Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)  (gelezen 47359 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #30 Gepost op: 21 september 2016, 09:36:57 »
Ik denk dat Tamiya XF-64 dichter bij de door jouw gewenste kleur van de rails komt.

Wat betreft de steentjes, daar zou je een poedertje overheen kunnen doen. Leisteen grijs lijkt me een goede keuze, bijvoorbeeld, daar lijkt het om te schreeuwen. Die doet bij mij wonderen bij straten.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #31 Gepost op: 21 september 2016, 10:02:52 »


Bedankt, ik ga eens kijken of de Tamiya XF-64 het gewenste resultaat geeft. De straat die je meestuurt ziet er in ieder geval prachtig uit!

Gisteren heb ik wel nog de bielzen van proefstukje 2 gedraaidbrushed met een grijze verf (zie onderstaande foto de bielzen links behandeld, rechts orgineel):
[

De bielzen geven nu een rustiger beeld in het ballast. Misschien mag het zelfs nog iets grijzer dan nu. Ook wil ik op het derde proefstukje kijken of de airbrush een beter resultaat geeft.

Vast bedankt!
Wouter
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2017, 17:46:43 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd, bericht staat er boven ook al »

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #32 Gepost op: 28 januari 2017, 17:13:41 »
Hoi Allemaal,

De bouw is even geleden... in de tussentijd voor de derde keer vader geworden en daarom kwam de bouw even op plaats 2.
Toch heb ik een wat kunnen doen tussen de voedingen door. Hierbij weer een paar foto's.

Ik ben begonnen om te kijken waar de masten precies komen, zodat ik niet in de knoei kom met de bedrading aan de onderkant. Op de onderstaande foto zie je de masten uitgemeten op hun plek. Ik heb (zie je bijna niet) een zwarte draad gespannen om te kijken of de hoogte klopt en de draad niet naast de rails komt in de bochten:


en van bovenaf:


Ik heb (zie bovenstaande foto's de rails voorbehandeld met grijze verf op de bielzen en de rail een roestkleur gegeven.
Toen ben ik de bak dicht gaan maken en kon ik het niet laten om het belast te leggen. Het belast moet nog wel verder behandeld worden.
Ook nu weer even kijken (nu de bak dicht is, alle draden onder de bak vast zitten, belast op zijn plek zit en de bak geschilderd is) of de masten nog passen:










Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #33 Gepost op: 30 januari 2017, 14:46:54 »
Hoi Allemaal,

Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef ben ik bezig met de bovenleiding. Ik loop nu tegen een vraagstukje aan...

De masten zouden 67mm van de bovenkant rail moeten zitten volgens het boekje. Ik dacht slim te zijn en 2 mm extra te geven zodat er niet teveel spanning komt op de draad (als de pantograaf omhoog staat):


Grappig genoeg zijn de bemo pantografen (bij de moderne locomotieven die ik bezit) niet heel strak afgespannen.
De ene locomotief (links) zit er een millimeter boven. De andere zit er zelfs een millimeter onder:


Nu de grote vraag!
Zal ik de masten zo laten of toch op de juiste hoogte plaatsen (dus 2 mm lager). Daarbij in het achterhoofd houdend dat ik de pantografen omhoog wil hebben in de toekomst. Eventueel aangepast zodat deze er 1 mm onder blijft (met een ander veertje of draaitje... zorg voor later).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Alvast bedankt,
Wouter



martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #34 Gepost op: 30 januari 2017, 15:23:30 »
Zou ze op 67mm zetten. Je kan desnoods de veerdruk nog aanpassen van de panto's.

Tegen de draad is mooier dan er net onder.

Maar jouw baan en keuze natuurlijk.

Greetz Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #35 Gepost op: 30 januari 2017, 15:50:02 »
Wouter,

Ik hou vast aan de maat van 67 mm t.o.v. bovenkant spoorstaaf. Tussen de draad en het bevestigingspunt op het mastje zit trouwens ook nog 2 mm. De rijdraad komt daarmee op 65 mm. Bij de portalen op het emplacement geeft Sommerfeldt voor de rijdraad 67 mm aan en voor de bevestigingsdraad (tussen de portaalmasten) 69 mm. De rijdraad op het emplacement komt dan 2 mm hoger. In werkelijkheid zou het verschil nog wel eens meer kunnen zijn. Heb ik nog niet uitgezocht. Michiel (mwdb) is ook met de bovenleiding bezig, wellicht weet hij meer.

Op mijn vorige RhB baan heb ik de rijdraden strak afgespannen en de veertjes van de stroomafnemers iets uitgerekt zodat de stroomafnemer de rijdraad slechts licht raakt. Ik vind het mooier als de stroomafnemer werkelijk de rijdraad raakt, maar dat is persoonlijk. Bij tunnels hangt de rijdraad altijd nog lager. Over de juiste rijdraad moet ik mij ook nog buigen. Ik wil niet dat de stroomafnemer een blikken geluid veroorzaakt. Dat was op mijn oude baan wel het geval. Het maken van de rijdraden komt bij mij pas in de laatste fase van mijn modelbaan en dat kan nog wel jaren duren.....

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #36 Gepost op: 30 januari 2017, 17:56:36 »
Bovenleiding RhB: ook ik zal er niet aan ontkomen in spoor 0m.
In het verleden al eens wat uitgezocht hoe het in werkelijkheid zit.
Op internet heb ik ooit gelezen dat bij het begin van de elektrificatie van het RhB net
de bovenleidinghoogte op stations tussen 6000 mm - 6300 mm bovenkant railstaaf was.
Later is dit tussen 5800 mm - 6300 mm geworden. In schaal h0m 67mm tot 72mm (afgerond).
Op vrije baan was de hoogte oorspronkelijk 5500 mm, maar is later verlaagd naar 5200 mm.
In 1:87 respectievelijk 63 mm en 60 mm.
De minimale hoogte in tunnels en onderdoorvoeringen is en was 4150 mm en dat is op schaal
afgerond 48 mm.
In mijn h0m tijd had ik de rijdraad tussen de 65 en 67 mm (vanaf bovenkant railstaaf) hoogte hangen.
De veertjes van de pantografen had ik wel of vervangen of wat uitgerekt waardoor de aandrukkracht veel minder was.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent   

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #37 Gepost op: 30 januari 2017, 20:56:16 »
Hoi Allemaal,
Super bedankt voor de snelle reacties en informatie. Hier kan ik zeker wat mee!  (y)
Ik ga de masten verlagen naar 67mm, dit is een stuk realistischer. Ik kan nog altijd de veertjes aanpassen zoals Wim, Jan en Martijn al zeggen. Het zal een klein beetje hak werk worden in het belast om de masten recht en op de juiste hoogte te laten komen, maar met beleid moet dit vast wel lukken. Uiteraard ga ik daarna eerst verder met het landschap voordat de masten en vooral de rijdraad definitief geplaatst worden.
Nogmaals bedankt!!!
Groetjes,
Wouter

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #38 Gepost op: 30 januari 2017, 21:23:51 »
Hallo Wouter,
Maak jij de rijdraden zelf of gebruik je de fabrieksaangeleverde exemplaren?
Groet, Rob

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #39 Gepost op: 30 januari 2017, 21:44:57 »
Hoi Rob,
Ik ga zeer waarschijnlijk de draden van Sommerfeldt zelf gebruiken, maar dan wel de Profi-Fahrdraht (0,5mm onder en 0,4mm boven i.p.v. de gehele draad in 0,7mm doorsnede). Deze vind ik een stuk mooier. Zelfbouw heb ik eigenlijk nog niet overwogen. Dit laatste mede omdat de rijdraad afspannen de laatste klus is en dit helaas nog wel even gaat duren  :). Maar wie weet zal ik dat tegen die tijd ook bekijken...
Groetjes, Wouter

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #40 Gepost op: 30 januari 2017, 22:43:31 »
Hallo Wouter,

Ik zou me die moeite van het verlagen besparen: die 67mm is eigenlijk de minimum maat en bovendien: eigenlijk moet je aan die uitleggers van de masten nog een "spurhalter" solderen. Daarmee zakt je draad nog iets en zit je zomaar op 65mm. Ik vindt dàt eigenlijk al aan de lage kant.
Bij een mast welke de draad naar binnen trekt maak je aan het einde van de uitlegger een knikje, bij een naar buiten trekkende mast soldeer je een kleine spurhalter welke naar het mastprofiel wijst. Op deze manier zit het in werkelijkheid ook.
Op mijn station Alp Grüm zit de rijdraad op 70mm en dat ziet er helemaal niet te hoog uit. Overigens halen alle pantografen dat makkelijk.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #41 Gepost op: 26 juni 2017, 17:01:47 »
Het is alweer even geleden, maar ik wil Michiel nog bedanken voor zijn reactie. Ik ben kort na je reactie aan de slag geweest met de masten. Echter heb ik nooit de tijd gevonden voor een verslagje :)

Ik heb gemerkt dat ik de masten niet eens heel veel lager kon krijgen of ik moest echt in het hout gaan zitten. Dat zou wel een hele ingreep zijn en hier wil ik me nu niet aan wagen. Zeker niet met de tip/ervaring van 70mm van Michiel in het achterhoofd.

