Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
DR4024 door San-Markos
Vandaag om 08:53:57
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:50:32
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronaldk
Vandaag om 08:45:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: PCC’s en andere trams voor Delft, h0  (gelezen 92861 keer)

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #15 Gepost op: 11 november 2015, 11:19:59 »
Waar komt de complete bouwkit vandaan?
Zelf wil ik ook een pcc gaan bouwen. Ben benieuwd naar je voorderingen.
Gr Jason

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #16 Gepost op: 11 november 2015, 11:44:17 »
Wes, ik voel me geeerd dat je mijn draadtje volgt.
j
Jason. de kit komt van Skiptram, is eigenlijk geen kit maar samengestelt aan de hand van mijn wensen. Skiptram staat in Houten en het loont zich met hem erover te spreken wat je werkelijk wil.

Ik hoop met mijn bouwdraadtje de trambouw meer toegangelijk te maken ook voor beginners.

Gr Joke
« Laatst bewerkt op: 12 november 2015, 06:36:45 door Tulpendaal »

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #17 Gepost op: 11 november 2015, 11:54:34 »
Joke,
Citaat
(Der Weg ist das Ziel ;D)
Of in het Nederlands in een incorrecte vertaling: In de weg ernaar toe ligt de ziel.
Gr.P.P.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #18 Gepost op: 11 november 2015, 13:20:05 »
Leuke voortgang Joke, ik moet nog altijd iets met H0m vierassers van de NBM doen, dan is dit wel een leuke illustratie van bruikbare onderstellen.

Vrouwen en geduld.......... dat is sinds Eva al een dingetje  ;)

Mwah, mijn ervaring; 'Eva' heeft bijgeleerd sindsdien; ze is niet zo snel meer te verleiden, maar 'Adam' geeft nog steeds anderen de schuld. Mannendingetje ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #19 Gepost op: 14 november 2015, 21:35:26 »
Paul en Gert  ;D

Nog een korte vraag, mag ik de motor in het stuk tussen de vliegwielen afdekken of krijg ik dan problemen. Ben me nog steeds het interieur aan het overleggen.

Gr. Joke

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #20 Gepost op: 14 november 2015, 22:32:38 »
Joke,

Bij de Halling modellen is de motor ook afgedekt, dus geen enkel probleem.

Groet, Kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #21 Gepost op: 14 november 2015, 22:42:25 »
de opvolger van de opvolger van de PCC in model.


zoek de motor  ;D


hier met kappen

dus ja. je kan de motor afdekken.
als die van onder maar wel geventileerd is. boven kan je dus gerust een interieur plaatsen
voorbeeld met andere motor

groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #22 Gepost op: 15 november 2015, 12:22:37 »
Kees en Martijn,

Bedankt voor het snelle antwoord.  (y)

Martijn, via jouw link is me nog wat anders opgevallen, dus heb ik de dremel maar op tafel gehaaldt.

In de kap zitten een soort binnen verdikkingen. Ik was van mening dat die daar moesten blijven zitten. Via jouw link kwam ik op een draadtje van Skiptram, die een vergelijkbare kap, zonder de verdikkingen weergeeft.

Also verdikkingen zijn nu weg, de bodem past veel beter en de passagiers kunnen nu onder het venser zitten. Nu nog de tussenbodum maken, daarmee de vliegwielen vrij draaien kunnen.

OVerigens Martijn, cool model, momentaan nog buiten mijn tijdperk, die worden nu pas in bedrijf genomen en het viadukt is definief afgebroken. Hoewel zon tramvirus toch hardnekkig is.  ;D

MfG Joke

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #23 Gepost op: 15 november 2015, 12:48:36 »
dank  :)

die verdikkingen waren waarschijnlijk bedoeld om een andere bodem er in te kunnen klikken.

en ach.
als het tramvirus je echt te pakken krijgt kan je altijd nog een GTL-8 of Avenio kopen/bouwen.  :P ;D

nog veel bouwplezier aan je PCC
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #24 Gepost op: 18 november 2015, 19:25:21 »
Goedenavond

hier nog een kleine beidrage onder het motto: Dilemma of compromis.

Het probleem is als volgt,
De rand van de resin kap is aan de onderkant iets smaller dan direkt erna, dus de bodemplaat moet aan de rand voorbij door de rand steeds iets te verbuigen.
Aan de binnenkant van de kap zijn aan de achter en voorkant een soort pilaren mee gegoten, die de bodemplaat stoppen van het verder naar boven schuiven.
Als ik de stoelen en de chaufeurs op hun plaats monteren, dan krijg ik de plaat niet meer aan de rand voorbij omdat ik dan de bodem niet meer kantelen kan.

Verder zorgen die pilaren ervoor dat de bodem niet recht blijft, wordt als het ware aan een kant weggedrukt waardoor het aan de andere kant omhoog kiept.
grrrrrrrrrrrrrrrr

Inmiddels heb ik de bodem zover aangepast dat er een kier bij de neus is ontstaan die moeilijk is wegtewerken en ik ben bang dat de bodem zo instabiel is dat als alles monteert ist ik of de kap erniet meer op krijg of dat ik de kap beschadig tijdens het process of dat de rijgestellen eruitvallen. (ik ga ervanuit dat kardanassen niet vstgeplakt worden)

Dus nu overleg ik of ik een nieuwe bodemplaat maak -zo ja kan dat met styreen of is dat te slap en is er een grond waarom de voor en achterkant naar beneden gezet worden.
Is er een mogelijkheid om met schroefjes de bodem vast te zetten en ja is dit praktisch.
Kortom ik ga weer een avond naar het probleem staren of eerst een huisje schilderen als afleiding.

Gr. Joke

Ps hij wordt afgemaakt, ik heb niets gezegt van opgeven.....

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #25 Gepost op: 18 november 2015, 23:56:55 »
Volhouden Joke, modelbouw is niet ingewikkeld maar vraagt veel creativiteit!
Ik weet zeker dat je het goed oplost!!

De Burgemeester van Hespedam.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #26 Gepost op: 19 november 2015, 10:01:43 »
Joke,
Het uitgebreid beschrijven van een probleem is niet altijd handig en het maken van foto's zegt vaak veel meer ( zeker voor een dyslecticus (D= lygasteniker)).
Deze wijsheid heb ik niet alleen van Martijn die me dit gisteren berichtte.

Citaat
Dus nu overleg ik of ik een nieuwe bodemplaat maak
Het maken van een bodem uit styreen is te ontraden (tenzij je deze dik genoeg maakt) en erg moeilijk.
Nog beter is de bodem te zagen uit 1,5 mm messing, maar dan moet je wel eerst de bouwmarkt leeg kopen met zaagjes en ervaren hierin zijn.
De bodem zet je vast met 1,2 mm schroefjes ( kun je later altijd nog overgaan naar 1,4 mm, maar bij 1,6 breken de pilaren vaak).
Citaat
dus de bodemplaat moet aan de rand voorbij door de rand steeds iets te verbuigen.




Citaat
Aan de binnenkant van de kap zijn aan de achter en voorkant een soort pilaren mee gegoten, die de bodemplaat stoppen van het verder naar boven schuiven.
Als ik de stoelen en de chauffeurs op hun plaats monteren, dan krijg ik de plaat niet meer aan de rand voorbij omdat ik dan de bodem niet meer kantelen kan.
Als voorbeeld in de foto's is gebruik gemaakt van een Riess bodemplaat met Roco aandrijving.







Citaat
Volhouden Joke, modelbouw is niet ingewikkeld maar vraagt veel creativiteit!
Een waar woord van Niek en daaruit blijkt dat een rijdend trammodel bouwen geen snicure is en veel tijd vergt. Dat wordt vaak door kopers van een kant en klaar model over het hoofd gezien en afgedaan met; "veel te duur".

Als ik huisjes zou gaan schilderen had ik dat 50 jaar geleden moeten gaan doen en ik ben hierin dan ook een volslagen leek.

Sterkte en met groet van Paul



« Laatst bewerkt op: 19 november 2015, 10:41:56 door skiptram »
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #27 Gepost op: 19 november 2015, 10:24:15 »
waarom die 3d geprinte bodemplaat?
je hebt toch bijbehorende bodemplaten die pasklaar zijn?
ook in kunststof/ressin?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #28 Gepost op: 19 november 2015, 10:44:58 »
Martijn,
De SKIPtram bodemplaat met omgekeerde snaarmotor van Halling is qua aandrijving nog moeilijker te bouwen ( wel makkelijker in te passen). De 3D bodemplaten zijn redelijk probleemloos en sterker.
Gr.P.P.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #29 Gepost op: 19 november 2015, 12:38:53 »
Oké. Dan snap ik de keuze wel ja.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk