Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2025 door W. Thomas
Vandaag om 20:34:19
NS 8800 in spoor 0 door Noud
Vandaag om 20:22:54
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:24
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:09:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door RailEnthusiast
Vandaag om 20:00:54
Roco 2025 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:36:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:14:04
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:00:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:40:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 18:24:23
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:07:25
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 18:07:16
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:57:50
Expo & Beurs ModelSpoorMagazine-SpoorwegJournaal VerkeersInfo door Ronald Halma
Vandaag om 17:54:56
ModelSpoorExpo ModelSpoorMagazine&SpoorwegJournaal -27+28sept-Brabanthal, Leuven door Ronald Halma
Vandaag om 17:52:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:53:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NS2408
Vandaag om 16:48:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:30:19
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 16:28:15
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 15:55:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans v H
Vandaag om 15:04:52
Welke decoder is dit? door bellejt
Vandaag om 13:08:56
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:20:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 11:49:38
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Simplex
Vandaag om 10:57:57
Beilhack xrotm: rijrichting door rjr
Vandaag om 09:23:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:28:27
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
  

Auteur Topic: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan  (gelezen 8647 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3451
    • Mijn van-alles website
Re: regelbare weerstand
« Reactie #15 Gepost op: 07 September 2014, 13:23:26 »
De normale in de handel verkrijgbare regelaars van Trix en Fleischmann worden erg heet en zijn nogal wisselend van weerstand, soms staan de treinen bijna stil. Ik moet dus een hoog belastbare regelbare weerstand hebben die ook een beetje stabiel blijft bij langdurig gebruik.
Dat je dit ervaart is niet vreemd: de spanning over een weerstand is afhankelijk van de stroom erdoor. Een trein die meer stroom trekt, zal dus ook een grotere spanningsval veroorzaken en derhalve vrijwel stil staan ten opzichte van dat kleine lokje dat 3 keer minder stroom trekt.

De oplossing met diodes lijkt mij de aangewezen mogelijkheid en alles van 1N4004 tot 1N4007 en de types er tussenin zijn bruikbaar.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: regelbare weerstand
« Reactie #16 Gepost op: 07 September 2014, 21:36:23 »
Eenvoudige situatie:

Rails onderbreken bij de rode strepen.

Kijk hier eens naar. Mogelijk dat je nu zelf kunt bedenken hoe je B in meer delen kunt verdelen. Zo niet, meldt dan precies wat je wilt en dan maken we daar ook een tekening van.

Ik bedenk nu dat ik dus de rails op meerdere punten kan onderbreken en iedere onderbreking kan overbruggen met een diode, op die manier bouw ik dan de weerstand in 3 delen op over 3 stukken rails. Hartelijk dank voor alle hulp en ik ga gelijk aan de slag, dat begint dus met een bestelling bij Conrad, als vaste klant heb ik daar geen verzendkosten als ik er nog wat bij bestel en dat is nooit een probleem.

Zoiets als dit, is dat mogelijk of denk ik nu te simpel.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2014, 05:59:38 door Cottage Railways »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: regelbare weerstand
« Reactie #17 Gepost op: 08 September 2014, 09:52:40 »
Paar opmerkingen

In je tekening heb je niet aangegeven in welke richting (oriëntatie) je de diodes plaatst. Hou er rekening mee dat dit wel van belang is.

Ook moet je minimaal 1 diode anti parallel zetten met de gebruikte diodes als je het spoor ook andersom wilt kunnen berijden.

Het optrek en afrem deel kunnen de schakeling delen. Je sluit de secties dan alleen in omgekeerde volgorde aan. Enige waar je rekening mee moet houden is dat als je tegelijk en trein in het afrem/trage stuk en op het optrek hebt dat de diodes wel de stroom van 2 treinen moet kunnen hebben.

Om ook beetje kortsluitingvast te kunnen zijn zal ik inderdaad voor minimaal de 1n4004 gaan.

Ook in de diodes zal je de spanningsval opstoken in warmte. Soldeer de diodes daarom niet strak tegen de printplaat maar laat ze iets boven de print zweven. Plaats ze ook niet strak tegen elkaar. Op deze manier kunnen ze makkelijk hun hitte kwijt.


Timo
« Laatst bewerkt op: 08 September 2014, 11:54:22 door Timo. Reden: Typenummers uit me hoofd... »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan
« Reactie #18 Gepost op: 08 September 2014, 11:45:30 »
Het verschil tussen de 1N4001 tot en met de 1N4007 is de maximale spanning.
Die van de 1N4001 is volgens mij 50V en de rest hoger naarmate het typenummer oploopt.
Voor modelspoor maakt et dus niks uit welke je neemt...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan
« Reactie #19 Gepost op: 08 September 2014, 11:56:48 »
Hans, je hebt gelijk. Deed type uit me hoofd en dat dat ze ook toenemende maximale stroom hadden  ::)

