Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
  

Auteur Topic: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule  (gelezen 12730 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #60 Gepost op: 13 September 2015, 23:55:43 »
En heeft het misschien ook te maken met het feit, dat het ene draaistel op het ene stuk staat en het andere in het keerlusstuk ? 
Ik denk dat je het in die richting moet zoeken. Maar dan meer in de zin van: de ene kant neemt stroom af van het vaste deel, de andere kant van de keersectie, dus via de keerlusmodule.
Binnen de keerlusmodule loopt via de ene tak dus wel stroom, via de andere tak niet. Daardoor ontstaat een verschilstroom, en dat is juist waar de LK200 sterk op reageert.
Let wel, dit is een gedachtengang, geen gemeten feit. Dus wie een betere verklaring heeft, laat maar horen.

Nog wat achtergrondinfo: ik heb dit getest met 7 locs, waarvan er dus maar 1 dit euvel vertoonde. Van deze 7 locs heeft er maar 1 antislipbandjes, en dat is niet de loc in het filmpje. Die ene loc met bandjes gaf overigens geen problemen.
Alle geteste locs nemen stroom af op alle wielen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Stealthgun

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #61 Gepost op: 14 September 2015, 13:42:17 »
@Klaas Zondervan ik ben dus niet gek :D want wat jij daar hebt met je Mak heb ik dus ook. En het het is mij dus ook de NS6400 (Mak) die de meeste problemen geeft. Is die van jou soms ook een Piko?

Als ik de baan echt brand brand schoon hebt knipperen de lampjes af en toe nog wel of hij doet het gewoon zoals het hoort.
Maar dit betekend nu in de praktijk dat als ik een paar uur de treinen laat rijden ik alles alweer opnieuw moet schoonmaken omdat anders de kans op storing heel groot is.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2015, 13:48:27 door stealthgun »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #62 Gepost op: 14 September 2015, 13:48:00 »
Okee, maar heb je ook je wielen schoongemaakt, en de stroomafnameveertjes die tegen de wielen drukken?
Zitten er ook rubberbandjes op, en zoja, op welke wielen?

Bij mijn eerdere tests met de LK200 had ik dit nog niet meegemaakt, maar hij blijkt dus wel degelijk op tilt te kunnen raken. Je zou denken dat het dan bij meer mensen voorkomt, maar daar hoor je niks of weinig over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Stealthgun

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #63 Gepost op: 14 September 2015, 13:50:30 »
De wielen wel maar de stroomafnemers niet, maar lijkt me toch gek dan een loc van nog geen week oud nu al de stroomafnemers schoongemaakt moeten worden.

Ik zal deze week alle locs eens heel grondig (ook aan de binnenkant) schoonmaken en kijken wat daar het resultaat van is.

De anti-slip zit op beide achter assen van de draaistellen
« Laatst bewerkt op: 14 September 2015, 13:56:21 door stealthgun »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6324
  • ***
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #64 Gepost op: 14 September 2015, 13:59:01 »
Misschien tijd voor een drupje ATF olie op spoor en stroomafnemers ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #65 Gepost op: 14 September 2015, 16:46:57 »
.Stroom toevoer versie zou ik niet zo durven zeggen maar het is een Roco met multimaus (denk de Roco: 10786)

Mogelijk een tweede oorzaak van het afschakelen.  Deze centrale met voeding kan nauwelijks of geen 3A leveren.  Wanneer nu de LK200 op knipperen gaat, is dit waarschijnlijk een te grote belasting voor de centrale en schakelt die af.
Maar wat hing er bij jou aan, Klaas?   In ieder geval zou het kunnen verklaren, waarom ik geen last heb en "anderen"  wel.  Een overshoot aan power zal er voor zorgen, dat de centrale het aankan en dus niet afschakelt.

Ook hier:  gedachtengang, geen zekerheid.

