Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
09 August 2025, 14:11:18
  

Auteur Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.  (gelezen 24037 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Dag mensen,

Een vervelend probleem...

Als ik met m'n BR 215 over Rocoline wissels rijdt, ontstaan er vonken, zodra de loc het gepolariseerde hartstuk verlaat...
In dit filmpje is dat duidelijk te zien.
In het tweede fragment rijdt de loc op rijstap 1, de langzaamste stand. Omdat het moment van kortsluiting dan langer is, vliegt gelijk de hele spanning van de baan...
In het derde fragment rijdt er een 211 van Roco over, die geen enkel probleem heeft/veroorzaakt...

Ik heb onderhand 2 BR 215's van ESU, en ze veroorzaken het allebei.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Heeft iemand een idee, waardoor dit kan komen, en hoe het eventueel opgelost kan worden?

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Mohy

  • BNLS Supporter
  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2012, 12:53:01 »
Ik heb de loc niet, maar ik was wel erg in geinteresseert. Daardoor herinner ik me het volgende draadje, waarin wordt gesproken over sleepers onder de loc voor het aansturen van de geluidseffecten. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33683.30.html

Ik ben niet verbaasd als hierin een deel van het probleem zou kunnen zitten.

Mvg
Martijn
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2012, 12:54:00 »
Misschien staan de linker- en rechterwielen te dicht bij elkaar volgens de norm? Dan raakt het wiel wellicht net de andere spoorstaaf bij het verlaten van het puntstuk.

Het staat me bij dat ESU-locs qua maatvoering van de wielstellen een compromis zijn tussen NEM-norm en Marklinsysteem, en die hebben een verschillende wielafstand.

EDIT: Hier de betreffende NEM-norm: https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_310_NL.pdf
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 12:59:02 door Reinier Z. »
Reinier

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2012, 13:15:51 »
is dat puntstuk heel zuinig gepolariseerd?

als test een beetje nagellak aan de binnenkant van de spoorstaaf.
spoorbreedte van de wielen aanpassen
puntstuk met een slijptol groter maken. zoals op plaatje

alsof de afstand tussen A en D bij jou niet bestaat.


Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2012, 13:20:25 »
Hoe bedoel je 'zuinig'?

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2012, 13:23:29 »
Controleer eerst eens de B-maat van de wielstellen. Zie NEM310

En meet ook eens in het puntstuk of alle stukjes rail daar wel de juiste polariteit hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2012, 13:24:01 »
alleen het puntstuk  (zuinig, als te weinig)
en niet de rail van af punt A naar het puntstuk.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2012, 13:24:52 »
Ik dacht zelf ook in eerste instantie aan de wielen die te dicht bij elkaar zouden staan, maar dan zou je het bij alle assen moeten hebben. Als je het alleen bij de eerste en laatste as hebt dan lijkt het meer Martijn zegt. En dan met name die sensoren voor detectie van wisselstraten.
Die is dan zo lang dat die zowel het puntstuk als de spoorstaaf aanraakt waardoor er daar kortsluiting ontstaat.

Zie dit plaatje:
http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625672.jpg
en vervolgens ook deze:
http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625675.jpg

Als puntstuk niet mee schakelt zul je er geen probleem mee hebben, en als je die stukjes van het wissel mee laat schakelen met de hartstukken ook niet.

Zou wel jammer zijn als dit een algemeen probleem is bij die loks, want puntstuk polarisatie is wel aan te bevelen met de kleine loks.

Kun je niet een stukje plakband over die sensoren plakken om te kijken of het dan weg is, beetje isolatie er tussen zeg maar. En misschien moeten ze dan iets korter worden.

Vroeg me al wel af hoe ze bepaalden dat de trein over een wissel straat reed, maar dat is me nu ook gelijk duidelijk :)

Roelco
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 13:28:37 door rjr »

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2012, 13:24:59 »
Er is blijkbaar contact tussen de spoorstaaf waar op gereden wordt en het stroomvoerende deel van de spoorstaaf tussen rechter wisseltong en puntstuk. Dit is dus niet in het plastic puntstuk, maar net daarnaast.

De afstand tussen die spoorstafen is vrij groot. De speermaat (afstand tussen de achterkanten van de wielen) gaat de sluiting niet verklaren, want als daar contact zou zijn is de speermaat zoveel te klein dat die sowieso niet langs het puntstuk komt. Ik denk inderdaad dat de onderkant van het draaistel contact maakt, waarschijnlijk met de wisselsensoren.

Maar dat is wel gek, want het zou logisch zijn als ESU ervoor had gezorgd dat die sensoren geïsoleerd zijn van de stroomafname. (of gaat dat met zo'n gecombineerd 2/3rail model principieel niet?)

Een andere oplossing is om polarisatie van spoorstaven rond het puntstuk anders te organiseren, maar dat los je met die wissels niet zomaar even op.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 13:27:12 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2012, 13:28:11 »
Ik zou dus eerst eens met een universeelmeter de electrische weerstand tussen de wisselsensoren en de wielen meten. Dan weet je of dit de verklaring kan zijn.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2012, 13:31:01 »
Ik heb me net in alle mogelijke bochten gewrongen, op zolder, en ben tot de conclusie gekomen, dat de sensoren de vonken (en dus de kortsluiting) veroorzaken...  :(

(en ik ga nu even doormeten)

Groet,

Ronald

Je rolt van het één in het ander...

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #11 Gepost op: 22 November 2012, 13:32:21 »
Edgar en Ronald,

Zelfs al zouden die elektrische niet aan de wielen gekoppeld zijn kunnen ze nog wel het probleem veroorzaken als ze zo lang zijn dat ze zowel het puntstuk als de rail gelijktijdig kunnen raken.

Roelco

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #12 Gepost op: 22 November 2012, 13:39:31 »
Even gemeten: De wisselsensoren hebben aan één kant van de loc een elektrische verbinding met de wielen (dus óf de linker óf de rechterzijde, het is net hoe je het bekijkt).

Ze pakken dus het stukje spoor 'met de andere polariteit' mee. Bij mijn wissels is alles metaal. Dat stukje wat ze dus aanraken, zit altijd aan de 'verkeerde kant', en zal dus sluiting geven...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #13 Gepost op: 22 November 2012, 13:41:59 »
Ik heb nog nooit van die wisselsensoren gehoord.
Kan iemand uitleggen wat die dingen doen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« Reactie #14 Gepost op: 22 November 2012, 13:42:30 »
De vleugels van een rocoline puntstuk zijn volgens mij niet stroomvoerend. Als dat wel zo is, kan daar de oorzaak ook in zitten. In dat geval heeft lucky gelijk en maakt de sensor contact tussen de rode en blauwe spoorstaaf bij punt A.

Dus: zijn de vleugels van het puntstuk stroomvoerend?

Klaas: ESU loks piepen in wissels. De wissels worden herkend met een drukschakelaar aan de onderzijde van de draaistellen. Deze strijkt over de afbuigende spoorstaaf en dat triggert het booggeluid
« Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 13:46:16 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt