Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Rocrail gebruikersgroep  (gelezen 27135 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2018, 17:26:21 »
Leuk! Het wordt hier steeds drukker. Hieronder enkele plaatjes mbt tot mijn eigen experimenten...



Op deze PC is RocRail geopend. Er staan twee virtuele throttles open voor twee verschillende locs. Op de achtergrond is nog net een stukje te zien van de Digikeijs/DR5000 software. Voor de PC staan twee iPhones met de Z21 Roco App. Links mijn oude iPhone 5, rechts de nieuwe iPhone 5SE. De sliders van beide telefoons, en die van de virtuel throttles lopen synchroon.

In principe kun je op een smartphone ook een RocRail Throttle gebruiken, maar dat lukte mij niet in de configuratie zoals nu opgezet.

Maar niet getreurd. Ook op een tweede PC kan de Z21 Roco App gebruikt worden. Hiervoor moet echter wel een speciaal programma geïnstalleerd worden: Bluestacks



Met dit handige programma kun je Android Apps uit Google Play gebruiken op je PC. Ook van de Z21 Roco App zijn Android versies beschikbaar. Zowel de oude als de nieuwe.



En hier draait de Z21 App op een tweede PC. Ook weer volledig synchroon met RocRail. Zoals je ziet passen er nu twee throttles op het scherm.

Gr, Hans

gilpin43

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2018, 19:33:55 »
Hallo,

Ik, Ron Ebregt, ben ook erg en geïnteresseerd in deze groep. Begonnen met h0m Zwitsers, nu overgeschakeld naar On30 en zelfbouw spoor en wissels, de laatste met servo-aandrijving. Eerst met een lokaal bedieningspaneel, wegens het ontbreken van de werkende koppeling met de PC, maar nu wil ik de software van MARDEC gaan gebruiken. Een aantal jaren bezig geweest met Digitrax, maar bij het weer opstarten problemen ondervonden met de DT400 handregelaar en de Locobuffer-USB. Daarom de DR5000 aangeschaft, ook de Arduino DCC++ getest. Met JMRI en de DR5000 software kan ik lok's programmeren, maar Rocrail lijkt een leuk bedieningspaneel op de laptop te kunnen leveren, maar nu ook nog de throtlles, liefst dus op de I-phone-4, want die heb ik toch al.
Voor testen wat wel of niet werkt, wil ik uiteraard niet te veel uitgeven, dus een of ander duur programma kopen en dan ontdekken dat het toch niet doet wat ik wil, vind ik zonde. Rocrail is in elk geval betaalbaar en als de ondersteuning via een Nederlands forum/gebruikersgroep werkt, doe ik graag mee.

Ron

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2018, 21:40:04 »
Wat alleen niet werkt zijn de terugmeldingen, er komt niets door in Rocrail.
Beetje lastig om dat zo op afstand te beoordelen. Kan een kwestie van adresseren zijn. Heb je de melder monitor gebruikt? Die vond je in het menu Besturing.

Succes,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2018, 22:18:45 »
@Hans1963,

Wat helpt, is precies opschrijven welke stappen je hebt gezet. Alsof je het ons uitleg. Grote kans dat je er dan achter komt dat je bepaalde zaken nét niet helemaal goed hebt gedaan, of niet hebt gedaan.

Gisteren was Jekel op TV met een boeiende documentaire over aandacht. Hoe goed je het ook wilt, als iets nieuw is, vergeet je heel gemakkelijk iets. Schijnt met overzicht en focus te maken te hebben.

Gr, Hans

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2018, 22:32:04 »
&Hans1963

Ik kan uit jouw post niet herleiden welke terugmelders je gebruikt.
Maar als je met (open)dcc werkt dan is onderstaande CONFIG-tool misschien iets voor je.
Met deze tool kan je eenvoudig wissels, terugmelders en locdecoders instellen en uitlezen.

Rocrail heeft een knop om jouw probleem in een zip-file vast te leggen (issue)
In de bovenbalk zie je een afbeelding van een soort insect. Met die knop kun je de instellingen van Rocrail compleet met jouw baanplan voor andere RR gebruikers zichtbaar maken.

Ik adviseer je om in het RocRail forum jouw vraag te stellen en de issue-file te uploaden.

Succes, Rob


« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 23:21:58 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2018, 23:33:46 »
bedankt voor de reacties.

Als ik meldermonitor gebruik lijkt dit goed.
Na openen melder op baanplan (rechtermuisknop-eigenschappen + ok) verschijnt de melder in de monitor.

Ik gebruik de terugmelders van Rosoft: s88-n

Aanmelden bij het forum lijkt nog niet te lukken: Forum accepteert geen gmail account  ??

groet, Hans
vr. groet,  Hans

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2018, 08:41:28 »
Als ik meldermonitor gebruik lijkt dit goed.
Na openen melder op baanplan (rechtermuisknop-eigenschappen + ok) verschijnt de melder in de monitor.

Aanmelden bij het forum lijkt nog niet te lukken: Forum accepteert geen gmail account  ??
Hans,
Wat jij beschrijft is niet de meldermonitor. Je opent de meldermonitor via het menu Besturing - Melder monitor. Als je dan met een trein over een melder rijdt verschijnt hier het adres.

Wegens spam is aanmelden met een gmail account tijdelijk niet mogelijk. Als alternatief kun je in plaats van 'gmail.com' je email adres invullen met 'googlemail.com'.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2018, 10:49:44 »
Ik heb een algemene vraag. Ben bezig me in te lezen in het blokgebeuren. Nu lees ik dat sensors alleen werken wanneer automatisch rijden is ingesteld.
Zie: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-en

Betekent dat, dat ik niet één enkele loc handmatig kan bedienen, terwijl de andere automatisch rijden? Of dat de seinen niet reageren op zo’n handbediende loc?

Gr, Hans

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2018, 10:59:17 »
Hans,
De sensors zijn inderdaad bedoeld voor automatisch rijden. Als in automode je treinen laat rijden en je rijdt handmatig een trein naar een blok krijg je een spookmelding. Je kunt treinen ook halfautomatisch laten rijden, dan gaat het wel goed. Dan worden eerst de rijwegen ingesteld en vervolgens rijd je zelf met de handregelaar met een trein over de ingestelde rijweg.

Meer hierover in de wiki: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=automatic-nl

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2018, 11:03:11 »
@Albert,

OK, maar gecombineerd rijden is dus niet mogelijk? Of volstaat het om locs te starten in halfautomatisch bedrijf?

Gr, Hans

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2018, 11:50:44 »
Hans,
Gecombineerd rijden is (in theorie) wel mogelijk door bij een blok aan te geven dat een ghosttrein geaccepteerd moet worden. Ik vermoed dat dit handig is voor een rangeerterrein, maar ik heb dit nooit uitgeprobeerd. Als ik handmatig een trein wil besturen dan kies ik voor halfautomatisch. Dan weet ik zeker dat ik geen botsingen krijg.

Hier https://youtu.be/SB2u8CtE3Ig zie je een filmpje hoe ik op mijn vorige baan handmatig heen en weer kon rijden op mijn rangeerterrein. Ik had alleen de wissels aangesloten maar geen blokken gemaakt en geen terugmelders. De witte bolletjes die je op het linker tablet ziet zijn rijwegen die ik zichtbaar heb gemaakt. Hiermee kon ik met een klik op het bolletje de rijweg instellen (= alle wissels in de goede stand) en dan met de telefoon de trein laten rijden.


Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #26 Gepost op: 11 februari 2018, 12:43:48 »
@Albert,

Op onze baan is een Inglenook Sidings rangeerterreintje gepland. Daar wilde ik so wie so handmatig gaan rijden. Enkel de wissels moeten bediend worden. Het liefst elektronisch, maar het kan ook zoals in jouw filmpje handmatig. Wel vraag ik mij af of RocRail kan helpen bij het automatisch rangeren met een Kadee koppeling. (Klik op het plaatje of op de link).



Zie: https://youtu.be/jibk1SlJb5c

Met behulp van de Hornby Railmaster/eLink (DCC) heb ik een experiment uitgevoerd. De loc maakt automatisch een aantal stop/rijbewegingen over de Kadee magneet op basis van een script. Er is geen sprake van een blok, noch van sensoren. Enkel van tijdslots. Al was bewegen in (geijkte) afstanden in mm makkelijker geweest.

Kan zoiets ook met RocRail?

Gr, Hans

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #27 Gepost op: 11 februari 2018, 18:03:11 »
Hans,
Je kunt in Rocrail werken met acties en scripts. Om te rangeren zijn er tal van mogelijkheden, maar behalve wat je gezien hebt in mijn filmpje heb ik daar weinig mee gedaan.
Misschien dat bijgaand filmpje je op weg helpt: https://www.youtube.com/watch?v=aHd2yktg_9Q

In de Rocrail Wiki zijn er ook zogenaamde Userpages: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=userpages met heel veel uitgewerkte voorbeelden.

Groeten,
Albert.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 18:06:40 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #28 Gepost op: 12 februari 2018, 10:23:05 »
... Daarom de DR5000 aangeschaft, ook de Arduino DCC++ getest. Met JMRI en de DR5000 software kan ik lok's programmeren, maar Rocrail lijkt een leuk bedieningspaneel op de laptop te kunnen leveren, maar nu ook nog de throtlles, liefst dus op de I-phone-4, want die heb ik toch al.

@Ron,

Heb jij eea al aan de praat? Er is een prima YouTube film:
https://youtu.be/_KlqQP-CcwQ

In het filmpje worden zowel de PC als de DR5000 via een switch verbonden met het internet. Daarnaast wordt de PC mbv een USB draad verbonden met de DR5000. Zelf heb ik mijn PC en de centrale met een lan kabel verbonden aan de Wifi repeater, nodig vanweg het te zwakke signaal op mijn zolder. Werkt even goed. 😀

Verbind je iPhone via Wifi met de DR5000. Als je de z21 app start op je iPhone staat er het standaard IP adres van Roco ingesteld. Verander dat in het Wifi adres dat de DR5000 App op je PC opgeeft als je op de Wifi knop klikt. Bij mij is dat: 192.166.16.254

Gr, Hans

Red Racing Rebel

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: Rocrail gebruikersgroep
« Reactie #29 Gepost op: 12 februari 2018, 11:20:11 »
Hallo allen,

Leuk om te zien dat er toch steeds meer RocRail gebruikers komen. Heb een hele tijd geleden geprobeerd het te doorgronden, maar ben toen verder met iTrain gegaan (wat ik nogsteeds zonder problemen gebruik), maar wil me toch weer eens gaan verdiepen in RocRail.

Heb mijn 'oude' Dinamo test ovaaltje weer afgestoft welke ik nu met mijn Raspberry Pi aanstuur i.c.m. iTrain, maar denk dat ik die eens ga misbruiken vooor mijn RocRail test.

Groetjes,

John