Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
  

Auteur Topic: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)  (gelezen 38547 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Bedankt voor de voorbeelden. Morgen ga ik dat proberen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
In DCC werkt het goed. De Schakeltijd en Toestandsverandering heb ik op 250 ms gezet. Dit om een wat langere geel-tijd te krijgen bij de overgang van groen naar rood. Zie punt 5 van #134. De tussenfase is nu ca. 0,7 s. Dat komt overeen met de werkelijkheid.
 
P.S. Dat het in de eerdere instellingen van mij verkeerd ging, had te maken met de ongelijke Schakeltijd en Toestandsverandering.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2016, 12:35:07 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Dan moet ik die bij mij ook maar naar 250 brengen :-)
Heb je het per sein gedaan of de globale tijd naar 250 aangepast?

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Dat heb ik bij het sein gedaan. Zie punt 5 van #134. Je kunt er natuurlijk een standaardtijd van maken, maar dan schakelen wissels ook met die tijd.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2016, 13:30:15 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413

@Bert
In iTrain is de tabel:
Ro: 6-2-4
Gr: 1-3-6
Ge: 3-6-2
Deze tabel werkt wel. De verschillen zijn:
a) groen via geel naar rood gaat sneller: ca. 300 ms;
b) rood naar groen gaat direct. Bij jouw tabel gaat het via geel.

Als Ro: 6-2-4 gewijzigd wordt in Ro: 2-6-4 dan duurt de geel-fase 700 ms.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2016, 16:17:09 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Martin, Silvester en Floris,

Leuk dat de overgang van groen naar rood met "tussengeel" ook werkt via iTrain.  (y)

Daarmee is meteen de vraag van Floris beantwoord:

Ziet er gaaf uit! op onze clubbaan hebben we ook de 4018, maar wij rijden met I-train, is zoiets dan ook mogelijk?

Zelf kon ik dit niet testen omdat ik geen geregistreerde versie van iTrain heb, dus hierbij dank aan Martin.

Toch nog even een aantal opmerkingen met betrekking tot de schakelvolgorde en de invloed van waardes voor Bekrachtigingstijd (Koploper), Rustperiode tussen opdrachten (Koploper), Schakeltijd (iTrain) en Toestandsvertraging (iTrain) op de tijdsduur van de gewenste "geelfase".

Volgens Silvester viel een P-sein af van groen "over geel" naar rood. De overgang van rood naar groen zou volgens Silvester voor een P-sein echter ook "over geel" dienen te gebeuren.

Vandaar dat ik in mijn oplossing voor Koploper de speciale schakelvolgorde voor rood (1e,3e,2e DCC-adres) en voor groen (2e,3e,1e DCC-adres) heb voorgesteld, waarbij juist het schakelen van het 3e (dummy) adres via de daarbij behorende bekrachtigingstijd de tijdsduur van het "tussengeel" bepaalde. Door het variëren van de bekrachtigingstijd bij de seineigenschappen kan dan op eenvoudige wijze de tijdsduur van het "tussengeel" naar behoefte aangepast worden. Volgens Silvester was met een (sein)bekrachtigingstijd van 50 msec en een (default) rustperiode van 50 msec bij Koploper een realistische overgang verkregen (zie reactie #93).

[edit 6-7-2016: berekening geelfase aangepast]

Bij Koploper duurt een hele schakelcyclus van 3 adressen (1e bekrachtigingstijd + rustperiode + 2e bekrachtigingstijd + rustperiode + 3e bekrachtigingstijd) msec. De "tussengeel-fase" wordt daarbij globaal bepaald door de vetgedrukte variabelen.

Het tussengeel bij Koploper zou bij een (default) rustperiode van 50 msec en een bekrachtigingstijd(sein) van 50 msec dan ca. 200 msec moeten duren. Na verhoging van de bekrachtigingstijd(sein) naar 250 msec zou het tussengeel dus ca. 600 msec moeten duren.

De Schakeltijd en Toestandsverandering heb ik op 250 ms gezet. Dit om een wat langere geel-tijd te krijgen bij de overgang van groen naar rood. Zie punt 5 van #134. De tussenfase is nu ca. 0,7 s. Dat komt overeen met de werkelijkheid.

Voor iTrain geldt dat de waarde voor de Toestandsverandering pas nà het schakelen van alle 3 adressen wordt toegevoegd als extra wachttijd voordat volgende opdrachten worden gegeven. Een volledige schakelcyclus van 3 adressen bij iTrain duurt dus (1e Schakeltijd + 2e Schakeltijd + 3e Schakeltijd + Toestandsverandering), waarbij de tussengeel-fase wordt bepaald door de vetgedrukte variabelen. De waarde voor Toestandsverandering speelt dus bij iTrain geen rol bij de tussengeel-fase.

Bij een waarde van 250 msec voor de Schakeltijd(sein) zou de tussengeel-fase ca. 500 msec moeten duren.

@Bert
In iTrain is de tabel:
Ro: 6-2-4
Gr: 1-3-6
Ge: 3-6-2
Deze tabel werkt wel. De verschillen zijn:
a) groen via geel naar rood gaat sneller: ca. 300 ms;
b) rood naar groen gaat direct. Bij jouw tabel gaat het via geel.

Als Ro: 6-2-4 gewijzigd wordt in Ro: 2-6-4 dan duurt de geel-fase 700 ms.

De door Martin genoemde volgorde (Ro 6-2-4) werkt inderdaad ook, maar dan duurt de tussengeel-fase korter: slechts één Schakeltijd(sein) voor de overgang van 2 (RGR geel) naar 4 (RRR rood): ca. 250 msec.

[edit 6-7-2016: einde aanpassing]

De schakelvolgorde voor Gr (1-3-6) levert in tegenstelling tot (3-6-1) inderdaad geen tussengeel bij de overgang van rood naar groen. Maar volgens Silvester zou deze overgang juist ook "tussengeel" moeten hebben.  ???
Goed, beide oplossingen zijn mogelijk... Maar welke komt nu overeen met de werkelijkheid?


Martin, welke tijdsduur heb jij nu geïmplementeerd voor de geelfase tussen groen en rood? 300 msec of 700 msec?
Welke waardes voor Schakeltijd en Toestandsverandering heb je daarvoor gebruikt?
En welke schakelvolgordes heb jij nu uiteindelijk gebruikt?

P.S. Dat het in de eerdere instellingen van mij verkeerd ging, had te maken met de ongelijke Schakeltijd en Toestandsverandering.

Werkte het wel met de door mij in eerste instantie onder punt 5 van #134 voorgestelde Schakeltijd en Toestandsverandering van 50 msec?


In ieder geval is één ding duidelijk: de tussengeel-fase voor P-seinen met de DR4018 werkt zowel in Koploper als in iTrain(y)

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 11:29:49 door Bert_Apd. Reden: Tijdsindicatie geelfase aangepast, zie [edit 6-7-2016] »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Hallo Mannen,

Zoals ik de situatie uit de praktijk ken als men spreekt over de oudere 1:1 aansturing gaat het P-Sein altijd van groen over geel naar rood maar net zo goed ook van rood via geel naar groen.

De geschetste situatie van rood naar groen zonder geel is zeker mogelijk.
De nieuwere aansturing 1:1 werkt niet meer met die tussen fase in 1:1.
Dit beteken wel dat het afvallen via geel niet meer correct is in model.

Het blijft wellicht mogelijk, zeg nooit nooit bij het spoor maar ik ken dat niet. Daarbij komt wel dat wij hier met modelspoor bezig zijn en dat we dit bouwen en beleven op die manier zoals iedereen dat zelf wil.

Bij bediende seinen kan het veilig komen naar groen overigens wel met tussen fase van geel, echter wordt dit veroorzaakt op de manier waarop de rijweg wordt ingesteld en wordt behandeld. Het is logisch dat de 1e stap naar een volgend bediend sein dat rood toont en nog geactiveerd moet worden het 1e sein naar geel veilig komt.

Gr. Silvester

Gr. Silvester

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Martin, welke tijdsduur heb jij nu geïmplementeerd voor de geelfase tussen groen en rood? 300 msec of 700 msec?
Welke waardes voor Schakeltijd en Toestandsverandering heb je daarvoor gebruikt?
En welke schakelvolgordes heb jij nu uiteindelijk gebruikt?

Werkte het wel met de door mij in eerste instantie onder punt 5 van #134 voorgestelde Schakeltijd en Toestandsverandering van 50 msec?
a) geelfase: 700 ms
b) Schakeltijd en Toestandsvertragingstijd: beide 250 ms
c) Ro: 2-6-4 / Gr: 3-6-1 / Ge: 2-3-6

Ik ga nog kijken of preset 1 (= 16x permanent aan-/uitschakelaar) (i.p.v. 7) in CV47 ook een optie is.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2016, 13:20:46 door Martin Hornis. Reden: preset 1 »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Martin,

Bedankt voor je antwoord.

c) Ro: 2-6-4 / Gr: 3-6-1 / Ge: 2-3-6

Dus je hebt nu ook weer bij de overgang van rood naar groen "tussengeel" toegevoegd.  ;)
De geïmplementeerde Toestandswijzigingen zijn nu identiek aan het voorstel in punt 4 van #134.

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen via preset 1. Je hebt naar mijn idee dan geen mogelijkheid meer om een "dag/nacht" stand te schakelen... Wil je de "normale" seinen dan ook via preset 1 oplossing gaan schakelen?

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2016, 15:06:57 door Bert_Apd. Reden: spelfoutje gecorrigeerd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
  • N-Spoor DB Epoche III
Hierbij een verwijzing naar een filmpje van een "afvallend" P-sein in realiteit:

p-sein dat afvalt.

Vergeet het filmpje niet op HD te zetten!
https://www.youtube.com/watch?v=qJ4ZTB5P4tY


Met dank aan Silvester  (y)

« Laatst bewerkt op: 05 juli 2016, 23:00:11 door Bert_Apd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Martin,

b) Schakeltijd en Toestandsvertragingstijd: beide 250 ms

Ik heb bij een kennis tijdens het testen met iTrain ontdekt dat de opgegeven tijd voor de Toestandsvertraging geen invloed heeft op de tijdsduur van de geelfase, deze wordt enkel bepaald door de tijd van het aantal schakelmomenten gedurende de geelfase.
Bij Ro: 2-6-4  en Gr: 3-6-1 zijn dit dus 2 schakelmomenten: de geelfase zal dan ca. 500 msec duren.

Ik heb in reactie #140 de globale berekening voor de geelfase eveneens aangepast.

Groet,
Bert

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #146 Gepost op: 13 oktober 2016, 16:29:58 »
Hallo P-sein gebruikers,

Het is al een poosje rustig in dit draadje maar ik ben toch nog even nieuwsgierig naar jullie ervaringen en verdere onderzoekjes....

@ Martin Hornis:

Ik ga nog kijken of preset 1 (= 16x permanent aan-/uitschakelaar) (i.p.v. 7) in CV47 ook een optie is.

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen via preset 1. Je hebt naar mijn idee dan geen mogelijkheid meer om een "dag/nacht" stand te schakelen... Wil je de "normale" seinen dan ook via preset 1 oplossing gaan schakelen?

Heb je daarvoor nog tijd gevonden? Zo ja, wat zijn je bevindingen?


@ Floris:

@Bert_Apd: door omstandigheden en drukke werkzaamheden ben ik er nog niet aan toegekomen, simpelweg omdat ik nog niet op de club ben geweest..... Hopelijk zo snel mogelijk een keer testen!

Hebben jullie op de club nog getest met iTrain in combinatie met de DR4018?


@ All:

Uiteraard ben ik benieuwd naar de overige ervaringen tot nu toe...  ::)

Groetjes,
Bert

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #147 Gepost op: 13 oktober 2016, 17:40:07 »
Hallo Silvester
Naar aanleiding van jou draadje van de zomer ben ik begonnen met het aanpassen van mijn programma in de PIC 12F629, had hierover al eerder met jou contact gehad.

Inmiddels dit weekend de laatste wijzigingen aangebracht want elke keer bedacht ik een verbetering van dit programma.

Middels alles getest en is nu naar mijn zin en heb de volgende features erin aangebracht:

- met CV instelling wel of niet groen over geel naar rood en visa versa
- met CV instelling duur van het gele signaal
- alle 8 seinbeelden van de NS, behalve de nieuwe als een baanvak geblokkeerd is, rood flash
- met CV instelling common plus of common minus
- uitgangen direct op de PIC indien gebruik led, geen extra componenten
- met CV helderheid per uitgang instelbaar
- PIC adreseerbaar, 4 wissel adressen
- reactie van sein beeld door invoeren van slechts 1 wissel adres
- onthoud de laatste stand bij uitschakelen
- bij belastingen van meer dan 20mA, dan extra versterker, instelling common omgekeerde werking
- kan ook voor andere seinbeelden worden geconfigureerd
- bij algemene reset wordt de standaard instellingen geladen

De PIC werkt op 5V daarom ook zal het DCC signaal op 5v moet worden geleverd, een opto coupler is dan nodig maar dat is eenmalig voor ongeveer 10 tot 20 seinen.

Heb er mijn data sheet toegevoegd met de gebruikte CV's



Doordat de program memory in deze PIC vol zit, heb nog 3 bytes over, ben ik bezig met een PIC met meer geheugen, dus ook meer seinbeelden, rood flash.
Zal in het weekend opnieuw een filmpje maken voor op youtube, heb wel een baan in opbouw aar verzin wel wat.

Groeten Frans

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2016, 21:26:16 door Fransx »

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #148 Gepost op: 13 oktober 2016, 20:13:27 »
@Bert,
Ik ben Floris niet maar we werken op de club aan hetzelfde project.
Inmiddels de gegevens ingevoerd en draadjes omgelegd zoals beschreven.
Hierbij 2x filmpjes, een van de situatie op de baan, en een van de software zelf.
https://www.youtube.com/watch?v=CJZRzgIru6Q
https://www.youtube.com/watch?v=__9LLb6rFeU

We ondervinden een probleem en dat is dat de geel stand veels te kort is.
Inmiddels overleg gehad met Xander van iTrain en we weten dat het komt omdat de 2 blokken erna blokken van het soort zijn waar niet gestopt mag worden. Hier moet nog naar gekeken worden voor een oplossing.
iTrain 4 is deze week op de markt en in een van de volgende updates zouden de seinen verder worden aangepakt.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)
« Reactie #149 Gepost op: 13 oktober 2016, 20:23:05 »
Hallo Arthur,

Bedankt voor de feedback  (y)

Ik begrijp dat de (te) korte geelfase zijn oorzaak vindt in iTrain, klopt dat?

Het verlengen van de schakeltijd alleen voor  het specifieke sein (250  msec bij seineigenschappen) heeft geen goed resultaat?

Ik ben benieuwd naar het vervolg na de updates van iTrain.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2016, 20:34:00 door Bert_Apd. Reden: Vraag schakeltijd toegevoegd »