Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Vroeger
Vandaag om 20:07:12
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Cas
Vandaag om 20:02:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
Vandaag om 19:56:09
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 19:38:24
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
Vandaag om 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 19:28:57
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:04:34
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:16:54
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:11:53
keerlusproblemen door Frank 123
Vandaag om 18:10:04
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
Vandaag om 17:58:07
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:11:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 16:49:53
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 16:39:05
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:39:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:20:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
Vandaag om 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
Vandaag om 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
Vandaag om 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
Vandaag om 12:40:43
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 10:10:49
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:05:10
lais dcc decoder aan sluiten door Ronald Halma
Vandaag om 09:39:36
Philotrain NS6001-6006 door Gert Arkema
Vandaag om 09:07:32
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 182501 keer)

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #480 Gepost op: 02 September 2016, 17:07:34 »
De bedoeling van de foto was niet om naar complimenten te vissen (hoewel het natuurlijk altijd leuk is om die te krijgen  :)), maar meer om aan te geven dat het samenbouwen van een dergelijk interieur geen bijzondere ‘messing-bouw-kunsten’ vergt, maar dat het een kwestie is van secuur werken.


Erwin

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #481 Gepost op: 03 September 2016, 17:27:46 »
Erwin en laat ik dat beide nou net niet kennen ???

Gunther.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #482 Gepost op: 06 September 2016, 22:42:38 »
Hoi,

YES !! de koppelingen zijn binnengekomen vandaag  8)

Gelijk maar monteren en kijken of het werkt :P



... de boog in... ziet er alvast goed uit :)



... S-bocht R3 = 483mm ...  8) 8) 8)



... vol in de boog R2 = 422mm en er zit nog speling op de koppelingen... ;)



... vouwbalg sluit mooi aan...



... linkse kap is nog niet klaar, staat er even losvast op. Maar het sluit allemaal perfect.


Het enige 'probleem' is, dat Shapeways dit keer aan de minium tolerantie geprint heeft. Hierdoor zit er dit keer behoorlijk veel speling op de 'V' maar dat komt met een trekveertje wel weer goed ;)

Morgen of zo, de andere kappen maar eens van versteviging en kopwanden voorzien.

En... even 6 stuks R1 = 361mm en 6 stuks R2 = 422mm (beide PIKO) halen bij Bentink, dan kunnen we zien of Jeroen's wens in vervulling kan gaan :P

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 06 September 2016, 22:56:57 door Karst Drenth »

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #483 Gepost op: 07 September 2016, 07:59:48 »
Karst,

Dat ziet er best fraai uit! Tuurlijk is het tijdens het doorlopen van zulke krappe bogen en zeker bij het nemen van een S-bocht tijdelijk even geen gezicht, maar op de rechte stukken, ziet het er heel fraai uit!

groet, Rob
Rob Moerkerken

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5354
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #484 Gepost op: 07 September 2016, 08:12:40 »
Dat ziet er heel goed uit, Karst! En wat een fraai gezicht als de trein op rechts spoor staat!

Is er ook voldoende speling wanneer de trein van vlak spoor een helling op rijdt?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #485 Gepost op: 07 September 2016, 08:36:51 »
 (y) Je bent een bofkont Jeroen!

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5354
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #486 Gepost op: 07 September 2016, 12:10:03 »
Zeker weten!  :D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Günther

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #487 Gepost op: 07 September 2016, 20:36:21 »
Ben ik blij dat ik allemaal slanke wissels en grote bogen gebruik. (y)
vr.gr. Gunther.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #488 Gepost op: 07 September 2016, 21:41:16 »
Zo....

JEROOEEEEEEEENNNN !!  ;D ;D ;D



... en het past dus :P PIKO R1 = 360mm :P  Ziet er niet uit, maar het gaat er soepel door ;) De 'loopbakken' lopen met een duwtje heel soepel door de R1 bocht. Ben nu heel benieuwd hoe dit gaat als de motorwagen ook echt het stel gaat voortbewegen ;)



... tussen mD en Bo --> 'Losse' koppeling tussen twee bakeinden.



... tussen Bo en Boo --> 'Vaste' koppeling op Jacobsdraaistel



... tussen Bo en mD --> 'Losse' koppeling, nu met de kap op de Bo ;)


Nu geloof ik, dat Marklin R1 ( K2221 ) 360mm is... :P :P  dusch....


Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #489 Gepost op: 07 September 2016, 22:13:42 »
Beetje barbaars, een prachtig messing schaalmodel zo te mishandelen  ;)  Maar ja, de klant is koning.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #490 Gepost op: 07 September 2016, 23:06:23 »
goed toch, heeft ie tenminste wat tolerantie over op en fatsoenlijke baan.  :angel:

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #491 Gepost op: 08 September 2016, 07:37:25 »
Nee, dat ziet er echt niet uit!
Nu lijkt het nog mee te vallen, maar als het geheel is geschilderd en aangekleed valt het denk ik nog veel meer op. Des te meer een reden om bogen in het zicht zo ruim mogelijk te maken.

gr. Rob
Rob Moerkerken

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5354
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #492 Gepost op: 08 September 2016, 09:07:46 »
Helemaal top, Karst!!! De Marklin K-rail 2221 heeft inderdaad een straal van 360mm. Meegebogen wissels hebben een stukje van R=358mm.

Ik ben het met alle reacties eens, het ziet er niet uit in zo'n krappe boog. Maar, die liggen op mijn baan dan ook uit het zicht en geven mij wel de mogelijkheid om meer opstelcapaciteit en keerlussen aan te leggen op een relatief beperkte ruimte. Bij de sporen die in het zicht liggen pas ik veel ruimere bogen toe. Bovendien kijk je bij die zichtsporen overal tegen de binnenboog aan.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #493 Gepost op: 08 September 2016, 10:42:24 »
Heel mooi Jeroen,

In ruime binnen bogen zal het er wel redelijk goed uitzien en zolang de krappe bogen allemaal uit het zich liggen is er niets aan de hand. Sterker nog, het treinstel loopt er feilloos doorheen.

gr. Rob
Rob Moerkerken

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #494 Gepost op: 09 September 2016, 01:54:02 »
Hoi hoi :)

Vandaag even geen krappe bochten ;) :P

Maar... het tempo begint er weer in te komen ;)



... twee kappen afgemaakt ;) 4 down, 1 to go :P



... en... jawel :D 1 kopbak  8) 8)



... ietsie dichterbij... De kop is in principe vlakke plaat, met als neus een messing gietstukje. Het dak heb ik al eerder laten zien en is een door Erwin gestansd messing plaatje. Het grijze is soldeer. De naden zijn eenvoudig, om met Frits T te spreken, dicht gesolmuurd :) De twee middelste stijlen moeten nog worden opgedikt met een stripje messing, zodat het neusje in lijn komt te liggen met de voorkant van het cabinedak.



... vanuit de binnenkant dicht gesoldeerd met dikke, loodvrije, waterleidingssoldeer... eerst dotjes met de bout opgebracht, later laten uitvloeien met het heteluchtkanon (y)

Daarna aan de buitenkant ook met de hetelucht bout normaal soldeer opgebracht. Dat heeft een lager smeltpunt als het waterleiding soldeer ;)



... begint al een mooi gesloten treinbeeld op te leveren. De Boo heb ik al een paar maand gelden gemaakt. Tijd voor een schoonmaakbeurt. Kun je zien wat vochtige lucht en klamme handen doen met messing ;)



... het past allemaal nog net op de foto...  ::)


Grtzz,

Karst