Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Koploper in combinatie met DR4018 als seindecoder (Sein via geel aflaten vallen)  (gelezen 38634 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Floris,

Ziet er gaaf uit! op onze clubbaan hebben we ook de 4018, maar wij rijden met I-train, is zoiets dan ook mogelijk?

Misschien dat jullie zelf al de mogelijkheden binnen iTrain hebben bekeken om de in dit draadje beschreven "P-sein"-aansturing (al of niet met cijferbak) te implementeren.

Voor zover ik uit het programma zelf en uit de gebruikershandleiding heb begrepen is dit wel mogelijk, echter wel met een waarschuwing.

Eén van de vereisten is namelijk dat alle adressen van het P-sein altijd gezet worden, ongeacht de actuele stand. Via de daaruitvolgende vaste schakeltijden wordt namelijk het "tussengeel" zichtbaar.

Binnen Koploper is het mogelijk om de optie "verstuur altijd" specifiek voor een bepaald sein op te geven, terwijl voor de overige componenten het versturen afhankelijk blijft van de actuele stand: opdrachten die al "goed" staan worden dan niet verstuurd.

Binnen iTrain is de gelijkwaardige optie "zet magneetartikelen altijd" voor zover ik heb kunnen nagaan geldig voor het gehele project. Dit heeft dan tot gevolg dat altijd alle adressen gezet zullen gaan worden, wat mogelijk een merkbare vertraging voor alle schakelingen tot gevolg heeft. Voor de in dit draadje beschreven "P-sein"-aansturing is het noodzakelijk dat de optie "zet magneetartikelen altijd" aangezet wordt, met mogelijk merkbare vertragingen...


De benodigde 3- of 4-adresondersteuning voor de seinen wordt binnen iTrain ondersteund onder "magneetartikelen wijzigen":

 - P-sein zonder cijferbak via de (1..N) methode (3 opeenvolgende)
 - P-sein met cijferbak via de (1..N,X) methode (3 opeenvolgende + 1 extra)


De benodigde van de standaard afwijkende schakeltijd per sein wordt eveneens ondersteund via de "seineigenschappen", daar zou dus bijvoorbeeld 50 msec kunnen worden ingevuld (dit is globaal de tijd dat "tussengeel" oplicht).


De benodigde afwijkende schakelvolgorde kan binnen iTrain per sein/seinbeeld worden vastgelegd via het tabblad "toestandswijziging" bij "seineigenschappen".

De vereiste schakelstanden en -volgorde zijn als volgt:

 - P-sein zonder cijferbak (3-adres met aangepaste aansluiting):

     RRR = Rood, schakelvolgorde 1,3,2
     RGR = Geel, schakelvolgorde 1,2,3
     GGR = Groen, schakelvolgorde 2,3,1

 - P-sein met cijferbak (4-adres met aangepaste aansluiting):

     RRR R = Rood, schakelvolgorde 1,4,2,3
     RGR R = Geel, schakelvolgorde 1,4,2,3
     GGR R = Groen, schakelvolgorde 2,4,1,3
     RGR G = Geel+Cijfer, schakelvolgorde 1,2,4,3


Misschien kunnen jullie een proefje doen met een DR4018 en een tweetal seinen?

Ik ben benieuwd naar het resultaat en de eventuele gevolgen van het aanzetten van de optie "zet magneetartikelen altijd"...

Groeten,
Bert

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1619
Heerlijk,

Hier is de kogel door de kerk, het werkt! Vanavond verder met testen :angel:
Het onderste gele led imiteert de "4".
Let ook op de manier van het "afvallen" van de seinen.
Bediend gelijk naar stop tonend en automatische "P" seinen via geel.
https://youtu.be/Y8eSIhAmMA0

Weer een tevreden klant Bert  (y)
Super bedankt voor het denk en uitzoek werk. Op naar de Wubo's  8) ;D

Gr. Silvester 
Gr. Silvester

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
 (y)  ;D

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo iedereen,

Silvester meldde nog dat het "bediende sein" (in de laatste video te zien met "groen knipper") tijdens het terugschakelen van "groen knipper" (GRG) naar "rood" (RRR) gedurende korte tijd het tussenbeeld "geel" (RRG, eigenlijk "geel+cijfer") liet zien.
En dat was niet conform de werkelijkheid: bediende seinen "vallen niet af over geel"...  ::)

