Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
Openen Lima Hondekop door Dick55
Vandaag om 11:56:54
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)  (gelezen 38541 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Goedemorgen,

Ik rijdt met koploper en schakel mijn seinen met de DR4018.
In koploper kan eenvoudig worden aangevinkt of een sein standaard onveilig op juist veilig staat.
Daar ik naar NL voorbeeld rijdt zou ik het prettig vinden de seinen zo werkend te krijgen als de "P" seinen in NL.
Ook deze staan standaard veilig. Tot dusver lukt het.

Echter hebben P seinen een karakteristiek manier van afvallen (Van een veilig seinbeeld naar rood)
Staat het sein groen, de ruststand en rijdt een trein de nieuwe sectie in (het potje af) dan valt het sein via geel op rood.
Daar in tegen komen seinen uit te tegenrichting van de trein weer veilig in de rug van de machinist.
Dit gaat ook via geel. Sein is rood, trein komt voorbij en verlaat het vorige blok.
Tegen sein gaat van rood via geel naar groen.

Mijn vraag, kan dit en zo ja hoe moet ik dit bewerkstellen.
Ik heb in Koploper reeds getracht dit te veranderen door de volgorde aan te passen van het schakelen.
Helaas alle 24 mogelijkheden geprobeerd zonder enig resultaat.

Wie o wie helpt mij hieruit  :)

Wat wel opvalt is als er in een voorgaand blok een trein wordt gedetecteerd valt het sein van groen via rood naar geel.
Komt hij van geel naar groen lijkt dit wel via groenknipper te gebeuren.

Groet,

Silvester
Gr. Silvester

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Silvester,

Wat wel opvalt is als er in een voorgaand blok een trein wordt gedetecteerd valt het sein van groen via rood naar geel.
Komt hij van geel naar groen lijkt dit wel via groenknipper te gebeuren.

De "tussenbeelden" die je in jouw voorbeelden beschrijft (groen naar geel over rood, geel naar groen over groen-knipper) kloppen en worden veroorzaakt door de pauzes tijdens het schakelen van de drie individuele (wissel)adressen in treinbesturingssoftware zoals o.a. koploper en itrain.

Als dit probleem zich alleen voordoet bij de "kale" drielichtseinen met rood/geel/groen (dus zonder knipperen en cijferbak) heb ik wel een oplossing voor je.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2016, 13:11:23 door Bert_Apd. Reden: Citaat toegevoegd ivm alleen specifiek antwoord daarop »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Top!

2 van de seinen zullen wel met cijferbak worden uitgerust.
De andere 4 niet. Ik wacht in spanning af.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Silvester,

Mijn "trucje" werkt alleen voor seinen zonder cijferbak...

Het tussenbeeld groen-knipper ontstaat tijdens de overgang van geel (RGR) naar groen (GRR). Gedurende korte tijd is daar GGR actief: groen-knipper met cijfer. Aangezien je geen cijferbak aangesloten hebt zie je alleen groen-knipper.

Voor seinen zonder cijferbak en alleen de seinbeelden rood/geel/groen (dus RRR/RGR/GRR)kun je het onderstaande doen:

1. Plaats een diode tussen  de 3e (groen) en 4e (cijferbak) aansluiting, en wel zo dat dat de diode geleidt van 3 naar 4. Dit heeft tot effect dat groen niet meer knippert bij GGR. De overgang van geel naar groen verloopt nu vloeiend.

2. Verander de schakelvolgorde voor geel (RGR) in koploper als volgt: [2e adres] GROEN , [1e adres] ROOD , [3e adres] ROOD. Hierdoor ontstaat bij het schakelen van groen naar geel ipv het tussenbeeld RRR (rood) het tussenbeeld GGR dat door de bovengemelde diodeschakeling het seinbeeld groen oplevert: de overgang van groen naar geel verloopt nu ook vloeiend.

Kun je dit eens uitproberen? Ik heb op dit moment geen mogelijkheid om te testen.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2016, 16:17:35 door Bert_Apd »

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Hoi Silvester
Ik heb zoiets al in het koploper forum gelezen, van groen over geel naar rood.
Heb een aantekening gemaakt hierover en dacht dat je de bekrachtigings tijd van de sein in koploper, van 200msec naar een lagere waarde moest zetten.
Kan mijn aantekening niet bekijken ben op vakantie, dus misschien als je op de koploper forum gaat zoeken kan jij je antwoord hierover vinden.
Groeten Frans

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Top nieuws, die ga ik proberen. Ben echter nu aan het werk. Zal later in de week zijn. Goed nieuws.

Op het koploper forum heb ik ook een draadje uitgezet. Het is al al eens besproken maar niet in de combinatie met de 4018.
Fijne vakantie en zie graag de aantekening terug :-)

Bedankt mannen!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Silvester,

Als het probleem binnen koploper op te lossen is via het verlagen van de bekrachtigingstijd en/of wachttijd tussen het schakelen, dan heeft dat natuurlijk de voorkeur. Let er echter wel op dat dit ook weer andere onverwachte problemen kan veroorzaken.

