Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Gert Arkema
Vandaag
om 19:49:44
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:40:08
Sikje 225
door
timtrein
Vandaag
om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar
door
saskia
Vandaag
om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
timtrein
Vandaag
om 19:29:54
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Prutsert
Vandaag
om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:23:00
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000 (gelezen 29091 keer)
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
«
Reactie #30 Gepost op:
17 March 2017, 21:27:57 »
Graag gedaan man, vind het ook superleuk dat het gelukt is en vond het gezellig dat je er was. Blijf dit natuurlijk volgen
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Gelogd
Spoor 0 adept
MathynK
Offline
Berichten: 3857
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
«
Reactie #31 Gepost op:
31 July 2017, 12:06:03 »
Ja daar ben ik weer!
Afgelopen weekend was ik weer eens druk met de 6000. Eén van de grote problemen van het onderstel heb ik afgelopen weekend aangepakt. De twee bogies van de loc kwamen namelijk niet op de rails doordat de schroeven te kort zijn. Dit heb ik opgelost door nieuwe schroeven te maken met messing M2 boutjes, moertjes en ringetjes.
Daar kwam een tweede uitdaging bij, namelijk dat er twee verschillende situaties zijn. De achterste bogie wordt namelijk vastgemaakt aan het frame en 'that's it'. De voorste bogie echter, heeft een systeem waarbij de schroef tevens het frame moet vasthouden aan de kap. Ik heb overwogen dit aan te passen, alleen heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. Deze bevestiging hoort nou eenmaal bij de bouw van deze loc en dat wil ik zo houden. Een ander probleem was dat de wielen in de voorste bogie niet vrij konden draaien.
De opstelling, met de bevestigingen ernaast.
Tussendoor eerst nog een ander probleem: bij de bodemplaat van de voorste bogie ontbrak een schroef en de bodemplaat kon niet helemaal vastgeschroefd worden omdat de wielassen daardoor geklemd werden in het frame. Dit heb ik opgelost door de ruimte op te vullen met messing ringen en aan de andere zijde m2 moertjes vast te solderen. Van onderuit kan de bodemplaat nu vastgezet worden met twee kleine m2 boutjes en kunnen de wielen vrij draaien.
De bevestiging van de voorste bogie heb ik als volgt gemaakt van rechts naar links: een m2 bout is op maat gemaakt. Daarover valt een busje die precies op maat is gemaakt. Aan de ene kant zit een ring vast gesoldeerd, aan de andere kant is deze vrij. Over deze bus schuift nog een andere ring. Tussen deze ringen komt het frame van de bogie. Tegen de ring komt een veer en deze wordt opgesloten door een moertje met daaraan vast een andere ring. Als dit eenmaal in elkaar geschoven en gedraaid is, ziet dat er als volgt uit:
Als ik dit vastschroef aan de kap, dan klemt de ring het frame tegen de kap aan, zoals Philotrain het ooit bedacht heeft. De op maat gemaakte onderdelen zorgen er samen voor dat er een perfecte hoogte voor de schroef ontstaat en de bogie niet langer boven het spoor zal zweven.
De andere bogie is minder spannend. Deze had geen klemmende wielassen en deze wordt alleen aan het frame geschroefd. Ook hier was de originele schroef te kort.
Over een m2 boutje schuiven twee ringen waartussen het frame van het bogie zal zitten. Daarop komt een veer en aan het uiteinde van deze veer komt een nieuw ringetje. Dit wordt dan aan het frame geschroefd en klaar is kees. De schroef is precies op maat gemaakt waardoor de bogie niet langer zal zweven, maar netjes op het spoor staat. Ik heb een gedeelte van de bout afgevlakt door het schroefdraad vol te laten lopen met tin. Hierdoor kan de bogie soepeltjes over de bout glijden. Met de ervaring van de voorste bogie had ik achteraf ook hier misschien een busje toegepast. Maar het zit goed zo. Op het frame heb ik een moertje gesoldeerd en de bovenzijde dichtgezet met een messing plaatje. Hierdoor kan ik de bout niet verder draaien dan 1 punt. Zo voorkom ik dat de zaak verkeerd afgesteld kan worden.
het is lang geleden dat ik het onderstel in vol ornaat voor mij op tafel heb gezien. Het ziet er goed uit. Een rijtest volgt binnenkort.
Wat zijn de volgende stappen:
- Bogies verzwaren met lood (ze zijn zo licht....);
- Stroomafname afregelen;
- Mashima motor monteren (staat in bestelling);
- Het liefste vervang ik de originele veren met een betere veer. Deze zijn eigenlijk te kort en erg stug. Ik wil een langere en minder stugge veer hebben, waardoor de bogie netjes het spoor kan volgen. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga doen;
- Frame zwart spuiten. Phildie verf staat reeds in bestelling;
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
MathynK
Offline
Berichten: 3857
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
«
Reactie #32 Gepost op:
31 July 2017, 12:09:06 »
In één van mijn vorige berichten had ik benoemd dat ik graag een originele Philotrain verpakking wilde hebben om de loc in op te bergen.
Na een mailtje naar Philotrain gestuurd te hebben, is er een nieuwe verpakking mijn kant op gekomen met een correct etiket op de zijkant. Hulde voor deze prachtige service
Het enige verschil is dat de doos niet de ouderwetse groene kleur heeft, maar blauw is. Maar ach, niemand die dat ziet
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Gerben Stoffels
Offline
Berichten: 72
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
«
Reactie #33 Gepost op:
31 July 2017, 12:12:02 »
Klasse van Philotrain
Gelogd
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
«
Reactie #34 Gepost op:
31 July 2017, 23:09:24 »
Goed bezig amigo!
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Gelogd
Spoor 0 adept
DV modelspoor
Offline
Berichten: 845
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
«
Reactie #35 Gepost op:
12 December 2017, 19:11:17 »
Dat is zeker een top service
Viel de prijs ook nog een beetje mee?
Groeten,
Dennis
Gelogd
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!
https://www.instagram.com/dvmodelspoor/
MathynK
Offline
Berichten: 3857
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
«
Reactie #36 Gepost op:
13 December 2017, 14:44:44 »
Dat viel zeker mee, €17,- inc. verzendkosten. Daar kon ik het niet voor laten
Daarvoor is dus ook het etiket geschreven voor mijn specifieke loc en is het foam binnenwerk op maat gemaakt.
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
DV modelspoor
Offline
Berichten: 845
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
«
Reactie #37 Gepost op:
13 December 2017, 22:23:45 »
Dat noem ik nu nog eens service
Gelogd
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!
https://www.instagram.com/dvmodelspoor/
MathynK
Offline
Berichten: 3857
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
«
Reactie #38 Gepost op:
02 March 2018, 17:57:37 »
Hallo allemaal.
Tijdje geleden heb ik alle onderdelen van het onderstel gespoten en in de blanke lak gezet. Daarna kon ik dan eindelijk het hele onderstel weer monteren. Ik ben zeer tevreden met het spuitwerk. Het was mijn eerste messing spuitproject en vrijwel alles was in één keer strak gespoten zonder zakkers of stofjes. Ik heb alleen het frame opnieuw gespoten omdat er 1 zakker zat in de blanke lak.
Ik heb gelijk maar even een proefrit gemaakt. Wat rijdt de loc mooi!
Ik zal jullie het resultaat niet onthouden:
https://youtu.be/p5JKeM-AyH4
Ik kwam tijdens het samenvoegen er wel achter dat Tom en ik destijds niet goed hadden opgelet... De volgorde van de contragewichten is helaas onjuist. Het wiel met het grote contragewicht hoort namelijk op de eerste as te zitten. Aan de rechterzijde zit deze nu op as 3 en aan de linkerzijde op as 2. Het is een kleinigheid dat ik nu voorlopig nog niet ga aanpassen. Het zit in elkaar en loopt goed. Verder zit op dit filmpje de drijfstang ondersteboven
. Gelukkig is dat alleen een kwestie van losdraaien en andersom zetten.
Volgende punten op de agenda:
- Stroomafname maken en decoder+powerpack in de ketel stoppen;
- Koppelboom aanbrengen met flm profi koppeling. Ik zit te denken aan een constructie zoals Artitec deze heeft gemaakt bij de 6300. Aan de bogie kan ik niks maken. Er is geen ruimte voor een kleine Ribu of Symoba. Ik ga geen werkende schroefkoppeling maken, aangezien ik eenvoudig wil kunnen rangeren.
Als dit klaar is ga ik mij verder richten op het opknappen van de kap. Alle losse onderdelen zijn reeds aanwezig. Kortom, ik kan de komende maanden weer aan de slag.
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
«
Reactie #39 Gepost op:
02 March 2018, 20:34:02 »
Gloeiende. Dat gaan we fiksen, zo gepiept. Voel me wel stom nu. Kom je vrijdag of zondag nog op Ontraxs?
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Gelogd
Spoor 0 adept
MathynK
Offline
Berichten: 3857
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
«
Reactie #40 Gepost op:
02 March 2018, 22:50:50 »
Het was een lange dag! We waren allebei duf na al dat sleutelen. Maar je ziet het, het resultaat is top. Ik ben vrijdag de hele dag op Ontraxs, ik zal de loc meenemen.
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000