Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:43:49
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:14:33
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 14:37:25
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:13:09
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40

Auteur Topic: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0  (gelezen 38758 keer)

everh003

• Offline Offline
    • Spoor en Staal
Re: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
« Reactie #15 Gepost op: 25 September 2015, 10:00:29 »
Tot slot nog even een technisch vraagje; met het leggen van de rails merk ik dat er bielzen.. nou ja, dwarsliggen. Bij de wissels zit er niet genoeg ruimte om dat zo naast elkaar te houden, ik neem aan dat ik dan een stukje biels eraf moet snijden/zagen/knippen?

Ja, gewoon een puntje van één biels snijden.
Of als je het mooi wilt doen bielsen in V-vorm op elkaar laten aansluiten.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 25 September 2015, 10:19:35 »
Het is een leuk plan, maar de schaal klopt niet. De wisselstraat waar discussie pver is is 6 wissels lang, dat is al ruim een meter. De diagonale sporen zijn mazimaal 61 cm diep (ik weet het, zo kan je dat niet zeggen) omdat je modulebak niet breder is. Dat is een lok en twee rijtuigen.

Als je alle rails en wissels al op de modules krijgt dan blijft er weinig ruimte voor de aankleding.

Evenzogoed, het is een oefening. Heb je al een plaatje van de rails aan elkaar? Ik laat me graag overtuigen met andere inzichten.

Groet, Sicco Jan

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 25 September 2015, 15:17:57 »
Dat was dus precies wat ik bedoelde.

Dat weet en suggereert hij ook niet. Hij maakt een begin en heeft alvast het een en ander aan rails besteld. Als de modulebakken klaar zijn weet hij beter wat hij verder nog nodig heeft.

Dat schreef ik ook niet. Alleen is deze manier van plannen niet de juiste. Maar goed, de broertjes weten het beter ;)
« Laatst bewerkt op: 25 September 2015, 15:19:44 door Ronald Halma »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #18 Gepost op: 25 September 2015, 16:37:33 »
Ja, en jij hebt honderd jaar ervaring en hij begint net dus kun je je opmerkingen ook best iets constructiever maken in plaats van lekker zeuren vanaf de zijlijn.

Hij is in elk geval al een stuk verder dan ik ben met al mijn plannen  ;D

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 25 September 2015, 17:41:14 »
Oke, als de bakken klaar zijn zal ik eens kijken wat beter werkt voor mij, dat spoortje wel, of niet houden.

@Sicco Jan; Ik ben al aan het rotzooien met de wisselstraat, en zo op het oog lijkt dat best te kunnen, het neemt minder ruimte in dan je denkt. Op het plaatje is het sowieso niet goed uitgebeeld. Dat was meer een schets om voor mezelf te bepalen hoeveel wissels ik nodig heb. De hoek waarin het spoor komt te liggen is veeel kleiner, de 12 graden hoek van de wissels heb ik dus voor de schets te groot ingeschat. Ik zal eens kijken of ik een plaatje kan schieten van de rails zoals ik er nu mee rotzooi om het te verduidelijken. Wat de lengte van de diagonale sporen betreft, mijn langste trein op dit moment is mijn 1200 + 3x plan E, een lengte van bijna een meter. Zonder loc ongeveer 75 meter. Als ik dat op spoor 2a kwijt kan, rekeninghoudend met het feit dat de loc gaat omlopen, dan ben ik al blij.

@ Ronald; misschien volg ik niet de juiste manier, daarom is dit mijn oefenbaantje. Tot nu toe loop ik nog niet tegen grote problemen aan, maar ik heb dan ook de modulebakken nog niet dus daar kan inderdaad nog wat aan veranderen. Al doende leert men, van schade en schande wordt men wijs etc. Afgelopen maanden heb ik mij bezig gehouden met de theoretische kanten van de baan, maar uiteindelijk moest ik toch de stap zetten op het praktische vlak om te ervaren waar het fout gaat, en te kijken wat ik vergeten ben mee te nemen in mijn plannen, toch? Maar ik laat mij graag onderwijzen hoor!

@Eelco; Wat lief dat je je als grote broer opstelt, maar ik heb nog geen opmerkingen gezien waar ik niet normaal inhoudelijk op kan (of wil) reageren hoor, soms komt het over internet even anders over dan de bedoeling is ;) Wat je plannen betreft, je hebt nu de ruimte, dus wat let je  (y)
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 25 September 2015, 21:27:31 »
Even aan het rotzooien geslagen met de wisselstraat, rolmaat erbij gepakt en de waarschuwingen waren niet uit de lucht gegrepen. Hier twee foto's van de verschillende situaties mét doorgekrast spoortje en zonder:

Dit is mét extra spoortje, en word inderdaad veel te breed, dat red ik niet op 60 cm,

Dit is met het spoortje doorgekrast, en past geweldig, ruimte over om de rest van de wissels te plaatsen, de hoek waarin het spoor nu komt te liggen is ideaal.

De keuze is dus gemaakt, het (nutteloze) spoortje verdwijnt.

(sorry als de foto's niet heel duidelijk zijn, op dit moment weinig ruimte op de vloer om het normaal uit te kunnen leggen, dus het achterste gedeelte komt nu onder het bed terecht. Tevens heb ik de flexrails nog niet gebogen, simpelweg omdat ik dat pas wil doen op de modules.)
mvg, Arvid

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 06 October 2015, 15:35:21 »
Hoera, de handige Harry welke mij zou helpen met het bouwen van de modules was eindelijk weer beter! Gister samen met hem de technische kant bekeken, materiaal gehaald en aan de slag gegaan. Maar zodra je begint, veranderen de plannen alweer..

Gezien ik een klein kamertje heb voor de hobby, die ook dienst doet als logeerkamer was het voor mij lastig om iets te bedenken wat makkelijk af te breken was, en niet teveel ruimte in beslag zou nemen. Vandaar dat ik de standaardmaten van een kleine plaat multiplex in mijn hoofd had (3x 122 bij 60cm) Zo kon ik aan de rechter kant van de kamer een baan maken, kon de slaapbank blijven staan en had ik nog een klein pad om langs te lopen. Gezien de kamer 4m lang is, hield dat wel in dat ik de fiddle yard alleen op kon hebben als ik daadwerkelijk zou gaan rijden, anders kon niemand de kamer in, en ik er niet uit.

Toen kwam handige Harry met een heel ander plan; om toch de linker muur te pakken, en met scharnieren langs de muur de baan opklapbaar te maken! Zelfde lengte, zelfde breedte, maar veel makkelijker op te bergen en kan ik de fiddle yard ook makkelijker laten staan.

Gezien het kleine appartementje (ja, alles is klein in dit huis) moesten we maar klussen in de hal:

En het eindresultaat: twee opklapbare modules met een totale werkoppervlak van 366x60

Het enige lastige is, dat ik nu het baanplan in spiegelbeeld moet gaan maken. De fiddle yard zit nu aan de linkerkant, in plaats van rechts. Maar ook dat is een obstakel waar wel weer overheen te komen is. Het belangrijkste is dat ik nu eindelijk wat echt aan de slag kan, rails globaal een plek geven en af en toe eens een trein laten rijden. Zonder mijn rug te kwetsen door gebukt op de grond te zitten.
mvg, Arvid

everh003

• Offline Offline
    • Spoor en Staal
« Reactie #22 Gepost op: 06 October 2015, 16:14:24 »
Ziet er goed uit, lekker knutselen.

Wel eraan denken dat je steeds alle losse dingen van de baan, gereedschap, locs, wagens, huisjes, evt. raiils, moet pakken voordat je opklapt.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #23 Gepost op: 06 October 2015, 16:27:26 »
Je gaat sneller dan ik  ;D (y)

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 October 2015, 16:48:09 »
Dat klopt, ik heb een ruimte van 5 cm tussen de muur en de platen. Rails, gras en dergelijke kan er prima op liggen, de rest zal ik eraf moeten halen. Gelukkig wordt de slaapbank niet meer dan 2x per jaar gebruikt, als mijn schoonvader komt logeren  ;D
mvg, Arvid

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #25 Gepost op: 06 October 2015, 19:23:32 »
Je gaat sneller dan ik  ;D (y)
Daar is ook niet zo veel voor nodig...  ;D

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 06 October 2015, 21:25:24 »
Eelco is nooit zo snel geweest, ik denk dat het in de familie zit, we zijn goed in uitstellen..

..alhoewel..

ik kan echt niet stil zitten, vandaag meteen maar wat rails gelegd om een idee te krijgen hoe het gaat worden. Ligt nog niet vast, maar goed genoeg om een (klein) stukje te rijden.

En de trotse 1200 mocht ook poseren.

mvg, Arvid

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 October 2015, 22:11:54 »
Gheghe, de familie Storm neemt het forum over ;D Maarre, lekker bezig hoor
Spoor 0 adept

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #28 Gepost op: 06 October 2015, 22:14:54 »
Ja, en jij hebt honderd jaar ervaring en hij begint net dus kun je je opmerkingen ook best iets constructiever maken in plaats van lekker zeuren vanaf de zijlijn.

Het was constructief bedoeld, maar ergens heb jij de neiging dat altijd verkeerd op te vatten, Eelco. Ik zal me daarom niet meer in deze draad mengen.

Succes Arvid.

Arvidus

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 07 October 2015, 23:00:25 »
Heerlijk aan het rotzooien met het baanplan, en nu lekker tijdelijk de rails aan het leggen om een indruk te krijgen hoe het op de modules past. Ziet er goed uit, gaat lekker, tot ik voordat ik naar bed ga nog even alles wil testen, c.q. een loc laten rijden en rangeerbewegingen wil uitvoeren. Dat gaat dus niet. Ergens in mijn wisselstraat/rangeerplaats ontstaat kortsluiting.

Een afbeelding van het spoor wat nu ligt. Uit beeld ligt verder nog niets, dus geen keerlus. Ik ben alles nagelopen en zover ik weet zou hier nergens kortsluiting in moeten ontstaan. Misschien heeft één van de lezers een idee? Kan het eventueel te maken hebben met het verschil van insulfrog engelse wissel en electrofrog wissels die erop aansluiten? (Peco 75)
mvg, Arvid