Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: PCC’s en andere trams voor Delft, h0  (gelezen 92417 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
PCC’s en andere trams voor Delft, h0
« Gepost op: 29 oktober 2015, 21:43:51 »
Goedenavond,
vanavond maar een nieuw bouwdraadje geopend voor mijn eerste tram project: de bouw van een HTM PCC voor Delft.Hoewel ik eigenlijk mijn huisjes wilde afmaken voordat ik met de tram begon, kon ik het niet laten.

  (y)

Het pakketje bevat volgende:

en geen bouw beschrijving. ;D

Ach geen probleem, het internet heeft voor alles een beschrijving....ODER ???
Helaas niet dus.  :(

Dus heb ik me besloten hier een uitgebreide beschrijving te maken met de volgende Disclaimer. Ik ben een beginner en volgen van deze bouwaanleiding is op eigen risico.

Allerdings hoop ik dat me ervarene tram bouwers bij kunnen en willen staan met tips en bij vragen.

Also het begin:

De bodemplaat is een 3D print die ook zo op shapeways te koop is. De motor en de aandrijving zijn via SKIPTRAM.
Als beginner had ik door dat de wielen onder de bodemplaat geclickt konden worden, maar de motor ???

Na een nachtje slapen, het internet voor zulke bouwdelen afzoeken begreep ik het, deksel weg snijden:

EUREKA

Maar waar zijn dan de kardanassen?
Op de 3D print waren wel 8 stokjes mee geprint, maar die leken niet direct op wat ik zocht. NB heb slechte ogen bij kleine dingen. Voorzichtig na gevraagdt, ja die stokjes zijn het...... en ja als je ze van heel dicht bij bekijkt dan zijn het werkelijk kleine T stukken aan het einde, die precies in de aandrijving passen.

En dan krijg je dit:



En nu de vraag: hoe sluit ik dit electrisch aan, het liefste met een schema of plaatjes of een link naar een draadje.
In principe wil ik eerst de stroom via de wielen and 2 rail laten lopen. Uiteindelijk is een bovenleiding geplant en dan zal de stroom gewisselt worden naar deze bovenleiding. ???

MfG Joke

ps een kleine stap voor de mensheid, een grote voor een beginnender trambouwer ;D
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2020, 21:09:43 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2015, 21:55:58 »
Leuk Joke!

Electrisch aansluiten is heel eenvoudig. Je moet ervoor zorgen dat de stroomafnemers van alle wielen aan één kant met elkaar worden verbonden en dan aan een aansluiting van de motor. Vervolgens hetzelfde doen aan de andere kant. Dan is er nog een regel dat de rechter wielen gezien in de rijrichting de plus moet zijn. Rijdt de tram de verkeerde kant uit dan draai je de draadjes aan de motor om.

Ik heb zelf nog een kit liggen van BEC kits van een PCC: http://www.bec-kits.co.uk/ Kijken onder 1:87 dan trams en dan scrollen naar de PCC 1100. Die is van witmetalen gietstukken met eigen aandrijving. Die laatste vind ik niet zo mooi. Ik zag in Rijswijk vorig jaar een betere aandrijving in hetzelfde model, maar dat maakte deze nog duurder.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2015, 08:56:50 »
Joke,
Citaat
Rijdt de tram de verkeerde kant uit dan draai je de draadjes aan de motor om.

Het is niet handig draadjes kruislings in het chassis te monteren omdat deze dan verstrikken in de cardan assen.
Het is beter de motor goed om te monteren. De lettertjes op de zijkant staan dan leesbaar en niet op de kop. Of van voren gezien moet de motor "clockwise" of "Im Uhrzeigersinn" draaien bij de normale stand van jouw regelaar ( vooruit).
Het beslissen over 2-rail voeding of bovenleiding voeding c.q analoog of digitaal is een zaak die je van te voren moet overdenken en dan pas het elektra monteren.

Het is overigens handiger eerst de bodemplaat van Guido ( gemaakt voor HTM BEC) op maat te slijpen ( te versmallen tot de verticale versterlkingen) en deze in de kap te passen. Later kun je dan nog de hoogte bepalen.
Het slijpen aan WSF nadat de draaistellen gemonteerd zijn is dodelijk voor de tandwielen.

Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7173
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2015, 18:34:43 »
Vrouwen en geduld.......... dat is sinds Eva al een dingetje  ;)
Mvh Steef

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2015, 08:15:26 »
@Ivo Bedankt voor je reactie, ik heb de 1100 van BEC ook al liggen, maar deze leek me makkelijker om mee te beginnen. Daar de bodum eigenlijk voor de BEC kits gedacht is overweeg ik of ik die eventueel aanpas. Hoewel ik de aandrijving van BEC al heb, moet ik nog eens kijken of ik een andere erin zet. Maar dat is voor later, nu eerst deze bouwen.

Paul, ik heb de delen alleen gepast daarmee ik een foto maken kan en hier alvast de electro vragen, alles terug in de doos veilig weg van bouwstaub ;D
Momentaan ben ik de kap aan het bewerken. Moet niet veel aan gedaan worden gelukkig. (y)
Met een probleem bij de zijkant schortplaat is een haarscheurtje. Nu is de vraag of ik die bewust breken zal en nieuw aanlijmen Ben bang dat bij het plaatsen van de kap later die kan breken nadat het model geverft is.

MfG Joke

Paul Roos

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2015, 09:33:44 »
Goedemorgen Joke,

Kijk dat zien we graag,een nieuw tramdraadje. :)

ikzelf leg altijd een lijmdraadje over de scheur heen met een sateprikker.
Mijn ervaring is dat de secondenlijm in de scheur trekt dus breken is denk ik niet nodig.

Mocht je dingen tegen komen tijdens de bouw,er zijn idd genoeg trambouwers hier met bij elkaar een schat aan ervaring.
Ikzelf heb nog wel fotoos van deze kappen in aanbouw dus laat het maar weten als er iets voordoet.

Mvg,
Paul.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2015, 09:34:41 »
Joke, kun je de kap ter plaatse van het scheurtje niet iets uitbuigen en dan een flinter lijm er tussen.
Laten drogen en daar na met b.v. Korrel 800 glad maken ? 
Breken is wel heel rigoreus.

Vr. Groet,
Wiebe

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2015, 13:07:43 »
Paul en Wiebe,
Bedankt, heb net nieuwe secondelijm gekocht, ga ik uit proberen.
Gr. Jokr


Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #8 Gepost op: 08 november 2015, 21:24:45 »
Goedenavond
Hier weer een bescheiden update. Momentaan blijft zeer weinig tijd voor de hobby.
De hele week aan de bodemplaat gesnitst. Met volgende resultaat:




Nu zijn er een paar dingen die me niet bevallen maar die ik nog niet weet hoe het beste optelossen.
In de eerste 3 beelden is zichtbaar dat de bodum nu in de kap past. Maar een paar zaken zitten nog niet goed. Allereerst de wielen komen niet gelijk met de kap uitsparingen. Links op de foto is het wielpaar mooi symetrisch in de uitsparing maar rechts klopt het dan niet. >:(  de afstand tussen de twee ophangingen van de "gearboxen" of hoe heten die, is groter dan die van de kap.
De opstaande rand geeft een lelijk beeld in de deuren, en maakt de zittingen te hoog. Alleen als ik die lager maak, stoot ik tegen de draaiende schijven van de motor.

Paul, als ik de plaat van Guido er weer op leg nadat de motor is geinstalleerd, past deze niet meer. De motor steekt zo'n 2 mm uit boven de rand. ???




Verder is deze rand zo breed dat de stoelen voor achter en voor niet passen. Eigenlijk moet ik de rand korter maken maar dan ben ik niet zeker of deze zich stabiel plakken laat (is 3D print) of voor en achter wegnemen, maar dan ben ik niet zeker of het materiaal stabiel genoeg blijft. ???


Kortom veel om over na te denken. En jullie input wordt met dank aangenomen.

MfG Joke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2015, 00:05:43 »
Misschien ook even een foto van alleen de bodemplaat met de draaistellen en motor erin gemonteerd. Van schuin boven en de zijkant.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2015, 05:38:28 »
Sven, komt eraan vanavond.
Gr. Joke


Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #11 Gepost op: 09 november 2015, 12:45:54 »
Joke,
De kappen hebben door de krimp in de gieting een kingpinafstand van net onder de 70mm.
Bij de bodemplaten van Guido is dat net 71,3 ( 6210: 87 = 71,3).
Je zult dus aan beide zijden iets moeten smokkelen door de bodemplaat iets meer naar achteren te monteren.
Wil je absoluut  geen concessies doen zul je de nokken van het voorste draaistel iets naar achteren moeten plaatsen ( nokken weghalen en van styreen 2 nieuwe maken) en de cardanas iets inkorten. Nokjes maak je door in een plaat styreen van 1,5 dik een gat van 10 mm te boren en dan baantje van 6 mm breed af te tekenen en uit te snijden. Je hebt dan de goede kromming van de nokjes.

Het interieur plaatje is gemaakt voor de messing bodem die vlak is en in dit geval zul je de opstaande randen van de interieurplaat moeten verwijderen en/of randen meer centraal moeten plaatsen.
Ik zou niet aan de bodemplaat van Guido de verstevigingen wijzigen. 

Zoals ook bij het Halling c1 interieur moeten ter hoogte van de vliegwielen sleuven gefreesd worden om de grote vliegwielen van deze daardoor goed lopende motor plaats te geven. Op verzoek van mij is destijds de motor met twee van deze grotere vliegwielen uitgerust aangezien de vliegwiel werking het moet hebben van de diameter en de balans van 2 stuks. Navemo wilde dit in zijn modellen met interieur weer niet en heeft gekozen voor een kleinere diameter.

Gr. Paul.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #12 Gepost op: 09 november 2015, 13:28:07 »
Hoi Paul
Bedankt, nu weet ik hoe ik verder ga vanavond. (y)
En tussendoor begrijp ik langzaam hoe een bodemplaat gevormt moet worden voor toekomstige projecten.

Gr. Joke
(Der Weg ist das Ziel ;D)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #13 Gepost op: 09 november 2015, 21:27:17 »
Goedenavond,
nog hier de plaatjes die ik Sven belooft heb, en ook voor al die andere die het willen weten.




Zo nu nog een uurtje om verder te bouwen.

Prettige avond,
Joke

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
    • Facebook
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2015, 01:39:04 »
Boeiende instructie! Ben benieuwd naar de updates.  (y)
Check ook mijn Facebook