Groetjes,
Bert

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Hallo Bert,

Het feit blijft dat de volgorde niet goed is.
Mooiste zou zijn om Koploper op te dragen hoe hij moet schakelen.
Dan zouden we inderdaad met die tijden kunnen rommelen.
In het sein overzicht de volgorde aanpassen had geen enkel zichtbaar effect.

Ik vermoed dat jou manier, de decoder "misbruiken" de manier is.
Uitdaging 2 blijven dan de 2 seinen met cijferbak :-)

Groetjes Silvester
Gr. Silvester

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Silvester,

In het sein overzicht de volgorde aanpassen had geen enkel zichtbaar effect.

Bedoel je hiermee dat je de aanpassing van de schakelvolgorde voor geel zoals genoemd onder punt 2 al hebt getest en dat deze NIET tot resultaat had dat bij de overgang van groen (GRR) naar geel (RGR) het zichtbare tussenbeeld veranderde van "rood" naar "groen-knipper"?

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2016, 21:50:07 door Bert_Apd »

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Hoi Bert,

Nee met de diodes nog niks gedaan. Ben nu onderweg naar Mainz.
Kom morgen weer terug. Dinsdag middag ga ik dat proberen :-)

Groetjes Silvester
Gr. Silvester

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
 Oké, dan ben ik weer gerustgesteld ;)
Goede reis verder en tot dinsdag.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
 ;D (y)
Gr. Silvester

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Silvester,

Als je het niet erg vindt zou ik eerst nog eens willen experimenteren met het verkorten van de totale schakeltijd van de seinen via de combinatie Koploper/DR4018. Juist de (te) lange schakeltijd binnen Koploper van drie adressen per seinbeeld levert de ongewenste tussenbeelden op.

Frans gaf aan dat dit probleem ook al een keer op het Koploper-forum besproken is:

Ik heb zoiets al in het koploper forum gelezen, van groen over geel naar rood.
Heb een aantekening gemaakt hierover en dacht dat je de bekrachtigings tijd van de sein in koploper, van 200msec naar een lagere waarde moest zetten.
Kan mijn aantekening niet bekijken ben op vakantie, dus misschien als je op de koploper forum gaat zoeken kan jij je antwoord hierover vinden.

Ik heb vanmiddag een poosje in de handleiding van Koploper 9.0 zitten lezen.

Als ik alles goed begrepen heb wordt de schakeltijd per seinbeeld binnen Koploper bepaald door een optelling van bekrachtigingstijd (sein) en rustperiode tussen de opdrachten (seinen/wissels). Met de defaultwaarden (250 msec bekrachtigingstijd en 50 msec rust) duurt een totale schakeling van drie adressen dus 250 + 50 + 250 + 50 + 250 = 850 msec: bijna 1 seconde....

Een geforceerde schakeling van groen (GRR) over geel (RGR) naar rood (RRR) of van rood (RRR) over geel (RGR) naar groen (GRR) zou dan zelfs [250 + 50 + 250 + 50 + 250] + 50 + [250 + 50 + 250 + 50 + 250] = 1750 msec duren....

Bij de "seineigenschappen" van Koploper kun je per sein een kortere bekrachtigingstijd opgeven. Zou je deze voor één van de "probleemseinen" eens kunnen aanpassen naar 50 msec en kijken of de tussenbeelden (rood en groen-knipper) bij het "via geel af laten vallen" dan nog steeds te zien zijn?

Uitdaging 2 blijven dan de 2 seinen met cijferbak :-)

Als met deze aanpassing binnen Koploper de problemen op te lossen zijn hoeven we geen hardwarematige "trucjes" via de DR4018 en/of schakelvolgorde te doen en kunnen we ook de seinen met Cijferbak normaal blijven aansturen.


Zijn er binnen het forum helemaal geen (koploper)gebruikers van DR4018 met NS-drielichtseinen met cijferbak ("Nederlands+cijfer 3Bits") die bij het schakelen last hebben van "ongewenste" tussenbeelden?
Welke bekrachtigingstijd (sein) wordt door die gebruikers dan gehanteerd?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden...

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2016, 16:10:30 door Bert_Apd. Reden: taalfoutje gecorrigeerd... »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Hetzelfde wordt aswespeak besproken op het koploperforum. Lijkt mij handiger het daar te bespreken staat het ook gelijk op het juiste forum.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Hoi Bert,

Wat geweldig dat je zo mee denkt. Ik zal morgen middag het laatst besproken eerst een proberen. Als ik alles kan vinden in koploper  (y)

Het zou mooi zijn als het ons op deze manier lukt.
Nu nog even naar huis rijden... :-)

Tot morgen!
Gr. Silvester