De "bediende seinen" zijn bij Silvester conform de handleiding van de DR4018 met Preset 7 aangesloten en worden vanuit Koploper aangestuurd via de 3-adres methode (NL 3Bits of NL + cijfer 3Bits). Voor "rood" wordt daar normaliter de volgorde (1,2,3) aangehouden. Door nu deze schakelvolgorde te wijzigen naar (3,1,2) schakelt het betreffende sein vanuit de stand "groen knipper" over het tussenbeeld "groen" terug naar "rood", iets wat in de praktijk niet opvalt. Schoonheidsfoutje dus opgelost...  ;)

Het leek mij zinvol deze oplossing ook nog even in het forum te melden.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2016, 11:12:48 door Bert_Apd. Reden: Niet relevante off-topic informatie verwijderd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo iedereen,

Ik heb de tekst in mijn voorgaande reactie aangepast en niet relevante "off-topic" informatie verwijderd.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2016, 11:14:51 door Bert_Apd. Reden: tekst aangepast »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag (eindelijk) Koploper hier geïnstalleerd en de definities voor P-seinen in combinatie met de DR4018 zelf ook nog maar eens met de Digikeijs DR5000 centrale uitgetest.
 
De overgangen over "geel" zijn goed zichtbaar en zijn zonodig te verkorten en/of te verlengen door het wijzigen van de bekrachtigingstijd bij de seineigenschappen.


Wellicht is het handig om alles nog een keer met voorbeelden samen te vatten. Ik heb daarbij het voorbeeld van Silvester (filmpje in reactie # 121) als uitgangspunt genomen: een P-sein zonder cijferbak, gevolgd door een P-sein met cijferbak en als laatste een "normaal" bediend sein (eventueel met cijferbak).

De in dit voorbeeld gebruikte DR4018 heeft de standaard Preset 7 instellingen, dus zonder verdere CV-aanpassingen.

Het eerste DCC-adres op de DR4018 is adres 101.


Op de DR4018 zijn het genoemde drietal seinen als volgt aangesloten:

         

   -  Het eerste P-sein zonder cijferbak:

       uitgang   1 = rode led
       uitgang   C = Common plus
       uitgang   2 = gele led
       uitgang   3 = niets aansluiten
       uitgang   4 = groene led

   -  Het tweede P-sein met cijferbak:

       uitgang   5 = rode led
       uitgang   C = Common plus
       uitgang   6 = gele led
       uitgang   7 = niets aansluiten
       uitgang   8 = groene led

       uitgang 15 = (1e) cijferbak P-sein

   -  Het derde (bediende) sein al of niet met cijferbak:

       uitgang   9 = rode led
       uitgang   C = Common plus
       uitgang 10 = gele led
       uitgang 11 = groene led
       uitgang 12 = cijferbak (indien aanwezig)


   -  De uitgangen 13 t/m 16 zijn gereserveerd voor het aansluiten van een tweetal cijferbakken voor P-seinen

       uitgang 13 = niets aansluiten
       uitgang 14 = 2e cijferbak P-sein
       uitgang 15 = 1e cijferbak P-sein
       uitgang 16 = zonodig een tweetal diodes, aangesloten volgens de tekening

       NB: de twee diodes zijn alleen nodig indien er twee cijferbakken worden aangesloten.



In Koploper heb ik de voor de seinen/wissels de navolgende "Instellingen per database" gebruikt:


         


De drie seinen worden binnen Koploper als volgt aangestuurd:

    1. Adres 101 - 104  =  "P-sein" zonder cijferbak
   
         101 - 103 = Seinbeelden via de 3-adres methode
         104 = dag/nachtstand

         Mogelijke seinbeelden:

            R R R  =  rood
            G G R  =  groen (afvallend over geel)
            R G R  =  geel

          Definitie in Koploper:

            - Bekrachtigingstijd = 50 msec (0,05 sec)
            - "Verstuur altijd" aanvinken is vereist
            - Aangepaste schakelvolgorde is vereist

         


    2. Adres 105 - 108 + 113  =  "P-sein" met cijferbak
   
         105 - 107 + 113 = Seinbeelden via de 4-adres methode, cijferbak op adres 113
         108 = dag/nachtstand

         De bijbehorende cijferbak is aangesloten op de 1e cijferbakaansluiting (uitgang 15)
         
         113 = 1e cijferbak uit (R) / aan (G)
         116 = dag/nachtstand cijferbak(ken)   

         Mogelijke seinbeelden (4-adressen):

            R R R + R  =  rood
            G G R + R  =  groen (afvallend over geel)
            R G R + R  =  geel
            R G R + G  =  geel + cijfer

         Definitie in Koploper:

           - Bekrachtigingstijd = 50 msec (0,05 sec)
           - "Verstuur altijd" aanvinken is vereist
           - Aangepaste schakelvolgorde is vereist

         


