Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 82886 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #270 Gepost op: 30 July 2010, 01:35:57 »
Hoi,

@Floris,

Tja, zo is het maar net idd ;)

Even wat geprobeerd met ruitjes...

... koplampglaasjes gemaakt met de ponstang, lampvatting ingesmeerd met een dun laagje Kristal Klear en glaasje er in... zo zou Artitec het met de DE-1 ook moeten doen... ( of ikzelf natuurlijk ;) )
Tevens de sluitseinen met Kristal Klear gevuld en aangestipt met een rode marker. 'Later' komen er natuurlijk leds achter ;) ( en idd omgekeerde L ;) )

... eerste zijraampjes op positie 1 en 7. gewoon rechthoekig stripje op maat snijden, hoekjes een beetje afronden. Onder en boven sponning laagje Kristal Klear en inplakken  (y) Een kind kan de was doen ;)

Volgende zullen wat moeilijker worden. Iets voor daglicht en morgen dus ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 30 July 2010, 05:59:08 door Karst Drenth »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #271 Gepost op: 30 July 2010, 02:34:49 »
begint er al aardig op te lijken! Maarre... voor een serie-project als de plan U wordt het nu al moeilijk, althans, das mijn ervaring een beetje...

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #272 Gepost op: 30 July 2010, 06:13:43 »
Hoi,

@Floris,

Hoezo wordt het nu al moeilijk ??

Citaat van: Karst Drenth
...Volgende zullen wat moeilijker worden. Iets voor daglicht en morgen dus ...

Nou, het was vroeg morgen vandaag ;) en nog geen daglicht ;)

Maar... moeilijker is het niet geworden. Ramen 2 en 6 zijn inderdaad ook rechthoeken. En het plaatsen gaat als vanzelf. Goed kijken naar voorbeeld foto's en dan de ruit er net zo inzetten...

( alle foto's geflitst nu, om de ruiten te laten weerspiegelen... is niet altijd gelukt. Ze zijn aardig doorzichtig... )

... en dan blijken ze net als bij het voorbeeld, licht schuin achterover te staan  ;D Volgens mij een teken, dat de vorm van de kop niet al te verkeerd is ;)

Dan de frontramen...

... inderdaad net zoals we het er eerder over hebben gehad: Plaatje 'glas', trapeziumvormig snijden, twee 'ritsen' op de plek van de stijlen en hop, ze zitten er in  (y) Al even kinderlijk eenvoudig dus  :P Ik zie alleen hier, dat ik de zij-stijlen bij de definitieve kop wat strakker moet afwerken  :-[

... een sierlijstje om de frontruiten zou wel mooi staan denk ik. Maar of dat nu 0.3mm Nieuwzilver moet zijn. Lijkt mij veel te dik. Ik vermoed zelf dat het met een zilveren transfer ook al heel aardig staat  :-\

... en door het inzetten van de frontramen, lijkt de kop gelijk veel stomper :)

Nu maar eens nadenken over die raamlijsten. Zou er in 0.1mm nieuwzilver geetst kunnen worden ??

Grtzz,

Karst

[Edit]

Nu ook met koppeling :)

... ook nu weer is toch wel erg goed te zien dat bij de volgende de koplampen helemaal er af moeten...

( Foto Pierre de Greeuw )

... helemaal geen 'uitstulpingen' te zien ;)

[/Edit]
« Laatst bewerkt op: 30 July 2010, 07:03:27 door Karst Drenth »

marcel

• Offline Offline
« Reactie #273 Gepost op: 30 July 2010, 07:44:53 »
Hey,

Dat ziet er strak uit eigenlijk.
En dat voor die slechte kop wat je had?

Ik volg je project op de voet.
Heb je de plots ook al in huis, of alleen die van het Boo wagen?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #274 Gepost op: 30 July 2010, 08:05:37 »
Nu maar eens nadenken over die raamlijsten. Zou er in 0.1mm nieuwzilver geetst kunnen worden ??

Dit zou theoretisch kunnnen tot dikte=dikte van het materiaal...

Bij mijn etser kan je in NZ 0,1/0,15/0,2/0,3 etsen laten, niet goedkoop maar ja....
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #275 Gepost op: 30 July 2010, 08:41:36 »

Als het alleen om de raamlijsten van de kop gaat is etsen nog wel te doen, het zijn dan een paar kleine onderdelen waarvan er veel op een plaat passen. Als het om alle raamlijsten gaat (dus ook de zijwanden) wordt het een stuk duurder omdat die redelijk wat plek innemen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #276 Gepost op: 30 July 2010, 09:49:17 »
Het is ook je eigen schuld ook dat iedereen mee wil doen, jouw enthousiasme werkt zo aanstekelijk dat ik mij hier nu geweldig zit in te houden om het niet alleen bij het volgen van dit draadje te houden.

Groet Stephan.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #277 Gepost op: 30 July 2010, 10:08:56 »
OK, standpunt van Karst is volkomen duidelijk en te respecteren.

Neemt niet weg dat we hier met elkaar kunnen zoeken naar methoden & technieken die haalbaar en betaalbaar zijn.
De ideeën en oplossingen die hier worden aangedragen lijken bruikbaar, en vragen erom om uitgeprobeerd te worden.
Misschien moeten we daarvoor een nieuwe draad openen, zodat eea wat losser komt te staan van de DE-5 ontwikkeling.
Zo wil ik zelf wel wat experimenten uitvoeren voor de wanden van zo'n omBc.
Maar dan heb ik wel graag een tekening, of nog beter een CAD-tekening.

Grzz,

Hans

stig

• Offline Offline
« Reactie #278 Gepost op: 30 July 2010, 10:17:48 »
Nou dan maak je dat eens...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #279 Gepost op: 30 July 2010, 10:19:45 »
Karst

Voor die raamsponningen/kozijnen/ziverenrandingen is dat niet met een sjabloon te doen ?
ik bedoel maak per raam kop een setje ramen met de outline van het glaswerk gesneden in folie, en ga dan met een gewenste dikte inline een tweede snijlijn.
Het dunne lijntje wat zo onstaat haal je weg en spuit je zilver.
Desnoods doe je de buitenste lijn een 0.4 mm breder dan de raamopening.zodat je nog kan wegvijlen, maar de randen blijven dan altijd de gespoten kleur.
of denk ik nu te simpel ??
of je maakt die lijsten gewoon van folie, in de 900 serie die ik Gerco toen eens mee heb gegeven, die is het dunst, echter krijg je dan weer het risico van krimp van de folie en op den duur niet meer aansluit tegen de randen
Mvg Marty,

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #280 Gepost op: 30 July 2010, 10:39:45 »
Etsen in 0,1mm is op zich geen probleem. Kijk maar eens op de website van Eduard. Deze maken detailsets voor vliegtuigen in 1:72, 1:48 etc. Dit zijn ongelofelijk dunne plaatjes messing, die ze vaak ook nog voor je inkleuren, zodat je instrumenten in de cockpit haast werkelijk kunt aflezen en met verschillende lagen ontstaat er ook diepte.

Zo'n zogenaamde after market bedrijf ontbreekt lijkt het wel in de modelspoorwereld. Daarmee bedoel ik dat als de grootseriefabrikanten een nieuw model uitbrengen (10 a 30 euro), zij daarna binnen 2 maanden een superset op de markt zetten tussen de 5 en 15 euro. Bovendien leveren ze dan ook zogenaamde Express Masks, die het supermakkelijk maken je model af te plakken (cockpitkap en wielen). Deze Masks worden tegenwoordig gemaakt op japans Kabuki tape, dat verdacht veel lijkt op het ons bekende Tamiya tape.

Overigens lijkt me een geetst raam beter dan een afgeplakt raam. Een stukje etswerk is altijd beter van vorm.

Je kop (die van de DE-5  ;) ) gaat er al goed uitzien, maar op een of andere manier vind ik hem te bol. Dat kan ook komen door vertekening van de foto's.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #281 Gepost op: 30 July 2010, 13:58:49 »
Hoi Allemaal,

Weer wakker :) En jullie hebben niet stilgezeten lees ik  ;D

Even wat reacties:

@marcel,

Ja, dat is die kop van 10 pagina's terug !

@stephan en hans

Citaat van: prutser
Het is ook je eigen schuld ook dat iedereen mee wil doen, jouw enthousiasme werkt zo aanstekelijk dat ik mij hier nu geweldig zit in te houden om het niet alleen bij het volgen van dit draadje te houden.

Dank je wel voor dit geweldige compliment :) Niet dat dat het hoofddoel is, maar ik denk dat veel mensen onderschatten wat ze kunnen... ;)

Dus kom op, laat je niet uit het veld slaan. Zoals ik schrijf gaat er niets achter gesloten deuren oid, maar even wachten tot ik klaar ben ;) En ik wil dit graag op eigen manier en in eigen tempo doen  :D

@raamlijst adviezen ;)

Mooi dat jullie met zoveel verschillende opties aankomen. Nu wordt het nog moeilijk te kiezen voor de beste ;)

Zoals ik al schreef, mag evt. etswerk maximaal 0.1mm dik zijn. Omgerekend is dat bijna een centimeter. Dikker gaat bijna niet, omdat dan het glas tever naar achter komt te liggen. Dikker zou ook niet moeten want zoals op de foto's te zien zijn de raamlijsten van de 1:1 koppen best dun en sierlijk. Overdetailing is het gevaar wat hier op de loer ligt.

Voor de etsproductie zijn er idd vele mogelijkheden en ja, er zijn eigenlijk niet of nauwelijks 'Aftermarket' partijen. Of je zou KleiNSpoor, Werps, MK, Weinert etc. als dusdanig moeten betitelen. Echter is het niet hun hoofd-business ;)

Marty's oplossing met het spuitmasker heeft wel wat. Eigenlijk hoeven de lijsten niet meer dan aangeduid worden. De kunst van het weglaten is hier misschien de beste methode om een filigraan ogende oplossing te krijgen. Ik heb gemerkt, dat 'in reallife' de ruiten nu al heel goed lijken, door de witte randen die ontstaan zijn als gevolg van het op maat schuren. Jammer genoeg laten de foto's dat niet goed overkomen.
( 28 augustes in Houten zal die present zijn ;) )

Maar ook de dunne folie optie is een goede. Volgens mij zit het spul dat Marty bedoeld op mijn Proto U. Van enige krimp, zo die er al is, kan ik ( ook nu na 3 jaar ) niets zien  (y) Alleen moeten hier de spijlen wel heel dun worden. Een voordeel van deze optie is, dat je ahw 'onder' de folie kunt schuren waardoor de ruit vlekkeloos past en toch niet kiert omdat de folie iets 'overstaat'. Dat is de methode die ik nu bij de Plan U's toepas. Een heidens karwij, maar we hebben het hier gelukkig over alleen een kop ;)

Overigens is het inzetten van de ramen kinderspel. Omdat alles netjes haaks is, kun je ( als je haaks styreen kunt snijden ;) ) de stukjes er zo in leggen. Floris schreef al eerder, dat een 'stop-randje' wel handig zou zijn. Klopt, heb ik ook wel gedacht, maar door deze aan te brengen zou je lossingsproblemen met de mal kunnen krijgen...

@Ivo

Citaat van: Ivo tB
...maar op een of andere manier vind ik hem te bol. Dat kan ook komen door vertekening van de foto's.

Ja, ik denk dat je twee keer gelijk hebt :) De foto's vertekenen behoorlijk :( Het grootste probleem voor mij is het juiste perspectief te vinden om vergelijking met de grootspoor foto's te maken. Soms groothoek, soms tele, soms standaard... En eigenlijk zou er ook nog een rijtuigbak aan vast moeten zitten ;)

En ja, ik vind hem zelf ook wat 'wolkerig' aan het worden, zeker na het aanbrengen van de kleur ( wat overigens ook gedaan is om e.e.a. beter te kunnen beoordelen... )

Door het vele primeren en schuren is e.e.a. niet meer helemaal strak. En toen ik zag dat het toch niet de 'productie-moeder' zou kunnen gaan worden heb ik wel iets minder nauwkeurig gewerkt dan voor mij gebruikelijk  :-[
Het grootste 'probleem' zijn de koplampen. Net als bij de Artitec DE-1 hebben die duidelijk last van 'over-detail'. Dus gaan ze er af en worden vervangen door simpele Philo lampringetjes. Hierdoor verdwijnen twee zaken: Het te spits lijken vanaf de zijkant en het niet strakke beeld vanuit frontaal aanzicht. Verder heb ik tussen de sluitseinen af te veel weggeschuurd, of minder primer aangebracht dan nodig was. Hierdoor ontstaat boven de middenramen een soort van plat vlak, waardoor de ramen niet stijl genoeg kunnen staan.

Goed, al met al weer heel waardevolle tips :) Allen bedankt voor de bijdrages. En... graag doooorgaaan  ;D

Grtzz,

Karst

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #282 Gepost op: 30 July 2010, 14:08:25 »
[Citaat Karst;En ik wil dit graag op eigen manier en in eigen tempo doen .]

Des te beter, ikzelf heb nog meer dan genoeg andere dingen liggen dus doe maar rustig aan. (y)
Maarja, het blijft wel prikkelen.

Groet Stephan.

Dennis

• Gast
« Reactie #283 Gepost op: 31 July 2010, 16:55:10 »
Karst,

Helemaal duidelijk en slim dat je je eigen idee achter dit project duidelijk maakt.
Jouw inspanningen worden (Niet alleen bij mij) erg gewaardeerd.

Als de onderdelen geprint gaan worden, dan kan iedereen die wil toch gewoon voor zich gaan bestellen.
De andere onderdelen zoals plots en/of mechanische onderdelen kunnen bij betreffende partijen worden besteld.
Daarnaast zal een model als dit het nodige eigen inbreng vereisen, dat moet idereen wel beseffen natuurlijk.
Tevens doet iedereen het op zijn eigen manier.

Ik zelf zal denk ik (nog) niet aan het model beginnen.
Er liggen hier al teveel projecten die eerst af moeten.
Ik zal het zeker wel blijven volgen, erg leerzaam en leuk om te zien.

Grts,
Dennis

Delftinhetklein

• Offline Offline
    • bouweninhetklein
« Reactie #284 Gepost op: 01 August 2010, 15:43:49 »

Interessant Erwin, ook aan jou de vraag, zou je zo'n draaistel eens iets verder willen demonteren ( indien mogelijk ) en wat close-up's maken en plaatsen.

Je had nog wat te goed.

Er zijn dus meerdere versies qua cardan.

Grt Erwin