Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Wim Vink
Vandaag om 21:29:56
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:29:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
  

Auteur Topic: DR4018's verliezen adres  (gelezen 29607 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #60 Gepost op: 08 oktober 2015, 10:37:54 »
Yep, de uitgangs Mosfets hebben ingebouwde vrijloopdiode.


henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #61 Gepost op: 21 oktober 2015, 08:37:54 »
Hoi Timo,

Ik dacht altijd ook dat dat het geval was.... tot ik nav jouw opmerking nog eens in het schema keek... :-[ :-[ :-[

De voeding van uitgangen van out1 - out 4 is wel losgekoppeld, die van out5 - out8 niet... dwz de voeding van out5 - out8 voedt ook de uC, de uC heeft zelfs zijn eigen buffer elko en eigen 7805... alleen mist er een diode om de twee te ontkoppelen. Dus: Een stevige belasting aan out5-out8 kan de uC voeding naar beneden de 5 V trekken...

Digikeijs modificeert een aantal decoders en stuurt deze naar dhr De Nie op.

Grtzz,

Karst

Zijn er al resultaten te melden?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #62 Gepost op: 12 november 2015, 11:27:09 »
Naar aanleiding van een ander draadje rakel ik deze weer even op.

Het is inderdaad jammer dat Willem nooit meer heeft laten weten of het nu opgelost is. (Dus Willem? ;D ) Maar aangezien het probleem gevonden was en we niets meer gehoord hebben ga ik er wel vanuit.

Maar dat bracht me net aan het denken. Ik denk dat een mogelijke work around ook best eenvoudig is mits de decoders met gelijkspanning gevoed worden. Je omzeilt het probleem ook als je de wissels NIET op de C (Common +) aan sluit maar direct aan de + van de voeding. Dus voeding normaal aansluiten aan de POWER ingang, oriëntatie maakt niet uit. Vervolgens de wissels gewoon aan de OUT's en aan de + aansluiting van de voedingslijn. De positieve helft van de ingangsdiodebrug zorgt dan automatisch voor de ontkoppeling  (y) Problem solved :)

Op zich zou dit ook toe te passen zijn bij AC door een halve brug bij iedere decoder te plaatsen om zelf een nieuwe common te maken (beetje zoals de blauwe draad in een loc). Of door de AC al eerst gelijk te richten voor je het op de ringleiding zet. Overigens zou het zelfs al zonder brug moeten werken maar stuur je de spoel maar met een halve sinwave aan.

Tuurlijk zou het mooier zijn als de ontkoppel diode voor de spanningsregelaar zou zitten. Maar dit is een makkelijke oplossing zonder dat je iets hoeft aan te passen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gansep

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #63 Gepost op: 13 november 2015, 13:59:29 »
OK, dat is wel een aardige suggestie om eens te proberen. (met name die C omzetten naar de voedingszijde)

Had trouwens Digikeijs gemaild of ik een berichtje kon krijgen als er een gemodificeerde versie op de markt zou komen. Dit kreeg ik als antwoord:

Geachte heer,
Op dit moment is er nog geen definitieve oplossing voor dit probleem.
De beschreven oplossing op beneluxspoor blijkt vooralsnog niet de oplossing daar
het probleem blijft bestaan bij een ontoereikende voeding. Er wordt nu onderzocht of
een eventuele software aanpassing kan voorkomen dat de decoder in programmeermodus
terecht komt bij gebruikers met een ontoereikende voeding.

Feit blijft dat het probleem zich niet voordoet mits de voeding voldoende stroom kan leveren voor
de aangesloten toepassingen.

Met vriendelijke groet


We wachten het maar even af, maar ik stel de aankoop van nieuwe DR4018 even uit. Voorlopig ben ik wel geholpen met de tips en trucs uit dit draadje.

Erik

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #64 Gepost op: 13 november 2015, 14:18:46 »
Helder, was dus niet de oplossing.
Dat van die ontoereikende voeding klopt ook maar half als je leest wat voor zwaar geschut mensen soms op de 4018 aansluiten en toch problemen houden. Feit is dat andere decoders het dan prima kunnen doen op dezelfde voeding.
De 4018 is te onvoorspelbaar en wat mij betreft voorlopig geen aanrader voor de aansturing van spoelenaandrijvingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #65 Gepost op: 13 november 2015, 16:39:16 »
Mm, wel apart. Zeker omdat bij iedereen de problemen over waren als alleen OUT1 tm OUT4 gebruikt werden.

En ja, veel van dit soort foutjes zijn wel weg te poetsen met software :p Ik weet alleen alleen even niet meer met wat de knop gedeeld werd want daar zat het hem in als ik goed onthouden heb. Staat me bij dat het analoog werd uitgelezen maar waarom ook al weer  ::)

In ieder geval kan het voor mensen het nog waar zijn om mijn work around te testen.

Eventueel kan de spanning voor de uC nog meer stabiel gemaakt worden met een extra condensator. Deze zou tussen de voeding - en de C klem kunnen.

En zijn er nog mensen met en (resettende) DR4018 hier die ook een scope hebben staan? Liefst zo'n schakelende voeding dus. Of in de buurt van Enschede wonen... Zal wel allemaal beetje te veel gevraagd zijn  ::)  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gansep

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #66 Gepost op: 13 november 2015, 23:12:50 »
Timo, dank voor de tip om bij probleemgevallen op OUT 5-8 de C rechtstreeks op de voeding te zetten. Dat heb ik bij 2 probleemgevallen (ontkoppelrails), die ik nog had gedaan en de resultaten zijn goed. (geen adres wegval)
De andere (eerdere) probleemgevallen heb ik enige tijd geleden al omgezet naar OUT 1-4, maar bij deze laatste 2 kon dat niet. (geen ruimte)
Ik heb geen scope en woon bovendien aan de andere kant van het land.
Groet, Erik

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #67 Gepost op: 14 november 2015, 13:09:56 »
Kijk, mooi dat het een werkbare work around is :)

Blijft een mooie decoder met veel functies maar als hij out of de box niet bruikbaar is houdt het voor veel mensen wel op.

Overigens, als de voeding van de uC volledig is ontkoppeld zal het vermogen van de voeding ook minder een rol gaan spelen...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #68 Gepost op: 14 november 2015, 14:13:51 »
De meest eenvoudige oplossing is zoals gansep al aangeeft, de C(ommon) van out 5-8 gebruiken.

Dat kan ook uitstekend voor de wissels aangesloten op out 1-4. Namelijk:

out1 wissel --> common out5
out2 wissel --> common out6
out3 wissel --> common out7
out4 wissel --> common out8

de enige 'beperking' is, dat er dan nog 'maar' 2 wissels op de hele DR4018 tegelijkertijd (!) geschakeld mogen worden ( max 2 Amp tegelijk )

Door deze 'workaround' wordt het problematische deel van de voeding omzeild ;)

Grtzz,

Karst

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #69 Gepost op: 14 november 2015, 14:39:47 »
Hoi Karst,

Bedankt voor je antwoord!

Ik was inderdaad al bijna weer vergeten dat je natuurlijk ook de C van OUT1 tm OUT4 natuurlijk ook te gebruiken is. Overigens type jij eigenlijk precies verkeerde ookal bedoel je het waarschijnlijk goed  ;D Als OUT1 tm OUT4 juist degene zijn die ontkoppeld zijn zoals je schreef moet je juist OUT5 tm OUT8 ook op de eerste C's zetten. Niet 1 tm 4 op de C's van 5 tm 8 want dan worden juist alle wissels problematisch  ;D

Maar goed, als je toch DC gebruikt met voeden is de + van de voeding gebruiken ook eenvoudig. Als je AC voedt, gebruik dan de C's die horen bij 1 tm 4.

En die beperking verandert eigenlijk niet zo veel in mijn ogen. Als je er eerst wel 4 tegelijk mocht schakelen mocht dit natuurlijk nog steeds niet 1 tm 4 of 5 tm 8 tegelijk zijn... Tenzij dit in software al geregeld was...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #70 Gepost op: 14 november 2015, 14:46:19 »

de enige 'beperking' is, dat er dan nog 'maar' 2 wissels op de hele DR4018 tegelijkertijd (!) geschakeld mogen worden ( max 2 Amp tegelijk )


Toch even een kanttekening bij het begrip tegelijkertijd schakelen.

Het is misschien beter om te waarschuwen dat er in dat geval maar maximaal twee wissels per DR4018 tegelijkertijd gedurende de pulstijd van de DR4018 (ingesteld via CV 238 t/m CV 253, default = 128 oftewel 800 mSec) actief mogen zijn.

In eerdere draadjes wordt regelmatig melding gemaakt van het feit dat vanuit de treinbesturingssoftware digitaal altijd maar één wissel tegelijk geschakeld wordt. Dit houdt echter niet in dat er altijd maar één wisselspoel tegelijkertijd geactiveerd kan zijn.

Na het activeren van een wisseluitgang via een DCC-commando blijft deze wisseluitgang op de decoder gedurende de "eigen" pulstijd van de decoder geactiveerd en kan binnen de lopende pulstijd reeds een volgende wisseluitgang geactiveerd worden vanuit de software...

Een uitgebreide toelichting over het hoe en waarom is in onderstaande topic te vinden:

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63101.msg3221544074.html#msg3221544074

En dit geldt niet specifiek voor de DR4018, vrijwel alle (wissel)decoders hebben een "eigen" (al of niet instelbare) pulstijd voor de aansturing van de aangesloten spoel van wissel of ontkoppelrail... En een ontkoppelrail heeft nou juist geen eindafschakeling...

Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 14 november 2015, 15:29:46 door Bert_Apd. Reden: Link en default pulstijd gecorrigeerd, sorry... »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #71 Gepost op: 14 november 2015, 15:19:49 »
Als ze bij Digikeijs toch bezig zijn, dan maar gelijk de standaard ingestelde pulstijd terugbrengen naar 200ms.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WillemdeNie

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #72 Gepost op: 03 december 2015, 13:08:13 »
Hier mijn testresultaat. Ik heb de gemodificeerde decoders van Digikeijs onder mijn baan geplaatst, maar helaas...
Na een tijdje testen ging hij toch weer in de fout.

Deze reactie heeft even op zich laten wachten omdat ik nkg niet aan het testen was toegekomen.

Digikeijs heeft laten weten dag ze verder gaan nadenken of er een oplossing is.

Ik heb zelf geen electronicakennis dus kan daar niet over ordelen, maar als er een ontwerpfout in zit wordt eea waarschijnlijk lastig.

Ik wacht af en zal vanaf nu dit draadje volgen

Willem de Nie

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #73 Gepost op: 03 december 2015, 15:41:01 »
Hoi Willem,

Jammer dat ze nog steeds niet willen. Maar jij gebruikt toch een gelijkspanning voeding voor je wissels? Dan zou je mijn work around ook eens kunnen proberen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

WillemdeNie

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: DR4018's verliezen adres
« Reactie #74 Gepost op: 03 december 2015, 18:43:04 »
Hoi Timo, nee ik ben weer terug naar wisselspanning.
Willem
« Laatst bewerkt op: 03 december 2015, 18:44:38 door WillemdeNie »