Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:55:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:53:47
KADEE Digitale koppeling door Gerard
Vandaag om 19:52:37
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
Vandaag om 19:50:56
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 19:15:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:15
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 17:35:40
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
  

Auteur Topic: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?  (gelezen 14269 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #30 Gepost op: 09 February 2016, 10:23:49 »
Hallo Dirk en Henk

Ik ga dit zeker uitwerken en kijken hoe ik dit op mijn baantje kan toepassen.
Want dit betekend dus een andere indeling van de sectie, eigenlijk had ik helemaal geen secties ik heb twee grote trajecten
en dat zijn dan twee secties en ik heb stukken die stroomloos gemaakt kunnen worden om een lok stil te laten staan terwijl een ander
met dezelfde regelaar kon rijden.
Ik ga ervan uit dat de onderbreking stukken gewoon kunnen blijven bestaan.
Alleen toch begrijp ik het nog niet helemaal, stel ik stel met de draaiknoppen een bepaald traject in.
Dan kan ik toch niet een andere trein een bepaald traject laten rijden omdat ik dan met de draaiknoppen
het traject verstoor die ik juist had ingesteld.
Of zie ik dit nou helemaal verkeerd.
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #31 Gepost op: 09 February 2016, 10:38:19 »
Je stelt een rijweg in van punt a naar punt b. Dat doe je door de wissel in de juiste positie te zetten en de stukken spoor daartussen met een driestandenschakelaar op dezelfde rijregelaar aan te sluiten. Als twee mogelijke rijwegen strijdig zijn, dan kan je die niet tegelijk gebruiken, dat klopt. Dat is in het echt ook zo. Je kan op jouw baanplaan de schakelaars en wissels ook zo instellen dat je twee niet strijdige rijwegen hebt. Dan kan je wel met twee treinen tegelijk rijden. En omdat ieder stuk spoor een eigen driestandenschakelaar heeft, kan je ook ieder stuk spoor stroomloos maken. Je kan het zelfs precies zo instellen als je nu hebt: alle bruine stukken spoor op de ene regelaar en alle groene stukken spoor op de andere regelaar. Maar dat is nu maar één mogelijkheid. Met cab control heb je veel meer mogelijkheden en kan je zonder gedoe oversteken.

Maar in dat andere draadje was het al helemaal uitgewerkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #32 Gepost op: 09 February 2016, 11:05:53 »
Hoi Henk

Bedankt voor de uitleg, ik was vergeten dat je met de draaischakelaars inderdaad ook spoordelen
stroomloos kan maken, betekend dus dat ik dan mijn 14 spanning's onderbrekingen die ik nu heb weg kan halen.
en worden het allemaal stukken die zowel door trafo 1, trafo2 of stroomloos geschakeld kunnen worden.
Eigenlijk kan ik de stukken die nu geïsoleerd zijn en stroomloos gemaakt kunnen worden door een schakelaartje om
zetten door een verbinding naar de draaischakelaars.
Op mijn bediening's bord verdwijnen dus de zelfstandige onderbreking's schakelaars en daar voor in de plaats komen
dus de twee draaischakelaars.
Dit wordt dus een aanpassing van mijn bedrading en een nieuw schakelbord maken   >:( :P
Ik hoor graag je reactie.
Als dit klopt wat ik hier nu beschrijf ja dan moet ik daar eens goed over nadenken want dat is toch weer een behoorlijke
klus, maar wel één die de moeite waard is denk ik.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #33 Gepost op: 09 February 2016, 11:14:03 »
Volgens mij valt het wel mee met de aanpassingen.
Op je knoppenbord zitten al schakelaars voor de wissels.
Op je knoppenbord zitten al schakelaars waarmee je bepaalde railsecties stroomloos kan zetten. Die vervang je door soortgelijke driestandenschakelaars met een neutrale (stroomloze) middenstand. In de andere twee standen is die railsectie dan met de ene of met de andere rijregelaar verbonden.
Hier en daar moet je een extra driestandenschakelaars plaatsen voor de secties die nu niet stroomloos kunnen worden gezet.

Je knoppenbord krijgt een paar nieuwe schakelaars en de bedrading van het knoppenbord moet worden aangepast. Je kan alleen zelf bepalen of je dat de moeite waard vindt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #34 Gepost op: 09 February 2016, 11:48:57 »
Hoi Henk

Ja daar heb je gelijk in maar een nieuw schakelbord is wel nodig omdat een draaischakelaar
anders niet past in de lay-out die ik nu heb, de afstanden tussen het getekende bord zijn te klein
om daar nog één of twee draaischakelaars naast elkaar te krijgen.
En ik denk dat er minder draaischakelaars nodig zijn dan nu stroomonderbrekers aanwezig zijn.


Ik ga ervan uit dat ook de schakelaars in de Lok Loods dan vervangen moeten worden door de draaischakelaars ?
 
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #35 Gepost op: 09 February 2016, 12:11:10 »
Herwim, wat voor schakelaars heb je nu? Schakel je gewoon aan/uit? Dan kun je die schakelaars vervangen door schakelaars met middenstand, dus aan/uit/aan. Dan kun je met twee regelaars werken. Schakelaar naar links zet de sectie op regelaar 1, naar rechts op regelaar 2. Middenstand is sectie uit.
Zo hoef je niet je hele paneel te verbouwen, alleen de bedrading aanpassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #36 Gepost op: 09 February 2016, 12:44:32 »
Hallo Klaas

Daar had ik ook weer niet aan gedacht.
Ik heb nu inderdaad aan / uit zonder middenstand.
Dus veranderen door wissel schakelaars met middenstand ?
bedankt
gr,
Herwim


PS: Nog dank aan Peco ik heb langzamerhand je topic overgenomen sorry daarvoor.
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #37 Gepost op: 09 February 2016, 13:50:12 »
Inderdaad, schakelaars met een neutrale middenstand.
Ik was een beetje in de war gebracht door het schema wat je in reactie #2 liet zien. Daar zie ik een schakelaar die een middenstand lijkt te hebben. Maar die heb je waarschijnlijk alleen op de tussensectie toegepast.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #38 Gepost op: 09 February 2016, 14:20:20 »
Hoi Klaas

Ja dat klopt deze wissel schakelaar met middenstand is toegepast voor het overgangsstukje rail.
Vanuit gaande dat er geen kortsluiting of wat dan ook kan ontstaan bij het omschakelen naar het
andere spanning's cirquit
De twee midden contacten voeren de twee spanningen 01 en 02 afhankelijk van de stand naar de railen
gr,
Herwim
 
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #39 Gepost op: 09 February 2016, 15:22:51 »
Hallo Henk
Ik heb jouw antwoord van ruim 3 jaar geleden nog eens goed doorgenomen.
Daar heb je het keurig uitgelegd, nog bedankt daarvoor.

Ik zat me af te vragen hoe ik het beter kon uitleggen.

1. Je moet in ieder geval meer secties maken. Het mooiste is als je ieder spoor en ieder wissel een eigen schakelaar geeft.
2. Die schakelaars zet je dan in een baansjabloon. Aan de stand van de schakelaar kun je zien met welke rij regelaar de betreffende sectie is verbonden. Het mooiste zijn schakelaars met een middenstand. In de middenstand staat de sectie stroomloos.
3. Stel een loc moet van de draaischijf naar het onderste groene spoor met de basculebrug. Dan zet je de schakelaars van de draaibrug, het Engels wissel en het spoor over de basculebrug in dezelfde stand. Die zijn dan allemaal met dezelfde regelaar verbonden. Je zet het wissel in de juiste stand en daarna rijdt je de loc probleemloos van draaibrug naar basculebrug. Het spoor met de basculebrug kun je dan stroomloos zetten.
4. Stel een andere loc moet vervolgens van het bovenste groene spoor naar de draaischijf. Dan zet je de schakelaars van het bovenste groene spoor, het Engels wissel en de draaischijf  in dezelfde stand, wissel in de juiste stand, en je kunt de loc naar de draaischijf rijden.

Het klinkt een beetje ingewikkeld, maar deze manier van bedienen is heel comfortabel. In feite zet je voor iedere treinbeweging telkens een rijweg uit, net als in het echt.

Misschien een eenvoudiger variant is alleen de draaibrug een keuzeschakelaar geven. De draaischijf (draaibrug met aansluitende sporen) heeft een eigen rij regelaar. Maar als een loc op de draaibrug staat en naar de groene sporen moet rijden, dan sluit je de draaibrug met de schakelaar even op de rij regelaar voor de groene sporen aan. Dan is het door Klaas gesignaleerde probleem ook opgelost.

Mijn railplan is inmiddels wel veranderd maar dat maakt verder niet uit.
Ik ga jouw verhaal vertalen naar mijn nieuwe railplan en maak dan gebruik van de wissel schakelaars met middenstand zoals
Klaas ook al aangaf.
Moet nog even kijken hoe ik precies met de draaischijf om ga.
Jullie horen nog van mij, wordt volgende week denk ik want deze week heb ik andere verplichtingen met m'n familie.
Een heerlijke Indonesische maaltijd voorbereiden voor mijn kinderen en wat familie ivm mijn verjaardag nog.
gr,
Herwim

Peco vind je het erg als ik doorga in deze topic van jou of zal ik er een eigen topic opnieuw aan wagen ?
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #40 Gepost op: 10 February 2016, 09:35:00 »
Hallo Henk

Tussen de bedrijven door nog even tijd gemaakt voor een opzet railplan met Cap Control
schakelpunten.
Henk zou jij zo vriendelijk willen zijn om daar nog even naar te kijken of ik nu op de goede plekken een
schakelaar heb gepland.
Bij de wissels zie je inmiddels twee schakelaars ingetekend, 1 voor Cab Controle en 1 voor bediening wissel
De betekenis van de verschillende kleuren bolletjes staat er onder

 
De volgende vraag is dit


Dit is het schema wat je 3 jaar geleden mij had gestuurd, nu praten we in deze nieuwe discussie over een vrije stand
zodat ik de loks ook stil kan laten zetten.
Maar ik haal dat niet uit dit schema met de wisselschakelaar's, op de linker en rechter aansluiting zit trafo 1 en 2 en het
midden contact gaat naar de sectie.
O nee ik begrijp het in eens geloof ik, het midden contact is natuurlijk een vrije stand en maakt pas contact met trafo 1 of 2
als je de schakelaar door zet.
Ik dank je vast voor al je tijd en moeite die je hier in hebt willen steken.
gr,
Herwim
 
« Laatst bewerkt op: 10 February 2016, 15:18:15 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

peco

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #41 Gepost op: 10 February 2016, 09:59:12 »
Ik breng wel wat te weeg, zoveel vragen zoveel antwoorden.
Het is mij grotendeels wel duidelijk, zover als Herwim Frank gaat wil ik niet.
Het is bij mij een kwestie van goed opletten, en de trafo's allemaal in de zelfde stand.
B.V alles naar rechtsdraaien is vooruit, en links achteruit, blijft handwerk en opletten.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #42 Gepost op: 10 February 2016, 10:10:18 »
Hallo Peco

Het is bij mij een kwestie van goed opletten, en de trafo's allemaal in de zelfde stand.
B.V alles naar rechts draaien is vooruit, en links achteruit, blijft handwerk en opletten.

daar heb je volkomen gelijk in maar het is meer, je stelt een weg in gekoppeld aan een trafo en laat de lok die weg
volgen om vervolgens een volgende aktie te plannen.
Maar inderdaad het is wel een proces die voor mijn moduul baan zeer geschikt is omdat het hoofdzakelijk een rangeer
terrein is, bij doorgaande lange rij trajecten is het misschien niet wenselijk.
Maar als je nog helemaal moet beginnen met aanleg dan is het het overwegen waard vooral dus bij grote rangeer trajecten.

Maar ik had je een vraag gesteld of het goed was dat ik in jouw topic mijn verhaal afmaak met Henk en Dirk anders start ik alsnog een aparte topic zo nodig.
Ik heb daar nog geen antwoord op gehad.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

peco

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #43 Gepost op: 10 February 2016, 10:21:24 »
Hallo Peco

daar heb je volkomen gelijk in maar het is meer, je stelt een weg in gekoppeld aan een trafo en laat de lok die weg
volgen om vervolgens een volgende aktie te plannen.
Maar inderdaad het is wel een proces die voor mijn moduul baan zeer geschikt is omdat het hoofdzakelijk een rangeer
terrein is, bij doorgaande lange rij trajecten is het misschien niet wenselijk.
Maar als je nog helemaal moet beginnen met aanleg dan is het het overwegen waard vooral dus bij grote rangeer trajecten.

Maar ik had je een vraag gesteld of het goed was dat ik in jouw topic mijn verhaal afmaak met Henk en Dirk anders start ik alsnog een aparte topic zo nodig.

Ik heb daar nog geen antwoord op gehad.
gr,
Herwim
Wat mij betreft ga je er lekker mee verder, ik heb er geen moeite mee hoor.
Succes verder.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Analoge baan, gescheiden sporen met verschillende trafo's, problemen?
« Reactie #44 Gepost op: 10 February 2016, 10:32:01 »
Hallo Henk

Ik heb nog even een aanvulling.
Ik krijg dus bij de wissels 2 schakelaars.
Ik werk met Cobalt wissel aandrijvingen bediend door een speciale wissel schakelaar met print zie tekening.


Dus zo als een paar antwoorden terug al aangegeven komen de Cab Control schakelaar hierbij. dus per wissel 2 schakelaars.
 
« Laatst bewerkt op: 10 February 2016, 15:20:00 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html