Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
bask185
Vandaag
om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Niels64
Vandaag
om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Sven
Vandaag
om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
seinhuiswachter
Vandaag
om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:07:17
Dat overkomt mij niet.
door
BartvD
Vandaag
om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 11:44:44
NS 1700 transfers
door
Bahn-AG
Vandaag
om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:51:55
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:33:18
Roco Plan T
door
Sven
Vandaag
om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Frits C
Vandaag
om 10:20:59
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden
door
Jelmer
Vandaag
om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
ES44C4
Vandaag
om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje
door
ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan
door
wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
20 July 2025, 20:33:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR44 met Maxonmotor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
7
Omlaag
Auteur
Topic: BR44 met Maxonmotor (gelezen 19351 keer)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #45 Gepost op:
05 October 2015, 12:12:26 »
Of dat één van de tandwielen net een tandje verkeerd staat en bij elke 'rondgang' even de indruk van een verkeerde kwartering wekt.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #46 Gepost op:
05 October 2015, 15:10:13 »
jamaar dat zei ik al.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #47 Gepost op:
05 October 2015, 15:13:15 »
O. Stom.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #48 Gepost op:
05 October 2015, 15:24:39 »
Treinen zijn nou eenmaal stom...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #49 Gepost op:
05 October 2015, 17:01:34 »
Ja
je moet wel gek zijn om er mee te spelen
en dan weer slopen om te veranderen
dan weer een probleem gemaakt wat er niet was ,en weer sleutelen
tja
hoe ouder hoe gekker
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2841
Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #50 Gepost op:
05 October 2015, 23:12:30 »
Gewoon de zaag erin zetten (en vooraf niet teveel piekeren hoe het allemaal zou moeten).
Het point of no return nu echt definitief gepasseerd.
Het lijkt er zelfs op dat freeswerk helemaal niet nodig is!
Een volgende keer eerst het zaagsel (hoe noem je dat bij metaal eigenlijk?) grondig verwijderen. (Zit vast ook tussen de tandwielen ;-))
En dan zien of de de motor al wil passen.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2841
Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #51 Gepost op:
08 October 2015, 21:41:36 »
Inmiddels begrijp ik waarom er een massaverbinding moet zijn tussen het vulblokje onder de motor en het frame. De stroomtoevoer van de massa werd namelijk oorspronkelijk van het motorhuis getapt.
In de nieuwe situatie kan dat via het vulblokje.
Dat zou echter betekenen dat je een stroomgeleidende lijm moet toepassen. Bestaat die überhaupt?
Het lijkt veel simpeler om de massadraad (naar de decoder in de tender) gewoon op het frame te solderen.
Groet, Bas
N.B.
Ik heb wel geluk gehad met mijn zaagwerk. Geheel op maat en ook nog eens perfect recht en vlak zodat ik niet of nauwelijks hoef te vijlen. Voor hetzelfde geld had ik toch nog moeten frezen. Of had ik te diep gezaagd en had ik moeten vullen.
Zoiets lukt je geen tweede keer.
«
Laatst bewerkt op: 08 October 2015, 21:46:53 door wob
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26638
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #52 Gepost op:
08 October 2015, 21:50:33 »
Stroomgeleidende lijm was er vroeger van Bison. Maar dat maken ze niet meer.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #53 Gepost op:
08 October 2015, 21:53:30 »
Of Busch geleidende verf (met zilverdeeltjes, dus waardeverhogend..)
http://www.conrad.com/ce/en/product/241319/Busch-5900-Silver-conductive-paint-Silver-1-Set
Gr, Bert
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #54 Gepost op:
08 October 2015, 22:06:31 »
gewoon ergens waar er een schroefje in het frame zit een draadje erbij tussen steken... stuk handiger en goedkoper.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #55 Gepost op:
08 October 2015, 22:51:17 »
Je kan eens kijken bij een auto shop als brezan cartal oid
Er is een verf om printbanen in (achter)ruit verwarming te repareren
Dan kan je lijmen ,en met de verf een baan trekken
Gelogd
ErikW
Offline
Berichten: 153
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #56 Gepost op:
09 October 2015, 09:01:28 »
Hoi Bas,
Ziet er mooi uit!
Kun je niet een schroefje in het frame tappen en daar een soldeeroog op maken? Direct solderen op het frame wordt lastig denk ik.
Je had even wat keukenfolie om de rest van je loc moeten doen, dan heb je al dat slijpsel niet in je tandwielen.
Erik
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2841
Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #57 Gepost op:
11 October 2015, 21:16:29 »
Dut weekend maar weer eens verder geknutseld.
Tussentandwiel voorzichtig teruggeplaatst. Het drijfwerk liep daarna gelukkig nog steeds even soepel (met een maar nauwelijks voelbaar zwaar punt).
Vervolgens vulblok en motor vastgelijmd. De verflaag onder het vulblok had ik vooraf voor de zekerheid toch maar verwijderd.
En vandaag dan een eerste test.
Het zag er veelbelovend uit.
Analoog tapijtrijden als test. Met een bedaagde Temsi trafo die een startspanning heeft 3V (als het niet meer is).
Desalniettemin een prachtige loop. Met op minimaal voltage al een uitloop van een paar centimeter. Je zou bijna weer terugverlangen naar het analoge tijdperk.
Vervolgens de loc verder opgebouwd.
Zeer tot mijn verrassing (en verbazing) bleek het vulblok onder de motor elektrisch verbonden met het chassis (gemeten weerstand 0,8 Ohm). Ondanks dat ik het met 2-componentenlijm van Bison verlijmd had.
In dat vulblok was al voorzien in een schroefdraad met schroef en soldeeroog. Wel zo gemakkelijk.
Wat me steeds wel enige zorg baarde was, of er wel voldoende ruimte zou zijn tussen het rode kunststof wormwiel op de motoras en de verticale "poot" van de kap. Ik had de motor wel iets verder naar achteren kunnen zetten, maar dan zou er meer speling ontstaan tussen de tandwielen. Als alleen de punten van de tanden elkaar raken dan komt dat de betrouwbaarheid niet ten goede.
Die verticale poot verloopt ook nog eens conisch. Hoe hoger, hoe dikker. Ik heb dus vaak zitten controleren of de kap nog wel paste. In het uiterste geval zou ik het wormwiel nog een fractie kunnen inkorten.
Kennen jullie dat verhaal?
Je hebt alles eindelijke zo'n beetje gereed en in de tussentijd de boel tot in den treure gecheckt. En als je dan als laatste de kap er definitief op gezet hebt, dan werkt het ineens niet meer.
Ik had mezelf er al min of meer al op voorbereid, maar als het dan toch weer gebeurt
Inderdaad hoogstwaarschijnlijk het wormwiel dat aanloopt.
Het wormwiel heb ik inmiddels ingekort. Maar helaas, het loopt nog onvoldoende vrij.
Ik kan nu de motor loswrikken en alsnog iets verder naar achteren zetten, maar eigenlijk voel ik daar weinig voor. De loc loopt perfect en dat wil ik maar zo laten.
Ik overweeg daarom om wat materiaal weg te frezen van de poot. Die is namelijk meer dan voldoende zwaar. Maar of dit gemakkelijk gaat lukken is nog maar de vraag.
Overigens ben ik de onverwachte elektrische verbinding van het vulstuk met het chassis ook kwijtgeraakt, nadat ik de kap er de eerste keer op gezet had. Jammer hoor. Die verbinding blijkt dus onvoldoende betrouwbaar. Gaan we ook oplossen. (Helaas Eric, heb ik geen gereedschap om een schroefdraad te tappen. Het zal wel iets van een schroefje zoeken worden volgens het idee van Floris)
Een volgende keer verder dan maar.
Groet, Bas
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #58 Gepost op:
11 October 2015, 23:26:18 »
Bas,
Investeer een paar euro in een paar tapjes. Ga je lang tevreden mee zijn, als je tenminste voorzichtig tapt, altijd handig! Gaatje boren in juiste maat, tap er in zetten, kwart slag indraaien en dan weer terug draaien. Dan een halve slag indraaien en weer uitdraaien, elke keer kwart slagje verder. Beetje smeermiddel erbij.
Kind kan de was doen..
Gr, Bert
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BR44 met Maxonmotor
«
Reactie #59 Gepost op:
12 October 2015, 00:36:43 »
Waarom goedkoop en makkelijk als het ook duur en moeilijk kan, het is hobby tenslotte.
Ik heb bij alles wat ik gebouwd heb nog nooit een tap in handen gehad....
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR44 met Maxonmotor