoi Allemaal,

Ik ben bezig geweest met een aantal proefstukjes voor het perron. De laatste variant wil ik even delen met jullie.
Let alleen niet op het gras, rails en overtollige lijm aan de voorkant. Bij mijn zoektocht naar de juiste oplossing voor het perron, heb ik gebruik gemaakt van oude proefstukjes  ;)










Groetjes,
Wouter


Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #87 Gepost op: 24 september 2017, 16:17:26 »
Dag Wouter,

Hoe heb je de brede strook gemaakt? Ziet er goed uit  (y)

De structuur zie ik als prima voor het nummer 2 in jouw eerdere berichten. Een wat grove structuur voor handmatig aangewalst asfalt of voor verouderd asfalt. En het strookje langs de spoorstaaf is wat te grof (denk ik), lijkt wat op ballastgrind.
Het grote oppervlak is mooi. Maar wilde jij daar geen vlak en redelijk nieuw asfalt? Wat zou een combi doen van geschilderd karton als hoofdstrook (1) met deze structuur tegen de spoorstaaf (2)?

Ben benieuwd naar verdere proefjes.

Groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #88 Gepost op: 25 september 2017, 10:41:02 »
Hoi Jan,

Mijn eerste proefstukje was met styreen en geeft (denk ik) het effect wat je ook met karton krijgt. Ik ben met karton altijd bang dat het op den duur door vocht gaat bobbelen. Heb jij hier ervaring mee? Of gebruik je b.v. architecten karton?

In de onderstaande foto's moet je wederom niet letten op rails, gras, enz. Daarnaast lag het styreen/perron te hoog waardoor het grove asfalt niet mooi egaal is.
Ik denk dat ik dit proefstukje nog een keer opnieuw ga maken, maar hierbij toch wat foto's:







Bedankt voor je reactie!
Groetjes,
Wouter


Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #89 Gepost op: 25 september 2017, 12:04:49 »
Hoi Wouter,

Het "gladde" beton zit er al goed uit.  (y) Het blijft wel moeilijk.
Mijn ervaring was dat het definitieve perron weer net niet zo als het proefstukje er uit kwam..... Styreen is goed, karton een makkelijke variant. Ik werk er al vele jaren mee zonder problemen. Maar als je het "asfalt" drie maal achtereen opnieuw inwatert gaat er wel eens wat mis. Zie de putdeksels op de tegenlichtopname. Die moet ik dus nog gaan vervangen. Ik werk met vrij stabiel grijs karton uit een kunstschilderwinkel.

De manier van belichting scheelt ook. Alleen met tegenlicht zie je op het onderste plaatje de (te) grove structuur. Nog maar even de halogeen spot op de baan gezet. Het gebied voor het stationsgebouw ligt (normaal belicht) gedeeltelijk in de schaduw.
De tegels tegen het stationsgebouw zijn geschilderde mdf-plaat, de banden daarvoor geschilderd karton. Ook de bandjes langs de perrons zijn van karton. Maar daarvoor is styreen zeker mooier. De balken in de overlooppaden zijn echt hout.

Zo lijkt het goed:



Bij alleen tegenlicht wat te grof:



(Bij mij doet Photobucket het nog steeds, zo lang het duurt....)

groeten, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.