Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 15:18:27
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 14:49:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 14:39:19
koppeling vervangen Minitrix wagon door joespoor
Vandaag om 14:36:32
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 14:22:30
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:20:43
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Miniature Holland
Vandaag om 14:16:00
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 14:08:15
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 14:01:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:57:46
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen. door BillWisselWizard
Vandaag om 13:14:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:42:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 12:32:14
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:25:26
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 12:20:38
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:11:48
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:01:40
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:25
Geïsoleerd motorschild. door maartenvdb
Vandaag om 11:24:45
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 10:59:43
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Ronald Halma
Vandaag om 10:52:21
Welke wielreiniger door Carl
Vandaag om 10:46:00
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Frank 123
Vandaag om 07:18:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
27 December 2025, 22:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
27 December 2025, 21:18:01
Yamorc 7001 dood door ruudns
27 December 2025, 20:51:36
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
27 December 2025, 19:40:30
  

Auteur Topic: Ervaring ESU locomotieven  (gelezen 12959 keer)

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #15 Gepost op: 26 April 2016, 16:34:09 »
Ik heb 4 loks van ESU t.w:

BR218
Class 77
V-200 1e uitgave
VT69-900

Geen enkel probleem mee gehad.

Sta regelmatig in de winkel en heb nog nooit klachten gehad, zeker niet van het ESU materiaal.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #16 Gepost op: 26 April 2016, 20:10:23 »
Onlangs een Esu 215 van een clublid in de handen gehad. Prachtig ontworpen lok. Als je ziet hoe men omspringt met de beschikbare ruimte (rookgenerator, motor, speaker, en het powerpack), in een woord: prachtig.

Er was echter een issue met de rookgenerator. Er kwam wel wat rook uit, maar niet zoals de 215 locs die op youtube te zien zijn.

Er was een contactprobleem tussen de rookgenerator en de printplaat. ESU heeft daar gebruik gemaakt van pogo pins als connector. Dit soort connectors zijn bedoeld als (tijdelijke) connector om te testen of te programmeren.
Na het (voorzichtig) reinigen met een railschuurblokje was de rookgenerator weer vol aan het roken.

ESU ontwikkeld op een vooruitstrevende wijze. Daar hoort ook bij dat er een keer een verkeerde keuze wordt gemaakt. Helaas, maar wel realiteit.

mvg spock

PS: en het is en blijft een prachtige loc.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4504
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #17 Gepost op: 27 April 2016, 12:17:20 »

ik heb de DB151 van ESU.
Geen problemen mee, echt een prachtloc. (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 865
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #18 Gepost op: 27 April 2016, 13:41:06 »
Euhh,

Wellicht had ik mijn vraag iets neutraler moeten stellen:
Ik zou graag een V200 of BR94 van ESU willen aanschaffen. Op Youtube zie ik hele mooie modellen met prachtige geluids, licht en rook effecten.  Hoe zijn jullie ervaringen in de praktijk mbt storingsgevoeligheid en betrouwbaarheid.

Tot zo ver bedankt voor jullie reacties.

Ivo

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #19 Gepost op: 27 April 2016, 15:17:41 »
Zoals ik dus zei, ik heb 4 loks van Esu

Het enige van ik heb gehad aan storingen is dat de sleper niet goed het pennetje in de loc raakte en daardoor de loc als een tweerail loc werd aangezien i.p.v drierail.
Ook heb een V200 eerste uitgave, deze is nu bijna 2 jaar oud, geen enkel probleem mee gehad.

De nieuwe serie van de V200 welke nu wordt uitgebracht heeft alleen niet zulke mooie letters aan de zijkant "Deutsche Bundesbahn" als de eerste uitgave.
De BR94 is nog niet leverbaar.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27086
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #20 Gepost op: 27 April 2016, 15:22:48 »
Een puntje wat nog niet is genoemd is de wielafstand. ESU heeft een compromis gezocht tussen de afstand voor 3-rail en de afstand voor 2-rail. Als je de normen bekijkt zie je dat zo'n compromis niet mogelijk is. Dat het toch werkt komt omdat de fabrikanten bij de wissels sjoemelen met de groefbreedte. Maar op een wissel voor 2-rail dat voldoet aan de normen loopt een ESU loc hopeloos vast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 865
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #21 Gepost op: 28 April 2016, 12:43:17 »
Klaas voldoen de FL wissels aan de norm?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22773
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #22 Gepost op: 28 April 2016, 12:54:53 »
Geenszins, dus geen problemen te verwachten.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27086
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #23 Gepost op: 28 April 2016, 12:55:46 »
Volgens mij niet. Bij alle wissels van de fabrikanten die ik heb gezien is de S-maat kleiner dan de norm. Dat is ook de reden dat bijna niemand problemen ondervindt met de wielstellen van ESU locs.
Maar je kunt het zelf nameten aan de hand van NEM110
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #24 Gepost op: 28 April 2016, 13:44:42 »
Klaas,

Zoals je zelf schrijft sjoemelen de fabrikanten met de wissels.
Dus zal je geen problemen ondervinden.

Ook heb ikzelf geschreven dat ik zo nu en dan in een modelbouwwinkel sta,  waar ESU locomotieven worden verkocht met grote regelmaat, deze worden alle voordat ze door de koper worden meegenomen getest, zowel 2 als 3 rail, nog nooit problemen gehad. (y) (y)

Dus heeft Henk hier groot gelijk.

Gr, Arie

HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27086
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #25 Gepost op: 28 April 2016, 14:30:35 »
Natuurlijk heeft Henk gelijk.
Maar ik heb ook gelijk als ik zeg dat ESU locs niet voldoen aan de normen. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #26 Gepost op: 28 April 2016, 17:32:47 »
Er heeft hier op het forum ook een keer een verhaal gestaan over problemen met ESU loks die de centrale in kortsluit-beveiling liet schieten bij langzaam rijden over de wissels.


Als extra service, hier de link naar dat verhaal:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48185.0.html

Ook even snel gekeken naar de laatste bijdrage daar. Ze hebben de lok aangepast zodat het probleem weg is. Geen idee of dit bij genoemde lok hierboven op dezelfde manier is opgelost, of dat ESU daar het al anders heeft gedaan waardoor dit niet meer speelt, maar mocht het zo zijn dan kan deze info wel handig zijn om zelf het probleem op te lossen, of te overwegen de lok niet aan te schaffen.

Bovenstaande qoutes zijn van toepassing op mijn gedeelde ervaringen met de BR 215 van ESU.

Omdat ik (door aanschaf van een andere baan en (bijbehorend) extra materieel) in het bezit was gekomen van nóg een 215, had ik er dus 2.
De beide versies hebben dezelfde problemen veroorzaakt op de Roco-line wissels.
Ik hoorde ook van de vorige eigenaar (en had een bewijs van ESU in de doos van de betreffende loc), dat de rookgenerator vervangen was.

Structurele problemen of niet: mijn problemen passen wel in het profiel...  :(

De versie die ik 'overgenomen' had, heb ik al een paar jaar geleden verkocht.
De reden was ondermeer: Het was een blau-beige versie van de 215. Op diverse plaatsen op internet (o.a. op dit forum) was er een discussie over de plaatsing van de belijning op de loc. Deze was zonder twijfel niet overeenkomstig met het echte voorbeeld (veel te veel ruimte tussen strepen etc...).
Aangezien ik nog een gesuperde Fleischmann versie had, waar al een sounddecoder in zat, heb ik toen besloten om de loc weg te doen.

Ik las een andere post in dit draadje, met o.a. de uitspraak 'eigen schuld'.
Deze uitspraak is misschien van toepassing op technische problemen. Maar optische fouten... Daar kun je als koper niet veel aan doen.
Ja, uiteraard: de loc wel/niet kopen.  :-X
De latere series van de blauw-beige 215 zijn qua uiterlijk (belijning) wél verbeterd!

De versie die ik zelf (nieuw gekocht) had, heeft na verwijdering van de beugels (voor wisseldetectie) geen problemen meer gegeven.
De rookgenerator van deze loc heb ik nog nooit gebruikt. Te meer daar ik de loc niet met een gevulde generator kan wegleggen (op de baan is niet voldoende plek voor al m'n locs). Ik wil niet steeds een hele zolder vol rook, voordat ik m'n locs weer op kan ruimen.
Een 'ouderwetse' Seuthe rookgenerator is sneller leeg (ff met spuitje leegzuigen).

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #27 Gepost op: 28 April 2016, 18:30:51 »
Ik heb sinds januari de V200 van de 2e generatie, rijd overigens prima, maar heb net als Ronald de beugels voor de wisselsignalering verwijderd. Anders liep hij niet lekker over in mijn geval Peco code 75. Ik vind dat verder geen gemis trouwens.

Mvg Theo

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #28 Gepost op: 28 April 2016, 19:25:16 »
Ik heb een ESU 31051 nieuw gekocht. En die was niet goed. :(
Er zat een bijgeluid in...

<a href="https://www.youtube.com/v/fcMedzNAj_U" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/fcMedzNAj_U</a>

Maar hij is zonder gezeur omgeruild door de leverancier en de tweede loopt als een zonnetje.  (y)
Echt pracht loc's om te zien ook.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #29 Gepost op: 28 April 2016, 19:50:02 »
Hallo allemaal,

Ik volg dit draadje met belangstelling omdat ik de BR 132 in DR uitvoering in bestelling heb staan.

Ik wil deze ter zijner tijd wel gaan weatheren, in DDR look, lekker vies dus.
Moet ik dan erg voorzichtig zijn of gewoon met beleid, zoals altijd natuurlijk.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Cor Lageweg.