Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PB Models, ICR-rijtuigen
door
saskia
Vandaag
om 00:09:49
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom!
door
timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
04 September 2025, 21:44:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 September 2025, 21:16:58
Aachenau West
door
wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen
door
Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw
door
Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Bert55
04 September 2025, 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
04 September 2025, 19:25:04
Welke winkel voert deze merken?
door
Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound
door
Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG
door
Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels
door
H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69
door
Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Volgende
- [
1
]
2
3
...
10
Omlaag
Auteur
Topic: ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels. (gelezen 24320 keer)
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Gepost op:
22 November 2012, 12:48:09 »
Dag mensen,
Een vervelend probleem...
Als ik met m'n BR 215 over Rocoline wissels rijdt, ontstaan er vonken, zodra de loc het gepolariseerde hartstuk verlaat...
In
dit filmpje
is dat duidelijk te zien.
In het tweede fragment rijdt de loc op rijstap 1, de langzaamste stand. Omdat het moment van kortsluiting dan langer is, vliegt gelijk de hele spanning van de baan...
In het derde fragment rijdt er een 211 van Roco over, die geen enkel probleem heeft/veroorzaakt...
Ik heb onderhand 2 BR 215's van ESU, en ze veroorzaken het allebei.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Heeft iemand een idee, waardoor dit kan komen, en hoe het eventueel opgelost kan worden?
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Mohy
BNLS Supporter
Offline
Berichten: 134
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #1 Gepost op:
22 November 2012, 12:53:01 »
Ik heb de loc niet, maar ik was wel erg in geinteresseert. Daardoor herinner ik me het volgende draadje, waarin wordt gesproken over sleepers onder de loc voor het aansturen van de geluidseffecten.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,33683.30.html
Ik ben niet verbaasd als hierin een deel van het probleem zou kunnen zitten.
Mvg
Martijn
Gelogd
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3355
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #2 Gepost op:
22 November 2012, 12:54:00 »
Misschien staan de linker- en rechterwielen te dicht bij elkaar volgens de norm? Dan raakt het wiel wellicht net de andere spoorstaaf bij het verlaten van het puntstuk.
Het staat me bij dat ESU-locs qua maatvoering van de wielstellen een compromis zijn tussen NEM-norm en Marklinsysteem, en die hebben een verschillende wielafstand.
EDIT: Hier de betreffende NEM-norm:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_310_NL.pdf
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 12:59:02 door Reinier Z.
»
Gelogd
Reinier
Mark D.
Offline
Berichten: 1204
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #3 Gepost op:
22 November 2012, 13:15:51 »
is dat puntstuk heel zuinig gepolariseerd?
als test een beetje nagellak aan de binnenkant van de spoorstaaf.
spoorbreedte van de wielen aanpassen
puntstuk met een slijptol groter maken. zoals op plaatje
alsof de afstand tussen A en D bij jou niet bestaat.
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #4 Gepost op:
22 November 2012, 13:20:25 »
Hoe bedoel je 'zuinig'?
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26766
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #5 Gepost op:
22 November 2012, 13:23:29 »
Controleer eerst eens de B-maat van de wielstellen. Zie
NEM310
En meet ook eens in het puntstuk of alle stukjes rail daar wel de juiste polariteit hebben.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Mark D.
Offline
Berichten: 1204
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #6 Gepost op:
22 November 2012, 13:24:01 »
alleen het puntstuk (zuinig, als te weinig)
en niet de rail van af punt A naar het puntstuk.
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
rjr
Offline
Berichten: 2051
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #7 Gepost op:
22 November 2012, 13:24:52 »
Ik dacht zelf ook in eerste instantie aan de wielen die te dicht bij elkaar zouden staan, maar dan zou je het bij alle assen moeten hebben. Als je het alleen bij de eerste en laatste as hebt dan lijkt het meer Martijn zegt. En dan met name die sensoren voor detectie van wisselstraten.
Die is dan zo lang dat die zowel het puntstuk als de spoorstaaf aanraakt waardoor er daar kortsluiting ontstaat.
Zie dit plaatje:
http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625672.jpg
en vervolgens ook deze:
http://www.railroad24.de/images_bilder/48242A9-1293625675.jpg
Als puntstuk niet mee schakelt zul je er geen probleem mee hebben, en als je die stukjes van het wissel mee laat schakelen met de hartstukken ook niet.
