Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 172943 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #150 Gepost op: 01 januari 2016, 23:37:59 »
Met wielen en assen...



... kijkje op de wormen



... en op de tandwielen



... doosje dicht, ziet er niets meer van ;)



... en eentje voor de technisch geinteresseerden :)

Grtzz,

Karst

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 848
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #151 Gepost op: 02 januari 2016, 00:11:20 »
Dit is een mooie oplossing voor de aandrijving van de motor motorwagen. Ik vind die kogellagers wel een beetje boel "over-engineered" simpele glijdlagers volstaan hier prima want de krachten die hier optreden zijn niet zo groot.

Ik zie dat het ontwerp gebaseerd is op die van de DE III. Ben je niet bang dat dat de draaisteluitslag te groot gaat worden voor de cardan overbrenging? Bij jouw DE III heb je dat kunnen oplossen met enige moeite.
Misschien is het een overweging om het draaipunt van het draaistel verder naar binnen te plaatsen waardoor de uitslag beperkt wordt. Een voordeel  is dat DE V geen schortplaten heeft boven de draaistellen wat wel het geval is bij de DE III

Vriendelijke groet,
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #152 Gepost op: 02 januari 2016, 00:42:56 »
Oei, dat is wel een hele mooie oplossing. Gebruik je daar bestaande tandwielen en assen in van Roco of Piko? Of ga je alles printen op de assen na?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #153 Gepost op: 02 januari 2016, 01:18:52 »
Dit is ook heel erg mooi  (y) Komt de radstand van de motordraaistellen overeen van de DE-3 en DE-5? Dat meegeleverde ding van MK heeft nooit goed gereden mij mij.

Bij shapeways staat dat de kunststof een soort nylon is. Dat heeft uitstekende eigenschappen voor lagers door de lage wrijf coëfficiënt. Wellicht zijn de aparte bronzen lagers voor de wielen niet nodig door de lage toerentallen van de wiel as. Maar aan de andere kant is het print procedé misschien niet precies genoeg voor de toleranties die nodig zijn voor een lager. Ook kan het zijn dat het type nylon flink anders is. Er komen ook nog fliepjes aan het draaistel om de draaistel zijkanten op te lijmen veronderstel ik?

Dat 3D printen is toch wel een verrijking van de hobby zo. Evenals de plotter en de bedrijfjes waar je dingen kan laten etsen in messing of nieuwzilver en zelfs printplaatjes om oudere treinen van een digitale interface te voorzien.. Ik moet echt dat CAD tekenen eens leren. Maar geen tijd en andere smoesjes en zo :(

Wat betreft de cardans: deze motorwagen heeft geen jacobsdraaistellen dus ik denk dat het niet zo'n probleem moet zijn. Mechanisch is het wel beter om de cardankogel in het midden te hebben maar dan heb je weer hogere draaistellen en heb je een trits tandwieltjes nodig (zie aandrijving van vrijwel alle fabrieksmodellen). Wanneer de aandrijving van Karst goed werkt (en dat doet het: zie zijn DE-3) denk ik dat het toegepast kan worden op vrijwel al het stroomlijn materieel (met een asje minder dan wel) om eventueel Piko Hondekoppen en oude Lima mat 46 ook van mooie interieurs te voorzien. Ook de Rivarossi mat 46 kan best een ander aangedreven draaistel gebruiken daar de tandwielen een te grote speling hebben (zie draadje hierover ergens op het forum) wat tot moeilijk afregelen van de decoder lijdt.

Enfin: pluim voor Karst die zoals gewoonlijk, zelf aan het denken en ontwerpen slaat en ons helpt bij het onderkennen en ontwijken van lastige obstakels in kleinserie kits. kan niet wachten tot zijn DE-5 te zien is op een filmpje helemaal compleet en gespoten en zo  (y)

Mvg,

Robert (die zelf ook weer eens aan de slag moet met zijn projectjes zo zoetjes aan)




Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #154 Gepost op: 02 januari 2016, 08:03:02 »
Prachtig werk weer, Karst! Je bent maar druk om een AC DE-5 mogelijk te maken. Ik vind het ontzettend tof van je dat je zoveel tijd hierin wilt steken. Hartelijk bedankt!  (y)

Als Karst het voor elkaar krijgt is Jeroen ook wel verplicht er een paar af te nemen.  ;D
De doelgroep die een handgemaakt messing model per se door R1 wil proppen zal verder niet groot zijn.

Karst heeft zich bereidt gevonden om een AC DE-5 voor mij te bouwen. Dus dat ik een treinstel ga afnemen, mag duidelijk zijn.

Of de 'r = 360mm bogenrijders doelgroep' groot of klein is, durf ik niet te zeggen. De actieve deelnemers op dit forum is absoluut geen reële afspiegeling van de populatie modelspoorders in ons land. Ik denk dat er veel meer banen in den lande zijn waar nog 360mm bogen in verwerkt zijn dan dat we op het eerste gezicht zouden denken. Hoeveel daarvan met een messing DE-5 willen rijden, is mij totaal niet bekend. Wel weet ik dat 360mm bogen in delen van de baan die uit het zicht liggen, prima kunnen werken met de echte schaalmodellen 1:87. En deze bogen geven mij op mijn baan veel meer rijmogelijkheden en de mogelijkheid om langere treinen op te kunnen stellen (zie ook het draadje Ermehuizen anno 1974).

Ook krijg ik wel eens reacties van hobbyisten dat zij op dit forum het idee hebben dat 360mm bogen taboe is of dat je met dergelijke bogen geen modelbouwer bent. Het is nu eenmaal een compromis. Niet iedereen heeft een zolder van 9m lengte voor zijn modelbaan tot zijn beschikking.

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 02 januari 2016, 08:28:14 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #155 Gepost op: 02 januari 2016, 08:47:11 »
Hoi,

dank voor de complimenten (y)

@rob

ervaring met deze manier van aadrijven leert, dat door de lengte van de worm-as de lagering absoluut stabiel zijn moet. de tolerantie moet echt in het 10de mm bereik liggen, zowel voor de lange als voor de wielassen. staat e.e.a niet goed tov elkaar, gaat de aandrijving 'knorren'.

een verschoven draaipunt had ik ook al aan gedacht. maar eerst maar eens een simulatie run doen in ACad... :)


@ruud

tandwielen, lagers en wormen komen van een tsjechies bedrijfje.

@robert

volgens mij zijn de draaistellen identiek met de DE3. Ga ik voor je nakijken.

het nylon is idd korrelig. en... heeft 'stepping' in ronde delen. daarom losse busjes. bovendien is het slijtvaster zo ;)

@jeroen

de bodemvrijheid is nu 2.75 mm Moet genoeg zijn voor de wissels ;)


grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2016, 08:51:54 door Karst Drenth »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #156 Gepost op: 02 januari 2016, 09:55:06 »
@Jeroen: ik had in mijn schaduwstation een kwart boog aan 360 liggen, bij het testen met een 1600 met 2x Heris planN en 2x planK alles kort gekoppeld gaf dit toch vaak problemen, vooral bij een duwende trein. Ik heb ze verwijderd.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #157 Gepost op: 02 januari 2016, 11:00:37 »
@Karst: die 2,75 mm moet inderdaad ruim voldoende zijn. Je hebt nu ongeveer 2mm spelingsruimte dus dat is zat.  (y)

@Ruudns: ik lees jouw ervaring vaker. Ik heb echter ook alles 1:87, waarvan ook nog langere rijtuigen dan Plan N. Ook is alles kortgekoppeld, maar ik heb deze ontsporingen niet. Ik HAD het wel met Plan N, maar in elk toilet wat lood zorgde voor ontsporingsloos rijden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #158 Gepost op: 02 januari 2016, 12:19:30 »
Beste Karst,

Mijn bouwproject van de DE3 ligt momenteel ( gelukkig ) stil.

Ik wacht nu deze nieuwe ontwikkelingen af.
Wordt er t.z.t. een set ( kortkoppelingen en aandrijving ) voor de MK DE3 aangeboden?

Groet,
Coen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #159 Gepost op: 02 januari 2016, 13:02:56 »
Deze Coen? dan staan ze er al. Zie één pagina terug ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #160 Gepost op: 02 januari 2016, 13:46:37 »
Het is een mooie koppeling geworden. Ik vraag me af of de balgen van de DE-5 gelijk zijn aan de balgen van mat'35. Dan zou ik die ook maar eens erbij bestellen. Dit geeft wel een uitdaging om de mat '35 stellen aan te gaan pakken. De enige echte zorg lijkt dan nog de draaistelzijkanten, maar daar ga ik wel wat op vinden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #161 Gepost op: 02 januari 2016, 13:56:06 »
Beste Ruud,

Ik ben naast de kk ook geintereseerd in de aandrijving.

Destijds, bij zijn vorige bouwverslag, gebruikte Karst hiervoor een aangedreven draaistel van een Australische fabrikant. Na PB met Karst heb ik deze tezamen met de Mashima motor en kardan bij Piet Peetoom besteld.

Het uit Australie opgezonden dure draaistel was veeeeel te lang. Piet heeft mij hiervoor dan ook niets berekend. Ik wilde dit messing draaistel modificeren maar daar was tot heden niets van gekomen. Vandaar mijn grote interesse in het getoonde exemplaar.

Groet,
Coen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #162 Gepost op: 03 januari 2016, 13:40:02 »
Citaat van: Biesje
Er komen ook nog fliepjes aan het draaistel om de draaistel zijkanten op te lijmen veronderstel ik?

Jawel... :)





... 1 wielstel weggelaten, zodat de lagertjes beter zichtbaar zijn ;)



... de messing plaatjes kunnen naar keuze boven of onder vastgezet worden, al naar gelang je eigen smaak :)


Zo, nu ff met de draaitap(pen) aan de slag ;)

Grtzz,

Karst

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #163 Gepost op: 03 januari 2016, 13:59:18 »
Karts, Mooi stukje engineering   (y)

ik zie dat de tandwielen aan de onderzijde niet afgedekt zijn, hierdoor kan vuil en stof de aandrijving in worden gedraaid. Hoe is je ervaring met deze open aandrijving?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #164 Gepost op: 03 januari 2016, 14:05:19 »
Als de tandwielen niet door de afdekplaat heen steken dan kan er gewoon een plakbandje op om tegen stof te beschermen. Ik denk dat Karst het 'bloot' houd om ruimte over te houden voor het 3 rail systeem.

Mvg,

Robert