Google+
Doel:€250.00
Donaties:€124.14

Per saldo:€-125.86

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-08-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grote baan in spoor 1 door Wies
Vandaag om 09:59:09
Depot door Sobat Kras
Vandaag om 09:56:14
Stuurstandrijtuig voorzien van een functiedecoder door henk
Vandaag om 09:55:51
Trekduw Beneluxtrein door Jeroen Water
Vandaag om 09:45:05
Modelspoorgroep Haarlemmermeer: Wie zijn wij en waar zijn we mee bezig. door Ronald Koerts
Vandaag om 09:36:36
Miniversum Boedapest door mikeya
Vandaag om 09:34:08
HTM tram 265 in Lego door Sven
Vandaag om 09:27:05
Oosterbeekbrug bis door Falcon10
Vandaag om 09:17:35
NS 413 Grote Sik van Dutzrail door Met een sik
Vandaag om 09:05:14
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 09:00:33
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door MDK193
Vandaag om 08:45:49
BMB 00-modulebaan, Scenery door Merlin674
Vandaag om 08:41:56
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door JaJo
Vandaag om 07:35:47
Bouw GTL-8 kit van WEKRA door Sven
Vandaag om 07:28:51
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 03:46:30
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Geert-Jan van Nimmerdor
Vandaag om 00:34:43
Maximale rijspanning Trafo halveren door Te 2/2
Vandaag om 00:11:18
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
16 augustus 2017, 23:57:35
Schakeling voor kleurkeuze leds door Timo
16 augustus 2017, 23:36:54
Wat betekent wat bij de ICR's..? door Jeanne
16 augustus 2017, 22:49:12
Power 4 aansluiten op TwinCenter, probleem na inschakelen door richardvandijk
16 augustus 2017, 22:43:00
Without automatisch door könings
16 augustus 2017, 22:33:14
Eerste baanplan spoor N door jandcargo
16 augustus 2017, 22:25:52
Bouw van een omC bij de SGB in Goes. door Paul de Goede
16 augustus 2017, 22:21:24
Terschellinger Spoor door FritsT
16 augustus 2017, 22:16:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 augustus 2017, 21:58:29
VERPLAATST: stuurstand rijtuig voorzien van een functiedecoder door Reinout van Rees
16 augustus 2017, 21:52:30
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
16 augustus 2017, 21:49:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
16 augustus 2017, 21:36:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
16 augustus 2017, 20:48:41

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000  (gelezen 9046 keer)

Tomasso

• Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #30 Gepost op: 17 maart 2017, 21:27:57 »
Graag gedaan man, vind het ook superleuk dat het gelukt is en vond het gezellig dat je er was. Blijf dit natuurlijk volgen ;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

MathynK

• Offline Offline
    • Klein Ende
« Reactie #31 Gepost op: 31 juli 2017, 12:06:03 »
Ja daar ben ik weer!

Afgelopen weekend was ik weer eens druk met de 6000. Eén van de grote problemen van het onderstel heb ik afgelopen weekend aangepakt. De twee bogies van de loc kwamen namelijk niet op de rails doordat de schroeven te kort zijn. Dit heb ik opgelost door nieuwe schroeven te maken met messing M2 boutjes, moertjes en ringetjes.

Daar kwam een tweede uitdaging bij, namelijk dat er twee verschillende situaties zijn. De achterste bogie wordt namelijk vastgemaakt aan het frame en 'that's it'. De voorste bogie echter, heeft een systeem waarbij de schroef tevens het frame moet vasthouden aan de kap. Ik heb overwogen dit aan te passen, alleen heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. Deze bevestiging hoort nou eenmaal bij de bouw van deze loc en dat wil ik zo houden. Een ander probleem was dat de wielen in de voorste bogie niet vrij konden draaien.

De opstelling, met de bevestigingen ernaast.

Tussendoor eerst nog een ander probleem: bij de bodemplaat van de voorste bogie ontbrak een schroef en de bodemplaat kon niet helemaal vastgeschroefd worden omdat de wielassen daardoor geklemd werden in het frame. Dit heb ik opgelost door de ruimte op te vullen met messing ringen en aan de andere zijde m2 moertjes vast te solderen. Van onderuit kan de bodemplaat nu vastgezet worden met twee kleine m2 boutjes en kunnen de wielen vrij draaien.

De bevestiging van de voorste bogie heb ik als volgt gemaakt van rechts naar links: een m2 bout is op maat gemaakt. Daarover valt een busje die precies op maat is gemaakt. Aan de ene kant zit een ring vast gesoldeerd, aan de andere kant is deze vrij. Over deze bus schuift nog een andere ring. Tussen deze ringen komt het frame van de bogie. Tegen de ring komt een veer en deze wordt opgesloten door een moertje met daaraan vast een andere ring. Als dit eenmaal in elkaar geschoven en gedraaid is, ziet dat er als volgt uit:

Als ik dit vastschroef aan de kap, dan klemt de ring het frame tegen de kap aan, zoals Philotrain het ooit bedacht heeft. De op maat gemaakte onderdelen zorgen er samen voor dat er een perfecte hoogte voor de schroef ontstaat en de bogie niet langer boven het spoor zal zweven.

De andere bogie is minder spannend. Deze had geen klemmende wielassen en deze wordt alleen aan het frame geschroefd. Ook hier was de originele schroef te kort.

Over een m2 boutje schuiven twee ringen waartussen het frame van het bogie zal zitten. Daarop komt een veer en aan het uiteinde van deze veer komt een nieuw ringetje. Dit wordt dan aan het frame geschroefd en klaar is kees. De schroef is precies op maat gemaakt waardoor de bogie niet langer zal zweven, maar netjes op het spoor staat. Ik heb een gedeelte van de bout afgevlakt door het schroefdraad vol te laten lopen met tin. Hierdoor kan de bogie soepeltjes over de bout glijden. Met de ervaring van de voorste bogie had ik achteraf ook hier misschien een busje toegepast. Maar het zit goed zo. Op het frame heb ik een moertje gesoldeerd en de bovenzijde dichtgezet met een messing plaatje. Hierdoor kan ik de bout niet verder draaien dan 1 punt. Zo voorkom ik dat de zaak verkeerd afgesteld kan worden.

het is lang geleden dat ik het onderstel in vol ornaat voor mij op tafel heb gezien. Het ziet er goed uit. Een rijtest volgt binnenkort.

Wat zijn de volgende stappen:
- Bogies verzwaren met lood (ze zijn zo licht....);
- Stroomafname afregelen;
- Mashima motor monteren (staat in bestelling);
- Het liefste vervang ik de originele veren met een betere veer. Deze zijn eigenlijk te kort en erg stug. Ik wil een langere en minder stugge veer hebben, waardoor de bogie netjes het spoor kan volgen. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga doen;
- Frame zwart spuiten. Phildie verf staat reeds in bestelling;

Groet, Mathyn

MathynK

• Offline Offline
    • Klein Ende
« Reactie #32 Gepost op: 31 juli 2017, 12:09:06 »
In één van mijn vorige berichten had ik benoemd dat ik graag een originele Philotrain verpakking wilde hebben om de loc in op te bergen.
Na een mailtje naar Philotrain gestuurd te hebben, is er een nieuwe verpakking mijn kant op gekomen met een correct etiket op de zijkant. Hulde voor deze prachtige service (y)

Het enige verschil is dat de doos niet de ouderwetse groene kleur heeft, maar blauw is. Maar ach, niemand die dat ziet ;)

Groet, Mathyn

Gerben Stoffels

• Offline Offline
  • Jeugdlid Railclub Utrecht.
« Reactie #33 Gepost op: 31 juli 2017, 12:12:02 »
Klasse van Philotrain  (y)

Tomasso

• Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
« Reactie #34 Gepost op: 31 juli 2017, 23:09:24 »
Goed bezig amigo!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!