Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Piko 1136 van AC naar DC door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
  

Auteur Topic: PCC’s en andere trams voor Delft, h0  (gelezen 100061 keer)

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #45 Gepost op: 23 November 2015, 15:32:38 »
Joke,

Citaat
-Is de hoogte zo correct?
Het lijkt me handiger de hoogte van de bak te beoordelen op de rails en niet op de tafel want dan heb je te maken met de flenshoogte en gezichtsbedrog.

Ik zou bovenkant flens gelijk houden met onderkant inham aan de bak.




Citaat
kan ik die ergens kopen?
Ja de Tatra delen kun je bij H&P ( Frau Herrmann) kopen als je antwoord krijgt op je mail.



Je kunt deze dan bewerken tot PCC delen.
Met alle details die je er dan op wilt hebben. Op de foto is door Paul Roos / H0w gebruik gemaakt van railremmen uit een messing etsdeeltje.

Als je dan toch voor origineel gaat,  lijken met deze wieltjes ook wat.

Omdat de originele messing geëtste plaatjes niet te koop zijn bij H0w en de bewerking aanzienlijk is ( inkassen van de wielen, inkorten assen, vastlijmen etsplaatjes en spuiten) heb ik onlangs transfers gemaakt die je op de wielen kunt aanbrengen. Niet zo mooi als het messing wieltje maar veel beter dan een kaal wieltje of grijs geschilderd wieltje.


Citaat
Zo nu verder met het rest van het interieur.

Nee dus, dat is je allemaal verdiepen in details zo ook met de schort platen.
Eerst de kap op goede hoogte vast op de kap monteren en als alles dan goed loopt ook door de bochten en je dus een perfect ( eventueel verzwaarde) tram hebt ( analoog) dan eventueel digitaliseren en dan pas met de rest verder gaan.

Onder het motto : "Als je naar beneden wilt skiën moet je ook eerst met de lift naar boven". is het nog een lange weg te gaan.

Met groet van Paul

www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #46 Gepost op: 23 November 2015, 15:58:18 »
Inderdaad. Bouwpakketen eerst technische in orde en dan afwerken. Anders kan je met een beetje pech dingen afbreken omdat het net niet soepel loopt.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #47 Gepost op: 24 November 2015, 21:40:14 »
Oeps,  ;D
Okee vandaag weer gemeten, achter nog 1-2 mm afzakken en dan weer meten....

Dat testen is een groter probleem, ik wil en ben aan het plannen voor een tram pendel met werkende bovenleiding. Dus de tram moet ook met een werkende panto. Maar er is nog geen baan of testbaan voorhanden. Dus een kip of ei situatie.

Paul, de email is verstuurt nu maar hopen op een reactie.
De wieltransfers heb ik op mijn lijstje voor de volgende keer dat het me lukt op Houten te komen. (y)

nu bouw ik rustig verder aan mijn PCC en ga paralel aan een simpel testrondje bouwen met bovenleiding.

Gr Joke

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #48 Gepost op: 25 November 2015, 08:51:44 »


Paul, wat is de diameter van het 'grijze' schijfje?
Mvh Steef

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8299
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #49 Gepost op: 25 November 2015, 12:43:06 »
Zijn dat de 9mm wielen van Halling?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #50 Gepost op: 25 November 2015, 16:42:24 »
@ Sven,
PCC's hebben 682 mm wielen>> / 87= 7,83 >> Halling 7,6 mm wielen.
@ Stedahult,
Schijfjes van de transfers zijn ongeveer 6,25 mm doorsnede en de afbeelding van de wielflens is 7,6 mm
@ Martijn en Niek.
Ik mis in de proefbaan de S bocht met 1 recht stuk er tussen en nog moeilijker voor sommige trams de S bocht zonder recht tussenstuk

Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #51 Gepost op: 25 November 2015, 23:09:32 »
Dat klopt Paul!

Had gebrek aan ruimte. :-[

Hartelijke groet,
Niek

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #52 Gepost op: 25 November 2015, 23:23:10 »
Mwa voor oude hogevloertrams niet echt nodig. Moderne wagens met onconventionele wiel/draaistel opstellingen des te meer.  Zie de Avenio bijvoorbeeld.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #53 Gepost op: 08 December 2015, 23:13:02 »
Beste allen,

Op verzoek van Joke: de berichten over de werkende bovenleiding hebben een eigen draadje gekregen:

Tram testbaan met werkende bovenleiding

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #54 Gepost op: 10 January 2016, 11:51:07 »
Hier een kleine update, weer een mm dichter bij, op de rails:


Met de beeldsnit over het midden van de wielen ziet het ernaar uit dat alleen voren nog een klein beedtje weg moet:


Klopt de hoogte zo?

Gr. Joke

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #55 Gepost op: 10 January 2016, 12:47:44 »
Ha Joke,
Ik denk dat het zo goed is.

Zie de foto van een 1200.



Niek

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #56 Gepost op: 10 January 2016, 13:13:49 »
@Joke,
Kap staat voor lager dan achter, dus dat wel veranderen.
Gr.P.P.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #57 Gepost op: 10 January 2016, 16:55:17 »
Niek, dat gevoel heb ik maar het verschil voor achter aangegeven door Paul was ik ook niet zeker. Soms lijkt het of het orgineel ook niet helemaal recht loopt.
Maar toch een mm aangepast:


Hoewel me nu het gevoel bekruipt van de tafel met 4 poten die wakkelt, aan het einde zijn alle poten weg. ;D

Gr. Joke

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #58 Gepost op: 10 January 2016, 17:12:57 »
Joke,
Helemaal goed.
Er zijn meerdere vrouwen die goed zijn in "de poten ergens onder vandaan zagen", maar hier gaat het goed.
Gr.Paul.

www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #59 Gepost op: 17 January 2016, 17:05:34 »
Goedenmiddag,

Hier weer een kleine update even zonder foto. Ik heb de tram even gemotoriseerd voor 2 rail inplaats van bovenleiding, en het is gelukt. De tram rijdt nu braaf rondjes.
Nu een vraag. De motor beweegt zich licht in horizontale richting, kan/moet ik dit oplossen?

Gr. Joke