Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 21:20:12
ratelende 1300 van Electrotren door PeterV
Vandaag om 21:08:41
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 20:58:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 20:04:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:35
De (3d) knutsels van Ronald. door Sven
Vandaag om 19:55:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
Vandaag om 19:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:46:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Hendrik Jan
Vandaag om 18:27:48
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:10:24
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
Vandaag om 17:25:22
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 17:11:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 16:57:00
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
Vandaag om 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000  (gelezen 30111 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #15 Gepost op: 03 April 2016, 21:32:15 »
Toch de afstand van de assen, 1 kleine afwijking en het werkt niet... Maar hij loopt nu ongelofelijk soepel... Nou ja, bijna 8 uur werk aan gehad, testen, afstellen etc... Nu gelukkig klaar...
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #16 Gepost op: 03 April 2016, 21:49:25 »
Wat was precies de kleine afwijking die je blijkbaar eerder over het hoofd zag en hoe kwam het dat je dat in het chassis jig niet goed kon zien?

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #17 Gepost op: 03 April 2016, 22:27:34 »
Het probleem is eigenlijk dat het frame van de Philotrain 6000 niet klopt.
Het gat voor de hornbloks zit  bij de achterste as niet goed op maat, hij zit te ver naar achteren.
Of de koppelstang is te kort dat kan natuurlijk ook . ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #18 Gepost op: 03 April 2016, 22:49:26 »
Ha Leen, er is 1 nadeel van de jig en dat is dat je de assen eigenlijk op het oog goed zet, uiteraard dmv de koppelstangen. De pinnetjes op de assen geven nog een kleine ruimte voor fouten, eigenlijk zou ik daar nog busjes op moeten hebben, waardoor de koppelstangen strak over de pinnen van de assen zitten. Desalniettemin, het werkt uiteindelijk wel en ook goed gelukkig, maar er is ruimte voor verbetering...
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #19 Gepost op: 03 April 2016, 23:08:08 »
Ok, dus ik begrijp dat de crankpin gaten in de stangen te groot zijn voor de pinnetjes, waardoor je niet nauwkeurig genoeg kan zien of het klopt.
Het zijn dus blijkbaar andere maten dan Gibson of Romford.

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #20 Gepost op: 04 April 2016, 00:28:06 »
oja de philogaten in de koppelstang zijn veel groter.
De krankpinnen zijn borstboutjes.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #21 Gepost op: 04 April 2016, 10:18:02 »
Ja, da's precies het euvel... Maar eens kijken voor busjes om over die crankpins heen te schuiven, dan wordt het apparaat echt nauwkeurig...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #22 Gepost op: 22 February 2017, 14:36:53 »
Nou, gisteren Mathyn voor het grootste deel van de dag over de vloer gehad. De loc had op de 1 of andere manier een hickup, ondanks dat hij zonder motor goed reed. Chassis weer helemaal ontdaan van de ingesoldeerde strips die de hornblocks moesten begeleiden en na het schoonmaken en verwijderen van overtollig tin, de boel opnieuw op de chassis tool gezet. Nog secuurder gewerkt en zoveel mogelijk uitgesloten. Wat er nu exact mis was weten we niet, maar alles is nogmaals nagezien, gereinigd of extra glad gepolijst.

Het resultaat is nu dat echt alle speling er uit is, voor zover die er al was, maar dat we goed gelet hebben op de vering en hoe de hornblocks glijden tussen de strips, of alles wel recht zit en of er wellicht dan iets is met de koppelstangen. Het chassis veert nu fantastisch en heeft alleen speling naar boven en naar beneden, maar geen micrometer meer naar voor of naar achter. De loc rolt fantastisch, maar bleek na het monteren van de koppelstangen toch niet soepel te lopen. Wat bleek, de voorste koppelstang was te dik en werd door de borstbout bijna klem gezet, waardoor er een zwaar punt in kwam. De koppelstang bij de bevestiging iets afgevijld en uiteindelijk werkte alles fantastisch. Als laatste nog de motor aangesloten en de boel getest, maar er was niks meer aan de hand, de loc kan daadwerkelijk kruipen nu. Weer een Philo gered van de eeuwige jachtvelden!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 22 February 2017, 17:23:39 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #23 Gepost op: 22 February 2017, 14:55:43 »
Ga jij nou Dr.Philo opvolgen ? :)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #24 Gepost op: 22 February 2017, 17:22:21 »
Wie is dat dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #25 Gepost op: 22 February 2017, 21:12:42 »
Ken uw klassiekers.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7298
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #26 Gepost op: 22 February 2017, 21:57:14 »
Ook wel bekend onder de naam Ivo..
Mvh Steef

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #27 Gepost op: 22 February 2017, 23:11:49 »
Nee, die niet. Ivo is Allrounder. Karst werd op een gegeven moment zo genoemd. Kan er ook niks aan doen. :police:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #28 Gepost op: 22 February 2017, 23:57:40 »
;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3918
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
« Reactie #29 Gepost op: 17 March 2017, 10:40:32 »
Tom heeft al geschreven wat er de afgelopen tijd met het model gebeurt is en ik kan alleen maar zeggen: TOP! Ik ben je onwijs dankbaar voor de hulp en je doorzettingsvermogen om het - toch vrij koppige - onderstel weer goed aan het rijden te krijgen.  (y) (y)

Helaas is het omtrent het Philo project verder heel erg rustig geweest, vanwege drukte en het uitstellen van de aanschaf van een aantal onderdelen kan ik verder weinig updates geven, wel heb ik nagenoeg de hele laag aangekoekte stof eraf kunnen poetsen. Daar wordt de loc toch wel een stukje mooier van  ;). Ik ben van plan in april te inventariseren wat voor onderdelen ik nodig heb om de loc weer compleet te krijgen, denk bijvoorbeeld aan verende buffers en sluitseinijzers. Daarnaast zal ik (met enige spoed) op zoek moeten gaan naar een geschikte Mashima om de oude motor te vervangen. Het model wat ik er nu tijdelijk in heb gefrot is een slag te klein en heeft iets te weinig kracht. Tzt zal ik een filmpje maken om te laten zien wat voor geweldig werk Tom heeft afgeleverd. 

Noem het gekkigheid, maar het lijkt mij leuk om de loc niet langer in een Auhagen box op te bergen, maar in een echte Philotrain OVP. Daarom doe ik graag een oproep aan iedereen die een overtollige Philotrain doos heeft liggen, of iemand kent natuurlijk. Past er een NS 6000 in? Laat het dan alsjeblieft aan mij weten. De uitsnede in het schuim maak ik mij niet druk om. Dat kan aangepast worden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73421.msg3221733270.html#msg3221733270

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram