Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 19:26:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
lengte blok en bezetmelders door Bobos
Vandaag om 19:15:57
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.  (gelezen 351492 keer)

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #270 Gepost op: 10 april 2016, 08:57:21 »
Henk, Frits

Volgens mij mag de weerstand aan pin 7 weg gelaten worden maar dan moet pin 7 wel direct met Vcc verbonden worden.
De weerstand tussen pin 6 is een pullup weerstand en is niet nodig indien verbonden met pin 2 van de Arduino en pin 2 is gedefinieerd als pinMode(2, INPUT_PULLUP).. Wat uiteraard zo is in de Mardec in de bedrijfstoestand.
Als je het DCC-circuit wilt testen zonder Arduino kun je dat doen door 5 volt op de 1k5 weerstand te zetten. Omdat pin 6 een open collector uitgang heeft is de weerstand dan wel nodig. Door de 5 volt zal de interne uitgangstransistor open gestuurd worden en pin 6 'laag' worden.

Ook Ruud Boer is dit van mening:
Citaat
De 10k pull up naar pin 6 is niet nodig. We gebruiken de interne pull up in de Arduino.
Ook de 10k naar pin 7 is niet per se nodig, ik heb daar een rechtsreekse verbinding naar 5V.
Dat maakt het allemaal nog weer wat kleiner ... en minder werk. :)

Na wat rondkijken op internet lijkt het toch wel verstandig om de weerstand aan pin 6 te gebruiken. Alhoewel ik hiervoor geen 'harde bewijzen' heb gevonden.

@Henk
Wel vreemd dat het bij jou zonder weerstand aan pin 6 niet werkte. Aan die Chinese Arduino's  ligt het niet; die hebben echt wel een pull-up weerstand. Zorg wel dat je een UNO R3 hebt. Had je niet abusievelijk pin 7 open gelaten?

Nico

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #271 Gepost op: 10 april 2016, 09:51:47 »
Nico,

Ik had de sketch DCCmonitor gebruikt om te kijken of er data binnen kwam.
En daar bleek heel duidelijk dat er niks binnen kwam, behalve als ik de 10K weerstand tussen Vcc en pin 6 aanbracht.
Die weerstand doet me verder geen kwaad dus ik laat hem maar zitten.
Ik zal eens kijken in de sketch van DCCmonitor of pin 2 zo gedefinierrd is als zou moeten.
Het werd geleverd bij de librairie DCCdecoder.

Henk

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #272 Gepost op: 10 april 2016, 11:20:56 »
Henk,

Ik heb vast even gekeken maar er staat GEEN pinMode instructie in de DCC_Monitor.ino
Dat verklaart dus een hoop.

Nico

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #273 Gepost op: 12 april 2016, 21:44:20 »
Hallo Nico,

Even een opmerking over het weglaten van de pullup weerstanden van de pin 6 en 7.

De standaard dcc opto schakeling is een stabiele schakeling. Door het weghalen van de twee weerstanden is de betrouwbaarheid verminderd. Het is bv niet goed om ingangen (pin 7 - enable) los te laten zweven en dan maar te vertrouwen (of hopen) dat hij wel hoog blijft.
Met het weglaten van weerstand van  pin 6 vertrouw (of hoop) je dat de interne weerstand van de Arduino goed genoeg is. Vaak is dit ook het geval, maar door deze verandering is de pinmode PULLUP van belang geworden (=extra verandering).

Kijk eens een paar postings terug en bedenk eens of deze er ook waren geweest als je de weerstanden had gebruikt.

De schakeling is ook moeilijker te onderhouden. Een  voorbeeld: Ik had onlangs een Adservo (van Timo) die het niet werkte. Bij deze print kan de Arduino verwijderd worden en je kunt gelijk de probe van de scope op pin6 zetten en meten of de opto schakeling zelfstandig werkt. Bij de mardec zal je eerst een weerstand op de Pin6 en Vcc moeten solderen voordat je hem kunt doormeten.

Bedenk eens of de verminderde betrouwbaarheid en moeilijker meten opweegt tegen het besparen van 2 weerstanden van 2 cent. En dan heb ik het nog niet over de tijd die je kwijt bent om dit te onderzoeken ipv je tijd in nieuwe functionaliteit te steken van de Mardec.

Ik hoop dat je deze opmerkingen weet te waarderen.

mvg spock





NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #274 Gepost op: 12 april 2016, 23:13:41 »
Hallo Spock,

Je reactie suggereert dat ik de weerstanden weg zou willen laten of niet gebruikt heb.
Dat is natuurlijk niet zo. Integendeel. De weerstanden kunnen beter blijven zitten. Ze staan gewoon in het schema. En dat heb ik ook gezegd. Die paar centen maken inderdaad niet uit. Ook op het printontwerp zijn deze weerstanden opgenomen.
Ik heb alleen maar willen aangeven dat ze theoretisch niet strict nodig zijn. (Pin 7 dan wel aan Vcc en zeker niet open laten).
Maar dat is daarom nog geen pleidooi om dat dan ook maar te doen.

Mijn toelichting op die weerstanden was alleen maar een reactie op de vermeende schrijffout die Frits geconstateerd had. (Die hij overigens zelf corrigeerde).

In feite bevestig je alleen maar wat ik ook van mening ben.

Nico

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #275 Gepost op: 14 april 2016, 23:47:06 »
Nieuwe handleiding

Er is een nieuwe, verbeterde, handleiding van de MARDEC beschikbaar.

De gewijzigde downloads:

Handleiding MARDEC II decoder
---------------------------
Alle MARDEC II software inclusief de Arduino IDE 1.6.6
(Let op: het msi-bestand bevat niet de gewijzigde handleiding! Deze zit echter wel in de zipfile.
----------------------------
MARDEC II software zonder Arduino IDE
Deze moet je gebruiken als je de vorige versie al een keer hebt geïnstalleerd of de Arduino IDE al hebt.
----------------------------
MARDEC for niet-Windows PC's

Nico

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #276 Gepost op: 17 april 2016, 10:54:26 »
Na wat probleempjes met de aangeschafte Arduino klonen is het na het (her)installaren van de bootloader gelukt om het eerste board werkend te krijgen.
Het stuurt nu onder de tafel 3 servo's en 8 relais aan.
Dus de stoute schoenen weer aangetrokken en geprobeerd een kloon zo direct uit de verpakking te voorzien van Mardec software.
En jawel, weer fout.
Aan de hand van de aanwijzingen die ik van Nico had ontvangen een bootloader geplaatst op dit board en weer geprobeerd de Mardec software te uploaden.
Zonder problemen!
Hier gaat dus het gezegde op: Alle waar naar zijn geld!
Maar het kan best, als je maar even weet waar het fout kan gaan.
Op Aliexpress even zitten zoeken en er zijn inderdaad verkopers die aangeven met of zonder bootloader.
Dus even oppassen geblazen.
Eén van de grote voordelen van het werken met de Arduino boards  is naar mijn inzien nog wel onderbelicht gebleven.
Mijn modeltrambaan is 6 meter lang en er zijn 8 verlichtingsgroepen gepland, 2 straatverlichting, 1 winkelverlichting, 3 huisverlichting en 2 diversen.
Daarnaast nog de nodige andere functies.
Maar met namen de verlichtingsgroepen zouden zonder meer al 8 dikke draden moeten bevatten onder de hele tafel door.
Met toepassing van een arduinog aat er naar elke hoek van de tafel een boom van 4 dikke draden. 0-3-5-12 Volt
vanuit de relaismodule is het mogelijk om met telefoonkabeldraden de LED huisverlichting te voeden.
Via een DCC commando word een bijbehorend relais geschakeld voor een verlichtingsgroep.
Koploper geeft bijvoorbeeld accessoire commando 51 af en beide Mardec's laten het betreffend relais opkomen.

Ik heb me door de beginmoeilijkheden niet laten afschrikken en met hulp van Nico door de eerste problemen heen gekomen.
Het is een prachtige en goedkope oplossing voor automatisch bedrijf van een modelbaan (en andere toepassingen)
Ik hoop dat als er meer mensen zijn die probleempjes ondervinden die zich melden, dan kunnen we hier op BNLS misschien een hulpdraadje starten.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #277 Gepost op: 17 april 2016, 13:40:53 »
Hallo Henk,

Fijn te horen dat alles toch nog goed komt.
Zelf heb ik nog geen Arduino's gehad zonder bootloader.
Heb je een link op Aliexpress die vermeld dat er geen bootloader op zit?
Wellicht verstandig om hiervoor te waarschuwen in de handleiding.

Succes verder met je trambaan.

Nico

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #278 Gepost op: 24 april 2016, 19:10:35 »
Hallo,

toch nog een onverwacht probleem!
Elke keer als ik de modelbaan opstart dan blijft de MARDEC van de linker module ( servo's en 8 relais) hangen;
de 12 Volt voeding komt van een oude PC voeding.
De chinese kloon blijft de LED "L" knipperen.
Elke keer moet de USB kabel er aan en het "E" commando gegeven worden, dan werkt het verder uit de kunst.
Iemand een idee over de mogelijke oorzaak?

Er blijkt ook heel veel mogelijk te zijn.
Aan de hand van voorbeeld programma's en een aantal "lessen" op youtube is het programmeren ook wel te leren.
En omdat zelf doen ook beter is als alleen maar lezen ook zelf maar eens gaan stoeien;
Een verkeerslicht schakeling met een apart licht voor afbuigend verkeer.
Een loop licht voor werkzaamheden
een flitspaal voor snelheidsovertreders.
En dat alles tegen zeer aanvaardbare kosten

Maar eerst nog even het opstartprobleempje te lijf.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #279 Gepost op: 24 april 2016, 19:52:43 »
Hallo Henk,

Dat verschijnsel van het terugvallen naar de configuratiestand heb ik zelf ook gemerkt bij het maken van een demo opstelling.
Een nieuwe feature van MARDEC II is de optie om middels de resetknop terug te gaan naar de configuratiestand in geval het DCC circuit niet werkt.
Je hoeft dan niet het speciale scriptje uit te voeren dat is meegeleverd met de installatie.
Als MARDEC II eenmaal een DCC-signaal ontvangen heeft wordt deze optie uitgeschakeld.
Maar als je baan 'in opbouw is en je haalt regelmatig de spanning er af kan hetzelfde gebeuren.
Als je de spanning uitschakelt zonder eerst een DCC-signaal te hebben gegeven, zal bij inschakelen weer de configuratiestand worden gestart.
Dus geef na inschakelen van de spanning eerst een DCC signaal.

Als je wilt kun je deze feature als volgt uitschakelen in de code.
Zoek het volgende stukje op rond regel 193

190    Serial.println(atosave);   
191    Serial.println("");
192   
193    EEPROM.write(500,1);
194
195    pinMode(2,INPUT_PULLUP); //DCC input
196
197    for (byte n=3; n<maxpins; n++)    //restore

Zet als volgt commentaartekens bij regel 193 :  //  EEPROM.write(500,1);

En ja, er is heel veel mogelijk met een Arduino. Ook op je modelbaan.
Die flitspaal zou je kunnen maken met een accessory type Single of Double One Shot en de kortste tijd.
Misschien komt er nog eens een vervolg op de MARDEC met nog meer opties.

Nico
« Laatst bewerkt op: 24 april 2016, 19:58:11 door NTeering »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #280 Gepost op: 24 april 2016, 20:28:01 »
Nico,

Dank voor de tip. Als ik inschakel en daarna koploper dan geeft koploper een hele riedel DCC signalen. Toch gaat bij afsluiten dan iets fout want de volgende keer blijft de MARDEC hangen.
Ik las ergens op een engelstalig forum dat het verschijnsel ook veroorzaakt kan worden door het "langzaam" wegvallen van de 12 Volt voedingsspanning.
Een nadeel van een PC voeding.
Een "uitschakelrelais" zou mogelijker wijs een oplossing zijn.
Ik hou jullie op de hoogte van de bevindingen.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #281 Gepost op: 24 april 2016, 22:25:37 »
Henk,

Wat bedoel je precies met hangen? In welke 'toestand' is dat?
Als je de USB kabel aansluit, wat is dan het laatste wat je ziet in putty?
Zelf gebruik ik ook een computervoeding, maar die levert geen probleem op.

Nico

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #282 Gepost op: 25 april 2016, 06:08:50 »
Nico,
Ik zet de baanvoeding aan.
De Mardec krijgt voeding en de "L" led blijft knipperen.
De USB kabel plaatsen en in de PC, de MARDEC reageert maar komt niet in de goede toestand.
Configureer Mardec opstarten.
E commando en bevestigen
DCC code 1001 afgeven aan de Mardec
bevestiging dat alles gesaved is.
Dan USB eruit en de MARDEC werkt
Voedingsspanning uit en dan zie je MARDEC nog even actief totdat de PC voeding geen spanning meer levert.
Weer baanspanning erop en dan doet de MARDEC weer niets.

Als de mardec vooraf losgekoppeld wordt van de voeding bij de PC gaat alles goed.
Dus ga nog even een paar opties uittesten.



NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #283 Gepost op: 25 april 2016, 13:18:32 »
Henk,

Ervan uitgaande dat MARDEC inderdaad in config mode opstart klopt je verhaal met mijn ervaring.
MARDEC wil er dan een USB-kabel aan hebben en putty gestart. In de config-mode kun je dan een 'E'-commando geven en de USB kabel verwijderen.
Vervolgens een save-commando (DCC 1001) geven in bedrijfsstand heeft hier niets mee te maken en kun je achterwege laten.
Waar het om gaat is de melding: Reset now disabled. Die krijg je als er een geconfigureerd DCC-adres ontvangen is.
Als je die niet gezien zal MARDEC altijd in config mode opstarten na uit- en inschakelen van de voeding.

Als je het langzaam 'doven' van de voedingsspaning verdenkt kun je dat testen door de voedingskabel los te maken. De spanning valt dan abrupt weg.
Mijn ATX (computer) voeding is echter meteen 'dood' als ik de schakelaar om zet.

Hoe zet je die voeding trouwens uit? Je moet dat doen door de oorspronkelijke groene draad los te maken van massa. Niet door de stekker er uit trekken.

Nico

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #284 Gepost op: 25 april 2016, 19:24:17 »
Nico,

Daar zat hier ook de fout bij de voeding.
De boel werd spanningloos gemaakt waarna de uitgangsspanning niet direct weg was.
Nu staat op een  trafo een relais wat de groene draad schakelt, bij uitschakelen dus ook de groenen draad onderbreken.
Het ging altijd goed en heb er niet bij stil gestaan dat het nu wat anders kon zijn.
Inmiddels hangen er 3 Mardec's onder de tafel voor servo en accesoire sturing.
Ik heb nu nog één vreemd verschijnsel:
Er is één servo, SG92R, dus digitaal, die soms geen goede stand vind.
Het vreemde is alleen dat dit alleen gebeurde in de normale bedrijfstoestand en dat ik daar met inregelen geen enkele last van heb gehad.
zet ik de servo op een servo tester dan ondervind ik geen enkele moeilijkheid en werkt de betreffende servo perfect.
Misschien eens een ferrietstaafje toepassen om alle mogelijkheden van verstoring uit te sluiten.