Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
  

Auteur Topic: Zwaar treinongeluk in Duitsland  (gelezen 21491 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #15 Gepost op: 09 February 2016, 19:34:31 »
Tsja berichtgeving over treinen is vrij vaak tenenkrommend.
Ook over dit trieste ongeluk.
Zo zouden de locomotieven frontaal gebotst zijn en de wagons ontspoord. En dit wordt door de media klakkeloos van elkaar over genomen.  :'( :-X

moet idd een enorme klap zijn geweest.
Inderdaad.
Beroepshalve doen wij crashtesten met auto's.
Die rijden we met verschillende snelheden tegen een betonblok.
Je wilt niet weten wat voor klap dat al geeft.
Ook twee auto's frontaal op elkaar laten klappen geeft een klap van jewelste en een hoop verwrongen blik.
En dan hebben we het nog maar over auto's.
Laat staan twee van zulke treinstellen. Daar zit onvoorstelbaar veel energie in die abrupt tot stilstand komt. :-X
Gr.
Eric

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #16 Gepost op: 09 February 2016, 19:37:28 »
Ik heb het traject even "bereden" via bahntv in fahrt in 2012.
Het is een gemoderniseerd traject met  bovenleiding.
De baanvaksnelheid is 100 km.
Op de video wordt gereden met een treinstel 425.
Kruising met de tegentrein vond plaats in Bad Ailbling.
Of dat volgens de huidige dienstregeling ook had gemoeten is mij niet bekend.

Mvg Romani-P


tijdperk 3 NS in opbouw

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #17 Gepost op: 09 February 2016, 21:04:15 »
De passage had volgens dienstregeling in Kolbermoor plaats moeten vinden.

Zie ook: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnunfall_von_Bad_Aibling

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #18 Gepost op: 09 February 2016, 22:18:11 »
Pfoehh... Als je deze foto bekijkt is van een van de twee treinstellen de eerste bak als een sardineblikje opengepeld. De bak is verwrongen en de zijwand steekt uit.

Reinout

Dit ziet er vanuit het oogpunt van botsbestendigheid zeer verontrustend uit. Het lijkt er sterk op dat de zijwand geheel is losgescheurd van het dak. (Weet iemand of deze misschien door een boutverbinding bij elkaar worden gehouden?)

Als de constructie op dergelijke wijze desintegreert, kan deze nauwelijks nog botsenergie opnemen.

Iets dergelijks gebeurde in 1976 ook bij het zeer ernstige spoorwegongeval bij Schiedam. Hierbij werd de voorste bak van een gloednieuw SGM tweewagenstel door een 1300 geheel vernield. Dit ongeval heeft geleid tot het toepassen van een geheel nieuwe botsfilosofie bij de constructie van SM'90, DM'90 en DD-IRM.

Ik kan me voorstellen, dat NS en IL&T nog eens goed naar dit ongeval in Duitsland kijken, nu er binnenkort grote aantallen FLIRTS in Nederland gaan rijden,

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #19 Gepost op: 09 February 2016, 22:29:21 »
Inderdaad! Als je naar beelden van "Schiedam" kijkt:



Bijna zelfde manier van openscheuren...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #20 Gepost op: 09 February 2016, 22:34:57 »
De passage had volgens dienstregeling in Kolbermoor plaats moeten vinden.

Zie ook: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnunfall_von_Bad_Aibling

Wat ik me dan afvraag: waarom is de machinist met zijn trein uit Kolbermoor vertrokken als hij wist dat de tegentrein hem daar had moeten passeren?
Zou hij dan niet gebeld hebben met de verkeersleiding om te horen waar de tegentrein bleef?


Steyn

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #21 Gepost op: 09 February 2016, 22:43:23 »
Dit ziet er vanuit het oogpunt van botsbestendigheid zeer verontrustend uit. Het lijkt er sterk op dat de zijwand geheel is losgescheurd van het dak.

Als de constructie op dergelijke wijze desintegreert, kan deze nauwelijks nog botsenergie opnemen.
Tricky om dat te zeggen. Om iets zinnigs daarover te kunnen zeggen moet je meer gegevens hebben dan een foto. Uiteindelijk gaat alles kapot, als het maar hard genoeg gaat.
Om iets over de wijze van desintegreren te kunnen zeggen moet je ook weten hoe het stel ontworpen is (deformatiezone's e.d.). Zo ligt de wand er wel af maar lijkt de bak verder redelijk in vorm, iets wat voor die sprinter niet goldt.
No dress rehearsel, this is our life.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2016, 22:47:48 »
Als hij gewoon groen sein heeft gehad, ga je ervan uit dat je kan gaan.
Of het sein ook daadwerkelijk op groen heeft gestaan is niet bekend.
Maar normaal bij de passage van een rood sein de indusi  niet moeten ingrijpen? Of is dat in Dld ook pas vanaf 40km/h.

Blijft alleen maar speculeren, aan de machinistem is het niet meer te vragen
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2016, 22:54:27 »
Tricky om dat te zeggen. Om iets zinnigs daarover te kunnen zeggen moet je meer gegevens hebben dan een foto. Uiteindelijk gaat alles kapot, als het maar hard genoeg gaat.
Om iets over de wijze van desintegreren te kunnen zeggen moet je ook weten hoe het stel ontworpen is (deformatiezone's e.d.). Zo ligt de wand er wel af maar lijkt de bak verder redelijk in vorm, iets wat voor die sprinter niet goldt.

Ik zeg ook nadrukkelijk "het lijkt erop". Zojuist zag ik dezelfde foto groot op TV. Nu twijfel ik weer of de zijwand is losgescheurd van het dak. Het kan ook de onderkant van de zijwand zijn die is losgescheurd van de raampenanten. Kortom, het blijft tricky op basis van een enkele persfoto conclusies te trekken.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2016, 22:57:01 »
Is dat losraken van de zijwand niet een gevolg van de kleinere overlap tussen de twee treinen ten opzichte van een echte frontale botsing op een recht traject? Dus een situatie als bij die nieuwe NHTSA bots test voor auto's, waar op dit moment bijna iedereen de mist mee in gaat.

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 263
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2016, 23:02:47 »
Nou dat moet je bij de hedendaagse NS ook niet meemaken met die overvolle treinen of eigenlijk nog beter gewoon helemaal niet hoeven meemaken. Triest voor de betrokkenen en nabestaanden. Ben wel in zekere zin benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek dat er zeker gaat komen. Rampen gebeuren vaak door een opeenstapeling van fouten/problemen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #26 Gepost op: 09 February 2016, 23:06:36 »
Dit ziet er vanuit het oogpunt van botsbestendigheid zeer verontrustend uit. Het lijkt er sterk op dat de zijwand geheel is losgescheurd van het dak. (Weet iemand of deze misschien door een boutverbinding bij elkaar worden gehouden?)
Sinds men afgestapt is van houten rijtuigen, worden treinen al volledig gelast, en dus geen boutverbindingen.

En je kunt het verontrustend noemen, maar op het krachtenspel wat hier van toepassing is geweest kun je je afvragen of daar überhaupt tegenaan te bouwen is, dat houdt een keer op.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #27 Gepost op: 09 February 2016, 23:19:33 »
De tendens van berichten op Drehscheibe is dat het onderzoek zich toespitst op de mogelijkheid dat een van de treinen op mondeling bevel of Ersatzsignal Zs1 door de treindienstleider langs onveilig uitrijsein is geloodst, waarmee het reeds door de tegentrein bezette enkelsporige baanvak werd ingereden. Hoe het ook zal zijn, het is in de eerste plaats een verschrikkelijk ongeluk met heel veel menselijk leed.

Zie ook http://m.maz-online.de/Nachrichten/Buntes/Fahrdienstleiter-winkt-Lokfuehrer-in-den-Tod
« Laatst bewerkt op: 09 February 2016, 23:29:07 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #28 Gepost op: 09 February 2016, 23:21:32 »
Sinds men afgestapt is van houten rijtuigen, worden treinen al volledig gelast, en dus geen boutverbindingen.

En je kunt het verontrustend noemen, maar op het krachtenspel wat hier van toepassing is geweest kun je je afvragen of daar überhaupt tegenaan te bouwen is, dat houdt een keer op.

Bij moderne (Aluminium) railvoertuigen komen boutverbindingen wel degelijk voor.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #29 Gepost op: 09 February 2016, 23:29:47 »
Ja, ik ben geen hedendaagse treinenbouwer, en ongetwijfeld worden er best boutverbindingen gebruikt maar het zal niet zijn dat er een heel dak aan de rest van de carrosserie gebout zal worden...

Bijvoorbeeld Werkspoor bouwde al volledig elektrische zelfdragende casco's;

http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/detail.php?nav_id=0-1&id=1280301674&index=145

http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/detail.php?nav_id=0-1&id=1280659198&index=174
« Laatst bewerkt op: 09 February 2016, 23:34:57 door Thom »