Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 00:08:42
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 00:06:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
12 September 2025, 23:47:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
12 September 2025, 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
Piko 2025 door Huup
12 September 2025, 22:53:15
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 September 2025, 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
12 September 2025, 22:41:32
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
12 September 2025, 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
12 September 2025, 21:06:52
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
12 September 2025, 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
12 September 2025, 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
12 September 2025, 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
12 September 2025, 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
12 September 2025, 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
12 September 2025, 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 September 2025, 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
12 September 2025, 18:12:51
  

Auteur Topic: Bröckenbahn  (gelezen 167623 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #165 Gepost op: 17 April 2017, 21:46:22 »
Tussen het breken door het nieuwe stationsplan getekend en 1:1 geprint, eens kijken of het op baan ook gaat passen...
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #166 Gepost op: 25 April 2017, 21:19:00 »
Vorderingen van de "sloop"...

En hoe het straks ongeveer moet worden..

Door de aansluitingen van het station  enkelsporig te maken heb ik minder wissel lengte nodig om alle perrons van elke kant (3) bereikbaar te maken en toch ook ruimte over te houden voor langere treinen (perron wordt ca 1,3 M1). Tevens sluiten de goederensporen aan op zowel de hoofdbaan als ook de zijlijn.
Betekend wel dat ik aan deze zijde direct in de tunnel een wissel moet maken om weer aan te sluiten op het dubbelsporig tracé van de klimspiraal en aansluitend paradespoor.
Na wat gepuzzel in Anyrail zou dit moet passen door een gebogen roco radius 5/6 bochtwiissel in te voegen in de al aanwezige radius 3 en 4 boog naar de klimspiraal.
Wil het oplossen zonder flexrail omdat ik maar 20 cm hoogte hebt om deze aanpassing te maken en ik bang ben dat ik de flex er niet netje s in krijg. Kom alleen wel ca 1,5 cm verder naar buiten uit dus waarschijnlijk moet spoor in tunnel er ook uit  :(. Wordt vervolgd.

Oh ja: spoor langs linker perron (na wissel) wordt kopspoor. Als ik uitkom zoals het nu ligt blijf je hier zien dat er een spoor de tunnel in niet meer gebruikt wordt.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #167 Gepost op: 30 April 2017, 12:59:51 »
Tussen de afbraak door ook besloten hoe het schaduwstation gaat worden. Om de constructie van de onderbouw te ontzien ga ik de zijlijn niet rechtstreeks aansluiten op het schaduwstation. Was wel leuk idee voor de mogelijkheden en variaties in treinenloop maar wordt project op zich om dit nog in te passen.
Plan is om schaduw station te maken door laagste keerlus als het ware te vergroten/verlengen. Zie onderstaand schema.

Grijs is de bestande keerlus, geel de nieuwe locatie. (Groen locatie van het zichtbare station)
Ik heb zo langs de lange zijde van de ruimte genoeg lengte om 4 lange opstelsporen te maken (4x 2 treinen).

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #168 Gepost op: 30 April 2017, 21:34:24 »
Slagveld  ;D
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bröckenbahn
« Reactie #169 Gepost op: 01 May 2017, 10:56:27 »
De botte bijl is af en toe best wel lekker :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #170 Gepost op: 01 May 2017, 19:24:31 »
Daar heb je gelijk in..... alleen nog even afwachten wanneer de treinen weer rond kunnen gaan... mik op begin 2018... heb dit voorjaar nog wat klusje in schaal 1:1 te doen  ;)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #171 Gepost op: 07 May 2017, 13:54:56 »
Zo, deel wat er uit moet (naar klimspiraal) is er uit en schoon. Kom alleen net ruimte te kort om de nieuwe rails er netjes in te kunnen leggen  :(. Toch ook maar stuk van het bovenliggende landschap opofferen of toch nog een paar pogingen om het toch zonder verder sloopwerk op zijn plaats te krijgen. Je kan maar een hobby hebben...
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #172 Gepost op: 22 May 2017, 21:57:30 »
Zo, na even geen tijd door werk en andere zaken, weer even aan het spoor werken. Was uiteindelijk gelukt om alles op zijn plaats te krijgen. Kwam redelijk overeen met vooraf bedacht plan. Vanavond er dus maar uit gehaald om voedingen en meldsecties voor te bereiden. Nu weer moed verzamelen om het definief op zijn plek te gaan leggen..

Deel wissel en boog klaar, nu deel dat in tunnelportaal komt nog even van voeding voorzien. Put stuk polarisatie moet eruiteraard ook nog op maar daar kom ik redelijk goed bij als de rails ligt. Scheelt weer wat draden die waarschijnlijk in de weg zitten bij lijmen van de rails in te krappe ruimte (half liggend onder de baan in de 15 cm ruimte tussen de niveaus in)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

a.moonen

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Re: Bröckenbahn
« Reactie #173 Gepost op: 23 May 2017, 10:55:48 »
Mooie baan zeg  (y)

Grtz
Arnold

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #174 Gepost op: 23 May 2017, 20:03:24 »
Bedankt.... maar (gelukkig) nog veel te doen. Zitten wel wat punten in die ik achteraf gezien anders zou doen maar die iets te veel impact hebben om nu nog aan te passen.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #175 Gepost op: 30 May 2017, 21:20:56 »
Zo, warmte op zolder beetje weg dus maar weer onder de baan gekropen om een en ander definief te gaan plaatsen.
Lastigste deel ligt er weer los in, eerst maar vast lijmen en dan de voedingsdraden goed leggen en servo op wissel aansluiten...
Weinig werkruimte maar wordt er steeds handiger in .....

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #176 Gepost op: 25 June 2017, 11:42:33 »
Zo, oude sporen stationdeels zijn helemaal weg. ;)

Nu eerst nog even alle aansluitdraden en servo's onder de baan weghalen en houtwerk even schuren. Dan opnieuw opbouwen vanaf spoor dat aan rechterzijde al aangepast is.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #177 Gepost op: 28 June 2017, 21:23:06 »
En dan weer opbouwen  :), eerst isolatielaag op maat maken....

De eerste 2 wissels (vanuit de tunnel) ga ik denk ik vervangen door een (Roco) drieweg wissel. Misschien niet geheel realistisch maar levert wel meer lengte op bij het middelste (doorgaande) perronspoor wat dan wel weer een realistischer beeld geeft bij de stoppende treinen omdat deze dan niet vlak voor of bijna op de wissel stil staan.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #178 Gepost op: 30 June 2017, 17:19:40 »
En maar meteen de koe bij de horens gevat... omdat Houten morgen niet gaat lukken maar langs de regionale modelspoorwinkel en daar ingeslagen..

Benodigde ruimte oud/versus nieuw:



Alleen niog bepalen of kopspoortje er komt. Wordt wat krap gelet op spoor uit tunnel wa is verplaatst is door de wissel die ik daar moest inpassen.

Heb idee om daar restanten van oud vervallen spoor te maken (traject was ooit dubbelspoor maar nu enkel) dit om dubbelsporig tunnelportaal te verklaren...
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6296
Re: Bröckenbahn
« Reactie #179 Gepost op: 30 July 2017, 18:02:07 »
Zo... vakantie en daarom ook wat meer tijd  voor de hobby's. Dus ook weer verder met de aanpassingen aan de baan. Rails voor nieuwe station ligt er inmiddels los op..

Alle sporen van van elke zijde bereikbaar en voldoende lengte voor de perrons.
Omdat spoor naar linkerkeerlus ook enkelspoor wordt (en straks dus naar schaduwstation op -1 gaat) maar besloten om wat meer sloopwerk te doen. Mijn werkblad dat op de kop van deze keerlus zit verplaatst..

Zodat keerlus in zijn geheel ook nog eens 40 cm kan veschuiven. Weer beetje extra werk...

Maar ook extra baanlengte en kan ik spoor naar schaduwstation ook beter leggen. Planning is dat ik rond de jaarwisseling weer rond kan rijden.....
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)