Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)  (gelezen 46935 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #90 Gepost op: 25 september 2017, 12:31:46 »
Oei, dat ziet er mooi uit  (y)

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #91 Gepost op: 14 oktober 2017, 20:01:43 »
Hoi Allemaal,

Ik ben afgelopen weken bezig geweest met meerdere proefstukjes (morgen of maandag zal ik wat foto's posten). Uiteindelijk ga ik mijn station iets aanpassen aan de werkelijkheid. Echter wil ik ook de impressie van de omgeving wekken en het niet één op één nabouwen. Het dient als voorbeeld om zo natuurgetrouw te bouwen.
@Jan, wederom weer bedankt voor de foto's, tips en hulp!
Ik heb besloten toch meer "oud" asfalt na te bootsen. Ik vind dit in het model mooier vind ogen dan het styreen, maar binnenkort meer hierover...

Vandaag heb ik gewerkt aan de baan. Die moet toch ook een keer afkomen  :laugh:
Dus vandaag heb ik de laatste bielsen geplaatst.... pfffhhh... ze zitten er allemaal tussen.... wat een werk  :)


Vanavond meteen de eerste module gespoten met de airbrush (de rails). Zoals eerder beschreven heb ik hier vele proefstukjes voor gemaakt.
Wat ik doe is eerst de bielzen grijs spuiten. Zo gaat de donkere zwarte biels iets minder aanwezig zijn als het balast er in komt. Nu lijkt het heel erg grijs, maar ik ga morgen aan de slag met de rails in een roestkleur schilderen. Je zult dan zien dat het meteen een stuk rustiger wordt. Nadat het balast gelegd is wordt de grijse verf iets opgepoest en verouderd. Pas dan heeft het de mooie look die ik wil bereiken. Echter zal dit nog wel even een paar weekjes duren  ;D

Hier vast het grijze landschap/resultaat:





Fijn weekend,
Wouter



 

 

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #92 Gepost op: 18 oktober 2017, 16:09:42 »
Hoi Allemaal,

Hierbij de foto's van verschillende proefstukjes:


De eerste proefstukjes waren niet echt een succes (nummer 1 & 2):
Ik heb deze proefstukjes gemaakt met gips en plamuur. Ik vind de structuur niet mooi en het goed glad krijgen lukte niet. Daarnaast zie je ook schuren in het perron. Al met al... ik had hier geen succes mee.


Mijn derde proefstukje (nummer 3 op eerste foto) was gemaakt van Styreen. Het styreen heb ik eerst opgeschuurd met schuurpapier, zodat de verf beter pakt en er een structuur in komt. Het stuk tussen het perron en de rails heb ik gemaakt met Vallejo zand pasta 26.215. Het nadeel is dat het styreen perfect op hoogte moet zijn en de zand pasta krimpt iets in. Daardoor zijn hoogte verschillen al snel hele drempels:


Bij proefstukje 4 heb ik een andere manier gekozen. Het hoofdperron heb ik gemaakt van de eerder beschreven zand pasta. Het tussenperron heb ik met ballast gedaan. Dit is in zijn geheel geverfd en geweatherd. Het is erg grof en ziet er nog uit als geschilderd belast. Dus weer verder...


Bij proefstukje 5 heb ik de beschreven methode bij nummer 3 nog een keer gedaan. Nu heb ik het styreen lager gelegd en een poging gedaan om de pasta minder in te laten zakken. Na een eerste laag heb ik zelfs een tweede laag pasta gedaan om het egaler te krijgen. Ik ben niet ontevreden over het resultaat. ... maar... :


Bij mijn 6de proefstukje heb ik ook voor nummer 4 een nieuwe poging gedaan. Wel met een groot verschil. Ik heb eerst overal belast gelegd. Dit heb ik grof opgeschuurd en vervolgens met ik met tape het tussenperron afgeplakt. Met de zand pasta heb ik het hoofdperron gemaakt. Dit heb ik vervolgens helemaal glad geschuurd met heel fijn schuurpapier. Daarna weer met dezelfde verf en weather materialen bewerkt:


Het 7de proefstukje is eigenlijk nummer 6. Alleen heb ik het perron smaller gemaakt. Alleen omdat nummer 6 al geschilderd was en ik nogmaals met de pasta en verf er overheen gegaan ben, is er wel wat structuur verloren gegaan. De smallere strook klopt wel meer met de werkelijkheid:


Mijn keuze...
Proefstukje 5 komt denk ik het meeste overeen met de werkelijkheid. Echter vind ik deze zelf wat saai... Nummer 6/7 vind ik spannender ogen op de modelspoor baan en is misschien iets te oud voor dit station. Toch denk ik hier mee door te gaan. Het ziet er leuk uit en ik ga het station niet één op één nabouwen. Het station gebruik ik als richtlijn om dicht bij de werkelijkheid te blijven en een sfeer impressie te geven van.... Onderstaan nog een keer de foto van nummer 6/7 met links onder hoe het er in de werkelijkheid uit ziet:


Groetjes,
Wouter

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #93 Gepost op: 18 oktober 2017, 16:22:40 »
Hoi Wouter, goed bezig man!

Ik vind die laatste foto een heel mooi resultaat geven (y) ook al is die zoals je aangeeft iets te oud. Ik zou er ok mee door gaan, het ziet er echt natuurlijk uit. Opgeschuurde (ronde) ballaststeentjes dus. Mooi gevonden. En die zandpasta van Vallejo kende ik nog niet.
Ik ga hier vast en zeker later ook nog eens mee stoeien!
Met dank voor het laten zien.

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #94 Gepost op: 20 oktober 2017, 10:54:48 »
En die zandpasta van Vallejo kende ik nog niet.
Ik ga hier vast en zeker later ook nog eens mee stoeien!

Hoi Jan,

Ik kan de pasta's echt aanraden. Ik heb ze in het verleden veel gebruikt. Ze zijn niet goedkoop, maar geven wel erg leuke effecten. Je hebt veel verschillende soorten. Op deze site hebben ze een mooi overzicht van de verschillende effecten:
http://www.locdepot.nl/verf-lijm/vallejo/water-a-stone/sand-earth-and-stone

Veel plezier met het stoeien  :)

Groetjes,
Wouter



Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #95 Gepost op: 20 oktober 2017, 12:24:20 »
Hoi Allemaal,

Vandaag een stukje over de bedrading. Ik heb veel tijd gestoken in de bedrading om deze zo overzichtelijk mogelijk te houden. Mocht er dan een storing zijn of in de toekomst een aanpassing nodig zijn, dan is dit makkelijker te realiseren. Om dit te doen heb ik de volgende uitgangspunten genomen:

1) zo min mogelijk bedrading tussen de modules
2) modules kunnen zelfstandig opereren
3) gebruik van kleurcodes
4) alle bedrading moet je bij kunnen komen, zonder breekwerk
5) DCC-units onder de bak moeten vervangen kunnen worden
6) Bedrading tussen de modules zijn in de achterkant verwerkt (zichtbaar!)

Ik heb voor de ringleiding de kleuren bruin en blauw gekozen. Blauw is misschien niet een normale keuze en vaak wordt rood gebruikt. Echter wilde ik verschil tussen de draad van de ringleiding en de draad tussen de S88 en de rails. Het hartstuk van de wissel heb ik wit gemaakt. Deze kan namelijk verschillen afhankelijk van de stand van de wissel.
Ik ben uitgekomen op de volgende kleuren:

Bruin: Ringleiding (massa) + draad naar achterste spoorstaaf
Blauw: Ringleiding (signaaldraad, bv naar S88)
Rood: Draad tussen de voorste spoorstaaf en de S88
Wit: Hartstuk wissel naar <x>



Om de draden vast te zetten heb ik voor de grote stukken kabelgootjes gebruikt. Deze zijn makkelijk open te maken mocht er iets veranderd moeten worden. Daarnaast gebruik ik de sluiters die bij de boterhamzakjes zitten. Met een nietpistool zet ik eerst de boterhamsluiter vast op de module. Daarna leg ik de draden er in en bind ik hem dicht. Ook dit is makkelijk open en dicht te maken en de draden bungelen niet meer vrij rond.

De wisseldecoder (cobalt) krijgt zijn voeding van de ringleiding.
De S88-unit is bij mij een loconet uitvoering. Ik wilde graag overal loconet hebben. Als ik had gekozen voor een S88-N (UTP variant), dan had ik daar ook nog een connectie van module naar module voor moeten maken en dat ging in tegen regel 1  :police:.

Rechtsonder zien jullie de letters A t/m D. Dit zijn de aansluitingen van module naar module.
Ik heb dit gemaakt op een los plaatje, zodat het vervangbaar is. Het zit dus niet gelijmd.

A & B zijn tulp aansluitingen. De tulp stekker heeft een kerndraad en een buitendraad (weet niet hoe dat officieel heet). Deze sluit ik op elkaar aan zodat het één draad is. Dit om te voorkomen dat er ooit iets gekruist aangesloten kan worden en meteen een dubbele verbinding om storingen te voorkomen. A & B zijn nu nog niet aangesloten, maar ga ik gebruiken om op de S88 aan te sluiten. Ik kan dan schakelaars aansluiten of andere terugmelding die van buiten de module komen, programmeren tot een actie. Voorbeeld: Ik maak een paaltje met een grote knop die voor de module staat. Als kinderen hier op drukken dan komt er een S88 melding binnen. De software koploper/itrain/traincontroler herkent de melding en stuurt train x weg of zet een kerkklok aan.

Aansluiting C is mijn ringleiding. Ik gebruik wederom tulp aansluitingen (2x massa en 2x signaaldraad). Één setje gaat naar de rechter module en de andere naar de linker module. De eerste module krijgt hier de centrale (bv DR5000) op aangesloten. Ik heb een kroonsteentje er tussen zitten, voor als de boel los moet. Dan hoef ik niet te knippen of te doen....

Aansluiting D is mijn loconet. Aan de binnenkant is er een aansluiting die naar unit 1 gaat. Vanuit daar zou ik eventueel naar een andere unit door kunnen. Ook hier weer rekening houden met het los halen van de gehele plaat. Aan de buitenkant (zie foto onder) zitten 2 aansluitingen. Één gaat weer naar de rechter module en de andere naar de linker module.

Onderstaande nog een foto van de achterkant. De Loconet unit/plug moet nog afgekit worden en uiteraard wordt het geheel nog netjes geschilderd:


Eerder in mijn draadje had ik een heel verhaal dat ik deze oplossing te veel werk vond....  ;D
Maar helaas heeft mijn collega bouwer op de club mij overtuigt dat ik me niet moet aanstellen .... haha...  ;D Bedankt Erwin!

Dat was het weer.
Groetjes,
Wouter
 




 
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 12:49:47 door Wouter_. Reden: spelfouten »

TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Swiss-N-Trak
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #96 Gepost op: 20 oktober 2017, 12:42:48 »
zoals altijd graag gedaan  (y)

groet Erwin

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #97 Gepost op: 25 oktober 2017, 20:09:27 »
Hoi Alle,

Vanavond lopen stoeien met een wisseldecoder en een seintje:


De wisseldecoder gaf in het begin even een storing, maar gelukkig is dit opgelost.
Het sein kan nu op groen, rood of groen+oranje.
Met een aanpassing van de wisseldecoder-modus, kan het sein ook op groen, rood of oranje.

Maar nu de grote vraag. De situatie is als het onderstaande plaatje:


Wie kan mij helpen bij het seinbeeld????
Wanneer wordt Oranje gebruikt en wordt deze gecombineerd met groen of niet....
Tevens waar is die onderste lichtbak voor? De wissel?
En als ik dan toch vragen stel  ;D ... waar staat de "B" voor? Ben nou wel nieuwsgierig.

Hopelijk kan iemand mij helpen bij het geven van het juiste beeld op de baan.

Alvast bedankt,
Wouter



Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #98 Gepost op: 25 oktober 2017, 20:23:12 »
Hallo Wouter

Alleen oranje bestaan niet bij ons. Het is of groen, rood, of oranje/ groen wat een maximale snelheid van 35 km/h betekend. Bij ons betekend het 40 km/h. De lichtbak is het vertreksein voor de machinist. Wanneer de conducteur dit sein inschakelt, moet je vanaf dat moment nog 7 sekonden wachten en dan vertrekken. Waarom? Zodat de conducteur nog instappen kan. B is gewoon het signaalteken. Je hebt op dit station waarschijnlijk Signaal A tot en met D

groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2017, 20:25:54 door Lokführer Bas »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #99 Gepost op: 25 oktober 2017, 20:30:49 »

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #100 Gepost op: 25 oktober 2017, 20:52:38 »
Leuke materie Wouter!

Ik heb me daar al flink in verdiept, maar als je alle Zwitserse seinen wilt leren is het een echte studie.
Belangrijk is dat de RhB werkt met een sein die voor beide sporen geldt. (groepssignaal) Ben benieuwd of je dat weet te schakelen met jouw elektronica. Daar waar nog over de sporen gelopen moet worden (is dat nog bij jouw station nog het geval?) komt bij een treinkruising de eerste trein altijd binnen op het spoor dat het dichtst bij het stationsgebouw ligt. De eerste trein wordt afgehandeld. Dan pas mag de kruisende trein binnenkomen waarna de eerste trein direct moet vertrekken. Ik heb dat, na lang puzzelen,  binnen Koploper voor elkaar gekregen, compleet met het sein Abfahrerlaubnis (door jouw genoemd "de lichtbak"), dus inclusief de wachttijden. Zie ook http://rhb1op87.blogspot.nl/2016/02/bijzondere-seinen-van-microscale.html

Succes met de studie en als je vragen hebt weet je me te vinden. Al weet Lokführer Bas natuurlijk veel en veel meer :D

met groet, Jan

Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Wouter_

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
    • H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #101 Gepost op: 26 oktober 2017, 14:51:54 »
Super bedankt voor de snelle reacties! Zeer bruikbare informatie!

Ik ga kijken of ik het signaalbeeld kan nabootsen. Hoewel... ik heb niet van die mooie Microscale seinen en dus ook geen "Abfahrerlaubnis". Schneider kent dit niet....
Ik zal dus eerst mijn Schneider sein moeten modificeren of Sinterklaas lief moeten aankijken  ;D
De seinen van Microscale zijn wel verschrikkelijk mooi!!!! Ik heb ze vanwege de prijs nog even geparkeerd, maar wie weet.

Voor nu dus het groen voor het wegrijden, groen+oranje voor vertrek met beperkte snelheid en rood lijkt me logisch  (y)
En zoals Jan dat al opmerkte. Het gaat dan nog om beide sporen, want op mijn station wordt over de sporen gelopen. Echter stop alleen niet alles meer op Sumvitg-C (twee keer per uur stopt er een trein... de rest, zoals de Glacier Express rijd langs).

Nogmaals bedankt,
Wouter



Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #102 Gepost op: 26 oktober 2017, 17:32:13 »
De seinen van Microscale zijn wel verschrikkelijk mooi!!!! Ik heb ze vanwege de prijs nog even geparkeerd, maar wie weet.

Je hebt er maar twee nodig Wouter. In verhouding met alle andere spullen , rails bovenleiding, materieel, is dat niet veel.....
En het maakt het beeld zo mooi echt. Ik zou het doen. Dus eh... Sinterklaas liedjes zingen, uit volle borst ;D

En dan nog iets, stoppen de treinen in Sumvtg-C alleen op verzoek? Dan geeft het seintje "Halt auf Verlangen" nog iets extra!
Drukken op de knop voor op de baan (het seintje gaat dan knipperen) en de trein stopt alleen maar als je gedrukt hebt.
(Bij een kruising stopt er natuurlijk altijd tenminste één trein)

met groet, Jan

 
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #103 Gepost op: 26 oktober 2017, 20:27:24 »
Gaaf Wouter!  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland)
« Reactie #104 Gepost op: 26 oktober 2017, 22:01:48 »
Kleine aanvulling op Jan: ik heb mijn grafische "Fahrplan" uit '93-'95 er naast gelegd; tussen 5 uur en 13 uur waren er drie kruisingen in Sumvitg, waarbij de trein vanuit Disentis moest wachten, tussen 13 uur en 24 uur 2 kruisingen, waarbij de trein naar Disentis moest wachten. Alle andere treinen kruisten elders. En ja: er waren (en staan nog steeds) 'Halt auf Verlangen' signalen, gemonteerd aan bovenleidingsmasten.

Groet!  Frans
Groet!  Frans