Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Tirman
Vandaag om 21:56:53
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
  

Auteur Topic: Ervaring ESU locomotieven  (gelezen 12465 keer)

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Ervaring ESU locomotieven
« Gepost op: 25 April 2016, 22:53:03 »
Hallo,

Ik wil van ESU of een V200 of een nieuwe BR94 stoomloc aanschaffen. Toch hoor ik wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van ESU machines.

Hoe zijn jullie ervaringen?

Ivo

Mijndert

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 26 April 2016, 10:22:25 »
Vier maanden in het bezit van een VT858 dieseltriebwagen en tot nu toe geen enkel probleem (y).

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 26 April 2016, 10:40:34 »
Neem het volgende in acht:
Op een forum lees je over het algemeen alleen de problemen. Over de 100'en modellen die geen problemen hebben lees je vaak niks, want als er niks met een model aan de hand is stel je er niet snel een vraag over.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 26 April 2016, 10:55:33 »
Toch hoor ik wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van ESU machines.
Van wie hoor je die verhalen, en wat zeggen die dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7758
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2016, 12:25:42 »
Van de buren die zeggen dat die ESU loks zeer betrouwbaar voor geluidsoverlast zorgen? :D

Ik heb er zelf geen eentje, maar heb op het forum hier volgens mij nog geen onvertogen woord gehoord van ESU-bezitters. 't Is me in ieder geval niet opgevallen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #5 Gepost op: 26 April 2016, 12:29:00 »
Er heeft hier op het forum ook een keer een verhaal gestaan over problemen met ESU loks die de centrale in kortsluit-beveiling liet schieten bij langzaam rijden over de wissels.



Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #6 Gepost op: 26 April 2016, 12:32:27 »
Kijk, rjr geeft net die reactie die niemand wat helpt. Een beetje negatief praat om niks.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #7 Gepost op: 26 April 2016, 12:50:05 »
Hoe zo niet. Reinout geef aan dat het op dit forum volgens hem nooit een onvertogen woord van ESU-bezitters is geweest.
En ik weerleg dat omdat er hier op het forum wel een hele discussie over is geweest. De eigenaar toen heeft zelfs aangegeven de lok weer van de hand te willen doen als ik het goed heb.

Hoe dat precies is afgelopen weet ik niet, moet je even opzoeken.

Is niets negatiefs aan, is gewoon een feit. En je kunt je verstoppen voor feiten als die in jouw ogen negatief zijn, maar dat neemt het feit niet weg. Het blijft.

Groet,
Roelco

Als extra service, hier de link naar dat verhaal:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48185.0.html

Ook even snel gekeken naar de laatste bijdrage daar. Ze hebben de lok aangepast zodat het probleem weg is. Geen idee of dit bij genoemde lok hierboven op dezelfde manier is opgelost, of dat ESU daar het al anders heeft gedaan waardoor dit niet meer speelt, maar mocht het zo zijn dan kan deze info wel handig zijn om zelf het probleem op te lossen, of te overwegen de lok niet aan te schaffen.

« Laatst bewerkt op: 26 April 2016, 12:54:03 door rjr »

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #8 Gepost op: 26 April 2016, 13:00:17 »
zie ook dit draadje : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69231.0.html , over problemen met een ESU Br 261
m.vr.gr.
Harry.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #9 Gepost op: 26 April 2016, 13:13:44 »
In de ESU locs zit een hoop techniek en dat maakt de kans op storingen net iets groter. Vandaar dat je berichten tegenkomt met problemen die je bij andere locs niet snel ziet. Hoe vaak dat voorkomt blijft gissen. Het is ook maar net hoe belangrijk je die gadgets vindt. Er zijn ook mensen die zich beperken tot de vrijwel onverwoestbare locs uit de jaren zestig en zeventig, omdat ze zelfs een printplaat in de loc al te complex vinden. Ieder zijn lol.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #10 Gepost op: 26 April 2016, 13:22:18 »
En precies wat ik aangeef zie je hier gebeuren. Men geeft enkelingen aan als 'structurele' problemen.

Heeft iemand een probleem met zijn loc, meld die zich hier. En vergeet niet dat er vaak een 'eigen schuld is' die men niet durft uit te spreken.

Het is inderdaad hoe meer techniek, hoe meer er defect kan zijn. Maar zolang je netjes voor het 'beestje' zorgt.....

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #11 Gepost op: 26 April 2016, 13:40:58 »
En precies wat ik aangeef zie je hier gebeuren. Men geeft enkelingen aan als 'structurele' problemen.

We geven helemaal geen enkelingen aan als structurele problemen. Al is een ESU lok inderdaad erg vol met techniek wat dus ook betekend dat er veel mis kan gaan, hoeft niet, kan. En als je 2 loks van hetzelfde type koopt, en die hebben beide hetzelfde probleem, een zelfs na dat deze al een keer terug is geweest, maar met zelfde probleem terugkomt als nieuwe lok(?)? Dan is er misschien toch iets meer aan de hand dan incidenteel.

Heeft iemand een probleem met zijn loc, meld die zich hier. En vergeet niet dat er vaak een 'eigen schuld is' die men niet durft uit te spreken.

Het is inderdaad hoe meer techniek, hoe meer er defect kan zijn. Maar zolang je netjes voor het 'beestje' zorgt.....

Ja het is inderdaad zo dat mensen die een probleem hebben dat melden. Ik denk echter dat bij de problemen die ik lees over ESU loks maar erg weinig eigen schuld is. Wat ik gelezen heb zijn dat toch echt problemen waar de koper/gebruiker niets aan kan doen.
Heeft dan dus ook niets te maken met netjes voor het beestje zorgen.

Maar de vraagsteller vroeg om ervaringen. En dan is het aan een ieder vrij om zijn ervaringen mee te delen. Helaas tot dus ver nog maar 1 met positieve ervaringen over ESU loks. Daarnaast zijn er enkele met verwijzingen naar andere ervaringen over ESU loks.

Zelf kom je ook alleen maar met een waarschuwing voor, maar niet met ervaringen met de loks.

Ook ik heb geen eigen ervaring, maar dat komt voornamelijk door de mindere ervaringen die hier wel gemeld worden, en de vraag van, wil je echt al die toeters en bellen er op hebben? Bij mij heb ik dat uiteindelijk met nee geantwoord, en ben ik voor de V200 uitgeweken naar een ander merk, wel met geluid, maar veel beperkter dan ESU aan boord heeft. Blijft een schitterende lok, maar ik durfde het tot dus ver niet aan.

Groet,
Roelco

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #12 Gepost op: 26 April 2016, 13:41:18 »
Met ESU zijn het over het algemeen toch wel structurele problemen.
De sensorbeugels in de draaistellen die voor sluiting op wissels zorgen, snel defect rakende rooksystemen (waardoor o.a. de eerste oplage van de V200 015 is teruggetrokken twee jaar geleden), de V60 die al voor het definitief verschijnen wegens problemen uit de markt is teruggenomen en zo zijn er nog wel wat voorbeelden.
Zelf weer een nieuwe V200 013 aangeschaft, die een steeds krakender rijgeluid produceert, kortom Wijbe doet het te gemakkelijk af door te zeggen dat er niets aan de hand is met de geavanceerde technische hoogstandjes van ESU. Lees op de Duitse fora en het ESU-forum en vorm je eigen oordeel...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #13 Gepost op: 26 April 2016, 13:54:14 »
Nauw, dat valt te bezien Wijbe. Soms zitten er eigenaardigheden in bepaalde modellen die voor problemen bij elke bezitter zorgen. ESU had zo'n probleempje bij een van hun loks dat de detectie voor het geluid in bochten bij mijn weten sluiting maakte op wissels?? Dat ligt dus niet aan de gebruiker maar aan de constructie. Zo kan een hele mooie en verder goede lok toch voor onvoorziene problemen zorgen. Als je die problemen van te voren weet en je kent ook de gevonden oplossing om ze te verhelpen kan je ondanks dat toch besluiten om die lok te kopen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Ervaring ESU locomotieven
« Reactie #14 Gepost op: 26 April 2016, 16:13:48 »
Er zijn inderdaad een aantal modellen met structurele problemen door de constructie.

Maar zoals ik al zei, de problemen zal je lezen op forums niet de positieve ervaringen. :police: Ik ben wel benieuwd na daadwerkelijke cijfers verkochte locs -> terugkomende locs met problemen.

De rookgeneratoren vinden het o.a. niet leuk wanneer er nog een klein beetje vloeistof inzit, de lok gekanteld word (en vervoerd). De waarschuwing ontbreekt dan wel in de handleidingen....  ;D