Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)  (gelezen 38328 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #165 Gepost op: 01 december 2016, 14:56:03 »
Koos,

De volgorde van schakeling staat inderdaad niet in de handleiding van de DR4018, of dit wel of niet zou moeten laat ik hierbuiten.  ;)

De door mij opgegeven volgordes heb ik proefondervindelijk vastgesteld en voorkomen dat er tijdens het overschakelen van het ene seinbeeld naar het andere ongewenste "tussen-seinbeelden" worden getoond. Deze kunnen ontstaan als er "standaard" geschakeld zou worden: 1e adres, 2e adres, 3e adres.

Als voorbeeld het volgende:

Stel het sein is op "groen-knipper" gezet, geschakeld staat dan [1,Recht] [2,Afb] [3,Recht].
Nu gaan we het sein weer op rood schakelen met de volgorde (1,2,3), dus [1,Afb] [2,Afb] [3,Afb].

Na het schakelen van het eerste adres [1,Afb] staat dan (tijdelijk) [1,Afb] [2,Afb] [3,Recht] gezet, dit komt overeen met het DR4018-seinbeeld "geel+cijfer" en zal dus gedurende de "schakeltijd+wachttijd" van Koploper zichtbaar zijn: het sein schakelt dus zichtbaar van "groen-knipper" naar "rood" over de tussenstand "geel+cijfer".

En dat willen we dus niet, vandaar de aangepaste volgordes.

Probeer maar voor de overige standen eens uit wat voor "tussenbeelden" de schakelvolgorde (1,2,3) zouden opleveren.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 01 december 2016, 15:02:25 door Bert_Apd »

KdeB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #166 Gepost op: 01 december 2016, 14:59:44 »
Bert

Bedankt voor je uitleg en geduld
Ik ga ermee experimenteren tot ik het snap, je hebt me op de goede weg geholpen.

Groet
Koos
Met vriendelijke groet
Koos de Bruin


Het wordt vanzelf weer kerstmis.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #167 Gepost op: 01 december 2016, 15:03:51 »
Koos,

Goed idee om zelf te gaan experimenteren, daar leer je het meest van.  ;)
Je ziet dan vanzelf wat de verschillen zijn.

Groeten,
Bert

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #168 Gepost op: 19 oktober 2017, 15:23:26 »

4. Voor het P-sein dient (althans naar mijn idee) onderstaande definitie en volgorde te worden opgegeven:

         

Bert, hier toch ook nog even een vraag over. Het afvallen via geel gebeurd bij mij alleen na een groen knipper (en dat is zeker geen 0,7 seconde maar eerder 0,2) . Zie hieronder hoe ik het ingesteld heb staan in iTrain. Wat doe ik dan nog fout? De schakeltijd staat op standaard (250ms) Ik heb jouw overzicht gezien maar daar is groen knipper niet gedefineerd en deze wil ik toch ook wel graag gebruiken. Zou je een overzichtje kunnen maken incl groen knipper met afval via geel na groen knipper en na groen?

« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2017, 15:26:17 door banne »
Met vriendelijke groet,

Bart

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #169 Gepost op: 19 oktober 2017, 16:06:10 »
Hallo Bart,

Ik heb jouw overzicht gezien maar daar is groen knipper niet gedefineerd en deze wil ik toch ook wel graag gebruiken. Zou je een overzichtje kunnen maken incl groen knipper met afval via geel na groen knipper en na groen?

Voor zover mij bekend en door andere forumleden destijds is bevestigd kan een P-sein geen "groen knipper" tonen.
Zie ook onderstaande link:
> http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=674

"Groen knipper" wordt alleen getoond bij z.g. bediende seinen. Deze staan normaliter op rood en komen bij het grootbedrijf alleen in een "betere stand" wanneer een rijweg wordt ingesteld. Na passage vallen deze seinen weer direct terug op rood (dus zonder "tussengeel").

