Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: BR44 met Maxonmotor  (gelezen 19347 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #45 Gepost op: 05 October 2015, 12:12:26 »
Of dat één van de tandwielen net een tandje verkeerd staat en bij elke 'rondgang' even de indruk van een verkeerde kwartering wekt.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #46 Gepost op: 05 October 2015, 15:10:13 »
jamaar dat zei ik al.  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #47 Gepost op: 05 October 2015, 15:13:15 »
O. Stom.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #48 Gepost op: 05 October 2015, 15:24:39 »
Treinen zijn nou eenmaal stom... :-X

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #49 Gepost op: 05 October 2015, 17:01:34 »
Ja
je moet wel gek zijn om er mee te spelen
en dan weer slopen om te veranderen
dan weer een probleem gemaakt wat er niet was ,en weer sleutelen
tja
hoe ouder hoe gekker  ??? ;D

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2841
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #50 Gepost op: 05 October 2015, 23:12:30 »
Gewoon de zaag erin zetten (en vooraf niet teveel piekeren hoe het allemaal zou moeten).
Het point of no return nu echt definitief gepasseerd.

Het lijkt er zelfs op dat freeswerk helemaal niet nodig is!
Een volgende keer eerst het zaagsel (hoe noem je dat bij metaal eigenlijk?) grondig verwijderen. (Zit vast ook tussen de tandwielen ;-))
En dan zien of de de motor al wil passen.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2841
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #51 Gepost op: 08 October 2015, 21:41:36 »
Inmiddels begrijp ik waarom er een massaverbinding moet zijn tussen het vulblokje onder de motor en het frame. De stroomtoevoer van de massa werd namelijk oorspronkelijk van het motorhuis getapt.
In de nieuwe situatie kan dat via het vulblokje.

Dat zou echter betekenen dat je een stroomgeleidende lijm moet toepassen. Bestaat die überhaupt?
Het lijkt veel simpeler om de massadraad (naar de decoder in de tender) gewoon op het frame te solderen.

Groet, Bas

N.B.
Ik heb wel geluk gehad met mijn zaagwerk. Geheel op maat en ook nog eens perfect recht en vlak zodat ik niet of nauwelijks hoef te vijlen. Voor hetzelfde geld had ik toch nog moeten frezen. Of had ik te diep gezaagd en had ik moeten vullen.
Zoiets lukt je geen tweede keer.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2015, 21:46:53 door wob »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #52 Gepost op: 08 October 2015, 21:50:33 »
Stroomgeleidende lijm was er vroeger van Bison. Maar dat maken ze niet meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #53 Gepost op: 08 October 2015, 21:53:30 »
Of Busch geleidende verf (met zilverdeeltjes, dus waardeverhogend..)

http://www.conrad.com/ce/en/product/241319/Busch-5900-Silver-conductive-paint-Silver-1-Set

Gr, Bert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #54 Gepost op: 08 October 2015, 22:06:31 »
gewoon ergens waar er een schroefje in het frame zit een draadje erbij tussen steken... stuk handiger en goedkoper.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #55 Gepost op: 08 October 2015, 22:51:17 »
Je kan eens kijken bij een auto shop als brezan cartal oid
Er is een verf om printbanen in (achter)ruit verwarming te repareren
Dan kan je lijmen ,en met de verf een baan trekken

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #56 Gepost op: 09 October 2015, 09:01:28 »
Hoi Bas,

Ziet er mooi uit!

Kun je niet een schroefje in het frame tappen en daar een soldeeroog op maken?  Direct solderen op het frame wordt lastig denk ik.

Je had even wat keukenfolie om de rest van je loc moeten doen, dan heb je al dat slijpsel niet in je tandwielen.

Erik

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2841
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #57 Gepost op: 11 October 2015, 21:16:29 »
Dut weekend maar weer eens verder geknutseld.
Tussentandwiel voorzichtig teruggeplaatst. Het drijfwerk liep daarna gelukkig nog steeds even soepel (met een maar nauwelijks voelbaar zwaar punt).
Vervolgens vulblok en motor vastgelijmd. De verflaag onder het vulblok had ik vooraf voor de zekerheid toch maar verwijderd.

En vandaag dan een eerste test.
Het zag er veelbelovend uit.
Analoog tapijtrijden als test. Met een bedaagde Temsi trafo die een startspanning heeft 3V (als het niet meer is).
Desalniettemin een prachtige loop. Met op minimaal voltage al een uitloop van een paar centimeter. Je zou bijna weer terugverlangen naar het analoge tijdperk.


Vervolgens de loc verder opgebouwd.
Zeer tot mijn verrassing (en verbazing) bleek het vulblok onder de motor elektrisch verbonden met het chassis (gemeten weerstand 0,8 Ohm). Ondanks dat ik het met 2-componentenlijm van Bison verlijmd had.
In dat vulblok was al voorzien in een schroefdraad met schroef en soldeeroog. Wel zo gemakkelijk.

Wat me steeds wel enige zorg baarde was, of er wel voldoende ruimte zou zijn tussen het rode kunststof wormwiel op de motoras en de verticale "poot" van de kap. Ik had de motor wel iets verder naar achteren kunnen zetten, maar dan zou er meer speling ontstaan tussen de tandwielen. Als alleen de punten van de tanden elkaar raken dan komt dat de betrouwbaarheid niet ten goede.
Die verticale poot verloopt ook nog eens conisch. Hoe hoger, hoe dikker. Ik heb dus vaak zitten controleren of de kap nog wel paste. In het uiterste geval zou ik het wormwiel nog een fractie kunnen inkorten.

Kennen jullie dat verhaal?
Je hebt alles eindelijke zo'n beetje gereed en in de tussentijd de boel tot in den treure gecheckt. En als je dan als laatste de kap er definitief op gezet hebt, dan werkt het ineens niet meer.
Ik had mezelf er al min of meer al op voorbereid, maar als het dan toch weer gebeurt >:(

Inderdaad hoogstwaarschijnlijk het wormwiel dat aanloopt.


Het wormwiel heb ik inmiddels ingekort. Maar helaas, het loopt nog onvoldoende vrij.
Ik kan nu de motor loswrikken en alsnog iets verder naar achteren zetten, maar eigenlijk voel ik daar weinig voor. De loc loopt perfect en dat wil ik maar zo laten.
Ik overweeg daarom om wat materiaal weg te frezen van de poot. Die is namelijk meer dan voldoende zwaar. Maar of dit gemakkelijk gaat lukken is nog maar de vraag.

Overigens ben ik de onverwachte elektrische verbinding van het vulstuk met het chassis ook kwijtgeraakt, nadat ik de kap er de eerste keer op gezet had. Jammer hoor. Die verbinding blijkt dus onvoldoende betrouwbaar. Gaan we ook oplossen. (Helaas Eric, heb ik geen gereedschap om een schroefdraad te tappen. Het zal wel iets van een schroefje zoeken worden volgens het idee van Floris)

Een volgende keer verder dan maar.

Groet, Bas





Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #58 Gepost op: 11 October 2015, 23:26:18 »
Bas,

Investeer een paar euro in een paar tapjes. Ga je lang tevreden mee zijn, als je tenminste voorzichtig tapt, altijd handig! Gaatje boren in juiste maat, tap er in zetten, kwart slag indraaien en dan weer terug draaien. Dan een halve slag indraaien en weer uitdraaien, elke keer kwart slagje verder. Beetje smeermiddel erbij.

Kind kan de was doen..

Gr, Bert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #59 Gepost op: 12 October 2015, 00:36:43 »
Waarom goedkoop en makkelijk als het ook duur en moeilijk kan, het is hobby tenslotte. ;D Ik heb bij alles wat ik gebouwd heb nog nooit een tap in handen gehad....