Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door GD
Vandaag om 07:21:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: PCC’s en andere trams voor Delft, h0  (gelezen 92725 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #30 Gepost op: 19 november 2015, 22:01:12 »
Joke,
Het uitgebreid beschrijven van een probleem is niet altijd handig en het maken van foto's zegt vaak veel meer ( zeker voor een dyslecticus (D= lygasteniker)).

Sorry, ik ben normaal ook meer van plaatjes maar in moment is mijn vrije tijd zeer krap en werk ik veel over.

Een waar woord van Niek en daaruit blijkt dat een rijdend trammodel bouwen geen snicure is en veel tijd vergt. Dat wordt vaak door kopers van een kant en klaar model over het hoofd gezien en afgedaan met; "veel te duur".

Zelfbouwen was nie een optie om geld te sparen, maar om het zelf de maken. En ja, de meer je zelf bouwt, de meer je respect krijgt voor de echte kleine kunstwerkjes die anderen bouwen.
En er is een niveau op dit forum, inclusief jouw trams, die ik ooit eens hoop te benaderen. Hopelijk heb ik nog enige jaren voor me. Maar gelukkig is iedereen eens een beginner geweest. Also ga ik moedig verder.

Nu terug naar de bouw met plaatjes:

Dit is nu de "pasvorm":


voor teveel weggenomen.


Achter niet slecht, bank is al fix erin.

De kaartjes methode lukt en nu gaat het erin en eruit nemen zonder problemen.

Dus nu kijken hoe ik voor "repareer" en de resin punten in het plafond bijwerken. Zo slecht ziet her er nu ook weer niet uit.
Gr. Joke

Martijn, Paul en @Burgemeester, bedankt voor het geduld en de ondersteuning

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #31 Gepost op: 19 november 2015, 23:19:17 »
Graag gedaan Joke.
Je gaat de goede kant op!

Ik hou het in de gaten!! (y)

Niek

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #32 Gepost op: 20 november 2015, 14:35:41 »
Hoi Joke,

Leuk draadje, ik ga dit volgen (y)

Kan ook niet anders als PCC liefhebber.

Wat betreft de bodem/aandrijving: ben benieuwd. Ben al een tijd geïnteresseerd in de 3D print aandrijvingen voor de PCC maar heb er nog geen ervaring mee.

Kun je de voorkant niet op een of andere manier opvullen met styreen plaat?

Groet,
Peter
« Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 14:39:58 door Bommeldam »

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #33 Gepost op: 20 november 2015, 16:09:19 »
Er is natuurlijk niks mis mee als je iets moet passen om dit b.v. eerst in karton ( makkelijk te verwerken) uit te proberen. Dan weet je waar de knelpunten liggen om daarna het te verwerken materiaal op dezelfde manier te behandelen ( of over te tekenen/ krassen).
Hetzelfde geldt als ik iets in messing moet maken ik dat eerst uitprobeer in styreen.
 
Het lijkt in de huidige tijd alsof alles cad/cam 3D, STL of stereolitisch moet zijn ( wat het dan ook allemaal beteken mag).
Maar ook Niek en ik maken onze modellen via een op maat geprinte tekening ( dat kunnen we dan weer wel) en printen die op etiketten papier om dit vervolgens op de 0,4 messing plaat te plakken en dan ervoor te gaan zitten en gaan figuurzagen ( dat is met de hand en wordt niet gesubsidieerd door PROXXON).

@vraag Joke bodemplaten Resin.
Mocht je zelf bodemplaten o.i.d. willen gaan construeren dan is styreen niet handig en te slap, maar doorzichtig perpex is wel heel stijf en ook makkelijk te verlijmen met MEK.
@ 3D bodemplaten Guido.
Die zijn erg handig omdat hier de stevigheid gegarandeerd is en de nokjes netjes om de Halling draaistellen passen.
Een aandrijving heb je in 20 minuten in elkaar zitten.
De kunst is wel om weer ruimte te vinden waar extra lood geplakt kan worden voor het benodigde gewicht.

Er gaat echter niks boven een gezaagde messing bodemplaat vanwege de stevigheid/ minder resonantie en het laag liggende gewicht.
Het frezen/ laseren van messing bodemplaten is ook mogelijk maar dan zit je met teken/ ontwerpkosten en freeskosten waardoor de bodemplaat erg duur wordt.


Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #34 Gepost op: 22 november 2015, 11:39:10 »
Goedenmorgen,

Gisteren in de bouwmarkt geweest maar me tegen een messing experiment voor deze tram besloten. Ergens moet hij pasbaar te maken zijn.

Na een paar avonden proberen, nu volgend resultaat:
De tram:


De plaat aan de neus kant is met 2 styreen plaatjes verhoogt, daardoor komt het rijstel voor verder naar beneden, tevens wordt het makkelijker het interieur te plaatsen:



Gemeten is nu voor en achter gelijk, de lijn is nu 10 mm boven de tafel aan beide kanten. Hoewel voren nog steeds de nijging heeft iets te laag te eindigen, bij het inpassen moet daarom steeds erop gelet worden.



Met de 2 kaartjes methode kan ik nu ook makkelijk het oderstel eruit halen. Paul, (y) voor de tip.

Nu weer een paar vragen:
- Tussen de wielen zijn 2 inhammen in de schortplaten, het valt me op dat een zeer beperkt aantal wagens deze hebben. Alle kanariegeel met grijze schorten. Was dit een speciale serie of groep van wagens?
-Is de hoogte zo correct?
- het is me opgevallen dat tussen de wielen nog blenden horen, kan ik die ergens kopen?

Zo nu verder met het rest van het interieur.
MfG Joke


De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #35 Gepost op: 22 november 2015, 12:47:05 »
Hallo Joke,
De twee inhammen zijn bedoelt om de tram op te tillen in de werkplaats, ongeveer net zo als een auto in de garage.
Deze inhammen waren niet aanwezig bij aflevering van de PCC Car. Maar werden daarna aangebracht.

Wat zijn "Blenden"

Hartelijke groet,
Niek

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #36 Gepost op: 22 november 2015, 12:52:57 »
Joke,

De 1210 heeft alleen de railremblokken (grote electromagneten) tussen de wielen hangen. Die mogen inderdaad niet ontbreken maar dat moet met een paar strookjes styreen wel na te maken zijn.. De 1210 heeft geen spatlappen rond de wielen van as 1.. Andere series hebben dat wel..

Je kunt ze dus weglaten...

Die 1200 wordt mooi...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #37 Gepost op: 22 november 2015, 13:11:24 »


Zo dus
Kees
« Laatst bewerkt op: 22 november 2015, 13:16:29 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #38 Gepost op: 22 november 2015, 13:20:26 »
Niek, bedankt voor de reactie, met "blenden" bedoel ik 2 deeltjes die ik ertussen kan inbouwen. Sorry dat ik nog niet alle begrippen ken. ;D

@Michael, die bedoel ik.

@Tramkees, je bent me voor. Deze foto heb ik deze zomer in het Tram museum in DenHaag gemaakt.
Klopt deze ook?

Gr. Joke

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #39 Gepost op: 22 november 2015, 13:30:41 »
Joke,

Op jouw foto ontbreekt het magneetblok van de railrem.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 22 november 2015, 13:33:48 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6431
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #40 Gepost op: 22 november 2015, 20:36:10 »
En om heel precies te worden: op beide foto's staan BN draaistellen afgebeeld en onder de 1200'en horen B3's te zitten, maar daar zal je in 1/87 niet zoveel meer aan zien  :)
Boomshanka!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #41 Gepost op: 22 november 2015, 21:33:11 »
Joke,
De 1210 heeft geen spatlappen rond de wielen van as 1.. Andere series hebben dat wel..
Je kunt ze dus weglaten...
Michael

Alleen de 1210 in museumuitvoering heeft de spatlappen niet, tenminste een paar jaar geleden, nu weet ik het niet.
In de normale dienst hadden alle 1201-1240 wel spatlappen.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #42 Gepost op: 22 november 2015, 21:42:27 »
Dan moeten ze er wel op....  ;)

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #43 Gepost op: 22 november 2015, 22:23:20 »
De 1210 is in oorspronkelijke staat teruggebracht. Ik neem aan dat de PCC bij aanvang die spatlappen nog niet had.
Plaatje van de avond rit half oktober dit jaar, nog net te zien dat ie geen spatlap had:

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #44 Gepost op: 23 november 2015, 02:24:01 »


Spatlap (en slijpblokken)

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 23 november 2015, 02:26:00 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen