Doel:€250.00
Donaties:€180.00

Per saldo:€-70.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hema by Lima door gvandersel
Vandaag om 15:17:30
Projekt 083-338 door Basilicum
Vandaag om 15:00:53
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 14:15:44
Extra OPEN DAG MSG Drechtsteden door St00mboy
Vandaag om 13:50:27
Simpele kit voor een NS 600/2000 in N door Rick
Vandaag om 13:34:17
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Ronald Hofmeester
Vandaag om 13:25:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:18:05
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Gerard
Vandaag om 13:17:03
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Sobat Kras
Vandaag om 13:12:34
De soap die Fyra heet door henk
Vandaag om 13:11:23
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 12:39:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
Vandaag om 12:05:00
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:01:21
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 11:27:16
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door dimo1_dimo1
Vandaag om 10:52:15
HTM stoomwagens 151-157 door skiptram
Vandaag om 10:15:11
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 09:27:12
VERPLAATST: Welke fabrikant maakt dit type hekwerk? door Bert van Gelder
Vandaag om 09:22:57
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 09:10:21
Welke fabrikant maakt dit type hekwerk? door Wim Hesselink
Vandaag om 08:23:33
Schrootbaan in spoor 1 door Marco EB
Vandaag om 08:03:34
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 07:41:26
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:13:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mcnjasper
Vandaag om 07:10:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 07:09:11
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
Vandaag om 00:53:25
Elotrains NS1500 door Biesje
Vandaag om 00:34:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
Vandaag om 00:09:51
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000  (gelezen 15161 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3132
    • Klein Ende
BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Gepost op: 11 november 2015, 12:44:33 »
Hallo allemaal!

Hier en daar al wat rondgebazuind hebbende heb ik besloten om een eigen topic te openen voor de restauratie van mijn Philotrain NS 6024.
Deze loc heb ik van een bevriende achterbuurman gekregen die deze oude dame in een la heeft gevonden, zwaar onder het stof en licht beschadigd.

Om te beginnen een paar afbeeldingen:





Op de fabrieksplaat van Philotrain staat dat de loc gebouwd is in 1984, een hele tijd geleden dus!
Dat de dame al een aantal jaren oud is, is ook te zien aan de uiterlijke staat van de kap. De voetplaat is lichtelijk verbogen, deze heb ik echter al terug kunnen buigen.
Verder is er hier en daar lak schade en zit er een dikke laag stof op de kap.
Buiten dat is het jullie waarschijnlijk ook al opgevallen dat er een aantal onderdelen ontbreken, zoals buffers.


Dan door naar het drijfwerk. Het hele chassis ruikt naar oud vet en rook, ik weet niet waar het fout is gegaan, maar er zit ongelofelijk veel oud vet en stof opgehoopt op de wielen, in de lagers en op andere plekken waar het niet hoort te zitten. Dat wordt dus uit elkaar halen en schoonmaken.

Mijn doel? Alle lakschade restaureren en van dit model een perfect rijdende loc maken, met sounddecoder. Daarnaast alle ontbrekende onderdelen weer met originele Philotrain onderdelen terugplaatsen. (y)

Ik zal maar gelijk aangeven dat dit project langzaam zal verlopen en ik niet elke week een update zal plaatsen, maar ik wil elke stap wel dolgraag met jullie delen!

Groet, Mathyn

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3132
    • Klein Ende
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2015, 17:14:14 »
Hallo allemaal!

Inmiddels lag het chassis al uit elkaar. Ik heb alle onderdelen zo goed mogelijk schoongemaakt en ontvet. Helaas kwam ik er laatst wel achter dat de lagers nog steeds zwaar lopen. Dat zou betekenen dat ik de wielen van de assen af moet halen. Niet leuk :-\

Nadat alles gedemonteerd was, heb ik het chassis van een royaal thinner bad voorzien. Op deze manier is alle verf langzamerhand verdwenen. Het volgende was het resultaat:

Een hoop mooie schone onderdelen dus.

Voordat ik mij ging buigen over het verbeteren van de compensatie, aandrijving en stroomafname had ik eerst de drang om de dame weer op poten te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Binnen no-time stond de 6024 weer op haar wielen. En toen heb ik een naar probleem ontdekt :-X

Zodra de loc op haar wielen komt te staan schuiven de hornblocks uiteraard zo ver mogelijk omhoog. Hartstikke goed, omdat de vering er later voor gaat zorgen dat er compensatie optreedt. Laten we deze situatie stand 0 noemen. Het probleem echter is dat er in stand 0 geen ruimte voor de wielen is. Alle drie de wielen lopen aan:

Van links naar rechts:
- Het linker wiel loopt aan de linkerkant tegen de wielkast aan.
- Het middelste wiel loopt tegen een horizontaal lipje aan, wat daar alleen zit om de wielkast vast te houden. Een bijkomend detail: het lipje zit niet midden tussen de wielen in.
- Het rechter wiel loopt in deze foto onderin vast, tegen een horizontale plaat die de vloer van de cabine voorstelt.

Buiten dat heb ik nog een probleem gevonden. Buiten dat de hornblocks verticaal kunnen bewegen, kunnen twee paar hornblocks ook horizontaal bewegen. Ik heb een naar onderbuik gevoel hierover. Ik frees dat de koppelstangen later hierdoor niet goed de kracht van de motor kunnen overdragen, waardoor er een "tik"zal ontstaan.

De oplossingen zoals ik die nu voor handen heb en wil gaan uitvoeren:
Het aanlopen wil ik gaan voorkomen door de verticale ruimte te gaan verkleinen. De loc komt hierdoor iets hoger op haar wielen te staan. Als dit nog niet voldoende is, lift ik de kap nog een 0,5mm tot 1,0mm t.o.v. het chassis.

De horizontale speling ga ik oplossen door de hornblocks te voorzien van nieuwe geleiders. Deze worden aan de binnenkant van het frame gesoldeerd. Allereerst zal ik een poelietrekker gaan aanschaffen om zo de wielen van de assen te kunnen scheiden en de lagers gelijk goed schoon te maken. Daarna zal het een precisieklusje gaan worden om alle lagers netjes recht tegenover elkaar en op gelijke afstand te monteren. Dit wordt nog spannend aangezien ik geen duur gereedschap heb voor dit soort klusjes.

Volgende keer meer!

Groet, Mathyn

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4748
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2015, 18:04:24 »
Waar woon je?
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2015, 18:46:50 »
De oplossingen zoals ik die nu voor handen heb en wil gaan uitvoeren:
Het aanlopen wil ik gaan voorkomen door de verticale ruimte te gaan verkleinen. De loc komt hierdoor iets hoger op haar wielen te staan. Als dit nog niet voldoende is, lift ik de kap nog een 0,5mm tot 1,0mm t.o.v. het chassis.

De horizontale speling ga ik oplossen door de hornblocks te voorzien van nieuwe geleiders. Deze worden aan de binnenkant van het frame gesoldeerd. Allereerst zal ik een poelietrekker gaan aanschaffen om zo de wielen van de assen te kunnen scheiden en de lagers gelijk goed schoon te maken. Daarna zal het een precisieklusje gaan worden om alle lagers netjes recht tegenover elkaar en op gelijke afstand te monteren. Dit wordt nog spannend aangezien ik geen duur gereedschap heb voor dit soort klusjes.

Mathyn, niet doen! de verticale ruimte verkleinen. De lok staat namelijk normaal op de onderste stand doordat de veren de hornblocks tegen de onderste afsluitplaat duwen. De wielen kunnen licht naar boven bewegen bij oneffenheden en horen nooit in de bovenste stand te komen. Ik zou ook maar wachten met het van de assen halen van de wielen, maar misschien met kruipolie oid de zaak gangbaar te maken. de horizontale speling zou ik verder met Tom (Tomasso) bespreken, want die heeft daar aan zijn 6000 (1200) al een oplossing voor gevonden.