Ik zal jouw definities gaan bestuderen (is voor mij ook al weer een tijdje terug) en meld me daarna weer...

Vast even een eerste vraag: Zijn dit de door jou gebruikte iTrain definities voor een P-sein?


... Zie hieronder hoe ik het ingesteld heb staan in iTrain. ...



Groeten,
Bert

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #170 Gepost op: 19 oktober 2017, 16:13:46 »
Hi Bert, het gaat mij er niet om, om het hele grootbedrijf exact na te bootsen. Ik hou meer van wat speelsheid op mijn baan en daar passen meerdere kleuren (evenals groen knipper) bij. Vandaar dat ik hier een oplossing voor zoek :-)
Met vriendelijke groet,

Bart

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #171 Gepost op: 19 oktober 2017, 16:39:07 »
Oké, ik zal kijken of daar een oplossing voor is.

Kun je nog wel even mijn vraag beantwoorden over de door jou gebruikte iTrain-definitie?

Vast even een eerste vraag: Zijn dit de door jou gebruikte iTrain definities voor een P-sein?

... Zie hieronder hoe ik het ingesteld heb staan in iTrain. ...



Met andere woorden: wil je dat dit sein "over geel afvalt", ook na groen-knipper?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2017, 16:40:40 door Bert_Apd »

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #172 Gepost op: 19 oktober 2017, 17:01:26 »

Met andere woorden: wil je dat dit sein "over geel afvalt", ook na groen-knipper?

Hij moet over geel afvallen na groen en groen knipper
Met vriendelijke groet,

Bart

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #173 Gepost op: 19 oktober 2017, 22:04:41 »
Hij moet over geel afvallen na groen en groen knipper
Als het geel optreedt tijdens de donkerfase van groen-knipper, dan zie je mogelijk geen geel.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #174 Gepost op: 20 oktober 2017, 09:38:00 »
Als het geel optreedt tijdens de donkerfase van groen-knipper, dan zie je mogelijk geen geel.
Dit is iets wat nu al werkt en ik heb nog nooit géén geel gezien na groen knipper.

Dus even voor de duidelijkheid, met de instellingen zoals ik ze stuurde in een eerder bericht werkt afvallen over geel WEL al na groen-knipper maar NIET na groen. Ik wil dit dus graag bij beide hebben.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2017, 09:40:15 door banne »
Met vriendelijke groet,

Bart

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #175 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:26:33 »
Heel vreemd. Bij het grootspoor komt Groen-knipper alleen voor bij bediende seinen (= net voor een wissel). Bij bediende seinen is er geen tussenfase met Geel; dus na Groen-knipper gaat het sein direct op Rood.

Bij bediende seinen treedt een omgekeerd effect op. Als een sein van Rood naar Groen / Groen-knipper gaat dan volgt er heel even Geel.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #176 Gepost op: 22 oktober 2017, 12:54:54 »
Bij bediende seinen kan het voorkomen van rood via geel naar groen. Dit is afhankelijk van de situatie en het instellen van de rijweg.

Als na het bediende sein een P sein staat welke al groen is, zal het bediende sein gewoon van rood naar groen gaan zonder geel te laten oplichten.
Staan er meerdere bediende seinen en wordt de rijweg ingesteld gaat dit inderdaad soms heel kortstondig via geel.
Ik zal het eens proberen te filmen! Heb ik ook ooit een draadje voor geopend.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #177 Gepost op: 22 oktober 2017, 14:08:38 »
Hallo Bart, Martin en Silvester,

Het heeft mij even aan tijd ontbroken, maar ik wilde eerst even een aantal zaken in iTrain controleren voordat ik antwoord zou geven.
Inmiddels heb ik mijn kennis van iTrain wat opgefrist...  8)


@ Martin:

Als het geel optreedt tijdens de donkerfase van groen-knipper, dan zie je mogelijk geen geel.

Zodra de DR4018 een schakelopdracht ontvangt wordt het bestaande seinbeeld afgebroken en het nieuwe direct getoond. Ook al is de DR4018 bezig met de donkerfase van "groen-knipper", dan zal direct "geel" getoond worden met de ingestelde fading. Het geel kan dus niet wegvallen in een donkerfase.

Heel vreemd. Bij het grootspoor komt Groen-knipper alleen voor bij bediende seinen (= net voor een wissel). Bij bediende seinen is er geen tussenfase met Geel; dus na Groen-knipper gaat het sein direct op Rood.

Bij bediende seinen treedt een omgekeerd effect op. Als een sein van Rood naar Groen / Groen-knipper gaat dan volgt er heel even Geel.

Bedoel je dat het vreemd is dat de DR4018 bij onderstaande seininstellingen "tussengeel" geeft bij het schakelen van "groen-knipper" naar "rood"?

     

Bij een aldus gespecificeerde toestandstoewijzing en een (lange) schakeltijd van 250 ms worden tijdens het schakelen van de drie adressen de zogenaamde "ongewenste tussenbeelden" zichtbaar: in dit geval "tussengeel" bij het schakelen van "groen-knipper" naar "rood" en ook "tussenrood" :o bij het schakelen van "groen" naar "geel"... (probeer het maar uit).

En het normaal ongewenste "tussengeel" is voor Bart  juist een gewenst "tussengeel"...  ::)
Maar dan natuurlijk wel weer zonder het "tussenrood"... :-[

Overigens is de opgegeven schakeling voor "groen-knipper" [Gr Gr Ro] ook onjuist, dit zou eigenlijk [Gr Ro Gr] moeten zijn.
[Gr Gr Ro] is de schakeling voor "groen-knipper + cijfer":

     
     Bron: Digikeijs Handleiding DR4018


Ik had Bart al eerder opmerkzaam gemaakt dat "groen-knipper" in het grootbedrijf alleen voorkomt bij bediende seinen en dat deze altijd direct terugvallen naar "rood" zonder "tussengeel". Zijn reactie daarop was als volgt:

Hi Bert, het gaat mij er niet om, om het hele grootbedrijf exact na te bootsen. Ik hou meer van wat speelsheid op mijn baan en daar passen meerdere kleuren (evenals groen knipper) bij. Vandaar dat ik hier een oplossing voor zoek :-)

Hij wil dus duidelijk wat meer "kleur" op zijn baan...  ;)

Ik kom daar hieronder nog op terug.


@ Silvester:

Bij bediende seinen kan het voorkomen van rood via geel naar groen. Dit is afhankelijk van de situatie en het instellen van de rijweg.

Als na het bediende sein een P sein staat welke al groen is, zal het bediende sein gewoon van rood naar groen gaan zonder geel te laten oplichten.
Staan er meerdere bediende seinen en wordt de rijweg ingesteld gaat dit inderdaad soms heel kortstondig via geel.
Ik zal het eens proberen te filmen! Heb ik ook ooit een draadje voor geopend.

Als het goed is zal dit op de modelbaan (bij de juiste instellingen van iTrain) bij de normale (bediende) seinen ook gebeuren: elk "niet op rood staand" sein zal een seinbeeld tonen dat aangepast is aan het seinbeeld van zijn opvolger... Tijdens het schakelen van (model)rijwegen kan dan dus ook eerst "geel" (sein erna staat nog op "rood") en vervolgens "groen" getoond worden, een en ander afhankelijk van de snelheid van schakelen.

Ik ben benieuwd naar je filmpje, altijd leuk om de praktijk te zien.  (y)


@ Bart:

Ik moet nog even een aantal schermprintjes klaarmaken, dan kom ik op jouw vragen terug...

Vast één vooruitblik: voor het automatisch tonen van "tussengeel" bij zowel het schakelen van "groen" naar "rood" als bij het schakelen van "groen-knipper" naar "rood" het ik geen oplossing gevonden...

Tot later.

Groeten,
Bert

@ All:

Nog even een aanvulling voor de oplettende lezers...

Citaat
Overigens is de opgegeven schakeling voor "groen-knipper" [Gr Gr Ro] ook onjuist, dit zou eigenlijk [Gr Ro Gr] moeten zijn.
[Gr Gr Ro] is de schakeling voor "groen-knipper + cijfer"

Ik weet dat ik voor de definitie van een P-sein op de DR4018 ook een "onjuiste" definitie voor "groen" heb gebruikt, namelijk eveneens [Gr Gr Ro], dus ook "groen-knipper + cijfer"...
Dit is geen fout maar een bewuste keuze: juist daardoor wordt via de aangepaste aansluiting (groene led op aansluiting 4 ipv 3) en afwijkende schakelvolgorde/toestandstoewijziging voor rood en groen tijdens het schakelen het "tussengeel" verkregen:

     

Let op de afwijkende aansluiting van de groene draad/led: niet op aansluiting 3 maar op aansluiting 4!


     

Worden bovenstaande schakelvolgordes in de toestandstoewijziging niet exact overgenomen dan zal het P-sein niet correct werken. Wanneer ondanks correcte toestandstoewijzing bij de seinstand "groen" de groene led knippert ipv constant brandt dan is de groene draad op aansluitpunt 3 aangesloten, dit moet aansluitpunt 4 zijn.
De tijdsduur van het tussengeel kan worden beïnvloed door de schakeltijd van 250 ms te verlengen of te verkorten.

Voor de juiste werking van het P-sein is tevens het aanvinken van de optie "Zet magneetartikelen altijd" vereist:

     

De definities voor "normale" NS seinen binnen iTrain zijn in deze (nieuwe) topic terug te vinden:

> iTrain in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)

Tot zover de aanvulling.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 21:20:55 door Bert_Apd. Reden: Aanvulling voor @all »

banne

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #178 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:31:40 »


Bij een aldus gespecificeerde toestandstoewijzing en een (lange) schakeltijd van 250 ms worden tijdens het schakelen van de drie adressen de zogenaamde "ongewenste tussenbeelden" zichtbaar: in dit geval "tussengeel" bij het schakelen van "groen-knipper" naar "rood" en ook "tussenrood" :o bij het schakelen van "groen" naar "geel"... (probeer het maar uit).

En het normaal ongewenste "tussengeel" is voor Bart  juist een gewenst "tussengeel"...  ::)
Maar dan natuurlijk wel weer zonder het "tussenrood"... :-[

Bert, dit klopt helemaal! Van groen naar geel gaat ie idd even via rood. Ook dit is bij mij niet ongewenst en vind ik een leuk effect ;D
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 16:35:20 door banne »
Met vriendelijke groet,

Bart

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #179 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:58:03 »
Tja Bart,

Blijkbaar wil je van je baan een kermisattractie met veel lichteffecten maken...  ;D

Naar aanleiding van jouw vragen heb ik ondertussen een nieuwe topic gestart die specifiek het gebruik van de DR4018 met iTrain beschrijft.

Deze dus: > https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75880.msg3221779580

Misschien kun je deze topic eerst even lezen, daarin worden de "normale" seinen met hun mogelijkheden besproken.

Zoals ik al eerder meldde heb ik geen oplossing voor je voor "tussengeel" bij de overgang van "groen" naar "rood", zeker niet wanneer je daarbij ook nog het "tussengeel" bij de overgang van "groen-knipper" naar "rood" èn "tussenrood" bij de overgang van "groen" naar "geel" wilt behouden...  ::)


Welke vragen met betrekking tot de combinatie iTrain/DR4018 staan bij jou nu nog open?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2017, 21:36:58 door Bert_Apd. Reden: Tekst aangevuld »