Wel heb ik gezien dat mijn mast behoorlijk scheef stond (zie foto hieronder met waterlaserpas):


Na overtollig belast weghalen stonden alle masten recht:


Door de aanpassing staat de masten 1mm lager en komen deze uit op 68 ipv 67mm. Ik kan hier mee leven  :D




Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #42 Gepost op: 01 juli 2017, 14:07:17 »
Hoi Allemaal,

Afgelopen maanden ben ik druk bezig geweest met de eerste 2 modules. Ik heb vele aspecten uitgeprobeerd voor het gehele plan. Voordat ik verder wilde bouwen aan de andere twee modules, wilde ik zeker weten dat een aantal dingen goed werken.
Afgelopen 2 weken ben ik druk bezig geweest met de blokbeveiliging. In het verleden heb ik altijd gewerkt met koploper, maar aangezien we op de N-spoor vereniging overstappen op Traincontroller ben ik nu met Traincontroller aan de slag gegaan. Het testen hiervan en mijn bevindingen zal ik op een later moment een keer delen.

Daarnaast vond ik het belangrijk dat de module overgangen goed werken. Bij de N-spoor vereniging hebben we hier in het verleden wat problemen mee gehad en die wilde ik bij mijn Bemobaan voorkomen. Op de vereniging werken we met tegenwoordig schuifrails van minitrix. Dit werkt prima, maar is voor Bemo niet beschikbaar.

Voor de Bemo baan heb ik een dergelijke oplossing verzonnen met railschoenen en dit werkt fantastisch!
De spoorstaaf van de rails blijft op 30 mm afstand van de rand van de module:



Vervolgens fijl ik de onderkant van bielzen (die ik over heb van...) aan de onderkant 1 mm weg. en deze lijm ik tot de module rand.
Deze worden mee gespoten en de railbedding wordt gelegd:



Als laatste neem ik een railstaaf en deze zaag ik in stukjes van 28 mm. Voor één rails heb ik er 4 nodig. In het midden doe ik een plastic/isolerende railschoen en aan de module kanten komt een metalen railschoen:



Als de modules aan elkaar zitten dan schuif ik het schoentje over de rails van de modules. Dat doe ik bij beide railstaven en dan rijden maar.....







De voordelen zijn:
- Ziet er optisch prima uit
- Makkelijk te vervangen als er een stukje zoek is
- Alle overgangen hebben dezelfde afstand en zijn dus uitwisselbaar
- De rails op de module zit op 30mm van de rand en dit is met oog op transport veiliger
- Je hebt een klein beetjes speling tussen de modules t.o.v. een koude koppeling

De nadelen zijn:
- Het is veel precisie werk om de afstanden op 30mm te krijgen per spoorstaaf
- De losse bielzen kosten verschrikkelijk veel tijd. Te veel er af fijlen is niet mooi... te weinig en de rails wordt omhoog geduwd
- Als je de modules losmaakt moet je niet vergeten dat er nog rails aan elkaar vast zit  :-\
- 2x 40mm is wel een beetje de maximale afstand (bleek uit proefstukjes). Anders krijg je een soort van "O" in de overgang i.p.v. "| |" / rechte rails
- 2x 30mm is de minimale afstand. Anders kan de railschoen niet over de rails schuiven bij het los/vast maken.
- De railschoen kun je niet inkorten, want dan is de constructie niet meer stabiel. De Peco railschoenen zijn helaas wat lang...

Testen
Op de modules heb ik 3 overgangen van de ene naar de andere bak. Ik heb ze alle drie aangesloten en heel veel getest:
- Alle type wagons (die ik heb) rijden er prima over
- Enkele en dubbele as op de wagon geeft geen probleem
- Een kleine tractor en grote locomotieven geven beide geen problemen
- Abnormaal hoge snelheden geven geen problemen
- Ook duwende treinen ontsporen niet
- Het doorgeven van spanning geeft geen enkel probleem

Al met al ben ik erg tevreden en ga ik dit toepassen op alle modules die ik ga bouwen.

Dat was het weer voor vandaag.
Groetjes,
Wouter








T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #43 Gepost op: 01 juli 2017, 23:33:22 »
Dat is best wel een slimme oplossing (y)

Mogelijk is voorzichtig wegsnijden met een hobbymes makkelijker
dan te vijlen, in ieder geval ietsje sneller 8)

Die moderne masten van Sommerfeldt zijn best wel mooi, is het beel soldeerwerk,
of zijn die snel in mekaar te zetten?

Mvg,

Tis
********

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #44 Gepost op: 02 juli 2017, 08:56:09 »
Hoi Wouter,

Ik werk ook met losse tussenrailsjes, werk idd prima, en blijft beetje flexibel.
Wel en vraagje, waarom 2x een los railtje achter elkaar, evt isolatie schoen kan ook gewoon aan 1 zijkant, t lijkt me zo wiebelt zo, of vergis ik me?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol