Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:34:19
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 183067 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #165 Gepost op: 03 January 2016, 14:15:32 »
Inderdaad, om ruimte te houden. De tandwielen steken net niet uit. maar met 0 speling ;)

De openingen zijn tevens om de boel te kunnen smeren zonder het draaistel te demonteren.

Verder, ook de Artitec DE-1 en de Piko HK heeft zo'n open constructie. Ik heb er nooit last mee ( gehad ) ;)


Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #166 Gepost op: 03 January 2016, 18:05:13 »
Draaitappen ook klaar :D



... het is de omgekeerde constructie van de andere draaistellen, omdat er geen schroefje door het draaistel kan... ;) :P



... weer met een geprint plaatje voor de maatvastheid van het geheel...



... staat een mooi stukje los van het draaistel nu (ca. 0.9mm )



... de hele boel zoals het onder de bakken komt :)



... en in zij-aanzicht.

Nu simulaties gaan doen om te zien of e.e.a. nog door Jeroen's bochten wil ;) :P

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #167 Gepost op: 04 January 2016, 00:27:11 »
En de motorsteunen ook  ;D



... strak passend om de motor heen



... x-ray toont ook de gaten voor de bevestigingsschroeven. M1.4 x 2



... steunen op de vloer



... motor onder de vloer



... alleen de cardan ontbreekt nog ;)



... de motor wordt van boven ingelaten. Van onder is niet mogelijk vanwege de later aan te brengen schorten.





... overzichtjes ;)

Zo, in principe is het tekenwerk af nu :)

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #168 Gepost op: 04 January 2016, 00:32:49 »
Einde vakantie  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #169 Gepost op: 04 January 2016, 07:48:27 »
Ziet er allemaal weer erg professioneel uit, Karst! Wordt toch eens tijd dat je een eigen modeltreinenbedrijfje gaat beginnen  :D

Nu simulaties gaan doen om te zien of e.e.a. nog door Jeroen's bochten wil ;) :P

SPANNEND!!!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #170 Gepost op: 04 January 2016, 08:35:42 »
Ik denk dat het lukt Jeroen :) , kijk maar :P





... draaistel kijkt wel onder de bodem uit, maar er is voldoende speling voor de wielen. Wel zullen de draaistelzijkanten aan de bovenzijde wat afgeslankt moeten worden ;)





... ook de cardan maakt een niet te gekke hoek. Ome Piet's standaard cardan haalt het net niet, maar dat is eenvoudig op te lossen ;)

Grtzz,

Karst

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #171 Gepost op: 04 January 2016, 09:16:58 »
Fantastisch!!!  :D :D :D

Dat ziet er inderdaad veelbelovend uit, Karst!  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #172 Gepost op: 04 January 2016, 09:55:45 »
D'r komen natuurlijk nog wel AC wielen onder... dat betekent 0.7mm meer flens. Maar zoals ik het kan zien nu, gaat dat wel passen.

En... als ultime 'hack' kan het hele stel eenvoudig 0.7mm hoger gezet worden. Dat zou dan ook het enige compromis zijn... ;) :P

Grtzz,

Karst

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #173 Gepost op: 04 January 2016, 10:38:23 »
die cardanhoek vind ik wel knap ruig eerlijk gezegd, maar als je t klaar krijgt, waarom niet.... het alternatief (ergens voorin het draaistel omhoog met een tandwieltje vanaf de wormas) wordt sowieso een gonsbende.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #174 Gepost op: 04 January 2016, 11:42:04 »
Knap werk en nu maar hopen dat deze aandrijving naast het kk mechanisme ook voor de MK DE3 gebruikt kan worden.
Ik blijf volgen!
groet,
Coen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #175 Gepost op: 04 January 2016, 12:25:57 »
Hoi,

@Coen

De DE-5 heeft een grotere radstand dan de DE-3, e.e.a. zal dus niet zo 1:1 passen.

Maar aagezien het allemaal in CAD zit, is het een koud kunstje om het draaistel in te korten :)

Herinner me maar een keer tegen de tijd dat ik deze aan het rijden heb. Het grote voordeel van 3D printen: Je kunt het ook voor enkelstuks doen ;) :P

@floris

yep, best wel bruut die hoek, maar aangezien er in de hoogte nul komma nul ruimte is vanwege die gekke balgen en ik dus alleen maar onder de vloer kan werken moet het maar zo :)

Voor andere stellen zou een halfhoge oplossing met 1 tussen tandwiel en de cardan 'bovenlangs' zeker een betere oplossing zijn.

Ome Piet's cardans hebben op het draaipunt een echt kogeltje, het 'schuiven' zit hem in de verbindingsstang. Dus als de kopjes met het kogeltje goed vrijlopen, draait alles mooi soepel, ook onder een grotere hoek ;) Het enige wat er aan gebeuren moet, is overtollige 'flash' aan de voorkant wegschuren/draaien. Daar zit materiaal zat, dat geen enkele dragende functie heeft.

Grtzz,

Karst


Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #176 Gepost op: 04 January 2016, 12:45:04 »
OK Karst,

ik wacht rustig af.

De radstand van de door ome Piet geleverde cardan is 864 !! mm lang met een radstand buitenste assen van 750 mm en moet dus flink gemodificeerd worden. Hoe men zoiets komisch heeft kunnen maken is mij een raadsel. Kan geen enkele boog nemen.

Mijn technische mogelijkheden zijn te beperkt om dit te fiksen.

Ik wil deze cardan met alle plezier naar je opsturen zodat je er naar kijkt!

Groet,
Coen.


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #177 Gepost op: 04 January 2016, 12:56:09 »
Niet nodig Coen,

Aangezien je er toch niets voor betaald hebt, maken we gewoon een geprinte uitvoering ;) 

De BullAnt's zijn op zich niet slecht, maar met name staal (worm) op messing (wormwiel) vind ik geen ideale oplossing. Bovendien hebben de assen nogal wat speling in de lagers en is het dus een zeer precies werkje om e.e.a. goed gemodificeerd te krijgen... Ik heb meer vertouwen in mijn eigen gebrodel  ;D ;D

Denk dat Robert ( Biesje ) daar ook wel wat aan heeft :)


Grtzz,

Karst

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #178 Gepost op: 04 January 2016, 14:17:22 »
Hoi Karst,

Goed plan! Jij hebt er veel meer verstand van en kunde voor dan ik. Ik ga op jouw advies af.

Mijn DE3 project ligt toch nog stil dus ik heb geen haast.

Groet,
Coen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #179 Gepost op: 04 January 2016, 14:27:06 »
Machtig interessant en zo, maar ik zit met smart te wachten op de bekende zaag, lijm en soldeerplaatjes.  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!