Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 22:15:52
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 22:07:44
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 22:06:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door einte
Vandaag om 21:44:26
Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
Vandaag om 21:03:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:45:16
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
Vandaag om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 20:10:15
zoeken waar een draad zit op de baan door Mark D.
Vandaag om 20:02:41
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
  

Auteur Topic: BR44 met Maxonmotor  (gelezen 19748 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #45 Gepost op: 05 October 2015, 12:12:26 »
Of dat één van de tandwielen net een tandje verkeerd staat en bij elke 'rondgang' even de indruk van een verkeerde kwartering wekt.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #46 Gepost op: 05 October 2015, 15:10:13 »
jamaar dat zei ik al.  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #47 Gepost op: 05 October 2015, 15:13:15 »
O. Stom.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #48 Gepost op: 05 October 2015, 15:24:39 »
Treinen zijn nou eenmaal stom... :-X

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #49 Gepost op: 05 October 2015, 17:01:34 »
Ja
je moet wel gek zijn om er mee te spelen
en dan weer slopen om te veranderen
dan weer een probleem gemaakt wat er niet was ,en weer sleutelen
tja
hoe ouder hoe gekker  ??? ;D

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #50 Gepost op: 05 October 2015, 23:12:30 »
Gewoon de zaag erin zetten (en vooraf niet teveel piekeren hoe het allemaal zou moeten).
Het point of no return nu echt definitief gepasseerd.

Het lijkt er zelfs op dat freeswerk helemaal niet nodig is!
Een volgende keer eerst het zaagsel (hoe noem je dat bij metaal eigenlijk?) grondig verwijderen. (Zit vast ook tussen de tandwielen ;-))
En dan zien of de de motor al wil passen.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #51 Gepost op: 08 October 2015, 21:41:36 »
Inmiddels begrijp ik waarom er een massaverbinding moet zijn tussen het vulblokje onder de motor en het frame. De stroomtoevoer van de massa werd namelijk oorspronkelijk van het motorhuis getapt.
In de nieuwe situatie kan dat via het vulblokje.

Dat zou echter betekenen dat je een stroomgeleidende lijm moet toepassen. Bestaat die überhaupt?
Het lijkt veel simpeler om de massadraad (naar de decoder in de tender) gewoon op het frame te solderen.

Groet, Bas

N.B.
Ik heb wel geluk gehad met mijn zaagwerk. Geheel op maat en ook nog eens perfect recht en vlak zodat ik niet of nauwelijks hoef te vijlen. Voor hetzelfde geld had ik toch nog moeten frezen. Of had ik te diep gezaagd en had ik moeten vullen.
Zoiets lukt je geen tweede keer.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2015, 21:46:53 door wob »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26836
    • Pagina van klaas
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #52 Gepost op: 08 October 2015, 21:50:33 »
Stroomgeleidende lijm was er vroeger van Bison. Maar dat maken ze niet meer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #53 Gepost op: 08 October 2015, 21:53:30 »
Of Busch geleidende verf (met zilverdeeltjes, dus waardeverhogend..)

http://www.conrad.com/ce/en/product/241319/Busch-5900-Silver-conductive-paint-Silver-1-Set

Gr, Bert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #54 Gepost op: 08 October 2015, 22:06:31 »
gewoon ergens waar er een schroefje in het frame zit een draadje erbij tussen steken... stuk handiger en goedkoper.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #55 Gepost op: 08 October 2015, 22:51:17 »
Je kan eens kijken bij een auto shop als brezan cartal oid
Er is een verf om printbanen in (achter)ruit verwarming te repareren
Dan kan je lijmen ,en met de verf een baan trekken

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #56 Gepost op: 09 October 2015, 09:01:28 »
Hoi Bas,

Ziet er mooi uit!

Kun je niet een schroefje in het frame tappen en daar een soldeeroog op maken?  Direct solderen op het frame wordt lastig denk ik.

Je had even wat keukenfolie om de rest van je loc moeten doen, dan heb je al dat slijpsel niet in je tandwielen.

Erik

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
  • Aachenau West
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #57 Gepost op: 11 October 2015, 21:16:29 »
Dut weekend maar weer eens verder geknutseld.
Tussentandwiel voorzichtig teruggeplaatst. Het drijfwerk liep daarna gelukkig nog steeds even soepel (met een maar nauwelijks voelbaar zwaar punt).
Vervolgens vulblok en motor vastgelijmd. De verflaag onder het vulblok had ik vooraf voor de zekerheid toch maar verwijderd.

En vandaag dan een eerste test.
Het zag er veelbelovend uit.
Analoog tapijtrijden als test. Met een bedaagde Temsi trafo die een startspanning heeft 3V (als het niet meer is).
Desalniettemin een prachtige loop. Met op minimaal voltage al een uitloop van een paar centimeter. Je zou bijna weer terugverlangen naar het analoge tijdperk.


Vervolgens de loc verder opgebouwd.
Zeer tot mijn verrassing (en verbazing) bleek het vulblok onder de motor elektrisch verbonden met het chassis (gemeten weerstand 0,8 Ohm). Ondanks dat ik het met 2-componentenlijm van Bison verlijmd had.
In dat vulblok was al voorzien in een schroefdraad met schroef en soldeeroog. Wel zo gemakkelijk.

Wat me steeds wel enige zorg baarde was, of er wel voldoende ruimte zou zijn tussen het rode kunststof wormwiel op de motoras en de verticale "poot" van de kap. Ik had de motor wel iets verder naar achteren kunnen zetten, maar dan zou er meer speling ontstaan tussen de tandwielen. Als alleen de punten van de tanden elkaar raken dan komt dat de betrouwbaarheid niet ten goede.
Die verticale poot verloopt ook nog eens conisch. Hoe hoger, hoe dikker. Ik heb dus vaak zitten controleren of de kap nog wel paste. In het uiterste geval zou ik het wormwiel nog een fractie kunnen inkorten.

Kennen jullie dat verhaal?
Je hebt alles eindelijke zo'n beetje gereed en in de tussentijd de boel tot in den treure gecheckt. En als je dan als laatste de kap er definitief op gezet hebt, dan werkt het ineens niet meer.
Ik had mezelf er al min of meer al op voorbereid, maar als het dan toch weer gebeurt >:(

Inderdaad hoogstwaarschijnlijk het wormwiel dat aanloopt.


Het wormwiel heb ik inmiddels ingekort. Maar helaas, het loopt nog onvoldoende vrij.
Ik kan nu de motor loswrikken en alsnog iets verder naar achteren zetten, maar eigenlijk voel ik daar weinig voor. De loc loopt perfect en dat wil ik maar zo laten.
Ik overweeg daarom om wat materiaal weg te frezen van de poot. Die is namelijk meer dan voldoende zwaar. Maar of dit gemakkelijk gaat lukken is nog maar de vraag.

Overigens ben ik de onverwachte elektrische verbinding van het vulstuk met het chassis ook kwijtgeraakt, nadat ik de kap er de eerste keer op gezet had. Jammer hoor. Die verbinding blijkt dus onvoldoende betrouwbaar. Gaan we ook oplossen. (Helaas Eric, heb ik geen gereedschap om een schroefdraad te tappen. Het zal wel iets van een schroefje zoeken worden volgens het idee van Floris)

Een volgende keer verder dan maar.

Groet, Bas





Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #58 Gepost op: 11 October 2015, 23:26:18 »
Bas,

Investeer een paar euro in een paar tapjes. Ga je lang tevreden mee zijn, als je tenminste voorzichtig tapt, altijd handig! Gaatje boren in juiste maat, tap er in zetten, kwart slag indraaien en dan weer terug draaien. Dan een halve slag indraaien en weer uitdraaien, elke keer kwart slagje verder. Beetje smeermiddel erbij.

Kind kan de was doen..

Gr, Bert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BR44 met Maxonmotor
« Reactie #59 Gepost op: 12 October 2015, 00:36:43 »
Waarom goedkoop en makkelijk als het ook duur en moeilijk kan, het is hobby tenslotte. ;D Ik heb bij alles wat ik gebouwd heb nog nooit een tap in handen gehad....