Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Samenvatting baanbouw tips voor beginners  (gelezen 1945 keer)

Tjoekuche

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Gepost op: 11 januari 2021, 10:12:52 »
Onderstaande tekst is voor toekomstige en beginnende modelspoorbouwers. Gewoon een paar tips in één samenvatting van belangrijke punten met als doel om eventuele toekomstige teleurstellingen tegen te gaan vanuit bijvoorbeeld geklooi en uitvinderij.
Dit kan interesse gebruiker in baan doen verdwijnen. Loc moet niet loko worden.   
Veel, zo niet bijna alle technische informatie is wel te vinden in de websites van fabrikanten en fora waar anderen hun kennis delen,
en er bestaan natuurlijk ook gebruiksaanwijzingen. Maar dezen komen vaak veel te minimaal of juist veel te uitgebreid ingewikkeld.
Ik denk dat ik niet alleen voor mijzelf praat, dat je bijna eerder álle bestaande fora op internet vanaf begin tot eind moet gaan lezen en hier en daar over moet gaan schrijven, voordat je een treinbaan startpakket gaat kopen en als met plug-en-play een flinke baan denkt te willen gaan opbouwen.
Niet alleen om de prijzen in de modelspoorbouw wereld, blijft het wel wat een elitaire hobby. Veel wordt echt niet van tevoren aangegeven. En vooral niet door modelspoorbouw shops. Dus misschien zijn onderstaande punten wat nuttig, voordat er honderden uren in onderzoek wordt gestoken, of voordat men workshops gaat volgen.
Veel zal wel als logisch worden beschouwd, maar sommige personen die zichzelf ergens veel in verdiepen vergeten weleens de meest voor de hand liggende zaken.
Hier en daar flink aangedikt om meer duidelijk te maken, maar bijna alles wel vanuit eigen ervaring. Staat er iets bij wat echt niet klopt, dan kan men hier op reageren, maar verder liever zo weinig mogelijk. Liever één pagina samenvattingen.
Het is aan de baanstarter zelf om belangrijke technische dingen dubbel te checken/vergelijken en mee te nemen in eigen plan.


EIGEN BASIS: Fleischmann profi-rails (2-rail/DC=gelijkstroom), Piko NS200 met loksound, Marklin/Trix Mobile Station 2

