Doel:€250.00
Donaties:€112.50

Per saldo:€-137.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:27:41
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Wijktrein
Vandaag om 14:24:43
Artitec 2019 raad-draadje door Chris
Vandaag om 14:23:22
Modulebaan.nl Kijk- Speel- en Doedag 26 Januari 2019 door Piggelmee
Vandaag om 14:07:24
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 14:00:40
Geoline wissels elektrificeren door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:43:56
Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd......... door 72sonett
Vandaag om 13:42:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Bert van Gelder
Vandaag om 13:22:57
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door ltmdepot
Vandaag om 12:44:41
Verven styreen door Hans Mol
Vandaag om 12:36:33
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 12:28:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 12:03:04
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 12:02:14
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door lrrw
Vandaag om 12:02:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:36:09
Roco NS1600 (eerste generatie): digitaal maken door Combino
Vandaag om 11:34:33
Brawa loc digitaal maken, welke decoder past hier in? door Remunj
Vandaag om 10:28:27
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 10:25:30
2 verschillende voltages op 1 rail door Timo
Vandaag om 10:14:02
LS Models, STVA (NS) autotransportwagens door Daan!
Vandaag om 09:18:05
ESU 2019 door rail4marcel
Vandaag om 09:10:50
MB-module "Dolce far N-te" door nkob
Vandaag om 08:55:40
Roco BR 215 superen (Röwa?) door Reinout van Rees
Vandaag om 08:49:14
Hoe een ruit voor het toilet blinderen? door NL-modelspoor
Vandaag om 08:41:58
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 07:25:23
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 07:11:39
Communicatie Decoder Pro en Intellibox Basic door paulmh
Vandaag om 07:04:41
Rijnstraat door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:03:57
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Tulpendaal
Vandaag om 05:54:23
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door Frankkamdee
Vandaag om 05:50:02
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000  (gelezen 17271 keer)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4790
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #30 Gepost op: 17 maart 2017, 21:27:57 »
Graag gedaan man, vind het ook superleuk dat het gelukt is en vond het gezellig dat je er was. Blijf dit natuurlijk volgen ;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3137
    • Klein Ende
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #31 Gepost op: 31 juli 2017, 12:06:03 »
Ja daar ben ik weer!

Afgelopen weekend was ik weer eens druk met de 6000. Eén van de grote problemen van het onderstel heb ik afgelopen weekend aangepakt. De twee bogies van de loc kwamen namelijk niet op de rails doordat de schroeven te kort zijn. Dit heb ik opgelost door nieuwe schroeven te maken met messing M2 boutjes, moertjes en ringetjes.

Daar kwam een tweede uitdaging bij, namelijk dat er twee verschillende situaties zijn. De achterste bogie wordt namelijk vastgemaakt aan het frame en 'that's it'. De voorste bogie echter, heeft een systeem waarbij de schroef tevens het frame moet vasthouden aan de kap. Ik heb overwogen dit aan te passen, alleen heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. Deze bevestiging hoort nou eenmaal bij de bouw van deze loc en dat wil ik zo houden. Een ander probleem was dat de wielen in de voorste bogie niet vrij konden draaien.


De opstelling, met de bevestigingen ernaast.

Tussendoor eerst nog een ander probleem: bij de bodemplaat van de voorste bogie ontbrak een schroef en de bodemplaat kon niet helemaal vastgeschroefd worden omdat de wielassen daardoor geklemd werden in het frame. Dit heb ik opgelost door de ruimte op te vullen met messing ringen en aan de andere zijde m2 moertjes vast te solderen. Van onderuit kan de bodemplaat nu vastgezet worden met twee kleine m2 boutjes en kunnen de wielen vrij draaien.




De bevestiging van de voorste bogie heb ik als volgt gemaakt van rechts naar links: een m2 bout is op maat gemaakt. Daarover valt een busje die precies op maat is gemaakt. Aan de ene kant zit een ring vast gesoldeerd, aan de andere kant is deze vrij. Over deze bus schuift nog een andere ring. Tussen deze ringen komt het frame van de bogie. Tegen de ring komt een veer en deze wordt opgesloten door een moertje met daaraan vast een andere ring. Als dit eenmaal in elkaar geschoven en gedraaid is, ziet dat er als volgt uit:


Als ik dit vastschroef aan de kap, dan klemt de ring het frame tegen de kap aan, zoals Philotrain het ooit bedacht heeft. De op maat gemaakte onderdelen zorgen er samen voor dat er een perfecte hoogte voor de schroef ontstaat en de bogie niet langer boven het spoor zal zweven.

De andere bogie is minder spannend. Deze had geen klemmende wielassen en deze wordt alleen aan het frame geschroefd. Ook hier was de originele schroef te kort.

Over een m2 boutje schuiven twee ringen waartussen het frame van het bogie zal zitten. Daarop komt een veer en aan het uiteinde van deze veer komt een nieuw ringetje. Dit wordt dan aan het frame geschroefd en klaar is kees. De schroef is precies op maat gemaakt waardoor de bogie niet langer zal zweven, maar netjes op het spoor staat. Ik heb een gedeelte van de bout afgevlakt door het schroefdraad vol te laten lopen met tin. Hierdoor kan de bogie soepeltjes over de bout glijden. Met de ervaring van de voorste bogie had ik achteraf ook hier misschien een busje toegepast. Maar het zit goed zo. Op het frame heb ik een moertje gesoldeerd en de bovenzijde dichtgezet met een messing plaatje. Hierdoor kan ik de bout niet verder draaien dan 1 punt. Zo voorkom ik dat de zaak verkeerd afgesteld kan worden.


het is lang geleden dat ik het onderstel in vol ornaat voor mij op tafel heb gezien. Het ziet er goed uit. Een rijtest volgt binnenkort.

Wat zijn de volgende stappen:
- Bogies verzwaren met lood (ze zijn zo licht....);
- Stroomafname afregelen;
- Mashima motor monteren (staat in bestelling);
- Het liefste vervang ik de originele veren met een betere veer. Deze zijn eigenlijk te kort en erg stug. Ik wil een langere en minder stugge veer hebben, waardoor de bogie netjes het spoor kan volgen. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga doen;
- Frame zwart spuiten. Phildie verf staat reeds in bestelling;

Groet, Mathyn
 

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3137
    • Klein Ende
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #32 Gepost op: 31 juli 2017, 12:09:06 »
In één van mijn vorige berichten had ik benoemd dat ik graag een originele Philotrain verpakking wilde hebben om de loc in op te bergen.
Na een mailtje naar Philotrain gestuurd te hebben, is er een nieuwe verpakking mijn kant op gekomen met een correct etiket op de zijkant. Hulde voor deze prachtige service (y)

Het enige verschil is dat de doos niet de ouderwetse groene kleur heeft, maar blauw is. Maar ach, niemand die dat ziet ;)


Groet, Mathyn

Gerben Stoffels

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • Jeugdlid Railclub Utrecht.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #33 Gepost op: 31 juli 2017, 12:12:02 »
Klasse van Philotrain  (y)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4790
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #34 Gepost op: 31 juli 2017, 23:09:24 »
Goed bezig amigo!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • www.veldmanmodelbouw.nl
    • Veldman modelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #35 Gepost op: 12 december 2017, 19:11:17 »
Dat is zeker een top service (y)
Viel de prijs ook nog een beetje mee?

Groeten,
Dennis

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3137
    • Klein Ende
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #36 Gepost op: 13 december 2017, 14:44:44 »
Dat viel zeker mee, €17,- inc. verzendkosten. Daar kon ik het niet voor laten ;)
Daarvoor is dus ook het etiket geschreven voor mijn specifieke loc en is het foam binnenwerk op maat gemaakt.

Groet, Mathyn

naoorlogsNS

  • Tm
  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • www.veldmanmodelbouw.nl
    • Veldman modelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #37 Gepost op: 13 december 2017, 22:23:45 »
Dat noem ik nu nog eens service (y) (y)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3137
    • Klein Ende
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #38 Gepost op: 02 maart 2018, 17:57:37 »
Hallo allemaal.

Tijdje geleden heb ik alle onderdelen van het onderstel gespoten en in de blanke lak gezet. Daarna kon ik dan eindelijk het hele onderstel weer monteren. Ik ben zeer tevreden met het spuitwerk. Het was mijn eerste messing spuitproject en vrijwel alles was in één keer strak gespoten zonder zakkers of stofjes. Ik heb alleen het frame opnieuw gespoten omdat er 1 zakker zat in de blanke lak.

Ik heb gelijk maar even een proefrit gemaakt. Wat rijdt de loc mooi!
Ik zal jullie het resultaat niet onthouden: https://youtu.be/p5JKeM-AyH4

Ik kwam tijdens het samenvoegen er wel achter dat Tom en ik destijds niet goed hadden opgelet... De volgorde van de contragewichten is helaas onjuist. Het wiel met het grote contragewicht hoort namelijk op de eerste as te zitten. Aan de rechterzijde zit deze nu op as 3 en aan de linkerzijde op as 2. Het is een kleinigheid dat ik nu voorlopig nog niet ga aanpassen. Het zit in elkaar en loopt goed. Verder zit op dit filmpje de drijfstang ondersteboven :-[. Gelukkig is dat alleen een kwestie van losdraaien en andersom zetten. ;)

Volgende punten op de agenda:
- Stroomafname maken en decoder+powerpack in de ketel stoppen;
- Koppelboom aanbrengen met flm profi koppeling. Ik zit te denken aan een constructie zoals Artitec deze heeft gemaakt bij de 6300. Aan de bogie kan ik niks maken. Er is geen ruimte voor een kleine Ribu of Symoba. Ik ga geen werkende schroefkoppeling maken, aangezien ik eenvoudig wil kunnen rangeren.

Als dit klaar is ga ik mij verder richten op het opknappen van de kap. Alle losse onderdelen zijn reeds aanwezig. Kortom, ik kan de komende maanden weer aan de slag.

Groet, Mathyn

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4790
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #39 Gepost op: 02 maart 2018, 20:34:02 »
Gloeiende. Dat gaan we fiksen, zo gepiept. Voel me wel stom nu. Kom je vrijdag of zondag nog op Ontraxs?

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3137
    • Klein Ende
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #40 Gepost op: 02 maart 2018, 22:50:50 »
Het was een lange dag! We waren allebei duf na al dat sleutelen. Maar je ziet het, het resultaat is top. Ik ben vrijdag de hele dag op Ontraxs, ik zal de loc meenemen.  (y)