Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
Vandaag om 20:30:53
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:23:39
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
Vandaag om 20:22:57
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door harry19584
Vandaag om 20:21:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:10:10
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:08:12
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 20:02:33
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
Vandaag om 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
  

Auteur Topic: Ervaring ESU locomotieven  (gelezen 12384 keer)

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Ervaring ESU locomotieven
« Gepost op: 25 April 2016, 22:53:03 »
Hallo,

Ik wil van ESU of een V200 of een nieuwe BR94 stoomloc aanschaffen. Toch hoor ik wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van ESU machines.

Hoe zijn jullie ervaringen?

Ivo

Mijndert

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 26 April 2016, 10:22:25 »
Vier maanden in het bezit van een VT858 dieseltriebwagen en tot nu toe geen enkel probleem (y).

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 26 April 2016, 10:40:34 »
Neem het volgende in acht:
Op een forum lees je over het algemeen alleen de problemen. Over de 100'en modellen die geen problemen hebben lees je vaak niks, want als er niks met een model aan de hand is stel je er niet snel een vraag over.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26724
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 26 April 2016, 10:55:33 »
Toch hoor ik wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van ESU machines.
Van wie hoor je die verhalen, en wat zeggen die dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2016, 12:25:42 »
Van de buren die zeggen dat die ESU loks zeer betrouwbaar voor geluidsoverlast zorgen? :D

Ik heb er zelf geen eentje, maar heb op het forum hier volgens mij nog geen onvertogen woord gehoord van ESU-bezitters. 't Is me in ieder geval niet opgevallen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 26 April 2016, 12:29:00 »
Er heeft hier op het forum ook een keer een verhaal gestaan over problemen met ESU loks die de centrale in kortsluit-beveiling liet schieten bij langzaam rijden over de wissels.



Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 26 April 2016, 12:32:27 »
Kijk, rjr geeft net die reactie die niemand wat helpt. Een beetje negatief praat om niks.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 26 April 2016, 12:50:05 »
Hoe zo niet. Reinout geef aan dat het op dit forum volgens hem nooit een onvertogen woord van ESU-bezitters is geweest.
En ik weerleg dat omdat er hier op het forum wel een hele discussie over is geweest. De eigenaar toen heeft zelfs aangegeven de lok weer van de hand te willen doen als ik het goed heb.

Hoe dat precies is afgelopen weet ik niet, moet je even opzoeken.

Is niets negatiefs aan, is gewoon een feit. En je kunt je verstoppen voor feiten als die in jouw ogen negatief zijn, maar dat neemt het feit niet weg. Het blijft.

Groet,
Roelco

Als extra service, hier de link naar dat verhaal:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48185.0.html

Ook even snel gekeken naar de laatste bijdrage daar. Ze hebben de lok aangepast zodat het probleem weg is. Geen idee of dit bij genoemde lok hierboven op dezelfde manier is opgelost, of dat ESU daar het al anders heeft gedaan waardoor dit niet meer speelt, maar mocht het zo zijn dan kan deze info wel handig zijn om zelf het probleem op te lossen, of te overwegen de lok niet aan te schaffen.

« Laatst bewerkt op: 26 April 2016, 12:54:03 door rjr »

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #8 Gepost op: 26 April 2016, 13:00:17 »
zie ook dit draadje : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69231.0.html , over problemen met een ESU Br 261
m.vr.gr.
Harry.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22531
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #9 Gepost op: 26 April 2016, 13:13:44 »
In de ESU locs zit een hoop techniek en dat maakt de kans op storingen net iets groter. Vandaar dat je berichten tegenkomt met problemen die je bij andere locs niet snel ziet. Hoe vaak dat voorkomt blijft gissen. Het is ook maar net hoe belangrijk je die gadgets vindt. Er zijn ook mensen die zich beperken tot de vrijwel onverwoestbare locs uit de jaren zestig en zeventig, omdat ze zelfs een printplaat in de loc al te complex vinden. Ieder zijn lol.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #10 Gepost op: 26 April 2016, 13:22:18 »
En precies wat ik aangeef zie je hier gebeuren. Men geeft enkelingen aan als 'structurele' problemen.

Heeft iemand een probleem met zijn loc, meld die zich hier. En vergeet niet dat er vaak een 'eigen schuld is' die men niet durft uit te spreken.

Het is inderdaad hoe meer techniek, hoe meer er defect kan zijn. Maar zolang je netjes voor het 'beestje' zorgt.....

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #11 Gepost op: 26 April 2016, 13:40:58 »
En precies wat ik aangeef zie je hier gebeuren. Men geeft enkelingen aan als 'structurele' problemen.

We geven helemaal geen enkelingen aan als structurele problemen. Al is een ESU lok inderdaad erg vol met techniek wat dus ook betekend dat er veel mis kan gaan, hoeft niet, kan. En als je 2 loks van hetzelfde type koopt, en die hebben beide hetzelfde probleem, een zelfs na dat deze al een keer terug is geweest, maar met zelfde probleem terugkomt als nieuwe lok(?)? Dan is er misschien toch iets meer aan de hand dan incidenteel.

Heeft iemand een probleem met zijn loc, meld die zich hier. En vergeet niet dat er vaak een 'eigen schuld is' die men niet durft uit te spreken.

Het is inderdaad hoe meer techniek, hoe meer er defect kan zijn. Maar zolang je netjes voor het 'beestje' zorgt.....

Ja het is inderdaad zo dat mensen die een probleem hebben dat melden. Ik denk echter dat bij de problemen die ik lees over ESU loks maar erg weinig eigen schuld is. Wat ik gelezen heb zijn dat toch echt problemen waar de koper/gebruiker niets aan kan doen.
Heeft dan dus ook niets te maken met netjes voor het beestje zorgen.

Maar de vraagsteller vroeg om ervaringen. En dan is het aan een ieder vrij om zijn ervaringen mee te delen. Helaas tot dus ver nog maar 1 met positieve ervaringen over ESU loks. Daarnaast zijn er enkele met verwijzingen naar andere ervaringen over ESU loks.

Zelf kom je ook alleen maar met een waarschuwing voor, maar niet met ervaringen met de loks.

Ook ik heb geen eigen ervaring, maar dat komt voornamelijk door de mindere ervaringen die hier wel gemeld worden, en de vraag van, wil je echt al die toeters en bellen er op hebben? Bij mij heb ik dat uiteindelijk met nee geantwoord, en ben ik voor de V200 uitgeweken naar een ander merk, wel met geluid, maar veel beperkter dan ESU aan boord heeft. Blijft een schitterende lok, maar ik durfde het tot dus ver niet aan.

Groet,
Roelco

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #12 Gepost op: 26 April 2016, 13:41:18 »
Met ESU zijn het over het algemeen toch wel structurele problemen.
De sensorbeugels in de draaistellen die voor sluiting op wissels zorgen, snel defect rakende rooksystemen (waardoor o.a. de eerste oplage van de V200 015 is teruggetrokken twee jaar geleden), de V60 die al voor het definitief verschijnen wegens problemen uit de markt is teruggenomen en zo zijn er nog wel wat voorbeelden.
Zelf weer een nieuwe V200 013 aangeschaft, die een steeds krakender rijgeluid produceert, kortom Wijbe doet het te gemakkelijk af door te zeggen dat er niets aan de hand is met de geavanceerde technische hoogstandjes van ESU. Lees op de Duitse fora en het ESU-forum en vorm je eigen oordeel...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6345
  • ***
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #13 Gepost op: 26 April 2016, 13:54:14 »
Nauw, dat valt te bezien Wijbe. Soms zitten er eigenaardigheden in bepaalde modellen die voor problemen bij elke bezitter zorgen. ESU had zo'n probleempje bij een van hun loks dat de detectie voor het geluid in bochten bij mijn weten sluiting maakte op wissels?? Dat ligt dus niet aan de gebruiker maar aan de constructie. Zo kan een hele mooie en verder goede lok toch voor onvoorziene problemen zorgen. Als je die problemen van te voren weet en je kent ook de gevonden oplossing om ze te verhelpen kan je ondanks dat toch besluiten om die lok te kopen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #14 Gepost op: 26 April 2016, 16:13:48 »
Er zijn inderdaad een aantal modellen met structurele problemen door de constructie.

Maar zoals ik al zei, de problemen zal je lezen op forums niet de positieve ervaringen. :police: Ik ben wel benieuwd na daadwerkelijke cijfers verkochte locs -> terugkomende locs met problemen.

De rookgeneratoren vinden het o.a. niet leuk wanneer er nog een klein beetje vloeistof inzit, de lok gekanteld word (en vervoerd). De waarschuwing ontbreekt dan wel in de handleidingen....  ;D