Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
07 October 2025, 22:44:40
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31
  

Auteur Topic: 52'er voor de ZLSM  (gelezen 24899 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11701
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #15 Gepost op: 21 December 2015, 19:50:15 »
Maar het lijkt me sterk dat die Zweedse locs onderhoudsgevoeliger zijn dan dan gemiddeld. Ik begrijp niet helemaal waarom de ZLSM nu een berg werk gaat steken in weer een 52'er als ze de energie ook in hun eigen locs kunnen steken.

Eelco

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #16 Gepost op: 21 December 2015, 19:51:36 »
Ik meen dat de ZLSM al langer een lok met ATB had, anders kunnen ze er ook niet mee naar Valkenburg.

guest7823

  • Gast
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2015, 20:40:41 »
Bij stoomloc's geldt grofweg een kiloprijs: hoe groter hoe duurder. Dit geldt voor aanschaf, onderhoud en revisie. Van een stoomloc is in aanschaf onderhoud en revisie van de stoomketel het duurste onderdeel.

Daar je niet veel groter kan als een 52-er is dat in die lijn niet de meeste handige weg om te behandelen indien je de kosten naar beneden wilt hebben.

Wat wel, helaas, voor een stoomloc geldt is dat die het met slecht, weinig of geen onderhoud relatief lang blijft doen. Daarmee kan je, tijdelijk, je kosten drukken. Maar feitelijk schuif je die enkel maar voor je uit.

Een voorbeeld, vanuit de positieve kant: de revisie van de Black 5 van Ian Riley. Daar waar de gemiddelde Engelse stoomloc aan het einde van "the boiler ticket" jaren buiten dienst gaat had Ian Riley de loc in de (relatief korte) winterstop weer klaar voor de volgende nieuwe periode. Waarom: domweg omdat d'r niets structureel mis was met de machine en (afgezien van de ketel) d'r niets dramatisch moest gebeuren, anders dan een paar zaken die ze bewust hadden uitgesteld omdat die makkelijker konden gebeuren indien de ketel er toch af was / er een kraan was voor het tilwerk. En wat er aan de ketel moest gebeuren was ook bekend en makkelijk te doen binnen de gestelde periode. Volgens mij was de loc zelfs eerder klaar en dat kwam weer mooi uit omdat de loc daarmee kon invallen voor de lokale 3737 variant.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #18 Gepost op: 21 December 2015, 21:07:38 »
Dat de ZLSM de energie steekt in een 52-er en niet in de eigen locs, geeft wellicht wel de belabberde situatie aan waarin de eigen locs zich bevinden.
Heußenstein : HO, DB 1957

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11701
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #19 Gepost op: 21 December 2015, 21:10:52 »
Dan is de volgende vraag natuurlijk hoe die locs dan in een dergelijke staat zijn gekomen. Oud en opgebruikt is in mijn ogen geen valide argument.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2015, 21:13:02 door NS8714 »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #20 Gepost op: 21 December 2015, 21:15:17 »
Vaak als heizlok ingezet, dus geplukt van alles wat los zat. De rest is waarschijnlijk gedumpt na die Wende

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #21 Gepost op: 21 December 2015, 21:18:17 »
De webcam van de A2 is net gepasseerd...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11701
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #22 Gepost op: 21 December 2015, 21:18:17 »
Ik bedoel niet die 52'er, ik bedoel de huidige vloot van de ZLSM. De Zweedse locs.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #23 Gepost op: 21 December 2015, 22:12:14 »
Dan is de volgende vraag natuurlijk hoe die locs dan in een dergelijke staat zijn gekomen. Oud en opgebruikt is in mijn ogen geen valide argument.

Voornamelijk slecht(e)  (te lassen) ketels en zoals je zegt oud en opgebruikt naar ik heb vernomen.

Alles kan gemaakt worden, maar heeft zn prijs, en als die te hoog is houdt het snel op.

Groet

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #24 Gepost op: 21 December 2015, 22:33:36 »
Maar het lijkt me sterk dat die Zweedse locs onderhoudsgevoeliger zijn dan dan gemiddeld.
Dat zijn ze dus zeker wel.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11701
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #25 Gepost op: 21 December 2015, 22:37:46 »
Kom nou toch.

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #26 Gepost op: 21 December 2015, 22:44:41 »
NS8714, ik zou dit artikel maar eens lezen. Daarna snap je misschien dat ketels ook kapot kunnen gaan zonder dat de gebruiker er wat aan kan doen
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2015, 22:44:59 »
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11701
    • Mijn fotoarchief
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2015, 22:48:12 »
Welk specifiek deel van deze tekst doel je nu op? Dat de oorspronkelijke ketels na verloop van tijd materiaalmoeheid begonnen te vertonen? Ja, dat kan inderdaad. Toen zijn er nieuwe ketels op gezet. Net als bij de ZLSM locs in de jaren vijftig is gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2015, 22:51:34 door NS8714 »

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #29 Gepost op: 21 December 2015, 22:55:44 »
En? Ken jij de materiaaleigenschappen? Zo nee, dat zou ik niet zo maar iets roepen....
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)