Deze locomotief is echter van iemand privé. Deze heeft hem ooit voor de VSM aangekocht. Het was/is zijn wens om de locomotief nog eens in zijn leven rijvaardig te zien. Bij de VSM stonden andere revisies gepland waardoor de kans daar niet zo heel groot was. En toen kwam de ZLSM in beeld.
Probleem met de ZLSM locs is dat de locs en dan zeker met de B1220 en B1289 dat ze zeer ongeschikt zijn voor de Miljoenenlijn. Het zijn sneltreinlocs. Elke rit met 40 km/h is een ''martelgang'' voor de machine. Waarom denk je dat de 23071 en 23076 bij de VSM niet zo heel vaak over de eigen lijn rijden? Juist, omdat dit niet bevorderlijk is voor de machines.
Probleem met de ZLSM locs is dat de locs en dan zeker met de B1220 en B1289 dat ze zeer ongeschikt zijn voor de Miljoenenlijn. Het zijn sneltreinlocs. Elke rit met 40 km/h is een ''martelgang'' voor de machine.
Behalve de ongunstige krachtverhoudingen in grote wielen bij lage snelheden, is het ook zo dat een sneltreinstoomloc met 3 aangedreven assen bij 40 km/h nog maar net snel genoeg rijdt om zijn volle vermogen op de rails kwijt te kunnen zonder doorslaan.
Dat de ZLSM de energie steekt in een 52-er en niet in de eigen locs, geeft wellicht wel de belabberde situatie aan waarin de eigen locs zich bevinden.
Ik bedoel niet die 52'er, ik bedoel de huidige vloot van de ZLSM. De Zweedse locs.
Vaak als heizlok ingezet, dus geplukt van alles wat los zat. De rest is waarschijnlijk gedumpt na die Wende
Voornamelijk slecht(e) (te lassen) ketels en zoals je zegt oud en opgebruikt naar ik heb vernomen.Alles kan gemaakt worden, maar heeft zn prijs, en als die te hoog is houdt het snel op.
Dat zijn ze dus zeker wel.
Welk specifiek deel van deze tekst doel je nu op? Dat de oorspronkelijke ketels na verloop van tijd materiaalmoeheid begonnen te vertonen? Ja, dat kan inderdaad. Toen zijn er nieuwe ketels op gezet. Net als bij de ZLSM locs in de jaren vijftig is gebeurd.
Het vermogen te krap voor een toeristenlijntje? Dat kan ik me niet voorstellen.
Mhwa Tim, denk ut niet. Limboland heeft te weinig hoogteverschildan wat de loc's gewend waren. Daarbij hebben zij vaak in de goederendienstgereden. De Nohab's worden nu eenmaal ouder, en bepaalde onderdelenzijn vanuit Zweden niet meer te krijgen. Elke vereniging daar houd zijnonderdelen graag bij zich. Al is er twee maanden geleden nog een E2in Alvesta gesloopt. De onderdelen waren gratis af te halen. Van de locis zo'n 40% naar Stena gegaan. De rest word hergebruikt. Zo her en derstaan nog steeds machines te wachten op een nieuwe eigenaar. Alleenzijn de kosten steeds hoger aan het worden. En geld is nog steeds een probleem.