Dat zat niet zozeer in het vermogen, maar in de te korte afstanden. De 1289 en 120 waren sneltreinloks, en die kregen de dienstregeling niet getrokken vanwege de trage aanzetsnelheid.<knip>Nee, de hoogteverschillen waren voor de 1040, 1090, 1220 en 1289 geen probleem.Het probleem zat hem in de korte stationsafstanden.Dat was voor de E's (1040 en 1090) opzich niet zo een probleem, voor de B's (1220 en 1289) wel.
Dat klopt enigzins.Maar dat wisten ze bij de ZLSM destijds ook niet dat de Zweden zo lastig in onderhoud waren.Men dacht omdat ze bestand waren tegen strenge winters, dus minder uitwendige leidingen hadden, dus minder kwetsbaar. Dat deel van het verhaal klopt ook.Alleen het uitwisselen van mechanische delen bleek naderhand nogal problematisch. Jos
Maar goed, als je weet dat je het onderhoud van een stangenrem-gazelle met versnellingen van vijftig jaar oud niet kunt betalen, dan doe je er verstandiger aan al op voorhand een Hema-opoefiets te kopen.
Ik heb inmiddels begrepen dat Ton Kolfhoven ook de Tkp23 en zijn zusje in bezit heeft. Geen idee of hij er nog meer heeft. Of hij er ook aan de vsm heeft verkocht...?