Zou wel jammer zijn als dit een algemeen probleem is bij die loks, want puntstuk polarisatie is wel aan te bevelen met de kleine loks.
Kun je niet een stukje plakband over die sensoren plakken om te kijken of het dan weg is, beetje isolatie er tussen zeg maar. En misschien moeten ze dan iets korter worden.
Vroeg me al wel af hoe ze bepaalden dat de trein over een wissel straat reed, maar dat is me nu ook gelijk duidelijk
Roelco
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 13:28:37 door rjr
»
Gelogd
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #8 Gepost op:
22 November 2012, 13:24:59 »
Er is blijkbaar contact tussen de spoorstaaf waar op gereden wordt en het stroomvoerende deel van de spoorstaaf tussen rechter wisseltong en puntstuk. Dit is dus niet in het plastic puntstuk, maar net daarnaast.
De afstand tussen die spoorstafen is vrij groot. De speermaat (afstand tussen de achterkanten van de wielen) gaat de sluiting niet verklaren, want als daar contact zou zijn is de speermaat zoveel te klein dat die sowieso niet langs het puntstuk komt. Ik denk inderdaad dat de onderkant van het draaistel contact maakt, waarschijnlijk met de wisselsensoren.
Maar dat is wel gek, want het zou logisch zijn als ESU ervoor had gezorgd dat die sensoren geïsoleerd zijn van de stroomafname. (of gaat dat met zo'n gecombineerd 2/3rail model principieel niet?)
Een andere oplossing is om polarisatie van spoorstaven rond het puntstuk anders te organiseren, maar dat los je met die wissels niet zomaar even op.
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 13:27:12 door Edgar
»
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #9 Gepost op:
22 November 2012, 13:28:11 »
Ik zou dus eerst eens met een universeelmeter de electrische weerstand tussen de wisselsensoren en de wielen meten. Dan weet je of dit de verklaring kan zijn.
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #10 Gepost op:
22 November 2012, 13:31:01 »
Ik heb me net in alle mogelijke bochten gewrongen, op zolder, en ben tot de conclusie gekomen, dat de sensoren de vonken (en dus de kortsluiting) veroorzaken...
(en ik ga nu even doormeten)
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
rjr
Offline
Berichten: 2051
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #11 Gepost op:
22 November 2012, 13:32:21 »
Edgar en Ronald,
Zelfs al zouden die elektrische niet aan de wielen gekoppeld zijn kunnen ze nog wel het probleem veroorzaken als ze zo lang zijn dat ze zowel het puntstuk als de rail gelijktijdig kunnen raken.
Roelco
Gelogd
Ronald81
Offline
Berichten: 2661
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #12 Gepost op:
22 November 2012, 13:39:31 »
Even gemeten: De wisselsensoren hebben aan één kant van de loc een elektrische verbinding met de wielen (dus óf de linker óf de rechterzijde, het is net hoe je het bekijkt).
Ze pakken dus het stukje spoor 'met de andere polariteit' mee. Bij mijn wissels is alles metaal. Dat stukje wat ze dus aanraken, zit altijd aan de 'verkeerde kant', en zal dus sluiting geven...
Groet,
Ronald
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26766
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #13 Gepost op:
22 November 2012, 13:41:59 »
Ik heb nog nooit van die wisselsensoren gehoord.
Kan iemand uitleggen wat die dingen doen?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Edgar
Offline
Berichten: 4023
Re:ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.
«
Reactie #14 Gepost op:
22 November 2012, 13:42:30 »
De vleugels van een rocoline puntstuk zijn volgens mij niet stroomvoerend. Als dat wel zo is, kan daar de oorzaak ook in zitten. In dat geval heeft lucky gelijk en maakt de sensor contact tussen de rode en blauwe spoorstaaf bij punt A.
Dus: zijn de vleugels van het puntstuk stroomvoerend?
Klaas: ESU loks piepen in wissels. De wissels worden herkend met een drukschakelaar aan de onderzijde van de draaistellen. Deze strijkt over de afbuigende spoorstaaf en dat triggert het booggeluid
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2012, 13:46:16 door Edgar
»
Gelogd
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan
Granitwerk J. Köppl
.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg
gepimpt
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Volgende
- [
1
]
2
3
...
10
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ESU BR 215 veroorzaakt kortsluiting op Rocoline gepolariseerde wissels.