Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:13:12
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:04:40
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Huup
Vandaag om 20:51:21
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door roco
Vandaag om 20:48:50
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
Vandaag om 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
Vandaag om 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 189151 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #165 Gepost op: 03 January 2016, 14:15:32 »
Inderdaad, om ruimte te houden. De tandwielen steken net niet uit. maar met 0 speling ;)

De openingen zijn tevens om de boel te kunnen smeren zonder het draaistel te demonteren.

Verder, ook de Artitec DE-1 en de Piko HK heeft zo'n open constructie. Ik heb er nooit last mee ( gehad ) ;)


Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #166 Gepost op: 03 January 2016, 18:05:13 »
Draaitappen ook klaar :D



... het is de omgekeerde constructie van de andere draaistellen, omdat er geen schroefje door het draaistel kan... ;) :P



... weer met een geprint plaatje voor de maatvastheid van het geheel...



... staat een mooi stukje los van het draaistel nu (ca. 0.9mm )



... de hele boel zoals het onder de bakken komt :)



... en in zij-aanzicht.

Nu simulaties gaan doen om te zien of e.e.a. nog door Jeroen's bochten wil ;) :P

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #167 Gepost op: 04 January 2016, 00:27:11 »
En de motorsteunen ook  ;D



... strak passend om de motor heen



... x-ray toont ook de gaten voor de bevestigingsschroeven. M1.4 x 2



... steunen op de vloer



... motor onder de vloer



... alleen de cardan ontbreekt nog ;)



... de motor wordt van boven ingelaten. Van onder is niet mogelijk vanwege de later aan te brengen schorten.





... overzichtjes ;)

Zo, in principe is het tekenwerk af nu :)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #168 Gepost op: 04 January 2016, 00:32:49 »
Einde vakantie  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #169 Gepost op: 04 January 2016, 07:48:27 »
Ziet er allemaal weer erg professioneel uit, Karst! Wordt toch eens tijd dat je een eigen modeltreinenbedrijfje gaat beginnen  :D

Nu simulaties gaan doen om te zien of e.e.a. nog door Jeroen's bochten wil ;) :P

SPANNEND!!!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #170 Gepost op: 04 January 2016, 08:35:42 »
Ik denk dat het lukt Jeroen :) , kijk maar :P





... draaistel kijkt wel onder de bodem uit, maar er is voldoende speling voor de wielen. Wel zullen de draaistelzijkanten aan de bovenzijde wat afgeslankt moeten worden ;)





... ook de cardan maakt een niet te gekke hoek. Ome Piet's standaard cardan haalt het net niet, maar dat is eenvoudig op te lossen ;)

Grtzz,

Karst

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #171 Gepost op: 04 January 2016, 09:16:58 »
Fantastisch!!!  :D :D :D

Dat ziet er inderdaad veelbelovend uit, Karst!  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #172 Gepost op: 04 January 2016, 09:55:45 »
D'r komen natuurlijk nog wel AC wielen onder... dat betekent 0.7mm meer flens. Maar zoals ik het kan zien nu, gaat dat wel passen.

En... als ultime 'hack' kan het hele stel eenvoudig 0.7mm hoger gezet worden. Dat zou dan ook het enige compromis zijn... ;) :P

Grtzz,

Karst

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #173 Gepost op: 04 January 2016, 10:38:23 »
die cardanhoek vind ik wel knap ruig eerlijk gezegd, maar als je t klaar krijgt, waarom niet.... het alternatief (ergens voorin het draaistel omhoog met een tandwieltje vanaf de wormas) wordt sowieso een gonsbende.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #174 Gepost op: 04 January 2016, 11:42:04 »
Knap werk en nu maar hopen dat deze aandrijving naast het kk mechanisme ook voor de MK DE3 gebruikt kan worden.
Ik blijf volgen!
groet,
Coen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #175 Gepost op: 04 January 2016, 12:25:57 »
Hoi,

@Coen

De DE-5 heeft een grotere radstand dan de DE-3, e.e.a. zal dus niet zo 1:1 passen.

Maar aagezien het allemaal in CAD zit, is het een koud kunstje om het draaistel in te korten :)

Herinner me maar een keer tegen de tijd dat ik deze aan het rijden heb. Het grote voordeel van 3D printen: Je kunt het ook voor enkelstuks doen ;) :P

@floris

yep, best wel bruut die hoek, maar aangezien er in de hoogte nul komma nul ruimte is vanwege die gekke balgen en ik dus alleen maar onder de vloer kan werken moet het maar zo :)

Voor andere stellen zou een halfhoge oplossing met 1 tussen tandwiel en de cardan 'bovenlangs' zeker een betere oplossing zijn.

Ome Piet's cardans hebben op het draaipunt een echt kogeltje, het 'schuiven' zit hem in de verbindingsstang. Dus als de kopjes met het kogeltje goed vrijlopen, draait alles mooi soepel, ook onder een grotere hoek ;) Het enige wat er aan gebeuren moet, is overtollige 'flash' aan de voorkant wegschuren/draaien. Daar zit materiaal zat, dat geen enkele dragende functie heeft.

Grtzz,

Karst


Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #176 Gepost op: 04 January 2016, 12:45:04 »
OK Karst,

ik wacht rustig af.

De radstand van de door ome Piet geleverde cardan is 864 !! mm lang met een radstand buitenste assen van 750 mm en moet dus flink gemodificeerd worden. Hoe men zoiets komisch heeft kunnen maken is mij een raadsel. Kan geen enkele boog nemen.

Mijn technische mogelijkheden zijn te beperkt om dit te fiksen.

Ik wil deze cardan met alle plezier naar je opsturen zodat je er naar kijkt!

Groet,
Coen.


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #177 Gepost op: 04 January 2016, 12:56:09 »
Niet nodig Coen,

Aangezien je er toch niets voor betaald hebt, maken we gewoon een geprinte uitvoering ;) 

De BullAnt's zijn op zich niet slecht, maar met name staal (worm) op messing (wormwiel) vind ik geen ideale oplossing. Bovendien hebben de assen nogal wat speling in de lagers en is het dus een zeer precies werkje om e.e.a. goed gemodificeerd te krijgen... Ik heb meer vertouwen in mijn eigen gebrodel  ;D ;D

Denk dat Robert ( Biesje ) daar ook wel wat aan heeft :)


Grtzz,

Karst

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #178 Gepost op: 04 January 2016, 14:17:22 »
Hoi Karst,

Goed plan! Jij hebt er veel meer verstand van en kunde voor dan ik. Ik ga op jouw advies af.

Mijn DE3 project ligt toch nog stil dus ik heb geen haast.

Groet,
Coen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7697
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #179 Gepost op: 04 January 2016, 14:27:06 »
Machtig interessant en zo, maar ik zit met smart te wachten op de bekende zaag, lijm en soldeerplaatjes.  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!