BAANBEPALING/ONDERHOUD/VEILIGHEID:
- Denk goed na wat voor soort baan je wilt. Woongebied/natuur/industrieel. En of je voor ouderwets gaat, of voor modern.
  Mijn advies is om dit zoveel mogelijk gescheiden te houden om het zo realistisch mogelijk te maken. Vrije ruimte rondom spoor is zo volgebouwd.
- Hoe groot of klein de baanplaat wordt ivm met minimale draaicirkels en wissels achter elkaar, want al kan een trein die in volle snelheid nemen,
  kunnen vele wagons die bochten vaak niet volgen en ontsporen. Dus bochten zo flauw mogelijk.   
- Maak echt een goed baanplaatplan van tevoren. Of meerdere waar je uit kunt gaan kiezen.
- Houdt rekening met hoogte/ruimte rondom deur/raam/bed, etc.
- Houdt ook rekening met waar de controller (snoer) onder de baan komt, als je bijvoorbeeld vanuit hoogslaper de baan wilt bedienen.
- Je kan een baan ook ophangen aan ijzerdraad en schroefogen als je de ruimte eronder zoveel mogelijk wilt benutten. De draden kun je laten opgaan vanuit scenery of gebouwen.
- Een baanplaat met rondingen is meteen meer realistischer.
- Een gat in de baan om overal bij te kunnen hoeft niet per se open te blijven. Kan ook een wegneembaar onderdeel zijn.
- Veel wissels en ontkoppelrails lijken interessant, maar het kan bij een kleinere baan leuker zijn om te zien dat de trein lekker door kan rijden, al dan niet met een paar afslagen rondes of een keerlus. Dit in plaats van één ronde en allerlei doodlopende stukken naar objecten/dorpjes/natuur.
- De grote baanplannen op internet kun je overnemen, en dat is ook mijn advies als je veel ruimte hebt.
  Maar teken het anders globaal uit, en gebruik bijvoorbeeld Scarm voor een baanplan programma. Deze is gratis (vrije donatie) zoals het ook zou moeten. Van railfabrikanten ben ik ze nog niet tegengekomen.
- Baan zoveel mogelijk stofvrij en liever in ruimte zonder tapijt.
- Ik heb 2 Amerikaanse diesellocomotieven gehad maar dezen zijn terug gestuurd. Eén werd niet herkend door mobile station en de andere kon de draaicirkel niet nemen.
  Als je het machtige uiterlijk van een Amerikaanse loc wilt hebben, kun je er ook aan denken om nauw aansluitende chassis op meer Europese locomotief-basis te plaatsen en
  met wat geduld de verlichting aan te passen. Er worden genoeg kapotte/show modellen aangeboden.   
- Je hoeft er niet op te rekenen dat je van Amerikaanse modelspoorfabrikanten goede hulp krijgt, hoe duidelijk je het ook schrijft. 
- Een treinbaan op een onverwarmde zolder of kelder is niet ideaal tegen roestvorming.
- Laat de trein bij eerste, of weinig gebruik om de zoveel tijd goed doorrijden.
- De wielen van moderne locomotieven schijnen zelfreinigend te zijn via één of andere chemisch proces. Om de zoveel tijd moet je wielen en spoor reinigen met wasbenzine.
  De wielen nooit handmatig ronddraaien, maar markeren, en stukje doorrijden.
- Houdt zoveel mogelijk de deur(en) tot baanruimte dicht tegen tocht en dwaalstof en huisdieren. Overweeg een springveer op de deur.
- Denk een ramen die open kunnen waaien. Regen en mist, en abrupte temperatuurverschillen. 
- Zelfs de allerkleinste (behalve deur en raamventilatie) kieren dichten tegen bijvoorbeeld spinnen/spinnenwebben.
- Zoveel mogelijk kamer donker houden verder, in verband met zonlicht (verkleuring en uitzetten in de zomers)
- Plaats sowieso een extra brandmelder onder de baanplaat.
- Nooit de trein vooruit drukken. Alleen op op dak tappen als je denkt dat loc geen stroom krijgt.
- Denk er aan dat niets op de baan kan vallen. Al is het maar een hoge smalle kast. Als dit zou gebeuren kun je een hoop dingen vaarwel zeggen.
- Denk aan loshangende kleding (capuchons, touwtjes, etc.) die er op zitten te wachten om bijvoorbeeld een lantaarnpaal mee los te scheuren.   
- Houdt er altijd goed rekening mee hoe je een trein, gebouwen en objecten vast pakt. Ook op een het dak van een locomotief zitten weleens losse onderdelen.
- De baan gewoon altijd van stroom, al plaats je maar een boompje. De baanspanning is niet op schaal!
- Een vette patatvinger kan een trein doen stotteren, en dan moet je het niet in techniek zoeken.
- Stuur de trein liever op naar fabrikant voor onderhoud of doorsmeren als dat maar eens in de zoveel tijd moet. Teveel of te weinig smering bijvoorbeeld is geld weggooien.   
- Bewaar de dozen goed en beschouw al het materiaal alsof het op de veiling honderden euro's op brengt, want het gaat in de grote modelspoorbouw wereld meer om show en geld.   
- Je kan de baan in segmenten opbouwen voor latere demontage, maar daar moet je hele goede bouwtekeningen voor ontwerpen en moet de baan scenery ook
  fantastisch uitgebreid zijn om later niet te hoeven slopen. 

RAILS
=====
- Plaats voordat je rails gaat leggen eerst een landschapmat of geluiddempende dunne andere mat. 
- Schroef de rails niet meteen vast. Kijk de baan eerst een poosje aan. Zo kan je nog wat gaan schuiven.
- Je kan best een rail of twee overslaan voor vastschroeven op baanplaat.
- Houdt de baan goed op de plaats bij vastschroeven en boor voor. Schroef de rails niet té strak op baanplaat.
- Er bestaan vaste helling-rail lengtes verhoudingen. Houdt deze aangeven waarden minimaal aan!
- Gebruik altijd nieuwe daarvoor bestemde schroefjes, en doe hierin niet aan hergebruik. Vooral kleine messing/koper schroefkoppen zijn teer en dunne schroefjes snel metaalmoe.
- Plaats ontkoppelrails niet meteen achter bochten of wissels. Zorg in ieder geval voor een volle lengte rechte rail zodat koppelingen locomotief en wagons elkaar kunnen pakken.
- Ontkoppelrails zo ver mogelijk van stootblokken, anders heb je er niets aan bij veel wagons.
- railkoppelingen bij zeker weten baan een soldeer drupje geven en daarna nog eens uit laten vloeien.
- Tweedehands wissels en ontkoppelrails liever alleen via erkende shops. Tweedehands zijn vaak helemaal opgebruikt (hendeltjes en spoelen).
- Gebruik de eerste keer altijd nieuwe railkoppelingen.
- Koop liever kant-en-klare aansluitrails in plaats van losse rail-aansluitplaatjes waarbij je meer met +/-, en solderen bezig moet zijn.
  Dezen nemen ook een millimeter dikte onder de rails en ogen ook niet echt realistisch.
- Knelkoppelen rails alleen bij lange stukken. En dan nog geven baanprogramma's hele minimale aantal millimeters aan voor knelkoppelen. Houdt je dus liever aan vaste baantekening.
- Zegt het baanprogramma dat je een stuk rechte rails van bijvoorbeeld 9 cm nodig hebt, dan kun je dit zelf uit een reserve railstuk zagen en bijvijlen.   
- Bij doorzagen/onderbreking rails voor keerlus/keerlusmodule rails altijd goed vastzetten/solderen zodat deze stukken (1mm tussenruimte) elkaar later niet kunnen raken na uitzetten metaal. 
- Kijk goed naar de treinverlichting tijdens langzaam rijden of je licht ziet knipperen. Daar zit waarschijnlijk een stroom-probleempunt.
- Als de rails goed ligt en voor lang wordt aangehouden, koop dan een lang schuurblok om hobbels in rails en bij wissels vlak te schuren (goed stofzuigen daarna en reinigen)
  Al heb je een super vlakke baanplaat, schroef je de ene rails vaster dan de andere rails en aansluitingen bovenkant rails zijn nooit echt supervlak.
- De rails onderhouden met speciaal daarvoor bestemd schuurblokje en wasbenzine. Denk niet aan andere voor de hand liggende producten.
- Soms moet je de baan stofzuigen. Gebruik hiervoor een dun zelfgemaakt opzetstukje zodat je niet de hele scenery, mat of struiken mee zuigt.
- Gebruik geen schroevendraaiers die 'net' wel passen op schroefkoppen. Vooral schroefkoppen van schroeven voor rails zijn kwetsbaar.

CONTROLLER/MOBILE STATION
=========================
- De controller geeft intern aan dat er bijvoorbeeld 18V op de baan staat. Dit blijft hetzelfde. Wel kun je het aangegeven aantal mA. zien dalen bij meer locomotieven bijvoorbeeld.
  Houdt de baanwaarden en temperatuur via de controller zo nu en dan in de gaten.
- Controleer eens in de tijd of er controller-updates beschikbaar zijn en stuur je controller zo nodig naar fabrikant voor update. Dan ben je zeker van het eventuele toekomstige digitale.
- Stuur na honderd keer resetten de controller op naar fabrikanten voor controle, want met het resetten worden er weleens fabriekswaarden beïnvloed (schijnt).
  Als je technische vragen hebt, probeer dit dan zoveel mogelijk uitgebreid maar kort neer te leggen met bijvoorbeeld goede foto's en ga er niet van uit dat ze wel kunnen raden
  wat voor soort en type baan of locomotief jij hebt. 

ELEKTRONICA
===========
- Als je digitaal gaat rijden raak je misschien in de war met DC. Vooral omdat je ook te maken hebt met Digital Command Control (DCC). Dit laatste zegt dus niets over AC/DC.
  Je hebt DC/direct/gelijkstroom current en AC/alternate/wissel current). Lichtnet/stopcontact is wisselspanning AC.
  Als je digitaal gaat rijden denk je misschien dat rails/trein ook meteen AC zijn, maar hiervoor heb je wel duidelijke plaatjes voor wat 3-rail (middelste rail= min-) en 2-rail is.
- Maak een zo minimaal lange 'ringleiding' onder de baan zodat aansluitrails en wissels vanuit hier kunnen aftappen via kroonsteentjes. Het liefst van iets (halve mm) dikkere draaddikte. 
- Bedrading meteen verbinden met krimpkousjes. Dit is zo gedaan. Is dit toch iets voor later, gebruik dan zulke klein mogelijke kroonsteentjes en
  houdt genoeg draad overlengte voor later krimpkousen. Plak de draden tijdelijk vast onder baanplaat.
- Het maakt niet uit welke +/- de binnenkant of buitenkant van de rails wordt, als je het later maar aan blijft houden.
  Maak ergens met bijvoorbeeld scenery een merkpunt (zwart en rood/bruin)
- Werk altijd met de juiste snoerkleuren en zoveel mogelijk met dezelfde draaddiktes (nooit dunner).
- Alle kroonsteentjes (+/-) en bedrading merken/etiketteren naar wissels, ontkoppelrail, etc. 
- Railaansluitingen (stroom) gewoon zoveel mogelijk centraal, en bij meerdere zo precies mogelijk proberen te verdelen qua afstanden.
- Schakelmodules zoveel mogelijk centraal onder de baanplaat qua afstand/afstanden wissels/keerlussen/ontkoppelrails etc.
- Houdt altijd de mogelijk tot draadbreuk in gedachten. Je kan er later vaak niet meer bij om te herstellen en bij een grote baan wil daar ook niet naar op zoek.
- Tap nooit stroom van de rail-ringleiding af voor aparte verlichting of mechanische modelspoorbouw extra's. Gebruik aparte voedingen/adapters, en schakelaars voor bijvoorbeeld
  verlichting en mechanica apart. Zo vragen witte ledjes minimaal 3V/20mA, en vraagt een Walthers oliepompmotor officieel 12V.
  Alles kan ook op één zwaardere adapter, maar houdt er dan rekening mee dat je dan misschien met weerstanden e.d moet gaan werken om Watt's en Amperes aan te passen.
- Over weerstanden: Weerstanden hebben geen +\- kant. Weerstanden op het eind of aan het begin van bedrading maakt ook niets uit. De kleurcodes moet je wel in volgorde aflezen.
                              Succes met het vinden van informatie op internet wat de afleesvolgorde is.     
- Verlichting: Gebruik leds als je erg op brandveiligheid staat. Test bij meerdere leds sowieso van tevoren hoe ze werken mbt parallel of serieschakeling (verschilt weleens).   
                    Witte leds kun je ook gewoon opschilderen voor juiste kleuren in plaats van rekening te houden met andere mA. andere kleuren leds.
- Knipperverlichting wordt uitgedrukt in Hz. 1 Hz. is niet om de seconde aan, maar om de halve seconde aan.
- Adapters: Bij voeding en adapters informeren hoe lang uitgang snoer maximaal mag worden (vooral met losse transformatorblokjes).
            Het aantal Volts op bijvoorbeeld een netadapter is een gegeven, en geeft dan niet meer of minder (tenzij je het in kan stellen.
            Lijm de voltschakelaar vast of dek deze af met tape. Je weet nooit wie er later aan kan gaan prutsen.
            Milli-amperes: Het is belangrijk om minimaal aan te houden. Raak niet in de war als je denkt dat bijvoorbeeld leds kunnen
            doorbranden als je maximaal mA. aangegeven ziet staan.
            Leds nemen dan gewoon ('automatisch') wat ze qua ampères minimaal nodig hebben. Maar houdt zoveel mogelijk rekening met de 'range'.
            Met het aantal Watts moet je wat denken aan het aantal lantaarns (en Watt-vraag) je wilt gaan gebruiken.
            Een andere voorbeeld: op 1 liter 'W'ater kunnen bijvoorbeeld 10 'W'oelmuizen een tredmill laten lopen)
            Maar houdt wel rekening met minimaal en maximaal-(optellen).   
- Keerlusmodules: Om kortsluiting bij terugkerende rails tegen te gaan. Keerlusmodules hebben vaak meer input/output punten
   dan je nodig hebt als je niet compleet computergestuurd wilt rijden.
   Ik heb een keerlusmodule (DR-4018) met negen input/output's maar heb er maar twee nodig voor twee keerlussen.
   Voor één keerlus situatie (op zichzelf staand railbaan onderdeel) d.m.v op twee verschillende plekken twee stukken rails te onderbreken (geheel +/- rail doorzagen (en slijpen).
   Keerlusmodule krijgt stroom (input, als data) van stroomringleiding rails (via extra stroom-aansluitrail in dat aparte stuk welke je extra aan moet schaffen).                     
   Bekijk de gebruiksaanwijzing of vraag leverancier voor info en maak nog eens een foto van de aangesloten module zelf en vermeld waar de bedrading
   naartoe gaat voor eventuele second opinion.
       
WAGONS
======
- Kies van tevoren een goede locomotief uit met de koppelingen die je wilt gaan gebruiken voor wagons. Informeer uit de heel veel
  type koppelingen de juiste voor wagons, die altijd het beste gaan koppelen.
- Houdt rekening met gelijkstroom of wisselstroom (geïsoleerd) wielstellen anders kan de baan kortsluiting krijgen. Vraag het voor koop van tevoren.
- Denk er aan liever een tweede trein te kopen dan het kopen van wagons. Want wat een ellende is dat vaak (brede ervaring dus ontkoppelrails onbruikbaar).
  Of je het nu nieuw of tweedehands aanschaft (bv. metalen wieltjes vervangen door plastic of dunne flenzen), hele lichte van de baan schietende wagons, al die soorten koppelingen etc.
  Het wordt bijna nergens van tevoren gemeld. Wil je toch goede wagons, informeer je diep en houdt rekening met hoge prijzen.

SCENERY
=======
- Bouwpakketten onderdelen zijn bijna altijd niet voorgeschilderd. Houdt niet teveel de doosfoto aan, maar bedenk dat het zelf nog meer eenvoudig realistischer kan maken
  met bijvoorbeeld zes aparte kleuren. Bij sommige onderdelen is het na lijmen niet makkelijk bij te komen met een kwastje. Verf dezen van tevoren als je weet hoe je het wilt hebben.
- Na het verven is roestspray/verweringsspray iets wat geadviseerd mag worden. Al is het maar een flinterdun laagje,
   verdwijnt zo het plastickerige/geverfde uiterlijk heel snel naar realistischer.
- Acryl verf op onderdelen kan eerder scheurvorming veroorzaken bij vooral grote temperaturen. Een gebouw liever nooit met watergedragen verf dus, maar op alkyl/oliebasis.   
- Heb je een dure landschapmat, houdt er dan rekening mee dat je het in één keer strak en zonder luchtpakketjes lijmt. Beschouw het niet als behang wat je nog vlak kan strijken.
  Gebruik je behanglijm, dan niet te dik aanbrengen en niet in ruimte waar temperatuur zo laag mogelijk is zodat het niet snel verdampt.
  Baanplaat vooraf beetje bevochtigen en in laten trekken.   
- Koop geen hele gedetailleerde kant-en-klare dure landschapsmatten, want deze zien er rijkelijker uit dan ze zijn en na uitrollen al een kleine handpalm vol materiaal.
- Als je zeker weet dat je gebouwen wilt gaan verlichten, houdt er dan tijdens het in elkaar lijmen van bouwpakketten rekening mee dat je verlichting en genoeg snoer
  alvast mee verwerkt. Zo kun je bedrading nog het beste 'wegwerken'. 
- De zijkant van een baanplaat kun je met bijvoorbeeld met bitummenband/bitumenkit bekleden (tijdelijk vastzetten met punaises).
- Kleine steentjes en zand/zaagsel-achtige materialen worden verkocht door modelspoorbouw shops.
   Weet goed waar je dat gaat plaatsen en voor hoelang dit ongemoeid blijft en niet op rails kan komen. 
- Bewaar alle restjes/overlengten voor later herstelwerk. Van een overlengte baanmat met vaste korrels kun je bijvoorbeeld strooisel schrapen/verzamelen. 
- Een lijmpistool is handig maar denk aan lijmsliertjes die achter kunnen blijven.
- Bij lijmen gebouwen e.d met secondelijm: denk aan het uitdampen van de lijm wat ernaast neer kan slaan en voor witte wazige plekken zorgt. Secondelijm walmt nog lang uit.
  Gebruik zo weinig mogelijk secondelijm je kan. 
- Het purren van bergen: Beetje bij beetje aanbrengen, en gedeeltelijk laten uitzetten en uitharden. Rails afdekken bij bijvoorbeeld tunnels. En pur nog geregeld controleren op uitzetting.
- Originele tunnelportalen zijn vaak maar klein. Koop ze een spoor-schaal groter of maak ze liever zelf. Vooral bij bochten in tunnel uitmondingen.
- Met scenery hoef je niet per se rekening te houden met H0. Boompjes, poppetjes, fotoposters e.d. kunnen best van kleinere schaal zijn. Vooral als het voor in de verte is.
- Kleine dieren, insecten, vogels beter wel één schaal groter zodat ze wat meer opvallen. 
- Eenvoudige 'halve' achtergrondgebouwen zijn in verhouding net zo duur als 'hele' gebouwen. Als je al veel zelf wilt maken, gebruik je tijd dan voor achtergrond gebouwen. 
- Bewaar al het breukplastic van bouwpakketten voor bijvoorbeeld leidingen raffinaderijen, en spaar dun huishoud of producten-afvalplastic op om zelf scenery te snijden/lijmen. 
- Voor onderdelen (muurplaten e.d) kun je hele oude op tweedehands markt aangeboden huisjes gebruiken.   
- Modelspoorbouw lijm met metalen spuitnaald vrij van lijm te maken door apart/uit te nemen, en te verhitten in vlam.
- Oude bouwpakketdozen van 20 jr. geleden lijmen met secondelijm. Hedendaagse modellijm kan plastic van betreffend plastic laten smelten.
- Bewaar dozen die je anders weg wilt gooien voor uitknippen afbeeldingen scenery.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2021, 10:47:47 door Bert van Gelder »

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2021, 11:15:26 »
Staat er iets bij wat echt niet klopt, dan kan men hier op reageren, maar verder liever zo weinig mogelijk. Liever één pagina samenvattingen.

Ik zou niet weten waarom we hier niet op mogen reageren. Dit is een forum waar we kennis en kunde delen. Zoals ik het lees is dit een samenvatting van wat jij bent tegengekomen. Maar dit is veel te algemeen en roept vooral vragen op. Als eenling kun je niet alle wijsheid in pacht hebben, je kunt immers op honderden manieren een baan bouwen en dat is niet door één iemand samen te vatten.

Oh, en dit is zeker geen elitaire hobby. Ik ga niet zeggen dat nieuwe locs/wagons/rijtuigen goedkoop zijn, maar niet iedereen rijdt een megabaan met tig treinen. Je kunt ook plezier beleven op een kleine oppervlakten met maar een enkele trein. Zijn ook genoeg voorbeelden van. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2021, 11:17:47 door Lars Smelter »
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2021, 12:07:07 »
Hoi Tjoekuche,

Allereerst welkom op het forum en fijn dat je zo'n uitgebreide samenvatting hebt gemaakt  (y)  Inderdaad zijn er heel wat zaken die op je afkomen wanneer je aan de modelspoorhobby begint en dan kan dit zeker handig zijn dat je niets over het hoofd ziet. Mocht je het inderdaad fijner vinden om zelf de regie over je topic te houden dan zou je de moderators kunnen vragen om je een speciale blog te geven op de site. Daar kun je dan zelf aanvullingen doen op je bericht zonder dat anderen je verhaal "kapen". Aan de andere kant is het juist wel leuk van een forum als dit dat anderen weer aanvullingen hebben op jouw tips en trucs. Wellicht zijn er ook punten waar jij nog niet aan gedacht hebt?

Overigens, aan een aantal van jouw punten zijn hier op het forum ook uitgewerkte topics besteed. Als je wil zou je natuurlijk achter jouw punten een link kunnen plaatsen naar deze uitwerkingen. Dan kunnen beginners gelijk doorklikken als ze meer willen weten over een bepaald onderwerp.

Vr. groet, Martijn.


PS Heb je toevallig ook een voornaam die je kunt delen? Niet iedereen wil met zijn hele naam op internet (ik ook niet zoals je ziet ;) ) maar een voornaam maakt het wel een stukje gezelliger  :)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2021, 12:25:12 »
Citaat
Houdt rekening met gelijkstroom of wisselstroom
Bedoel je niet 2-rail en 3-rail?

Citaat
De baan gewoon altijd van stroom, al plaats je maar een boompje. De baanspanning is niet op schaal!
  ???

Citaat
- Een vette patatvinger kan een trein doen stotteren, en dan moet je het niet in techniek zoeken.
??? Bedoel je dat je de rails en wielen niet moet viesmaken met vette vingers?

Je stukje tekst is enigszins bruikbaar, maar kwalitatief vind ik het wat minder. Zoals bepaalde zinnen die niet eens kloppen.

Je grootste probleem is dat dit draadje waarschijnlijk richting vergetelheid gaat. Je kan beter wat moeite stoppen in een eigen website ofzo en er dan wat meer de tijd voor nemen en sommige puntjes wat meer uitwerken en plaatjes toe te voegen.

Vooral over baanplannen of over de opbouw van je baan of over elektronica kan je veel gedetaileerder op in gaan. Ideale bouwhoogte? uitneembare casettes? Keuze centrale?

Als je een beginneling wilt helpen, helpt het vooral veel om met voorbeelden, suggesties en ideeen te komen om zijn fanasie een beetje op te starten. Een beginneling zal al bij weinig ruimte al gauw in een ovaal denken en daarmee zichzelf limitaties opleggen. Maar laat je een pendelbaan zien en laat je uitneembare casettes zien dan kan dat een significante brijdrage leveren en daar heeft iemand meer dan een een paar algemene tips zoals: "Maak echt een goed baanplaatplan van tevoren."

Ik zeg niet dat alles slecht is hoor. Ik zie er ook een heleboel goede tips in staan waar men wat aan heeft.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Tjoekuche

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2021, 12:25:32 »
Ja, ik weet wat de intentie van een forum ik, maar ik kon geen andere websites vinden die plek hebben voor dit soort 'algemene' punten. Zoiets zet je ook niet op Wikipedia of zo.
Zou wel mooi wezen. Een deel voor alleen tekst, en een ander deel voor samenvattingen met foto's voor het meer ingewikkelde.

In fora kunnen gauw allerlei vragen, adviezen en meningen komen waardoor deze puntenlijsten weer in het niet vallen en starters zichzelf nog meer achter de oren gaan krabben.
Meningen van andere gebruikers die bijvoorbeeld de intentie van zo'n puntenlijst niet snappen. Vele fora-platformen lenen zijn vaak ook voor sociale contacten en daar zit iedereen ook niet op te wachten. Ook best wel veel showerij en hoe 'beter' hun baan is. Velen hebben daar ook niets mee.
Zo nu en dan ook beïnvloeding omdat men de baan soms gewoon niet mooi vind na het zien van foto's o.d. 

Al heb je maar een cirkelbaan, volgen sommige Amerikaanse wielstellen niet alle bochten bijvoorbeeld bij bepaalde rails. En dat is mij ervaring, en later in fora teruggelezen.
Dus vandaar ook meegenomen als voorbeeld om starters alvast te waarschuwen (want zo wel hartstikke duur en tijdrovend als je punten optelt) en zichzelf vooraf goed te informeren.
Reacties als die van jouw zeggen eigenlijk al bijna dat je met bewijs moet komen. of halve onzin praat.
En vandaar ook het elitaire voorbeeld, want vele verkopers/fabrikanten denken hierin alleen aan verkopen en zijn bijzonder karig in specificaties, punt. Vooral als spul van buiten de E.U komt.
Je kan op honderden manieren een baan bouwen maar volgens mij zijn er niet vele honderden samenvattingslijsten nodig.
En dan nog, zou ik ik liever graag tweehonderd soortgelijke lijsten van anderen lezen dan spitten in fora als ik er nu op terug kijk na drie jaar.
Van mensen zoals jij (?) met jarenlange ervaring. 
En misschien dan voor Beneluxspoor om deze lijsten te controleren of samen te vatten. Maakt mij niets uit dat eigen puntenlijst wordt verwijderd om mee te nemen voor sommige punten,
en dat ook mijn voorwoord of reactie kan worden verwijderd. 

Tjoekuche

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2021, 12:44:37 »
- Is dat in wezen niet hetzelfde?
 - Spanning niet op schaal komt inderdaad dom over. Ik bedoelde eigenlijk in verhouding, maar dat er op de baan nog steeds wel 18V staat, wat nog voor een flinke kortsluiting kan zorgen.
- Ja, dan bedoelde ik. Niet met vette patatvingers stroom geleidende onderdelen aanraken.

Wat klopt verder niet aan?

Termen als 'uitneembare cassette voor treinbaan' en 'pendelbaan' heb ik nooit gehoord, maar ik denk dat starters een opgevuld gat in de baan ook wel snappen.

Jij zou de puntenlijst zo wel veel kunnen aanvullen merk ik. Dat is mooi. Ik had eerder graag zo'n lange puntenlijst gezien. Ze bestaan vast wel, maar ik kon ze niet vinden.
Een puntenlijst met waarin jip en janneke taal meteen tussen haakjes wordt gelinkt (baangat opvulling = uitneembare cassette)

Maar goed, dat bedoelde ik.
Ik ga mij hier uitschrijven want mijn baan is in orde eindelijk en nog net niet verkocht omdat ik er zwaar genoeg van had.
Als de lijst in vergetelheid raakt maakt mij niets uit.
Ik hoop dat Beneluxspoor een apart forumonderdeel wil maken met behulp van al jullie kennis. En dat er officiële uitleg/termen ook platte eenvoudige uitlegtermen bij komen.     

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2021, 13:04:19 »
Ik vind het jammer tsoekuche dat je snel op je teentjes ben getrapt.
Ik begrijp dat nu je baan af is en bijna verkocht je achter af gezien met meer info andere keuzes had gemaakt en  wil voorkomen dat andere beginners dezelfde fouten maken .
Een nobel streven !
Wat zou helpen is je adviezen nog eens nakijken op logica en taal.
Ik denk dat iedereen continu aan het leren is en denkt bij mijn volgende baan zal ik daar aan denken etc
Was in ieder geval bij mij het geval !
Het zou jammer zijn als je je laat ,uitschrijven,en zou stoppen met deze hobby .
groet kees

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2021, 13:17:40 »

Ik hoop dat Beneluxspoor een apart forumonderdeel wil maken met behulp van al jullie kennis. En dat er officiële uitleg/termen ook platte eenvoudige uitlegtermen bij komen.   

Beste TsoeK.

Dat is er al, en heet de encyclopedie.
Daarom denk ik, weet ik eigenlijk zeker dat dit draadje niet gaat werken zoals jij het bedoelt. Hoe goed bedoeld ook!

Zullen we het maar sluiten?

Gr, Bert
Team moderatoren.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2021, 13:30:13 »
Onderstaande tekst is voor toekomstige en beginnende modelspoorbouwers. Gewoon een paar tips in één samenvatting van belangrijke punten met als doel om eventuele toekomstige teleurstellingen tegen te gaan vanuit bijvoorbeeld geklooi en uitvinderij.

Dat heet hobby. Tips kunnen een basis vormen. Vroeger hadden we daarvoor alleen boeken en tijdschriften, tegenwoordig ook nog het internet. Maar je leert het pas door het te doen en het nodige te verklooien.  ;D

Verder zijn het persoonlijke ervaringen en dat is best aardig om te lezen. Maar ja.

Die persoonlijke ervaringen worden te veel veralgemeniseerd. Ik heb bijvoorbeeld prima ervaringen met leveranciers buiten de EU.
Soms heb je het gewoon fout. Het is waar dat plasticlijm kunststof kan oplossen. Zo is het ook bedoeld. Bij matig gebruik las je de delen als het ware aan elkaar. Dat werkt bij oude en nieuwe kunststof bouwpakketten zo.
Soms zijn het meningen. Ik wil juist wel tapijt onder de baan. Het veroorzaakt geen stof, maar houdt het wel vast, zodat het niet op je baan dwarrelt. En daar kan je dan een hele discussie over beginnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2021, 13:47:06 »
Beste TsoeK.

Dat is er al, en heet de encyclopedie.
Daarom denk ik, weet ik eigenlijk zeker dat dit draadje niet gaat werken zoals jij het bedoelt. Hoe goed bedoeld ook!

Zullen we het maar sluiten?

Gr, Bert
Team moderatoren.

Hallo Bert,

Ik wil niemand op zijn tenen trappen, maar er wordt m.i. bij beginnersvragen te snel verwezen naar de encyclopedie. Een encyclopedie is om iets op te zoeken (je weet dan al wat je wilt opzoeken), een 'leerboek' om maar eens een oude term te gebruiken, is iets fundamenteel anders. Ik laat in het midden of de bijdrage van Tjoekuche daaraan voldoet, maar ik denk dat er zeker een plaats is voor (her-)beginners die hun zoektocht beschrijven. Nogmaals, ik wil hiermee niet de encyclopedie (en hun samenstellers) naar beneden halen, die heeft zeker een eigen plaats.

Grtz Gerard

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2021, 13:57:35 »
Hallo Gerard,

Je hebt wel een punt voor wat betreft het leerboek. Ik denk ook dat als je de encyclopedie in chronologische volgorde doorneemt, je een heel eind kan komen.. Tot zover het inhoudelijke..  ;)

Waar ik als moderator 'bang' voor ben, is dat dit draadje (maar vooral de TS) wordt afgebrand, ook omdat er nog al wat twistpunten in staan. En dat gaat niet altijd even goed op BNLS..

Gr, Bert
Team moderatoren.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Samenvatting baanbouw tips voor beginners
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2021, 13:58:27 »
Persoonlijk heb ik liever een wiki dan een encyclopedie. Dan had mr Tjoekuche daar zelf een pagina voor kunnen maken, en ook anderen zouden toevoegingen kunnen maken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)