Verder benieuwd naar je vervolg.


mvg,
Ivo
*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4494
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2015, 18:55:30 »
Mathijn, leuk kadootje.
Gewoon even naar Tom gaan. ;D
Er zit een fout in het 6000 chassis .
Wij weten ook waar en het is in een avondje te verhelpen. (y)
Tis gewoon een etsfoutje in het chassis en zonder dat je dat opgelost hebt krijg je hem nooit goed rijdend.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58870.msg3221612718.html#msg3221612718
« Laatst bewerkt op: 13 november 2015, 18:59:27 door roadster36 »

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4748
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2015, 19:21:46 »
Oh jee, voordat iedereen denkt dat ik 1 of ander wonderdokter ben, ik ben een zouteloze modelbouwer in een zouteloos huis met zouteloze producten en zouteloze inzichten en zouteloze resultaten, waarbij ik mijn zouteloze bouwsels ook nog eens voorzie van zouteloos commentaar die ik op zouteloze tijdstippen op bepaalde sites in bepaalde zouteloze topics deponeer. Gelukkig heb ik een tool die het allemaal voor mij doet, da's het enige, verder niks bijzonders...
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4494
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2015, 19:24:25 »
zout op.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2015, 19:26:19 »
Leuk project. Zie ook zelfde draadje voor soundinbouw.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4748
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2016, 20:40:58 »
Goed, inmiddels met het chassis aan de slag gegaan. Middels de koppelstangen de chassistool uitgericht en daarna het chassis op de tool gezet. Hier en daar een aantal aanpassingen gedaan en daarna geleiders in het chassis gesoldeerd. De hornblocks zitten nu op de goede plek. Alles wel tig keer gecontroleerd en het zou nu moeten kloppen. Dat ziet er dan zo uit:



Echter, het ding zit nu in elkaar, maar er blijft een zwaar punt in zitten. Ik snap er niks van, want na nogmaals de wielen van de assen gehaald te hebben en de boel nogmaals uitgelijnd te hebben blijkt alles gewoon te kloppen. Bij mijn eigen SS 1200 was er ook vanalles mis, ook met de koppelstangen. Na alles onderhanden genomen te hebben is het uiteindelijk opgelost, maar het was een drama. Hoe dan ook, het chassis zit nu goed in elkaar. Op naar de volgende hickup...
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3132
    • Klein Ende
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2016, 15:44:47 »
Haa daar ligt hij dan! Eindelijk met alle wielen van de assen af :P
Toch niet te geloven dat er alsnog een zwaar punt in zit... Ik zie wel weer dat het onderstel in goede handen is en ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen. Ik kijk er al naar uit om het straks héél veel rondjes te laten rijden. Ben je er al achter wat het probleem is/was?

Groet, Mathyn

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4494
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2016, 17:23:30 »
Ja er zit gewoon een fout in het Philochassis.
De positie van de achterste as klopt niet met de lengte van de koppelstangen.
Dus of de as verplaatsen , (wat Tom waarschijnlijk gedaan heeft) of de koppelstang vermaken.

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2016, 17:55:57 »
Misschien een overbodige vraag ( bij het geconstateerde zware punt): zijn de assen wel helemaal recht?

Andries

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4748
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2016, 08:26:15 »
Daar ga ik eigenlijk wel van uit Andries. Vanavond maar eens verder met het project. Overigens klopt het wat Jan zegt, de achterste as is inmiddels iets verplaatst... Hoe dan ook, het ding gaat hier niet eerder de deur uit dan dat hij goed rijdt. Dus nog ff alles dubbelchechen en desnoods aanpassen...
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4748
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2016, 14:12:27 »
http://youtu.be/yXMQb42WWWw

En zo rolt het chassis nu ;D
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2016, 19:20:57 »
Mooi , waar zat het probleem nou ?