Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Jint Nijman
Vandaag om 19:32:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:17:47
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw  (gelezen 82842 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #300 Gepost op: 20 August 2010, 13:29:08 »
Hoi,

Ja, jullie hebben gelijk over het trekoog. Het is te dik, en zit in de weg bij de afwerking ;)
Dus eentje van messing van FRIE zou een uitkomst zijn.

Verder is het de bedoeling om er Philotrain koplampringen op te zetten na afwerking en voor het mal-maken.

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #301 Gepost op: 20 August 2010, 21:35:01 »
Karst,

De transparante vind ik er mooi uit zien. Juist het rechtere deel van de 3 frontruitjes werkt heel goed. Ik ben het overigens met Gerard eens om die 2 spijltjes eruit te halen en een messing inzetdeel te maken. Zou je niet ook de sluitseinen gladvijlen en vervangen door geetste messing ringen met suggestie van 3 moerkoppen? Ik heb nog wel wat liggen wat je zou kunnen gebruiken daarvoor.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #302 Gepost op: 20 August 2010, 22:47:14 »
Hoi,

@Ivo

Ja, vind ik ook. En de ribbeltjes vallen bij nader inzien ook wel mee :) Let maar eens op bij de onderste foto hoe mooi fijn de regengootjes en de scharniertjes zijn meegeprint  :-*



... zo FRIE ook tevreden ;) Trekoog er af gesneden... ook hierdoor lijkt de kop toch weer stijler :)  (y)
 


... en de stijlen van raam 2 en 6 weer bijgewerkt, zodat ze onder een bepaalde hoek een rechthoek vormen  :P

De stijlen komen idd heel overtuigend over. In tegenstelling tot jullie adviezen ;) laat ik de middelste stijlen toch zitten voor het gieten. Ze kunnen nl. mooi dienen als steun voor het etsdeel. Zo waren ze ook ontworpen, ze vallen al iets terug in de kop, zodat er 0.3mm styreen overheen kon :)

Zou je niet ook de sluitseinen gladvijlen en vervangen door geetste messing ringen met suggestie van 3 moerkoppen? Ik heb nog wel wat liggen wat je zou kunnen gebruiken daarvoor.

Prima suggestie  (y) En... ben je in Houten volgende week ;)

Grtzz,

Karst


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12438
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #303 Gepost op: 20 August 2010, 22:57:54 »
Mijn berichtje nog gelezen?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #304 Gepost op: 20 August 2010, 23:00:43 »
Yep  (y)

Maar... volgens mij had ik die al eens van je gehad ;)

Grtzz en toch weer bedankt ;)

Karst

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #305 Gepost op: 20 August 2010, 23:12:01 »
Hoi,

Ziet er veelbelovend uit Karst!

Mag ik vragen wat dat kopje nou gekost heeft?

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #306 Gepost op: 20 August 2010, 23:13:08 »
Ja dat mag :)

[Edit]

 € 86

[/Edit]

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #307 Gepost op: 20 August 2010, 23:15:10 »
Valt nog mee :)

Ben benieuwd hoe het er straks gegoten uitziet :)

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #308 Gepost op: 05 August 2011, 00:28:46 »
Zojuist even schuifmaat gehanteerd; Volgens "Dieseltreinen in Nederland" is van de motorbak de h.o.h. van de buitenste assen 3600mm , dat wordt op schaal circa 41.4mm

Hoi, ik denk dat ik de juiste donor gevonden heb...



Nieuw van piko, radstand draaistellen 3600mm wieldiameter 1000mm dubbele cardan, piko motor als in de Plan U, metalen chassis... kortom, voor 79,99 lijkt mij dat een prima ding !

Grtzz,

Karst

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #309 Gepost op: 05 August 2011, 08:44:29 »
Kijk, dat is een goede aandrijving daarvoor. De 118 heeft een draaistelafstand van net geen 11 meter, de DE5 van 18 meter. Wil je de cardans verlengen of ga je maar 1 draaistel aandrijven?

dirkjan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #310 Gepost op: 05 August 2011, 08:55:56 »
Fraaie donor inderdaad! En als dat de bekende Piko kwaliteit aandrijving is is het een geweldige basis.
Heer Poes heeft mij meegesleept in zijn "3 maal 2 is 4"[/ur] verhaal en dat smaakt best naar meer moet ik zeggen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #311 Gepost op: 05 August 2011, 14:20:29 »
Kijk, dat is een goede aandrijving daarvoor. De 118 heeft een draaistelafstand van net geen 11 meter, de DE5 van 18 meter. Wil je de cardans verlengen of ga je maar 1 draaistel aandrijven?

dirkjan
wellicht is er wat te beginnen met de piko ICE-cardans, die zijn vrij lang...

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #312 Gepost op: 05 August 2011, 16:11:17 »
En anders de universele cardanassen van GM&S, die zijn op maat te maken. Maar anders wil gewoon verlengen met een stukje messing buis oid ook wel.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #313 Gepost op: 05 August 2011, 23:13:34 »
Hoi,

Ik had nog niet naar de lengte gekeken, maar daar is altijd een mouw aan te passen. Snel gerekend moet er ca 4 cm tussen aan elke kant. Dat mag geen probleem opleveren ;)

Dus maar eens zo'n ding bestellen hier of daar :)

Grtzz,

Karst

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - DE-5 in geplot styreen, de ontwikkeling en proefbouw
« Reactie #314 Gepost op: 12 January 2012, 08:56:12 »
Hoi Karst,

Hoe staat het nu met dit project?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974