1A diodes zal prima werken maar hoe kortsluitvast ze blijken als je een redelijk zware voeding hebt (zeg van meer dan 2A) durf ik niet te zeggen...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan
« Reactie #20 Gepost op: 08 September 2014, 13:02:16 »
In praktijk zal een 1A diode het prima doen. Als je toch voor meer stroom wilt gaan neem dan de 1N5401, die kan 3A hebben...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan
« Reactie #21 Gepost op: 08 September 2014, 13:33:59 »
De 1n4000 serie kan gedurende 8,3mS 30A hebben. In de praktijk zullen deze dioden geen probleem zijn, ook al omdat de meeste voedingen zelfs bij kortsluiting bij lange na geen 30A kunnen leveren.
Natuurlijk is het altijd verstandig om een kortsluit beveiliging op je voeding te hebben.
In mijn baan (dcc) gebruik ik grote aantallen van deze dioden, o.a. voor de detectiestukken en heb nog nooit defecte dioden gehad.

groet,
Gerrit

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan
« Reactie #22 Gepost op: 08 September 2014, 14:35:33 »
Bij mij levert de centrale max. 4 Ampère, en de 1N4004's die ik toegepast heb, zijn er bij kortsluitingen nog nooit uitgeklapt. Ze kunnen dus inderdaad wel een stootje hebben. Maar, wil je het zekere voor het onzekere nemen, kies dan een 3A type. Voor een tabel met 1A en 3A diodes, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/1N4001_and_1N5400_series_diodes
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan
« Reactie #23 Gepost op: 08 September 2014, 21:37:27 »
Even twee voorbeelden.

Eerste voorbeeld, snelheidsverlaging in 3 stappen en snelheidsopbouw in 3 stappen, in beide rijrichtingen:

In beide rijrichtingen geldt:
- de snelheid in A is de normale
- in B is de spanning 0,7V verlaagd
- in C is de spanning 1,4V verlaagd
- in D is de spanning 2,1V verlaagd
Je kunt dit met meer secties en verdere spanningsverlagingen uitbreiden.

Tweede voorbeeld, snelheidsverlaging in 3 stappen en snelheidsopbouw in 3 stappen in een rijrichting, in de andere rijrichting een vaste snelheidsverlaging van 0,7V:

In beide rijrichtingen is de snelheid in A de normale snelheid.
In een rijrichting geldt:
- in B is de spanning 0,7V verlaagd
- in C is de spanning 1,4V verlaagd
- in D is de spanning 2,1V verlaagd
Je kunt dit met meer secties en verdere spanningsverlagingen uitbreiden.
In de andere rijrichting is de spanning in B, C en D met 0,7V verlaagd

Door in het tweede voorbeeld alle diodes in richting om te keren, heb je hetzelfde effect voor de andere rijrichting.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan
« Reactie #24 Gepost op: 09 September 2014, 07:16:25 »
Even twee voorbeelden.

Ontzettend bedankt voor deze zeer heldere uitleg met tekeningen. De diodes zijn besteld en ik hoop deze week de tijd te vinden om een eerste proefstrook te maken. Ga beide varianten gebruiken, op de bergbaan rijden de treinen maar in één richting, maar op het andere traject wordt er wel eens een stukje teruggereden om het kopstation te bereiken. Uiteraard gebeurt dit alleen met treinstellen want achteruit rijdende treinen is uit den boze (tenzij niemand kijkt).

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan
« Reactie #25 Gepost op: 11 September 2014, 18:34:36 »
De weerstanden zijn binnen en gelijk aan de gang, even proberen hoeveel diodes ik nodig heb voor de juiste afremming en daarna was in enkele uren tijd de hele baan voorzien.  :o  Op afdalingen wordt er geremd met 4 diodes en voor een blok (volledig stroomloos) laat ik de spanning teruglopen in 2 vakken - 1e vak met 2 diodes - 2e vak met 4 diodes, het stroomloze deel krijgt spanning via de blokschakeling en wordt ook gedempt met 3 diodes  ::)   (trein trekt dus redelijk op en niet met een schok) en daarna weer een vak met 2 diodes en daarna vrije spanning.  :D   Op deze manier is de treinenloop een stuk rustiger. De diodes heb ik met kroonsteentjes met elkaar verbonden, ze hangen nu nog los onder de tafel en kan ze evt. nog aanpassen met meer of minder weerstand, maar dat zal blijken in de praktijk als ze een hele dag hebben gereden.  ::)  Als alles geheel naar wens is zet ik alles netjes vast. Nogmaals dank aan degene die mij hiermee hebben geholpen en ik kan nu nog meer genieten van mijn modelspoorbaan.  (y) (y) (y)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan
« Reactie #26 Gepost op: 11 September 2014, 19:57:35 »
Graag gedaan en fijn dat je er het gewenste resultaat mee hebt bereikt.

Eén opmerking: die dingen zijn diodes, dat zijn fundamenteel andere dingen dan een weerstand. Voor jezelf maakt dat waarschijnlijk niets uit, maar voor ons is het duidelijker als je diodes "diode" noemt en de naam "weerstand" bewaart voor weerstanden - anders raken wij simpele elektrotechneuten in de war  ;D
Bedankt!

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan
« Reactie #27 Gepost op: 11 September 2014, 20:57:04 »
De diodes heb ik met kroonsteentjes met elkaar verbonden, ze hangen nu nog los onder de tafel en ik kan de resulterende drempelspanning over de diodes evt. nog aanpassen door er meer- of minder in serie te zetten.

Heb, met uw welnemen, even een stukje tekst vertaald, zodat ook de beginnende elektronicahobbyisten het kunnen begrijpen.  ;)  ;D
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.