Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 15:59:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Modeltreinen Pierre Dominique door bellejt
Vandaag om 15:37:02
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: PCC’s en andere trams voor Delft, h0  (gelezen 99994 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #30 Gepost op: 19 November 2015, 22:01:12 »
Joke,
Het uitgebreid beschrijven van een probleem is niet altijd handig en het maken van foto's zegt vaak veel meer ( zeker voor een dyslecticus (D= lygasteniker)).

Sorry, ik ben normaal ook meer van plaatjes maar in moment is mijn vrije tijd zeer krap en werk ik veel over.

Een waar woord van Niek en daaruit blijkt dat een rijdend trammodel bouwen geen snicure is en veel tijd vergt. Dat wordt vaak door kopers van een kant en klaar model over het hoofd gezien en afgedaan met; "veel te duur".

Zelfbouwen was nie een optie om geld te sparen, maar om het zelf de maken. En ja, de meer je zelf bouwt, de meer je respect krijgt voor de echte kleine kunstwerkjes die anderen bouwen.
En er is een niveau op dit forum, inclusief jouw trams, die ik ooit eens hoop te benaderen. Hopelijk heb ik nog enige jaren voor me. Maar gelukkig is iedereen eens een beginner geweest. Also ga ik moedig verder.

Nu terug naar de bouw met plaatjes:

Dit is nu de "pasvorm":


voor teveel weggenomen.


Achter niet slecht, bank is al fix erin.

De kaartjes methode lukt en nu gaat het erin en eruit nemen zonder problemen.

Dus nu kijken hoe ik voor "repareer" en de resin punten in het plafond bijwerken. Zo slecht ziet her er nu ook weer niet uit.
Gr. Joke

Martijn, Paul en @Burgemeester, bedankt voor het geduld en de ondersteuning

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #31 Gepost op: 19 November 2015, 23:19:17 »
Graag gedaan Joke.
Je gaat de goede kant op!

Ik hou het in de gaten!! (y)

Niek

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #32 Gepost op: 20 November 2015, 14:35:41 »
Hoi Joke,

Leuk draadje, ik ga dit volgen (y)

Kan ook niet anders als PCC liefhebber.

Wat betreft de bodem/aandrijving: ben benieuwd. Ben al een tijd geïnteresseerd in de 3D print aandrijvingen voor de PCC maar heb er nog geen ervaring mee.

Kun je de voorkant niet op een of andere manier opvullen met styreen plaat?

Groet,
Peter
« Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 14:39:58 door Bommeldam »

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #33 Gepost op: 20 November 2015, 16:09:19 »
Er is natuurlijk niks mis mee als je iets moet passen om dit b.v. eerst in karton ( makkelijk te verwerken) uit te proberen. Dan weet je waar de knelpunten liggen om daarna het te verwerken materiaal op dezelfde manier te behandelen ( of over te tekenen/ krassen).
Hetzelfde geldt als ik iets in messing moet maken ik dat eerst uitprobeer in styreen.
 
Het lijkt in de huidige tijd alsof alles cad/cam 3D, STL of stereolitisch moet zijn ( wat het dan ook allemaal beteken mag).
Maar ook Niek en ik maken onze modellen via een op maat geprinte tekening ( dat kunnen we dan weer wel) en printen die op etiketten papier om dit vervolgens op de 0,4 messing plaat te plakken en dan ervoor te gaan zitten en gaan figuurzagen ( dat is met de hand en wordt niet gesubsidieerd door PROXXON).

@vraag Joke bodemplaten Resin.
Mocht je zelf bodemplaten o.i.d. willen gaan construeren dan is styreen niet handig en te slap, maar doorzichtig perpex is wel heel stijf en ook makkelijk te verlijmen met MEK.
@ 3D bodemplaten Guido.
Die zijn erg handig omdat hier de stevigheid gegarandeerd is en de nokjes netjes om de Halling draaistellen passen.
Een aandrijving heb je in 20 minuten in elkaar zitten.
De kunst is wel om weer ruimte te vinden waar extra lood geplakt kan worden voor het benodigde gewicht.

Er gaat echter niks boven een gezaagde messing bodemplaat vanwege de stevigheid/ minder resonantie en het laag liggende gewicht.
Het frezen/ laseren van messing bodemplaten is ook mogelijk maar dan zit je met teken/ ontwerpkosten en freeskosten waardoor de bodemplaat erg duur wordt.


Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #34 Gepost op: 22 November 2015, 11:39:10 »
Goedenmorgen,

Gisteren in de bouwmarkt geweest maar me tegen een messing experiment voor deze tram besloten. Ergens moet hij pasbaar te maken zijn.

Na een paar avonden proberen, nu volgend resultaat:
De tram:


De plaat aan de neus kant is met 2 styreen plaatjes verhoogt, daardoor komt het rijstel voor verder naar beneden, tevens wordt het makkelijker het interieur te plaatsen:



Gemeten is nu voor en achter gelijk, de lijn is nu 10 mm boven de tafel aan beide kanten. Hoewel voren nog steeds de nijging heeft iets te laag te eindigen, bij het inpassen moet daarom steeds erop gelet worden.



Met de 2 kaartjes methode kan ik nu ook makkelijk het oderstel eruit halen. Paul, (y) voor de tip.

Nu weer een paar vragen:
- Tussen de wielen zijn 2 inhammen in de schortplaten, het valt me op dat een zeer beperkt aantal wagens deze hebben. Alle kanariegeel met grijze schorten. Was dit een speciale serie of groep van wagens?
-Is de hoogte zo correct?
- het is me opgevallen dat tussen de wielen nog blenden horen, kan ik die ergens kopen?

Zo nu verder met het rest van het interieur.
MfG Joke


De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #35 Gepost op: 22 November 2015, 12:47:05 »
Hallo Joke,
De twee inhammen zijn bedoelt om de tram op te tillen in de werkplaats, ongeveer net zo als een auto in de garage.
Deze inhammen waren niet aanwezig bij aflevering van de PCC Car. Maar werden daarna aangebracht.

Wat zijn "Blenden"

Hartelijke groet,
Niek

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #36 Gepost op: 22 November 2015, 12:52:57 »
Joke,

De 1210 heeft alleen de railremblokken (grote electromagneten) tussen de wielen hangen. Die mogen inderdaad niet ontbreken maar dat moet met een paar strookjes styreen wel na te maken zijn.. De 1210 heeft geen spatlappen rond de wielen van as 1.. Andere series hebben dat wel..

Je kunt ze dus weglaten...

Die 1200 wordt mooi...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #37 Gepost op: 22 November 2015, 13:11:24 »


Zo dus
Kees
« Laatst bewerkt op: 22 November 2015, 13:16:29 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #38 Gepost op: 22 November 2015, 13:20:26 »
Niek, bedankt voor de reactie, met "blenden" bedoel ik 2 deeltjes die ik ertussen kan inbouwen. Sorry dat ik nog niet alle begrippen ken. ;D

@Michael, die bedoel ik.

@Tramkees, je bent me voor. Deze foto heb ik deze zomer in het Tram museum in DenHaag gemaakt.
Klopt deze ook?

Gr. Joke

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #39 Gepost op: 22 November 2015, 13:30:41 »
Joke,

Op jouw foto ontbreekt het magneetblok van de railrem.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 22 November 2015, 13:33:48 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #40 Gepost op: 22 November 2015, 20:36:10 »
En om heel precies te worden: op beide foto's staan BN draaistellen afgebeeld en onder de 1200'en horen B3's te zitten, maar daar zal je in 1/87 niet zoveel meer aan zien  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #41 Gepost op: 22 November 2015, 21:33:11 »
Joke,
De 1210 heeft geen spatlappen rond de wielen van as 1.. Andere series hebben dat wel..
Je kunt ze dus weglaten...
Michael

Alleen de 1210 in museumuitvoering heeft de spatlappen niet, tenminste een paar jaar geleden, nu weet ik het niet.
In de normale dienst hadden alle 1201-1240 wel spatlappen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #42 Gepost op: 22 November 2015, 21:42:27 »
Dan moeten ze er wel op....  ;)

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #43 Gepost op: 22 November 2015, 22:23:20 »
De 1210 is in oorspronkelijke staat teruggebracht. Ik neem aan dat de PCC bij aanvang die spatlappen nog niet had.
Plaatje van de avond rit half oktober dit jaar, nog net te zien dat ie geen spatlap had:

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #44 Gepost op: 23 November 2015, 02:24:01 »


Spatlap (en slijpblokken)

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 02:26:00 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen