Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: BR44 met Maxonmotor  (gelezen 19319 keer)

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #60 Gepost op: 12 October 2015, 10:12:38 »
Het is meer dat men er vaak tegenop ziet om te tappen..

Ik heb toch wat KleiNSpoor in elkaar gezet waar het goed van pas kwam. Motorsteunen vastzetten, en zo..

Gr, Bert

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #61 Gepost op: 12 October 2015, 11:49:18 »
Zo'n locframe is van zinkspuitgietwerk. Dat is taaie zooi waarin het lastig tappen is. Het kan wel, maar je moet heel voorzichtig zijn. Als je tap breekt is het einde verhaal.
Je kan misschien beter een zelftappende schroef gebruiken, dat levert minder risico. Dat doen fabrikanten zelf ook. En anders boor je een gaatje waar zo'n Märklin stekkertje in past.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ErikW

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 12 October 2015, 11:58:09 »
De loc heeft vast wel ergens een schroefje op het frame waar je de massa vandaan kunt pakken. Ik zie in het midden van de loc al een schroef zitten die je misschien kunt gebruiken. Als de decoder in de tender zit, kun je daar ook nog even zoeken naar een mooi punt voor de massa.

Het ontgaat me even waarom je de motor (of dat blok) aan massa wilt hangen. De motor heeft, als ik het goed zie op de foto, gewoon twee aansluitingen die zo op de decoder aangesloten (moeten) worden.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #63 Gepost op: 12 October 2015, 22:53:33 »
In de oorspronkelijke situatie zat bij de motor een massaverbinding die enerzijds naar het frontsein liep en anderzijds naar de tender zodat de loc ook vanuit de tender gevoed werd. De motor zelf was overigens potentiaalvrij aangesloten.

In de nieuwe situatie heeft sb modellbau ongeveer op dezelfde plek voorzien in een schroefje met soldeeroog in het vulblok, zodat beide draden daar weer kunnen worden vastgesoldeerd. Maar dan moet het vulblok dus wel in verbinding staan met de massa van de loc, want anders resteert alleen stroomtoevoer via de tender.
(Verbazingwekkend overigens dat 2x 4 wielen van de tender plus 3 wielen van de loc (niet zijnde de massa) onvoldoende blijken voor een betrouwbare stroomtoevoer. Zou dat komen omdat de tender geen geslepen aspunten heeft?)

Inderdaad bevindt zich in het midden van de loc een schroefje dat ik zou kunnen gebruiken voor een nieuwe massaverbinding. Het is dan alleen een kwestie van verlengen en inkorten van een paar draden.
Van frontsein naar schroef, van schroef naar soldeeroog. Dan kan de leiding naar de tender gewoon blijven zitten.
Het kan nog simpeler door de isolatie van de leiding naar het frontsein ter plaatse van de schroef te verwijderen en dan onder de schroef vast te zetten.

Vooralsnog los ik het nog even provisorisch op. Aan de linkerzijde is de onderste schroefdraad van de oude motor nog blijven staan. Vanaf de buitenzijde kan ik daar een verkorte schroef indraaien die stuit op het vulblok. Alleen even niet te hard draaien want ander sneuvelt misschien de lijmverbinding (op afschuiving)

Maar wat ik eerst wil regelen is dat het wormwiel niet meer aanloopt tegen de kolom in de kap.
Op dit moment even heel druk met werk, dus het kan nog even duren voordat ik dat aanpak.

Groet, Bas

ErikW

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 13 October 2015, 11:21:53 »
Goed bezig Bas :)

Ik zou de motor lekker potentiaalvrij houden, ik weet niet of de decoder het leuk vindt als je die aan massa hangt.

Kun je de motor niet gewoon laten lopen, en dan het wormwiel afzagen / afvijlen / afsnijden?  Volgens mij kan er nog wel een stuk van af.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #65 Gepost op: 13 October 2015, 12:49:22 »
De motor was, is en blijft potentiaalvrij. Anders is het snel bekeken met de decoder inderdaad. Alleen het vulstuk maakt deel uit van de massa (of niet, wanneer er geen verbinding is).

Ik had al iets van het wormwiel weggenomen (nadat de foto genomen is). Wie weet kan er nog wel een fractie meer van af. Dat zou wel de gemakkelijkste oplossing zijn.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #66 Gepost op: 13 October 2015, 22:36:13 »
Toch nog wat tijd gevonden vandaag.

Een stukje van de kolom van de kap weggefreesd. Op het luciferhoutje dat er tijdelijk naast geplakt zit, staat de hoogtemaat aangegeven.
De eerste rijproeven zijn bevredigend. Alleen vooruit hoor ik nog wat piepend bijgeluid. Het zouden de wielen van de tender kunnen zijn, maar ik denk eerder dat het de speling in de lengteas van de motor is waardoor het wormwiel de kolom nog net toucheert.

Dat frezen ging veel gemakkelijker dan ik dacht. Het is vooral veel voorbereidend werk om de boel te kunnen fixeren zonder dat de kap beschadigt. Er dan moet je er ook nog goed bij kunnen komen. Ik had nog een houten frame liggen van ander freeswerk. Dat frame heb ik omgebouwd.

Ik denk dat ik voor de zekerheid nog een klein beetje extra wegfrees. Maar nu even niet.
Tot later.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #67 Gepost op: 15 October 2015, 22:39:48 »
Tijd voor een terugblik.

Allereerst het piepend bijgeluid (alleen vooruit rijdend) waarvan ik vermoedde dat het het wormwiel was dat nog net aanliep tegen kolom van de kap.
Voor de zekerheid nog maar wat extra materiaal weggefreesd.
Dat bleek echter achteraf zonde van de moeite. Had ik vooraf getest zonder kap, dan had ik het direct geweten.
Na veel smeerwerk: assen van de tender, tandwielen van de loc bleken het uiteindelijk de contactstrips tegen de wielen van de tender te zijn. Beetje olie en het gepiep was niet meer te horen.

De massaverbinding van het vulstuk heb ik uiteindelijk toch maar opgelost met een ingekort schroefje in de bestaande schroefdraad van het motorhuis.
Dat schroefje mocht absoluut niet te ver uitsteken, omdat de kap er anders in bogen tegenaan liep. Toen ik toch aan het frezen was heb ik om die reden daar ook wat materiaal weggehaald uit de kap.

In bogen lijkt dat schroefje echter toch nog steeds aan te lopen. Ik hoor namelijk op sommige plekken een brommend geluid van de tandwielen in bogen naar rechts.
Dus dat schroefje als test toch maar weer verwijderd om zeker te weten dat dat de oorzaak is. Maar het blijkt alweer anders dan ik dacht. Dat brommend geluid is nog steeds te horen. Het vreemde is dat het vooral hoorbaar is op specifieke plekken, juist waar de boog heel ruim is (boogstraal 1 meter). Ik hoef dus de kap niet nogmaals op de pijnbank te leggen.

Dan nog iets over het kwarteren.
Floris zei het al: er zit zoveel speling in het drijfwerk dat de juiste stand van de tandwielen maatgevend is. Dat bleek te kloppen.
Het monteren van het tussenwiel viel wat dat betreft enorm mee. Het was een kwestie van de wielen van de achterste 2 assen (waarvan ik de kwartering niet veranderd had) in de juiste stand zetten en dan het tandwiel erin laten vallen. En dan daarna het asje door het tandwiel zetten, wat dan wel weer wat lastiger was.
Deze M* loc heeft een scharnierend drijfwerk. De voorste 3 assen scharnieren met de achterste 2. Dan heb je dus per definitie al enorme slobgaten nodig in de koppelstangen. Dat kwarteren komt dan niet zo nauw. Toch ben ik blij dat ik alleen aan de drijfas heb zitten draaien.

Dat scharnierend drijfwerk is op zich een sterk punt omdat de loc dan ook door krappe bogen loopt. Maar bij de ombouw blijkt het ook een nadeel omdat er erg veel ruimte nodig is in de kap om alles vrij te laten bewegen. Het komt aan op soms maar tienden van millimeters.
Ik heb het al eerder bij de hand gehad bij sb-modellbau dat daar in de handleiding niets over gezegd wordt.
M* heeft overigens ook concessies moeten doen aan de uitvoering van de vuurkist vanwege het scharnierend drijfwerk en de as van oude motor in de dwarsrichting. Bij de nieuwe modellen met motor in de ketel is dit niet meer aan de orde. (Ik beschik over een BR 03 10 van Trix. Die is echt prachtig)

Vanwege het scharnierende drijfwerk beweegt dus ook de motor in de kap. De binnenzijde van de metalen kap heb ik daarom afgeplakt met Scotch tape. Het zou ander zomaar kunnen gebeuren dat een motoraansluiting in contact komt met de kap. Sb-modellbau waarschuwt terecht voor een mogelijke kortsluiting. Maar met een decoder zijn de gevolgen nog veel erger.

En was het het nu allemaal wel waard?
Afgezien van die brom die ik nog niet te pakken heb zijn de rijeigenschappen er formidabel op vooruit gegaan. Het zware punt zie ik in de loop niet terug. De loc kan kruipen en dan bedoel ik echt: kruipen.
Voorheen reed de loc ook redelijk langzaam (met decoder) maar dan zag je hem tandje voor tandje bewegen. Dat zie je trouwens ook in een wat lichtere mate bij mijn BR 03 10 en die kan wat dat betreft dus niet in de schaduw staan van de 44-er met Maxon.
Ik heb ook niets hoeven veranderen aan de instelling van de CV's (van een wat oudere Lopi). Verbazingwekkend want die oermotor van M* gedraagt toch heel anders. Met decoder erin is ook het optrekken en afremmen heel gelijkmatig.
Op volle snelheid (schaalsnelheid ca 80km/u) meet ik een uitloop van ca 20cm. Onvoorstelbaar vind ik als je bedenkt wat een mini-motortje erin zit en hoe zwaar de loc is.
De stroomafname is nog steeds niet super, wat te zien is aan seinen die soms even doven. Maar het gestotter van voorheen is niet meer aan de orde. En juist dat gestotter was de aanleiding voor de ombouw.
Qua geluidniveau is het ook een enorme verbetering. Mijn Lilliput BR 42 is misschien nog een fractie stiller, maar dat model is heel anders van constructie (met motor in de tender, wat ik eigenlijk maar niks vind, maar dat terzijde en ook liever maar geen discussies hierover).

Jazeker, het was het waard.
Het is wel een beetje "on a knife-edge". Als de loc het morgen zou begeven of nieuwe kuren vertoont, dan zou ik 'm het raam uit kunnen gooien bij wijze van spreken. Dat heb je met die lastige perfectionisten.
Als de loc goed blijft lopen dan heb ik nog wel meer modellen die in aanmerking komen voor een operatie. Eigenlijk nog leuker dan nieuwe modellen en nog minder kostbaar ook (al vind ik zo'n setje toch een hele investering).

Tja en ik ben en passant ook nog een afgebroken elektraleiding onder omloop kwijtgeraakt. Echte kolen zijn misschien ook nog een idee. En licht vervuilen misschien? Zo blijft er wat te doen.

Als ik de brom op het spoor ben dan meld ik dat.
En misschien post ik nog wat plaatjes.

Voor nu gegroet en dank voor jullie belangstelling en tips.
En ik houd me aanbevolen voor reacties.

Bas

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 16 October 2015, 00:17:43 »
Mooi verhaal Bas. In mijn Märklin tijd heb ik ook verlekkerd naar de BR44 gekeken. Verder dan een BR23 (3005) ben ik in die tijd nooit gekomen. Rond 1977 ben ik naar 2-rail overgestapt en kon mijn omgebouwde locs - voornamelijk Röwa en Roco - weer in een relatief originele staat terugbrengen.
De locs die vanaf dat moment mijn verzameling uitbreidde werden vrijwel allemaal 'gesuperd' en van een Faulhabermotor voorzien. Na de aanschaf van een draai/frees bank was ik ook niet meer aan de complete ombouwsets gebonden.

Wellicht dat jouw bijdrage forumlezers over de streep trekt om ook de loopcultuur van een fabrieksloc naar een hoger niveau te brengen.

Groet, Rob

ErikW

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 16 October 2015, 09:03:09 »
Hoi Bas,

Super dat het gelukt is. Je zult wel nog even moeten kijken naar de stroomvoorziening denk ik. Komt die brom uit de loc of uit de tender?

En als je er echt een superloc van wilt maken... Led verlichting, rookgenerator, telex, machinist, rookkastverlichting, omloopverlichting, sluitlantaarn...  Er is nog genoeg te doen :)

Erik

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #70 Gepost op: 16 October 2015, 23:27:23 »
Mooi verhaal Bas. In mijn Märklin tijd heb ik ook verlekkerd naar de BR44 gekeken. Verder dan een BR23 (3005) ben ik in die tijd nooit gekomen. Rond 1977 ben ik naar 2-rail overgestapt en kon mijn omgebouwde locs - voornamelijk Röwa en Roco - weer in een relatief originele staat terugbrengen.
De locs die vanaf dat moment mijn verzameling uitbreidde werden vrijwel allemaal 'gesuperd' en van een Faulhabermotor voorzien. Na de aanschaf van een draai/frees bank was ik ook niet meer aan de complete ombouwsets gebonden.

Wellicht dat jouw bijdrage forumlezers over de streep trekt om ook de loopcultuur van een fabrieksloc naar een hoger niveau te brengen.

Groet, Rob
Leuk om te horen, Rob.
Mijn BR44 is overigens wel van een latere datum (namelijk 1996) dan de locs waarnaar jij indertijd verlekkerd naar keek. Dat waren echt (mooie) oermodellen uit de tijd dat ik nog met Trix Express reed.
Ik ben eind jaren '80 overgestapt naar 2-rail. Ik bezat toen 3 locs waarvan ik alleen de BR221 heb omgebouwd naar 2-rail. De BR42 had ik ook graag omgebouwd maar dat was toen echt te ingewikkeld.
Een draai/freesbank, dat klinkt mij trouwens behoorlijk professioneel in de oren.

Hoi Bas,

Super dat het gelukt is. Je zult wel nog even moeten kijken naar de stroomvoorziening denk ik. Komt die brom uit de loc of uit de tender?

En als je er echt een superloc van wilt maken... Led verlichting, rookgenerator, telex, machinist, rookkastverlichting, omloopverlichting, sluitlantaarn...  Er is nog genoeg te doen :)

Erik
Die plaatselijke "brom" klinkt ongeveer hetzelfde als wat je hoort bij veel locs op draaistellen met 4 aangedreven assen wanneer die door bogen gaan. Ik had eens een 2e-hands Roco BR220 die die vreselijke herrie maakte in bogen. Naderhand bleek dat de 2e en 3e as voorzien waren van asb, terwijl die aan de 1e en 4e as zouden moeten zitten. Na het verwisselen van de assen is er nauwelijks nog sprake van die herrie.
De oorzaak is vermoed ik, dat er door het lengteverschil tussen binnen- en buitenrail in bogen een soort wringing ontstaat. Bij 4 aangedreven assen zijn die alle min of meer aan elkaar gekoppeld door aandrijving met een en dezelfde motor. Dat geeft meer spanning dan bijvoorbeeld 2 aangedreven assen.
De bromgeluid bij mijn 44er zit zeker niet in de tender. Ik vermoed dat het in dit geval ook om een zekere wringing gaat die bijvoorbeeld optreedt op plekken waar het spoor niet geheel vlak ligt of juist wel. (Het is maar een theorie. Ik verzin maar wat)
Als ik de kap eraf haal hoor ik niks, maar dan staat er nauwelijks gewicht op de loc. Als ik de kap er los op zet, dan komt de brom weer tevoorschijn. Ik leid daaruit af dat het ook niet te maken heeft met dat er iets zou aanlopen tegen de kap.

Die rookgenerator zat er trouwens al in  :)

En dan nu nog wat plaatjes.

Links zonder kap.Als je goed kijkt zie je schuin links onder de groene motoraansluiting een schroefgat van het oude motorhuis. Daar kan ik een schroefje indraaien voor contact van de massa met het vulstuk. Op de een of andere manier is er weer contact ontstaan zodat ik dat schroefje even niet meer nodig heb.

Rechts zonder kap. Ik heb mijn best gedaan om de bedrading netjes te bundelen m.b.v. een stukje krimpkous

De stokerszijde. Ja ja, hij doet z'n best.

De kant van de machinist

In een serie van matige foto's is dit de slechtste. Maar er gaat wel een zekere sfeer vanuit.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #71 Gepost op: 18 October 2015, 19:42:09 »
Ik vrees dat ik de oorzaak van de "brom" in het vizier heb.
Dan kom ik er niet meer mee weg dat er niets aan te doen is, wat ik in zekere zin wel gemakkelijk gevonden had.
Nu ga ik beslist een poging wagen, met een behoorlijk risico dat ik de boel verslechter in plaats van verbeter. Bij een verslechtering ben ik op slopershoogte, in zoverre dat de motor er waarschijnlijk weer af moet.
Wat meen ik geconstateerd te hebben?

De "brom" is meer een grom zoals "rrrrr." Die zit ergens in de de laatste 2 drijfwielen. De drijfwielen dus die rechtstreeks aangedreven worden door het tandwiel dat weer teruggeplaatst is. Te zien is - als je goed kijkt - dat de de koppelstangen ter plaatse van de 4e as niet 100% in lijn staan. Ik vermoed dus dat de 4e as een tandje verder zou moeten staan.

De meest logische aanpak lijkt om het tandwiel weer uit te bouwen en vervolgens weer in de bouwen bij de juiste stand van de wielen. Maar er is redelijk wat grof geweld nodig om de as van dat tandwiel eruit te slaan en vooral ook om 'm er weer in te slaan. Ik heb geen vertrouwen in de combinatie van grof geweld en precisiewerk. Het gaat immers om het verschil van slechts 1 tandje. Ik loop bovendien het risico dat de lijmverbindingen van de motor en/of het vulstuk loslaten. En stel dat die verbindingen het wel doorstaan, dan kan ik niet handmatig controleren of de drijfassen soepel lopen (omdat de motor die blokkeert).

Mijn idee is nu om het wiel-met-tandwiel iets los te halen van de 4e as, zodat die net vrijkomt van het aandrijftandwiel, de 4e as vervolgens in zijn geheel 1 tandje te draaien en dan het wiel weer vast te drukken op de as. Als dat lukt zoals ik nu in mij hoofd heb, blijft de kwartering van de 4e as zoals ie nu is (want die is namelijk af fabriek geheel oké).
Lukt het niet, dan heb ik ook de kwartering van de 4e as om zeep geholpen. Dan lijkt het onvermijdelijk om ook de motor weer los te wrikken zodat ik tenminste kan controleren of het drijfwerk soepel loopt.

Zucht.
Jullie horen nog.

Groet, Bas

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 18 October 2015, 21:01:26 »
Kan je niet voorzichtig de worm van de moto schuiven
aan de andere zijde de motor as(als je kan) met een tangetje vast klemmen tegen het lager en dan de worm wiel opschuiven

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 19 October 2015, 08:24:42 »
Is het geluid weg dan als je de koppelstangen los maakt? Lijkt me echt wel minder dan een tandje als ik de stand van de excentrieken zie op de foto's. Het schuiven van het wormwiel is geen optie. Het tandwiel op de aangedreven as staat tov het excentriek verschoven, dat pas je niet aan door de worm te verschuiven.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #74 Gepost op: 19 October 2015, 09:14:42 »
Inderdaad Ruud.
Die koppelstangen weghalen als test, had ik natuurlijk direct als eerste moeten doen.
Het blijkt uiteindelijk dat het hem daar niet in zit. Een tandje verder zou echt al een behoorlijke verdraaiing gegeven hebben.

Met die test had ik ellende kunnen voorkomen. Gelukkig bedacht ik me tijdig dat iedere aanpassing aan de 4e as een verslechtering tot gevolg zou hebben. Want de kwartering is af fabriek correct en daarnaast is de as via de tussentandwielen steeds verbonden geweest met as 1,2, en 3.
Ik ben wel aan het prutsen geweest met het rechterwiel van de 5e en achterste as (terwijl ik liever het linkerwiel met tandwiel losgenomen had, maar dat was onbereikbaar met m'n poelietrekker). De isolatie van het rechterwiel bleef echter zitten zodat ik de as nog steeds niet zijdelings kon bewegen, teneinde het wiel-met-tandwiel vrij te krijgen van het aandrijftandwiel. Het wiel er dus maar weer op geduwd.
Beter is het er allemaal niet van geworden.

Het blijkt ook geen kwestie te zijn van de kap die ergens aanloopt. Er zit zat ruimte onder de kap.
Het moet iets van de tandwielen zijn. Misschien ter plaatse van de knik in het frame? Maar daar heb ik niets veranderd....
Of toch iets van schuivende, wringende wielen?
Het is dus alleen in bogen naar links. Het klinkt dan alsof de loc over heel ruw spoor rijdt (rrrrr).

Ik weet het even niet meer.

En nee jerrytrein, dat wormwiel laat ik ongemoeid. Daar kan het probleem niet zitten.

Groet, Bas