Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56

Auteur Topic: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0  (gelezen 39233 keer)

Arvidus

• Offline Offline
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #45 Gepost op: 08 October 2015, 21:40:18 »
Koop jij je Philotrain maar hoor, ik heb nog genoeg te doen  ;D

De problemen zijn opgelost, isolatielasjes worden de oplossing. Voor nu twee lasjes eruit gehaald, en vandaag even de rij mogelijkheden getest. Werkt prima! Omloopspoor werkt naar behoren, lengtes kloppen met de lengtes van mijn treinen, dus ook al ligt de rails nog los, en is de tafel erg kaal, er kan gereden worden!

Natuurlijk is rijden niet alles, dus vandaag via via even wat isolatiemateriaal geronseld om daar de modules mee te bedekken zodat het geluid iets minder door dreunt. Natuurlijk zal je altijd wel geluid blijven houden, maar wat isolatie kan geen kwaad. Daarna wordt het tijd om de rails definitief vast te leggen  8)
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 09 October 2015, 00:06:25 »
Alvast sorry voor alle spam die nog komen gaat (en al geweest is), maar helaas wordt mijn vriendin niet zo warm van mijn hobby, dus moet ik mijn enthousiasme hier maar kwijt  ;D

Vandaag stond dus in teken van een geluiddempende laag. Nog niet veel soeps, simpel ondervloertje, maar het is al een stuk minder denderend. Meteen de rails weer op z'n plaats gelegd om de beschreven bewegingen eens goed te testen. Gelukkig heb ik hier nog een aantal locs van de opa van mijn vriendin staan, dus kan ik de plannen een beetje nabootsen.

Er vallen mij gelijk een paar dingen op. Tijd om de fiddle yard te maken, zodat ik treinen kan stallen en wat realistischer kan rijden, en tijd om een ringleiding onder de modules te knutselen. Ik moet af en toe de stroomtoevoer los maken zodat ik vanaf een bepaald spoor verder kan rijden.

mvg, Arvid

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #47 Gepost op: 09 October 2015, 09:39:41 »
Is het spoortje bij de trafo niet wat kort, om de opstelsporen te bedienen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Tomasso

• Offline Offline
Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #48 Gepost op: 09 October 2015, 11:17:12 »
Alvast sorry voor alle spam die nog komen gaat (en al geweest is), maar helaas wordt mijn vriendin niet zo warm van mijn hobby, dus moet ik mijn enthousiasme hier maar kwijt  ;D

Dat is waar dit forum om draait, enthousiasme en een lekker smeuïg verhaal er omheen. Zouteloze taaie kost zoek je maar in het Utrechts archief ;D

Overigens heb ik ook zo'n vrouw die het geen ene bal interesseert. Dit, hier, is dan ook meer therapeutisch van aard ;D

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #49 Gepost op: 09 October 2015, 13:22:41 »
Dachten jullie dat je de enige was ::)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #50 Gepost op: 09 October 2015, 13:31:21 »
Gek hoor... Ik heb daar helemaal geen last van  ;D
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 09 October 2015, 17:40:34 »
@Gerard: Beide spoortjes bij de trafo zijn lang genoeg voor hun doel. Het kortste is de lengte die de 1200 nodig heeft zodat hij op het omloopspoor kan komen, die rechts daarvan is de lengte van een sik + 3 goederenwagons. Beide ruim genomen.. alhoewel er nog wel een stootblok op moet komen. Straks nog even kijken of dat mogelijk is  :)

@de rest: fijn om te weten dat ik hier niet alleen in sta  ;D wat mijn vriendin dan weer wel leuk vind, is helpen met de technische kant, modules bouwen bijvoorbeeld. De treinen zelf.. ach, af en toe komt ze even kijken, maar zodra ik wat ga uitleggen zie ik haar gedachten snel afdwalen. Maar goed, zij heeft haar eigen hobby's waar ik natuurlijk geen zak aan vind  8)
mvg, Arvid

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 09 October 2015, 23:25:06 »
Zo, vandaag weer verder geknutseld. Helaas wel tegen het eerste grote probleem aangelopen, waar niets aan te doen is, namelijk; mijn fiddle yard is te klein. Of mijn trein is te lang, maar ik kan een 1200+ 3x plan E moeilijk te lang noemen. De trein kan daar wel staan, maar ik hoopte op de derde module (120x60) een omloopspoor te kunnen maken. Dit is echt onmogelijk, of de ik rails nu in bochten wring of niet, er is simpelweg geen ruimte voor. Helaas is de kamer ook niet groter, dus ik zal helaas handmatig de loc weer vooraan moeten zetten.

Verder vandaag aan de basis voor de ballast gewerkt, een extra laag isolerend materiaal (ondervloertje). Je krijgt nu duidelijk een mooie spoorbaan te zien. Natuurlijk moet er nog geballast worden, maar dat is van later zorg. Morgen denk ik maar eens met wat verf rotzooien.

« Laatst bewerkt op: 09 October 2015, 23:26:40 door Arvidus »
mvg, Arvid

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 10 October 2015, 09:38:42 »
Dan laat je dat wissel toch weg? De trein komt binnen op het kopspoor en de lok word afgekoppelt. Aan de andere kant komt nu de andere lok ertegen, en trekt de trein weer weg. Dan komt de eerste lok vrij, rijdt naar het afstelspoor en wacht tot de volgende trein binnenkomt. Dan overneemt deze trein de dienst en vertrekt weer. Zo ging het in Zandvoort altijd.

