Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Herstart en inspiratieloos door Trein-H0
Vandaag om 15:12:58
Heen, En en Weer: de tram. door Henk Boshuyzen
Vandaag om 15:11:59
Raadplaatje door KNed
Vandaag om 14:56:57
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 14:55:41
Wie herkent dit ? door prutser
Vandaag om 14:36:40
Montage bouwkit Weinert BR 93 door prutser
Vandaag om 14:33:35
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:01:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 13:57:55
Corneliënstadt 2.0 door Corny121
Vandaag om 13:41:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 13:19:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 12:30:02
Big Boy komt naar Den Bosch door NS1220
Vandaag om 12:12:45
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door daempfer
Vandaag om 12:04:52
Treinen in de Rotterdamse haven door Sean
Vandaag om 11:45:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS1220
Vandaag om 11:40:55
Rails zelf bouwen schaal 1:64, waar onderdelen verkrijgbaar? door edwin1974
Vandaag om 11:35:45
NL baan: Frotterdam in h0 door Wim Vink
Vandaag om 11:09:36
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000  (gelezen 14479 keer)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2016, 21:32:15 »
Toch de afstand van de assen, 1 kleine afwijking en het werkt niet... Maar hij loopt nu ongelofelijk soepel... Nou ja, bijna 8 uur werk aan gehad, testen, afstellen etc... Nu gelukkig klaar...
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8001
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2016, 21:49:25 »
Wat was precies de kleine afwijking die je blijkbaar eerder over het hoofd zag en hoe kwam het dat je dat in het chassis jig niet goed kon zien?

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4481
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #17 Gepost op: 03 april 2016, 22:27:34 »
Het probleem is eigenlijk dat het frame van de Philotrain 6000 niet klopt.
Het gat voor de hornbloks zit  bij de achterste as niet goed op maat, hij zit te ver naar achteren.
Of de koppelstang is te kort dat kan natuurlijk ook . ;D

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #18 Gepost op: 03 april 2016, 22:49:26 »
Ha Leen, er is 1 nadeel van de jig en dat is dat je de assen eigenlijk op het oog goed zet, uiteraard dmv de koppelstangen. De pinnetjes op de assen geven nog een kleine ruimte voor fouten, eigenlijk zou ik daar nog busjes op moeten hebben, waardoor de koppelstangen strak over de pinnen van de assen zitten. Desalniettemin, het werkt uiteindelijk wel en ook goed gelukkig, maar er is ruimte voor verbetering...
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8001
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #19 Gepost op: 03 april 2016, 23:08:08 »
Ok, dus ik begrijp dat de crankpin gaten in de stangen te groot zijn voor de pinnetjes, waardoor je niet nauwkeurig genoeg kan zien of het klopt.
Het zijn dus blijkbaar andere maten dan Gibson of Romford.

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4481
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #20 Gepost op: 04 april 2016, 00:28:06 »
oja de philogaten in de koppelstang zijn veel groter.
De krankpinnen zijn borstboutjes.

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #21 Gepost op: 04 april 2016, 10:18:02 »
Ja, da's precies het euvel... Maar eens kijken voor busjes om over die crankpins heen te schuiven, dan wordt het apparaat echt nauwkeurig...
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #22 Gepost op: 22 februari 2017, 14:36:53 »
Nou, gisteren Mathyn voor het grootste deel van de dag over de vloer gehad. De loc had op de 1 of andere manier een hickup, ondanks dat hij zonder motor goed reed. Chassis weer helemaal ontdaan van de ingesoldeerde strips die de hornblocks moesten begeleiden en na het schoonmaken en verwijderen van overtollig tin, de boel opnieuw op de chassis tool gezet. Nog secuurder gewerkt en zoveel mogelijk uitgesloten. Wat er nu exact mis was weten we niet, maar alles is nogmaals nagezien, gereinigd of extra glad gepolijst.

Het resultaat is nu dat echt alle speling er uit is, voor zover die er al was, maar dat we goed gelet hebben op de vering en hoe de hornblocks glijden tussen de strips, of alles wel recht zit en of er wellicht dan iets is met de koppelstangen. Het chassis veert nu fantastisch en heeft alleen speling naar boven en naar beneden, maar geen micrometer meer naar voor of naar achter. De loc rolt fantastisch, maar bleek na het monteren van de koppelstangen toch niet soepel te lopen. Wat bleek, de voorste koppelstang was te dik en werd door de borstbout bijna klem gezet, waardoor er een zwaar punt in kwam. De koppelstang bij de bevestiging iets afgevijld en uiteindelijk werkte alles fantastisch. Als laatste nog de motor aangesloten en de boel getest, maar er was niks meer aan de hand, de loc kan daadwerkelijk kruipen nu. Weer een Philo gered van de eeuwige jachtvelden!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2017, 17:23:39 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #23 Gepost op: 22 februari 2017, 14:55:43 »
Ga jij nou Dr.Philo opvolgen ? :)

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #24 Gepost op: 22 februari 2017, 17:22:21 »
Wie is dat dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #25 Gepost op: 22 februari 2017, 21:12:42 »
Ken uw klassiekers.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Stedahult

  • Online Online
  • Berichten: 6203
  • Team Mitropa - GDMB
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #26 Gepost op: 22 februari 2017, 21:57:14 »
Ook wel bekend onder de naam Ivo..
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #27 Gepost op: 22 februari 2017, 23:11:49 »
Nee, die niet. Ivo is Allrounder. Karst werd op een gegeven moment zo genoemd. Kan er ook niks aan doen. :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #28 Gepost op: 22 februari 2017, 23:57:40 »
;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3125
    • Klein Ende
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #29 Gepost op: 17 maart 2017, 10:40:32 »
Tom heeft al geschreven wat er de afgelopen tijd met het model gebeurt is en ik kan alleen maar zeggen: TOP! Ik ben je onwijs dankbaar voor de hulp en je doorzettingsvermogen om het - toch vrij koppige - onderstel weer goed aan het rijden te krijgen.  (y) (y)

Helaas is het omtrent het Philo project verder heel erg rustig geweest, vanwege drukte en het uitstellen van de aanschaf van een aantal onderdelen kan ik verder weinig updates geven, wel heb ik nagenoeg de hele laag aangekoekte stof eraf kunnen poetsen. Daar wordt de loc toch wel een stukje mooier van  ;). Ik ben van plan in april te inventariseren wat voor onderdelen ik nodig heb om de loc weer compleet te krijgen, denk bijvoorbeeld aan verende buffers en sluitseinijzers. Daarnaast zal ik (met enige spoed) op zoek moeten gaan naar een geschikte Mashima om de oude motor te vervangen. Het model wat ik er nu tijdelijk in heb gefrot is een slag te klein en heeft iets te weinig kracht. Tzt zal ik een filmpje maken om te laten zien wat voor geweldig werk Tom heeft afgeleverd. 

Noem het gekkigheid, maar het lijkt mij leuk om de loc niet langer in een Auhagen box op te bergen, maar in een echte Philotrain OVP. Daarom doe ik graag een oproep aan iedereen die een overtollige Philotrain doos heeft liggen, of iemand kent natuurlijk. Past er een NS 6000 in? Laat het dan alsjeblieft aan mij weten. De uitsnede in het schuim maak ik mij niet druk om. Dat kan aangepast worden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73421.msg3221733270.html#msg3221733270

Groet, Mathyn