Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:04:58
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Led's uit kerstverlichting bruikbaar?  (gelezen 7627 keer)

oudebiels

• Offline Offline
Led's uit kerstverlichting bruikbaar?
« Gepost op: 07 January 2016, 11:40:41 »
Hallo treinfans,

Ik was pas bij een tuinzaak waar ze overtollige kerstverlichting in de ban deden.
Er waren lichtjessnoeren met heeeeeeeeeeel veel pietkleine ledjes voor een aangename prijs.
Iets van 3 volt ledjes, de amperes stonden er ook bij maar heb ik niet zo voor ogen.
Is zoiets te gebruiken voor de treinbaan (losknippen uit snoer, lampje individueel (met voorschakelweerstand) voeden...)
Of wordt dat niks en kun je piepkleine (niet-smd) ledjes beter gewoon los (C* of Rei* of zo) aanschaffen?

Groet,
oudebiels

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Led's uit kerstverlichting bruikbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2016, 11:49:16 »
Ja hoor, gewoon bruikbaar. Aangezien ze goedkoop zijn kun je heel wat experimenteren voordat ze op zijn, maar begin eens met een weerstand van 1000 Ohm.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2016, 12:01:10 »
Ik heb er al aardige resultaten mee bereikt, zoals je hier en daar kunt zien.

Groet,
Bas

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2016, 13:25:26 »
Ik heb eens zo'n lichtsnoer gekocht voor de ledjes. Als je ziet hoe goedkoop die zijn, dan snap je niet waarom losse leds bij een elektronicaboer zo veel moeten kosten.
De leds heb ik gebruikt voor een display in het clublokaal. Daarop wordt de treinenloop op een knooppunt met looplichtjes weergegeven.
Het lastigste was nog om de leds uit hun krimpkous te bevrijden. Daar heb je een scherp mes voor nodig, en bij die operatie kun je de led maar beter met een tangetje vasthouden, en niet met je vingers.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2016, 16:36:22 »
Heb er ook meerdere aangeschaft. (y) Kan je geen buil aan vallen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2016, 16:48:35 »
Eigenlijk gelden voor al die ledjes gewoon een maximale stroom van 20mA (wat vaak schijnwerperachtig is). Bij een (warm) witte led (of fel blauw, fel rood, fel oranje, paars) zal de forward voltage ergens tussen de 3,0 en 3,3V liggen, net als bij gewoon losse ledje, het zijn en blijven namelijk gewoon ledjes  ;D Dus stroomgestuurd dus vergeet de voorschakelweerstand niet ;)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

michel-zeeland

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2016, 17:09:33 »
Dus stroomgestuurd dus vergeet de voorschakelweerstand niet ;)

auw! Dan bepaal je de stroom door de led dus met je aangelegde spanning over de weerstand en led: een spanningsbron dus. Een voorschakelweerstand is geen stroombron! Het enige wat je doet is de stroom op een erg grove manier "begrenzen". Een beetje meer spanning of een tolerantie van je weerstand, heeft grote invloed op de stroom door je led.

Ik vergeet voor het gemak maar even dat er ook nog ander parameters zijn, zoals dat je Forward voltage verschuift als de temperatuur op de junction van de led stijgt....

gr,
Michel

Loconet, Rocrail, CAN, DMX, 2-rail H0, Stoom

michel-zeeland

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2016, 17:22:50 »
wat je nodig hebt is, zoals in onderstaande: een stroombronnetje dus. De aangelegde spanning is dan niet zo kritisch, de stroom door de led is in dit voorbeeld dan altijd in grote lijnen hetzelfde. R5 en C1 zijn een soort "anti knipper" voorziening.

groet,
Michel
Loconet, Rocrail, CAN, DMX, 2-rail H0, Stoom

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2016, 17:30:55 »
Michel: ik geloof toch echt dat 99% van de modelbouwers "er even een weerstandje voorgooien" in plaats van jouw uitgebreide schakeling te gebruiken.

Zo raar is die weerstand-suggestie dan toch ook niet in een algemeen draadje over kerstverlichting-leds?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

TEE-RAM

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2016, 17:38:58 »
Theoretisch zal het schema van Michel wel kloppen, en ik zal vast wel iets verkeerd doen, maar met een enkele  weerstand van ongeveer 1K tot 2K2 branden de leds bij mij fantastisch. ;D ;D ;D
Wim

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2016, 17:44:49 »
Nouwja, ik heb in mijn studie (Electrical Engineering op Utwente) eigenlijk altijd geleerd dat stroombronnen zijn. Hele slechte/grove maar een hele simpele.  ;D ;D En volgens Ohm zou dat ook wel ongeveer moeten kloppen. Want als je de spanning over de weerstand amper varieert (relatief met de nominale spanning) dan varieert de stroom ook amper, briljant!

En laat (in turn) de spanning over de LED met spanning weer niet zo hard variëren en je hebt een half redelijke stroombron. En ja, de boel kan varieren door temperatuur en weet ik al wat. Maar de variatie in stroom zal wel meevallen en de kans dat je dan opeens buiten de specificaties van de led zit (tenzij je eigenlijk al op de rand zit en dat wil je toch niet) is erg klein, ideaal!  ;D (y)

En ja, je kan mooie stroombronnen maken maar als de spanning redelijk stabiel is, of in ieder geval de maximale spanning bekent is, en dat is in de modelspoorwereld het geval) dan voldoet een weerstand prima. Jou schema is leuk maar die is aardig temperatuur gevoelig. Misschien nog wel meer dan met alleen een weerstand ;)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2016, 19:28:54 »
Ik denk dat het met de temperatuurgevoeligheid van de schakeling van Michel wel meevalt.
Zelf gebruik ik in mijn analoge locs ook stroombronnen, maar dan met 2 transistors. Te zien op mijn website bij Frontseinen. De leds beginnen dan bij 3 volt al op volle sterkte te branden, en dat blijft zo tot de volle spanning.
Maar als je leds aansluit op een weinig variërende spanning dan is zo'n stroombron wat overkill. Een weerstand is dan wel zo simpel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #12 Gepost op: 07 January 2016, 21:46:37 »
Ik heb eens zo'n lichtsnoer gekocht voor de ledjes. Als je ziet hoe goedkoop die zijn, dan snap je niet waarom losse leds bij een elektronicaboer zo veel moeten kosten.
Omdat de LEDs die in de gemiddelde kerstverlichting zitten waarschijnlijk afkeur zijn van gevestigde merken in het verre oosten: daar wordt een batch die niet aan de specificaties voldoet niet vernietigd (doodzonde van alle verbruikte energie en grondstoffen) maar als B of C keuze op de 'zwarte markt' aangeboden.

Wat er daarna mee gebeurt, is vaak moeilijk te herleiden.

Kort gezegd komt het erop neer dat:
De LEDs sterk kunnen variëren in kleur, ook al staat op de verpakking 'warmwit'.
De LEDs behoorlijk kunnen afwijken in helderheid.
De LEDs sterk kunnen variëren als het op de doorlaatspanning aankomt: de ene LED brandt al prima bij 2,5 Volt, de ander begint pas bij 3,5 Volt goed te geleiden.
De chip scheef 'gelijmd' is waardoor het licht niet recht uitstraalt.
De chip zelf of de bond-wires niet volgens specificaties zijn en eerder overlijden of vroegtijdig loslaten.

Omdat de LEDs vaak met velen in serie staan, vallen de doorlaatspannings-verschillen amper op en de helderheidsverschillen worden (indien aanwezig) voor lief genomen 'want het kost maar x,xx euro'. (hetzelfde geldt voor LEDs die vroegtijdig overlijden)
Test de losse LEDs uit dergelijke verlichting eens door er kort (30 seconden of zo) 25 mA doorheen te jagen en de kans is groot dat ze onmiddelijk tot 'heel snel' het loodje leggen. Een LED van een goed merk/goede productie, overleeft dat zonder zichtbare problemen.

Bij elektronicazaken worden (helaas) vaak erg dure LEDs ingekocht, maar speelt ook een commercie-regeltje mee: elke handeling op de kassa moet eigenlijk, om er niet bij in te schieten, een bepaald bedrag kosten. De meesten komen in een elektronicazaak niet om tientallen LEDs te kopen, nee, ze willen er slechts een paar. Als je die voor weinig geld gaat verkopen en het blijft ook bij die LEDs, schiet je er als verkoper bij in. Mede daarom worden het al snel vrij dure dingen, al ben ik met je eens dat ik me echt wel eens afvraag of de prijs op z'n minst halveren niet een beter idee is.

oudebiels

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 January 2016, 22:21:20 »
Nou heren spoorders,

Na deze meldingen op hoog niveau durf ik geen steker meer in een wandcontactdoos te proppen!
Niks geen electrische trein meer....   :'(
Heeft iemand nog een kolengestookte HO locomotief liggen?

Voor
oudebiels

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 January 2016, 01:04:25 »
Een hele gekke vraag (van iemand die zelf inderdaad nog net een stekker in het stopcontact kan steken  ;D ):

Ik zie staan 3V, zou je dus de ... uiteinden van zo'n ledje aan een draadje kunnen solderen en dan op twee AA-batterijen aan kunnen sluiten? En hoe lang zouden die batterijen het dan volhouden? (Niet precies natuurlijk maar van binnen 5 min. leeg of wel een paar uurtjes) En zou je ook 5 of 10 of 20 ledjes achter elkaar aan elkaar kunnen solderen en dan ook aansluiten op twee AA-tjes? Dat vroeg ik me dus af  :)