Maarten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #66 Gepost op: 14 September 2015, 17:36:15 »
Ik heb een booster die afkapt op 1,5A. Is genoeg omdat ik normaal met 1 trein tegelijk rijd.
Heb vanmiddag nog wat experimenten uitgevoerd. Vanavond daarover meer, nu even geen tijd voor een uitgebreid verslag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #67 Gepost op: 14 September 2015, 17:48:03 »
Interessant draadje. Op mijn baan is ook een LK200 in gebruik, om de sporen op de draaischijf om te polen indien nodig.
Dat gaat ook 99 van de 100 keer goed, en die ene keer gebeurt er zo ongeveer dat wat hier omschreven wordt.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat de oorzaak is, in dit draadje lees ik dat dat misschien wel eens aan vuile wielen zou kunnen liggen...
Ik heb overigens wel de indruk dat het verschijnsel, als het zich al voordoet, optreedt wanneer er een korte lok in het spel is (V60, BR94).
Misschien maar eens een turflijstje klaarleggen, en letten op vuile wielen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #68 Gepost op: 14 September 2015, 19:38:38 »
Dan hier mijn verslag van metingen en experimenten.

Allereerst heb ik uitgezocht hoe asymmetrisch de kortsluitstroom door de LK200 moet zijn voordat hij omschakelt. Daartoe weerstanden over een railscheiding gelegd, te beginnen bij 1k en eindigend bij 10 ohm. Daarbij bleek dat de module pas bij 15 ohm reageert, en bij een spanning van 15V betekent dat dus een stroom van 1A.

Vervolgens gemeten hoeveel stroom de locs trekken. De laagste was een Hippel waarin ik ooit een klokankermotor heb ingebouwd, die had aan 82mA genoeg. De hongerigste locs zaten iets boven de 200mA, en de "probleemloc", een Piko G1206 zat in de middenmoot met 145mA.

Om te controleren of het inderdaad aan haperende stroomafname ligt heb ik de volgende opstelling gemaakt:



Op twee spoorstaven, diagonaal tegenover elkaar aan weerszijden van de scheiding, heb ik een stukje plakband geplakt, de groene vlakjes in de tekening. En op een zodanige afstand dat het ene draaistel aan de ene kant geisoleerd staat, en tegelijkertijd het andere draaistel aan de andere kant. Nu moet het wel met elke loc fout gaan......., dacht ik. Fout gedacht, de meeste locs hobbelden er gewoon overheen, de LK200 schakelde als de eerste as op de scheiding kwam en deed verder niet raar. Een enkele keer schakelde hij een keer extra heen en weer, maar zonder dat zenuwachtige gebibber en zonder dat de kortsluitbeveiliging ingreep.

Echter, de probleemloc ging hier elke keer in de fout en veroorzaakte kortsluiting. Zelfs op de niet afgeplakte scheiding, en ook nog nadat ik nogmaals de wielen had gepoetst.
Voorlopige conclusie: de probleemloc trekt kortstondige stroompieken die boven 1A uitgaan. Waar dat aan ligt weet ik nog niet, de meeste andere locs zijn elektrisch hetzelfde ingericht.

Nog een toelichting bij het plaatje: hier heb ik de functie van de secties omgewisseld. Sectie B zit direct op de voeding, en de secties A en C schakelen om.
Dat heb ik gedaan omdat ik niet digitaal rijd, maar met Permaloog. Dat is feitelijk een analoog systeem, maar met een spanningsvorm die veel op digitale spanning lijkt. Maar vanwege het vasthouden van de rijrichting moest ik deze wisseltruc toepassen. Hetgeen overigens voor het werkingsprincipe van de LK200 niks uitmaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Stealthgun

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #69 Gepost op: 30 October 2015, 14:55:18 »
Nog even een update na een maand testen.

Sinds dat de NS6404 van Piko weg is (helemaal van het spoor af) is het probleem ook volledig verdwenen.

De Rocky Rail 6400 heeft het probleem niet.
De Roco 2045 ook niet.

Blijkbaar lag dit probleem toch echt aan 1 loc.

Dus voor de volgende die dit probleem heeft.
Kijk eerst naar de loc :)

Voor een mod dit topic mag wel op opgelost gezet worden kan de titel zelf niet meer veranderen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lenz LK200, probleem met keerlusmodule
« Reactie #70 Gepost op: 01 November 2015, 10:46:56 »
Is dat misschien ook een Piko loc met slechte ontstoring? Net als de Piko die met een LoSo voor zoveel storing zorgt dat wissels niet met willen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox