BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Werkspoor => Topic gestart door: MathynK op 11 november 2015, 12:44:33

Titel: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: MathynK op 11 november 2015, 12:44:33
Hallo allemaal!

Hier en daar al wat rondgebazuind hebbende heb ik besloten om een eigen topic te openen voor de restauratie van mijn Philotrain NS 6024.
Deze loc heb ik van een bevriende achterbuurman gekregen die deze oude dame in een la heeft gevonden, zwaar onder het stof en licht beschadigd.

Om te beginnen een paar afbeeldingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret_002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret_002_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret_001_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret_003_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret_003_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Statieportret_004.jpg)

Op de fabrieksplaat van Philotrain staat dat de loc gebouwd is in 1984, een hele tijd geleden dus!
Dat de dame al een aantal jaren oud is, is ook te zien aan de uiterlijke staat van de kap. De voetplaat is lichtelijk verbogen, deze heb ik echter al terug kunnen buigen.
Verder is er hier en daar lak schade en zit er een dikke laag stof op de kap.
Buiten dat is het jullie waarschijnlijk ook al opgevallen dat er een aantal onderdelen ontbreken, zoals buffers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fabrieksplaat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fabrieksplaat.jpg)

Dan door naar het drijfwerk. Het hele chassis ruikt naar oud vet en rook, ik weet niet waar het fout is gegaan, maar er zit ongelofelijk veel oud vet en stof opgehoopt op de wielen, in de lagers en op andere plekken waar het niet hoort te zitten. Dat wordt dus uit elkaar halen en schoonmaken.

Mijn doel? Alle lakschade restaureren en van dit model een perfect rijdende loc maken, met sounddecoder. Daarnaast alle ontbrekende onderdelen weer met originele Philotrain onderdelen terugplaatsen. (y)

Ik zal maar gelijk aangeven dat dit project langzaam zal verlopen en ik niet elke week een update zal plaatsen, maar ik wil elke stap wel dolgraag met jullie delen!

Groet, Mathyn
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: MathynK op 13 november 2015, 17:14:14
Hallo allemaal!

Inmiddels lag het chassis al uit elkaar. Ik heb alle onderdelen zo goed mogelijk schoongemaakt en ontvet. Helaas kwam ik er laatst wel achter dat de lagers nog steeds zwaar lopen. Dat zou betekenen dat ik de wielen van de assen af moet halen. Niet leuk :-\

Nadat alles gedemonteerd was, heb ik het chassis van een royaal thinner bad voorzien. Op deze manier is alle verf langzamerhand verdwenen. Het volgende was het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_225.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_225.jpg)
Een hoop mooie schone onderdelen dus.

Voordat ik mij ging buigen over het verbeteren van de compensatie, aandrijving en stroomafname had ik eerst de drang om de dame weer op poten te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Binnen no-time stond de 6024 weer op haar wielen. En toen heb ik een naar probleem ontdekt :-X

Zodra de loc op haar wielen komt te staan schuiven de hornblocks uiteraard zo ver mogelijk omhoog. Hartstikke goed, omdat de vering er later voor gaat zorgen dat er compensatie optreedt. Laten we deze situatie stand 0 noemen. Het probleem echter is dat er in stand 0 geen ruimte voor de wielen is. Alle drie de wielen lopen aan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_2_3.jpg)
Van links naar rechts:
- Het linker wiel loopt aan de linkerkant tegen de wielkast aan.
- Het middelste wiel loopt tegen een horizontaal lipje aan, wat daar alleen zit om de wielkast vast te houden. Een bijkomend detail: het lipje zit niet midden tussen de wielen in.
- Het rechter wiel loopt in deze foto onderin vast, tegen een horizontale plaat die de vloer van de cabine voorstelt.

Buiten dat heb ik nog een probleem gevonden. Buiten dat de hornblocks verticaal kunnen bewegen, kunnen twee paar hornblocks ook horizontaal bewegen. Ik heb een naar onderbuik gevoel hierover. Ik frees dat de koppelstangen later hierdoor niet goed de kracht van de motor kunnen overdragen, waardoor er een "tik"zal ontstaan.