    3.  Adres 109 - 112  =  "Bediend sein" (al of niet met cijferbak)
   
         109 - 111 = Seinbeelden via de 3-adres methode
         112 = dag/nachtstand

         Mogelijke seinbeelden:

            R R R  =  rood
            G R R  =  groen
            R G R  =  geel
            G G R  =  groen knipper + cijfer
            R R G  =  geel + cijfer
            G R G  =  groen knipper
            R G G  =  geel knipper
            G G G  =  geel + cijfer knipper

         Definitie in Koploper:

           - Bekrachtigingstijd = 50 msec (0,05 sec)
           - "Verstuur altijd" hoeft niet persé aangevinkt te worden, mag eventueel wel
           - Aangepaste schakelvolgorde is vereist

         


Voor een eventuele verdere toelichting zie de tekst bij reactie #117.

@Floris: Ik neem aan dat deze beschrijving voldoende duidelijkheid geeft voor een eventuele test met iTrain... ::)

Op- of aanmerkingen zie ik met belangstelling tegemoet.  ;)

Groeten,

Bert

PS: Schrijf- en/of tikfouten zijn niet uitgesloten...  ::)
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2016, 10:35:00 door Bert_Apd. Reden: Volgorde fouten sein 101 hersteld + kleine aanvulling »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • ***
 (y) Mooi dat je er weer zo'n berg tijd in steekt Bert. Wordt zeer gewaardeerd (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo allemaal,

@Ruud: Ik vind het nu eenmaal leuk om "onmogelijke" dingen uiteindelijk toch "mogelijk" te maken...  ;D


@Iedereen:

Vanochtend heb ik de P-seinoplossing via Koploper getest met de Rosoft WDD Seindecoder NL-3Bit met cijferbak.
Helaas werkt dit niet: de overgang via geel is niet zichtbaar.

De oorzaak daarvan is dat deze Rosoft decoder het seinbeeld juist dooft gedurende de bekrachtigingstijd terwijl de DR4018 gedurende de (dummy) bekrachtigingstijd wel het op dat moment geldende (tussen)seinbeeld toont: geel...

Jammer dat mijn oplossing dus niet werkt met de Rosoft seindecoder.

Graag hoor ik verder nieuws over eventuele resultaten met iTrain in combinatie met de DR4018.  ::)

Groetjes,
Bert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Graag hoor ik verder nieuws over eventuele resultaten met iTrain in combinatie met de DR4018.  ::)
Wat wil je weten? Ik denk dat het gaat om de rood-groen-overgangen en de groen-rood-overgangen bij bediende en P-seinen. Klopt dat? Een cijferbak-aansturing is in iTrain (nog) niet mogelijk. Zelf beschik ik over een lichtsein met 3 lampen en een LED t.b.v. een cijferbak, een DR4018, een Intellibox 1 en iTrain versie 3.3.4.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Martin,

Wat ik (en met mij Floris) graag zou willen weten is of met iTrain het schakelen van groen naar rood over geel en andersom ook werkt met de methode die ik voor koploper heb beschreven.

Zelf heb ik geen operationele implementatie van iTrain, maar ik zie dat jij wel alle benodigde componenten hebt om dat te kunnen testen.

De overgang via geel is alleen nodig bij de P-seinen langs de vrije baan, in mijn samenvatting onder reactie # 125 het 1e sein met de adressen 101-103.

In mijn reacties # 112 en # 120 heb ik een toelichting voor iTrain gegeven voor wat betreft de vereisten en mogelijkheden. Eén van die vereisten is dat altijd alle adressen van het sein geschakeld moeten worden. Naar mijn idee kan dat bij iTrain via de optie "zet magneetartikelen altijd". Verder moeten de adressen in een specifieke volgorde geschakeld worden om "tussengeel" te tonen,  ook dat kan iTrain.

Als jij je sein aansluit op de DR4018 volgens de beschrijving van het 1e sein in reactie # 125 en de vereiste definities/volgordes voor koploper overneemt binnen iTrain dan kunnen we zien de overgang via geel werkt...

Ik ben benieuwd...

Groeten,
Bert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Bedankt voor de info. Ik ga ermee aan de slag. Het kan een weekje duren.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Het P-sein zonder cijferbak werkt, maar ... groen wordt bij mij knipper geel. >:( Bij de overgang van 'groen' (knipper geel) naar rood toont de gele led even wat langer vast geel.

Een P-sein met cijferbak is in iTrain nog niet mogelijk.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
@Bert_Apd: door omstandigheden en drukke werkzaamheden ben ik er nog niet aan toegekomen, simpelweg omdat ik nog niet op de club ben geweest..... Hopelijk zo snel mogelijk een keer testen!

Sowiso bedankt voor de hulp  (y)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Nu heb ik het redelijk goed werkend. Helaas gaat het (te) vaak verkeerd. Dan gaat het van groen naar een gedoofd sein.

In iTrain is de tabel:
Ro: 6-2-4
Gr: 1-3-6
Ge: 3-6-2

1 = 1.1 Groen
2 = 1.1 Rood
3 = 1.2 Groen
4 = 1.2 Rood
5 = 1.3 Groen
6 = 1.3 Rood
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Martin,

Het P-sein zonder cijferbak werkt, maar ... groen wordt bij mij knipper geel. >:( Bij de overgang van 'groen' (knipper geel) naar rood toont de gele led even wat langer vast geel.

Knipper geel wordt veroorzaakt doordat je voor "groen" in plaats van de vereiste "G G R" vanuit iTrain "R G G" (= normaal sein geel knipper) uitstuurt naar de DR4018...  Volgorde foutje dus, kan de DR4018 ook niets aan doen...
Dus daarom >:( worden heeft geen zin... ;)


Helaas gaat het (te) vaak verkeerd. Dan gaat het van groen naar een gedoofd sein.

Een "gedoofd" P-sein vindt eveneens zijn oorzaak in een onjuist opgegeven aansturing vanuit iTrain.
Vermoedelijk stuur je ergens binnen iTrain òf "G R R" (normaal sein groen) òf "G R G" (normaal sein groen knipper) naar de DR4018 en dat levert met de aangepaste aansluiting van het P-sein op de DR4018 een gedoofd sein op.
Alleen onderstaande P-seinbeelden kunnen via de 3-adres methode worden aangestuurd:

            (1e adres) R   (2e adres) R   (3e adres) R   =  rood,    schakelvolgorde (1e,3e,2e) adres
            (1e adres) G   (2e adres) G   (3e adres) R   =  groen, schakelvolgorde (2e,3e,1e) adres
            (1e adres) R   (2e adres) G   (3e adres) R   =  geel,    schakelvolgorde (1e,2e,3e) adres

Alle andere combinaties kunnen leiden tot onjuiste seinbeelden.
Alleen via de aangegeven schakelvolgorde wordt "tussengeel" tijdelijk zichtbaar.
 

In iTrain is de tabel:
Ro: 6-2-4
Gr: 1-3-6
Ge: 3-6-2

Ik heb het idee dat je hiermee onjuiste schakelvolgordes hebt gedefinieerd in iTrain...


Voor alle zekerheid nogmaals alle vereisten op een rijtje:

1. De DR4018 moet zijn ingesteld op preset 7, dus CV47 = 7

2. De aansluiting van het P-sein is afwijkend van de normale aansluiting.
    De groene led moet worden aangesloten op de 4e uitgang van de groep.

         

    Afwijkende aansturing van de drie mogelijke seinbeelden:

            R R R  =  rood
            G G R  =  groen (afvallend over geel)
            R G R  =  geel

    NB: Andere combinaties kunnen leiden tot onjuiste seinbeelden (bijv. gedoofd sein)!!


3. Binnen iTrain moet bij Instellingen de optie Zet magneetartikelen altijd aangevinkt worden

         


4. Voor het P-sein dient (althans naar mijn idee) onderstaande definitie en volgorde te worden opgegeven:

         


Bovenstaande schakelvolgorde (Ro 2-6-4, Gr 3-6-1, Ge 2-3-6) wijkt dus af van die van jouw opgave (Ro 6-2-4, Gr 1-3-6, Ge 3-6-2).


5. De schakeltijd en toestandsvertraging dienen beide op 50 msec te worden gezet:

[edit 6-7-2016]

       Een schakeltijd van 50 msec resulteert in een te korte geelfase, deze dient minstens 250 msec te zijn.
       De toestandsvertraging blijkt geen invloed te hebben op de geelfase.
       Voor een verdere toelichting zie reactie #140.

[/edit 6-7-2016]


         


Naar mijn idee moet het P-sein (zonder cijferbak) met bovenstaande aansluiting en definities dan bij het overschakelen van groen naar rood (en andersom) ca. 100 msec de tussenfase geel tonen.
Zonodig kan de tijd van tussenfase geel verlengd worden door het verhogen van de Schakeltijd bij Seineigenschappen.

Voor de goede orde: ik heb vanavond maar even een proefversie van iTrain geïnstalleerd om bovenstaande plaatjes te kunnen maken. Ik heb deze versie van iTrain dus niet operationeel en heb daarom ook niet zelf kunnen testen.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 11:25:39 door Bert_Apd. Reden: Waarde schakeltijd(sein) aangepast, zie [edit 6-7-2016] »