Groeten

Bas

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 10 October 2015, 11:37:12 »
Klopt. En in Den Haag ging het ook zo, toen de buurland naar Keulen nog reed.
Groet, Frank

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 10 October 2015, 13:34:08 »
Dat is natuurlijk ook een oplossing, maar dan moet ik eerst een tweede 1200 erbij halen. Op z'n tijd is dat geen probleem, en tot die tijd toch maar handmatig rotzooien. Zucht... dure hobby hoor  ;)
mvg, Arvid

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 12 October 2015, 22:32:05 »
Zo, paar dagen geen updates gepost, maar dat betekend niet dat ik stil heb gezeten. Integendeel.

Dit weekend bezig geweest met de aankleding in het geheel. Nog even geduld voordat ik gras en ballast kan leggen, maar dat betekend niet dat ik geen andere dingen kan doen. Zo heb ik van karton en papier een schets gemaakt van het stationsgebouw, om eens te kijken hoe dat staat bij het spoor.

Het gaat een groot gebouw worden, dat is duidelijk. Meteen maar even gekeken hoe ik dat zelf het beste kan bouwen, en welke materialen ik daarvoor nodig heb. Soms zie je echte bijna door de bomen het bos niet meer op dit forum, dus wie kan ik dan beter inschakelen dan mijn geliefde broer. Hij gaf mij de volgende links, waar ik weer voldoende inspiratie uit kan halen:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60678.0.html
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63066.0.html

Maar zo ver ben ik nog niet helemaal  ;)

Wat ik praktisch gezien nu wel kan doen, en ook mee bezig ben, is het perron. Dit zal gemaakt worden van een restant plaat die ik ook gebruikt heb voor de modules. Qua hoogte komt dit heel mooi uit bij mijn rijtuigen, en qua schaal is het bijna correct.. een millimetertje te hoog, maar dat zie je bijna niet. Druk bezig geweest met de formaten uittekenen op het hout en vandaag bij een vriend een zaag op de kop getikt, maar nog geen tijd gevonden om de zaag er ook daadwerkelijk in te zetten, want tevens is vandaag onze nieuwe poes gekomen!

Dan nog maar even wat spelen, maakt wat minder herrie dan zagen:

Wat komt daar aangereden? Werkslok 2 uit de Roco startset met bijpassende wagons! En wat heeft hij meegebracht?

Dropjes!!  (y)

Nee sukkel! Dat is geen ballast!  ;D
mvg, Arvid

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #57 Gepost op: 12 October 2015, 22:54:07 »
Kijk aan, dit is eigenlijk een familiedraadje. Vriendin doet technische kant, man bouwt modules, broer zoekt inspirerende draadjes. En er is humor  ;D wat wil je nog meer. Blijft een leuk draadje om de ontwikkelingen van te volgen. Lekker doorgaan.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 18 October 2015, 15:11:51 »
Paar dagen weer stil geweest, maar niet stil gezeten. Met de kitten in huis is mijn tijd wel wat kostbaarder geworden, dus op sommige dagen niets gedaan behalve wat rangeren (ook erg leuk natuurlijk).

Wel de perrons gezaagd!

Gelukkig zie je één ding niet heel erg op de foto's... dit is natuurlijk mijn oefenbaantje om meerdere technieken onder de knie te krijgen als beginnend modelspoorder, maar recht zagen is een kunst die (nog) niet voor mij is weggelegd. Geen probleem hoor, het is niet verschrikkelijk storend, maar wel aanwezig.

Met het hout wat nog over was nog even verder geknutseld, zodat het begin van de dijk coupure gezaagd is.

Dus langzaam maar zeker komt er meer vorm in de baan  (y)

Overigens ter aanvulling op het (niet al te nette) zaagwerk; als ik niet bezig ben met mijn baan en achter de pc zit, ben ik veel te vinden op het forum. Tips lezen, technieken opzoeken en natuurlijk andere banen bewonderen. Sommige leden hier hebben zo'n grandioze baan, en hebben de technieken dusdanig onder controle dat de moed mij soms in de schoenen zinkt. Waar ben ik aan begonnen? Hoe modules worden opgebouwd, het geweldig strakke zaagwerk, het realisme...

..en dan kom ik aan met mijn gerotzooi. Het kost dan af en toe wel moeite om het aan de kant te leggen, en te beseffen dat dit, zoals de titel al vermeld, mijn oefenbaantje is. Mijn zaagervaringen zijn zo goed als nul. Boren en schroeven? Doet mijn vriendin allemaal in huis. Schilderen? Ja, dat kan ik wel met mijn creatieve achtergrond. Ik moet dus echt álles oefenen, niet alleen het rangeren of huizen bouwen, maar zelfs de simpelste technieken.

Maar een als ik dan een dag later weer in mijn kamertje kom, lekker een treintje laat rijden en dan toch de draad weer oppak, kan het me ook allemaal niet interesseren. Zolang ik er maar lol in heb, en uiteindelijk draait het om het resultaat, niet om de techniek!  ;D

Daarbij, alles wat ik nu leer, kan ik over een jaar of drie (na de verhuizing dus) toepassen op een grotere, betere baan..  ;)
mvg, Arvid

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #59 Gepost op: 18 October 2015, 15:32:12 »
..en dan kom ik aan met mijn gerotzooi.

Karel Appel zei het al: "Ik rotzooi maar een beetje an"  ;)
Elke modelbouwer is natuurlijk zo begonnen, lijkt me dat je goed op weg bent  (y)