De oplossingen zoals ik die nu voor handen heb en wil gaan uitvoeren:
Het aanlopen wil ik gaan voorkomen door de verticale ruimte te gaan verkleinen. De loc komt hierdoor iets hoger op haar wielen te staan. Als dit nog niet voldoende is, lift ik de kap nog een 0,5mm tot 1,0mm t.o.v. het chassis.

De horizontale speling ga ik oplossen door de hornblocks te voorzien van nieuwe geleiders. Deze worden aan de binnenkant van het frame gesoldeerd. Allereerst zal ik een poelietrekker gaan aanschaffen om zo de wielen van de assen te kunnen scheiden en de lagers gelijk goed schoon te maken. Daarna zal het een precisieklusje gaan worden om alle lagers netjes recht tegenover elkaar en op gelijke afstand te monteren. Dit wordt nog spannend aangezien ik geen duur gereedschap heb voor dit soort klusjes.

Volgende keer meer!

Groet, Mathyn
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 13 november 2015, 18:04:24
Waar woon je?
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Ivo tB op 13 november 2015, 18:46:50
De oplossingen zoals ik die nu voor handen heb en wil gaan uitvoeren:
Het aanlopen wil ik gaan voorkomen door de verticale ruimte te gaan verkleinen. De loc komt hierdoor iets hoger op haar wielen te staan. Als dit nog niet voldoende is, lift ik de kap nog een 0,5mm tot 1,0mm t.o.v. het chassis.

De horizontale speling ga ik oplossen door de hornblocks te voorzien van nieuwe geleiders. Deze worden aan de binnenkant van het frame gesoldeerd. Allereerst zal ik een poelietrekker gaan aanschaffen om zo de wielen van de assen te kunnen scheiden en de lagers gelijk goed schoon te maken. Daarna zal het een precisieklusje gaan worden om alle lagers netjes recht tegenover elkaar en op gelijke afstand te monteren. Dit wordt nog spannend aangezien ik geen duur gereedschap heb voor dit soort klusjes.

Mathyn, niet doen! de verticale ruimte verkleinen. De lok staat namelijk normaal op de onderste stand doordat de veren de hornblocks tegen de onderste afsluitplaat duwen. De wielen kunnen licht naar boven bewegen bij oneffenheden en horen nooit in de bovenste stand te komen. Ik zou ook maar wachten met het van de assen halen van de wielen, maar misschien met kruipolie oid de zaak gangbaar te maken. de horizontale speling zou ik verder met Tom (Tomasso) bespreken, want die heeft daar aan zijn 6000 (1200) al een oplossing voor gevonden.

Verder benieuwd naar je vervolg.


mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: roadster36 op 13 november 2015, 18:55:30
Mathijn, leuk kadootje.
Gewoon even naar Tom gaan. ;D
Er zit een fout in het 6000 chassis .
Wij weten ook waar en het is in een avondje te verhelpen. (y)
Tis gewoon een etsfoutje in het chassis en zonder dat je dat opgelost hebt krijg je hem nooit goed rijdend.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58870.msg3221612718.html#msg3221612718
Titel: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 13 november 2015, 19:21:46
Oh jee, voordat iedereen denkt dat ik 1 of ander wonderdokter ben, ik ben een zouteloze modelbouwer in een zouteloos huis met zouteloze producten en zouteloze inzichten en zouteloze resultaten, waarbij ik mijn zouteloze bouwsels ook nog eens voorzie van zouteloos commentaar die ik op zouteloze tijdstippen op bepaalde sites in bepaalde zouteloze topics deponeer. Gelukkig heb ik een tool die het allemaal voor mij doet, da's het enige, verder niks bijzonders...
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: roadster36 op 13 november 2015, 19:24:25
zout op.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: ingenium op 13 november 2015, 19:26:19
Leuk project. Zie ook zelfde draadje voor soundinbouw.  (y)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 27 maart 2016, 20:40:58
Goed, inmiddels met het chassis aan de slag gegaan. Middels de koppelstangen de chassistool uitgericht en daarna het chassis op de tool gezet. Hier en daar een aantal aanpassingen gedaan en daarna geleiders in het chassis gesoldeerd. De hornblocks zitten nu op de goede plek. Alles wel tig keer gecontroleerd en het zou nu moeten kloppen. Dat ziet er dan zo uit:

(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160327/0951362de07ef834332cfcc7a3c52d66.jpg)

Echter, het ding zit nu in elkaar, maar er blijft een zwaar punt in zitten. Ik snap er niks van, want na nogmaals de wielen van de assen gehaald te hebben en de boel nogmaals uitgelijnd te hebben blijkt alles gewoon te kloppen. Bij mijn eigen SS 1200 was er ook vanalles mis, ook met de koppelstangen. Na alles onderhanden genomen te hebben is het uiteindelijk opgelost, maar het was een drama. Hoe dan ook, het chassis zit nu goed in elkaar. Op naar de volgende hickup...
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: MathynK op 28 maart 2016, 15:44:47
Haa daar ligt hij dan! Eindelijk met alle wielen van de assen af :P
Toch niet te geloven dat er alsnog een zwaar punt in zit... Ik zie wel weer dat het onderstel in goede handen is en ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen. Ik kijk er al naar uit om het straks héél veel rondjes te laten rijden. Ben je er al achter wat het probleem is/was?

Groet, Mathyn
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: roadster36 op 28 maart 2016, 17:23:30
Ja er zit gewoon een fout in het Philochassis.
De positie van de achterste as klopt niet met de lengte van de koppelstangen.
Dus of de as verplaatsen , (wat Tom waarschijnlijk gedaan heeft) of de koppelstang vermaken.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Andries op 28 maart 2016, 17:55:57
Misschien een overbodige vraag ( bij het geconstateerde zware punt): zijn de assen wel helemaal recht?

Andries
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 29 maart 2016, 08:26:15
Daar ga ik eigenlijk wel van uit Andries. Vanavond maar eens verder met het project. Overigens klopt het wat Jan zegt, de achterste as is inmiddels iets verplaatst... Hoe dan ook, het ding gaat hier niet eerder de deur uit dan dat hij goed rijdt. Dus nog ff alles dubbelchechen en desnoods aanpassen...
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 03 april 2016, 14:12:27
http://youtu.be/yXMQb42WWWw

En zo rolt het chassis nu ;D
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: ronald1956 op 03 april 2016, 19:20:57
Mooi , waar zat het probleem nou ?
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 03 april 2016, 21:32:15
Toch de afstand van de assen, 1 kleine afwijking en het werkt niet... Maar hij loopt nu ongelofelijk soepel... Nou ja, bijna 8 uur werk aan gehad, testen, afstellen etc... Nu gelukkig klaar...
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: St00mboy op 03 april 2016, 21:49:25
Wat was precies de kleine afwijking die je blijkbaar eerder over het hoofd zag en hoe kwam het dat je dat in het chassis jig niet goed kon zien?

Leen.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: roadster36 op 03 april 2016, 22:27:34
Het probleem is eigenlijk dat het frame van de Philotrain 6000 niet klopt.
Het gat voor de hornbloks zit  bij de achterste as niet goed op maat, hij zit te ver naar achteren.
Of de koppelstang is te kort dat kan natuurlijk ook . ;D
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 03 april 2016, 22:49:26
Ha Leen, er is 1 nadeel van de jig en dat is dat je de assen eigenlijk op het oog goed zet, uiteraard dmv de koppelstangen. De pinnetjes op de assen geven nog een kleine ruimte voor fouten, eigenlijk zou ik daar nog busjes op moeten hebben, waardoor de koppelstangen strak over de pinnen van de assen zitten. Desalniettemin, het werkt uiteindelijk wel en ook goed gelukkig, maar er is ruimte voor verbetering...
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: St00mboy op 03 april 2016, 23:08:08
Ok, dus ik begrijp dat de crankpin gaten in de stangen te groot zijn voor de pinnetjes, waardoor je niet nauwkeurig genoeg kan zien of het klopt.
Het zijn dus blijkbaar andere maten dan Gibson of Romford.

Leen.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: roadster36 op 04 april 2016, 00:28:06
oja de philogaten in de koppelstang zijn veel groter.
De krankpinnen zijn borstboutjes.
Titel: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 04 april 2016, 10:18:02
Ja, da's precies het euvel... Maar eens kijken voor busjes om over die crankpins heen te schuiven, dan wordt het apparaat echt nauwkeurig...
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 22 februari 2017, 14:36:53
Nou, gisteren Mathyn voor het grootste deel van de dag over de vloer gehad. De loc had op de 1 of andere manier een hickup, ondanks dat hij zonder motor goed reed. Chassis weer helemaal ontdaan van de ingesoldeerde strips die de hornblocks moesten begeleiden en na het schoonmaken en verwijderen van overtollig tin, de boel opnieuw op de chassis tool gezet. Nog secuurder gewerkt en zoveel mogelijk uitgesloten. Wat er nu exact mis was weten we niet, maar alles is nogmaals nagezien, gereinigd of extra glad gepolijst.

Het resultaat is nu dat echt alle speling er uit is, voor zover die er al was, maar dat we goed gelet hebben op de vering en hoe de hornblocks glijden tussen de strips, of alles wel recht zit en of er wellicht dan iets is met de koppelstangen. Het chassis veert nu fantastisch en heeft alleen speling naar boven en naar beneden, maar geen micrometer meer naar voor of naar achter. De loc rolt fantastisch, maar bleek na het monteren van de koppelstangen toch niet soepel te lopen. Wat bleek, de voorste koppelstang was te dik en werd door de borstbout bijna klem gezet, waardoor er een zwaar punt in kwam. De koppelstang bij de bevestiging iets afgevijld en uiteindelijk werkte alles fantastisch. Als laatste nog de motor aangesloten en de boel getest, maar er was niks meer aan de hand, de loc kan daadwerkelijk kruipen nu. Weer een Philo gered van de eeuwige jachtvelden!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: ronald1956 op 22 februari 2017, 14:55:43
Ga jij nou Dr.Philo opvolgen ? :)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 22 februari 2017, 17:22:21
Wie is dat dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: ingenium op 22 februari 2017, 21:12:42
Ken uw klassiekers.
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Stedahult op 22 februari 2017, 21:57:14
Ook wel bekend onder de naam Ivo..
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: ingenium op 22 februari 2017, 23:11:49
Nee, die niet. Ivo is Allrounder. Karst werd op een gegeven moment zo genoemd. Kan er ook niks aan doen. :police:
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 22 februari 2017, 23:57:40
;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: MathynK op 17 maart 2017, 10:40:32
Tom heeft al geschreven wat er de afgelopen tijd met het model gebeurt is en ik kan alleen maar zeggen: TOP! Ik ben je onwijs dankbaar voor de hulp en je doorzettingsvermogen om het - toch vrij koppige - onderstel weer goed aan het rijden te krijgen.  (y) (y)

Helaas is het omtrent het Philo project verder heel erg rustig geweest, vanwege drukte en het uitstellen van de aanschaf van een aantal onderdelen kan ik verder weinig updates geven, wel heb ik nagenoeg de hele laag aangekoekte stof eraf kunnen poetsen. Daar wordt de loc toch wel een stukje mooier van  ;). Ik ben van plan in april te inventariseren wat voor onderdelen ik nodig heb om de loc weer compleet te krijgen, denk bijvoorbeeld aan verende buffers en sluitseinijzers. Daarnaast zal ik (met enige spoed) op zoek moeten gaan naar een geschikte Mashima om de oude motor te vervangen. Het model wat ik er nu tijdelijk in heb gefrot is een slag te klein en heeft iets te weinig kracht. Tzt zal ik een filmpje maken om te laten zien wat voor geweldig werk Tom heeft afgeleverd. 

Noem het gekkigheid, maar het lijkt mij leuk om de loc niet langer in een Auhagen box op te bergen, maar in een echte Philotrain OVP. Daarom doe ik graag een oproep aan iedereen die een overtollige Philotrain doos heeft liggen, of iemand kent natuurlijk. Past er een NS 6000 in? Laat het dan alsjeblieft aan mij weten. De uitsnede in het schuim maak ik mij niet druk om. Dat kan aangepast worden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73421.msg3221733270.html#msg3221733270

Groet, Mathyn
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 17 maart 2017, 21:27:57
Graag gedaan man, vind het ook superleuk dat het gelukt is en vond het gezellig dat je er was. Blijf dit natuurlijk volgen ;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: MathynK op 31 juli 2017, 12:06:03
Ja daar ben ik weer!

Afgelopen weekend was ik weer eens druk met de 6000. Eén van de grote problemen van het onderstel heb ik afgelopen weekend aangepakt. De twee bogies van de loc kwamen namelijk niet op de rails doordat de schroeven te kort zijn. Dit heb ik opgelost door nieuwe schroeven te maken met messing M2 boutjes, moertjes en ringetjes.

Daar kwam een tweede uitdaging bij, namelijk dat er twee verschillende situaties zijn. De achterste bogie wordt namelijk vastgemaakt aan het frame en 'that's it'. De voorste bogie echter, heeft een systeem waarbij de schroef tevens het frame moet vasthouden aan de kap. Ik heb overwogen dit aan te passen, alleen heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. Deze bevestiging hoort nou eenmaal bij de bouw van deze loc en dat wil ik zo houden. Een ander probleem was dat de wielen in de voorste bogie niet vrij konden draaien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6363.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6363.jpg)
De opstelling, met de bevestigingen ernaast.

Tussendoor eerst nog een ander probleem: bij de bodemplaat van de voorste bogie ontbrak een schroef en de bodemplaat kon niet helemaal vastgeschroefd worden omdat de wielassen daardoor geklemd werden in het frame. Dit heb ik opgelost door de ruimte op te vullen met messing ringen en aan de andere zijde m2 moertjes vast te solderen. Van onderuit kan de bodemplaat nu vastgezet worden met twee kleine m2 boutjes en kunnen de wielen vrij draaien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6364_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6364_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6365.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6365.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6366_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6366_3.jpg)
De bevestiging van de voorste bogie heb ik als volgt gemaakt van rechts naar links: een m2 bout is op maat gemaakt. Daarover valt een busje die precies op maat is gemaakt. Aan de ene kant zit een ring vast gesoldeerd, aan de andere kant is deze vrij. Over deze bus schuift nog een andere ring. Tussen deze ringen komt het frame van de bogie. Tegen de ring komt een veer en deze wordt opgesloten door een moertje met daaraan vast een andere ring. Als dit eenmaal in elkaar geschoven en gedraaid is, ziet dat er als volgt uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6367_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6367_1.jpg)

Als ik dit vastschroef aan de kap, dan klemt de ring het frame tegen de kap aan, zoals Philotrain het ooit bedacht heeft. De op maat gemaakte onderdelen zorgen er samen voor dat er een perfecte hoogte voor de schroef ontstaat en de bogie niet langer boven het spoor zal zweven.

De andere bogie is minder spannend. Deze had geen klemmende wielassen en deze wordt alleen aan het frame geschroefd. Ook hier was de originele schroef te kort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6369_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6369_1.jpg)
Over een m2 boutje schuiven twee ringen waartussen het frame van het bogie zal zitten. Daarop komt een veer en aan het uiteinde van deze veer komt een nieuw ringetje. Dit wordt dan aan het frame geschroefd en klaar is kees. De schroef is precies op maat gemaakt waardoor de bogie niet langer zal zweven, maar netjes op het spoor staat. Ik heb een gedeelte van de bout afgevlakt door het schroefdraad vol te laten lopen met tin. Hierdoor kan de bogie soepeltjes over de bout glijden. Met de ervaring van de voorste bogie had ik achteraf ook hier misschien een busje toegepast. Maar het zit goed zo. Op het frame heb ik een moertje gesoldeerd en de bovenzijde dichtgezet met een messing plaatje. Hierdoor kan ik de bout niet verder draaien dan 1 punt. Zo voorkom ik dat de zaak verkeerd afgesteld kan worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6370_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6370_1.jpg)
het is lang geleden dat ik het onderstel in vol ornaat voor mij op tafel heb gezien. Het ziet er goed uit. Een rijtest volgt binnenkort.

Wat zijn de volgende stappen:
- Bogies verzwaren met lood (ze zijn zo licht....);
- Stroomafname afregelen;
- Mashima motor monteren (staat in bestelling);
- Het liefste vervang ik de originele veren met een betere veer. Deze zijn eigenlijk te kort en erg stug. Ik wil een langere en minder stugge veer hebben, waardoor de bogie netjes het spoor kan volgen. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga doen;
- Frame zwart spuiten. Phildie verf staat reeds in bestelling;

Groet, Mathyn
 
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: MathynK op 31 juli 2017, 12:09:06
In één van mijn vorige berichten had ik benoemd dat ik graag een originele Philotrain verpakking wilde hebben om de loc in op te bergen.
Na een mailtje naar Philotrain gestuurd te hebben, is er een nieuwe verpakking mijn kant op gekomen met een correct etiket op de zijkant. Hulde voor deze prachtige service (y)

Het enige verschil is dat de doos niet de ouderwetse groene kleur heeft, maar blauw is. Maar ach, niemand die dat ziet ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6371_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6371_1.jpg)

Groet, Mathyn
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Gerben Stoffels op 31 juli 2017, 12:12:02
Klasse van Philotrain  (y)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 31 juli 2017, 23:09:24
Goed bezig amigo!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: naoorlogsNS op 12 december 2017, 19:11:17
Dat is zeker een top service (y)
Viel de prijs ook nog een beetje mee?

Groeten,
Dennis
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: MathynK op 13 december 2017, 14:44:44
Dat viel zeker mee, €17,- inc. verzendkosten. Daar kon ik het niet voor laten ;)
Daarvoor is dus ook het etiket geschreven voor mijn specifieke loc en is het foam binnenwerk op maat gemaakt.

Groet, Mathyn
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: naoorlogsNS op 13 december 2017, 22:23:45
Dat noem ik nu nog eens service (y) (y)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: MathynK op 02 maart 2018, 17:57:37
Hallo allemaal.

Tijdje geleden heb ik alle onderdelen van het onderstel gespoten en in de blanke lak gezet. Daarna kon ik dan eindelijk het hele onderstel weer monteren. Ik ben zeer tevreden met het spuitwerk. Het was mijn eerste messing spuitproject en vrijwel alles was in één keer strak gespoten zonder zakkers of stofjes. Ik heb alleen het frame opnieuw gespoten omdat er 1 zakker zat in de blanke lak.

Ik heb gelijk maar even een proefrit gemaakt. Wat rijdt de loc mooi!
Ik zal jullie het resultaat niet onthouden: https://youtu.be/p5JKeM-AyH4

Ik kwam tijdens het samenvoegen er wel achter dat Tom en ik destijds niet goed hadden opgelet... De volgorde van de contragewichten is helaas onjuist. Het wiel met het grote contragewicht hoort namelijk op de eerste as te zitten. Aan de rechterzijde zit deze nu op as 3 en aan de linkerzijde op as 2. Het is een kleinigheid dat ik nu voorlopig nog niet ga aanpassen. Het zit in elkaar en loopt goed. Verder zit op dit filmpje de drijfstang ondersteboven :-[. Gelukkig is dat alleen een kwestie van losdraaien en andersom zetten. ;)

Volgende punten op de agenda:
- Stroomafname maken en decoder+powerpack in de ketel stoppen;
- Koppelboom aanbrengen met flm profi koppeling. Ik zit te denken aan een constructie zoals Artitec deze heeft gemaakt bij de 6300. Aan de bogie kan ik niks maken. Er is geen ruimte voor een kleine Ribu of Symoba. Ik ga geen werkende schroefkoppeling maken, aangezien ik eenvoudig wil kunnen rangeren.

Als dit klaar is ga ik mij verder richten op het opknappen van de kap. Alle losse onderdelen zijn reeds aanwezig. Kortom, ik kan de komende maanden weer aan de slag.

Groet, Mathyn
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: Tomasso op 02 maart 2018, 20:34:02
Gloeiende. Dat gaan we fiksen, zo gepiept. Voel me wel stom nu. Kom je vrijdag of zondag nog op Ontraxs?

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: BNLS Werkspoor - Restauratie van een Philotrain NS 6000
Bericht door: MathynK op 02 maart 2018, 22:50:50
Het was een lange dag! We waren allebei duf na al dat sleutelen. Maar je ziet het, het resultaat is top. Ik ben vrijdag de hele dag op Ontraxs, ik zal de loc meenemen.  (y)